رییس شورای شهر تهران مهدی چمران نمایه

رئیس شورای شهر تهران در اشاره به مسئله آلودگی هوا گفت: تعداد وسایل نقلیه شخصی در کشورهای اروپایی زیاد است اما میزان استفاده از اتومبیل‌های شخصی کمتر از کشور ماست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

منطق جلایی‌پور در مقابل شمشیر حجاریان

فرهنگی اروپایی که می‌تواند آلودگی هوا را کم کند/ منطق جلایی‌پور در مقابل شمشیر حجاریان

حمیدرضا جلایی پور، فعال اصلاح طلب و از امضاکنندگان بیانیه‌ی ۱۱۰ امضایی موسوم به «روزنه گشایی»، طی سخنانی که انصاف نیوز آنها را منتشر کرد در دفاع از بیانیه موصوف گفته است: این بیانیه مبتنی بر نوعی آسیب‌شناسی است که رو بسوی آینده دارد و چند تم اصلی در آن وجود دارد. مثلا یکی از تم‌های اصلی این بیانیه این است که کنشگران دلسوز برای کشور اصلا منتظر یک روز رستاخیز نباشند و کمی سرشان را رو به پایین بگیرند تا ببینند که چه امکاناتی در جامعه هست و از این امکانات و روزنه‌ها استفاده کنند. الان یک روزنه‌ای هست بنام انتخابات... حرف من این است که همین مشارکت ۳۰-۴۰ درصد مشارکتی میلیونی و رخدادی مهم است. از همین رخداد هم باید استفاده کرد و با مردم حرف زد. نه تنها در تهران که در کل ایران.

جلایی پور در پاسخ به این نقد که «ما در دوره‌های دیگری مناصب قدرت را صد درصد گرفته‌ایم و کاری از پیش نبرده‌ایم. جامعه مدنی محدود شده، دانشجوها ستاره‌دار شدند و رسانه‌ها و مطبوعات ذبح شدند. الان بعضی گروه‌های فشار در مصادر قدرت نشسته‌اند، حال با این وضعیت نتیجه‌ی روزنه‌گشایی چه خواهد بود؟» نیز تصریح می کند: این صحبت‌ها نمونه‌ای از انسدادباوری است که این بیانیه در نقد انسدادباوریست. این بیانیه که فقط راجع به روزنه‌گشایی انتخاباتی نیست، اما در فضای انتخابات مطرح شده است. اما درمورد همین بحث شما؛ در همین انتخابات و در بعضی شهرها افراد قابل دفاعی هستند. خالص‌گرا نیستند و تخصصی دارند و قابل احترام عده‌ای هستند. اگر در این کشور که ۳۵-۴۰ درصد در انتخابات شرکت می‌کنند، این افراد رای بیاورند که خیلی خوب است.[1]

*سخنان جلایی پور کاملا منطقی است و بر اصول مردمسالاری ابتنا دارد.

شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که همین سخنان منطقی اما به دیوار سخت سانترالیسم (تمرکزگرایی) در اردوگاه اصلاحات برخورد کرد و چپهای تحریمی که مایل به تحریم انتخابات بودند با خزعبلاتی مثل "انشعاب" به استقبال منطق امثال جلایی پور رفتند که بر حضور در انتخابات تأکید داشت.

البته دیرگاهی است که مطرح می شود عقلانیت و مطالعه در اردوگاه اصلاحات دچار هجر شده و آنچه رویکردهای کلی این جبهه سیاسی را تنظیم می کند؛ شهوات پیرمردهای برنشسته در هسته سخت اصلاحات است نه عقلانیت و منطق.

مع الوصف نباید از نظر دور داشت که خیزش چپ های نجیب با صدور بیانیه 110 امضایی؛ دالانی است که مسیر را برای عبور سلامت عقلای چپ و جوانان این جبهه سیاسی به سمت حیطه خودی و فعالیت در داخل نظام تسهیل خواهد کرد.

چپهای تحریمی از قبیل سعید حجاریان که با تحریم انتخابات؛ شمشیر را از رو بسته اند، قصد دارند این دالان را تخریب کنند.

***

فرهنگی اروپایی که می‌تواند آلودگی هوا را کم کند

فرهنگی اروپایی که می‌تواند آلودگی هوا را کم کند/ منطق جلایی‌پور در مقابل شمشیر حجاریان

مهندس مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران طی سخنانی در مراسم بهره برداری از 3 ایستگاه مترو جدید تهران ضمن ابراز خرسندی از سرعت یافتن روند احداث مترو؛ به وضعیت ترافیک و آلودگی هوا اشاره کرده و گفته است: اگر مترو و اتوبوس در تهران کافی باشد، می‌شود برنامه ریزی کرد که چگونه مردم از اتومبیل شخصی خود استفاده کنند. این به معنای ترافیک روان ‌و حمل و نقل آسان تر است.

به گزارش ایرنا، او می افزاید: تعداد وسایل نقلیه شخصی در کشورهای اروپایی زیاد است اما میزان استفاده از اتومبیل‌های شخصی کمتر از کشور ماست و حتی مسئولین این کشورها هم تلاش می‌کنند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.[2]

*مهندس چمران به یکی از اصلی ترین رموز کاهش آلودگی هوا اشاره کرده است و آن "لزوم کاهش یافتن استفاده بی دلیل از خودروهای شخصی" است.

اصلی که سالهاست در کشورهای اروپایی اجرا می شود و به موجب آن در برخی موارد و ضرورتها حتی از تردد خودروهای تک سرنشین جلوگیری می گردد.

واقعیت این است که مسئله تردد خودروهای تک سرنشین اغلب دلایل ضروری ندارد و باید فکری به حال این مسئله شود.

در این فقره البته باید تعارفات را نیز کنار گذاشت و به مسئله فرهنگ سازی و قانونگذاری ورود کرد.

کنار گذاشتن تعارفات به این دلیل که مثلا در تهران؛ مقوله حمل و نقل عمومی پیشرفت بالایی داشته و در بسیاری از مسیرها میتوان به جای استفاده از وسیله نقلیه شخصی از مترو یا اتوبوس استفاده کرد.

در بحث قانونگذاری هم نیاز صریحی داریم به اینکه در روزهای آلوده و یا در روزهایی که احتمال می رود هوا آلوده باشد؛ برای تردد خودروهای تک سرنشین که عبور و مرور غیر ضروری دارند؛ توسط پلیس اعمال جریمه شود.

دقت شود که نباید این نگرش را به اعمال سیاست های سخت انضباطی در شهر تفسیر کرد بلکه باید از این منظر به آن نگریست که اصلی ترین راه مبارزه با آلودگی و ترافیک؛ کاهش استفاده بی دلیل از خودروهای نقلیه شخصی است.

شهروندان نیز همانند حاکمیت در این قضیه مسئولیت مستقیم دارند.

***

1_https://ensafnews.com/493050

2_https://irna.ir/xjQ4P3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 2
    باید جلوی همگرایی فرهنگی سکولار جلوگیری کنید یک باید نرتبا به تفاوت فرهنگی طبقات پایین و متوسط و ... با طبقات بالای حامعه در یک کمپین اشاره کنید دو تا این واگرایی ایجاد بشه در صمن خودتون یک همگرایی درست از فرهنگ دینی فرهنگ ملی و جوان مسند را که متعادل هست در جامعه ایجاد کنید و در فصای به خصوص برنامه های تلویزیونی برنامه ها را قبل از نشان دادن در تلویزیون با مخاطبهای متفاوت نشون بدید و تست کنید اینهم گفتم پس مسیله دیگر
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 0
    اونطرف همچنان با هم در گیر باشند
    • DE ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      3 0
      از یک طرف می گن شبیخون و تهاجم فرهنگی از یک طرف مدیران ارشد شهرداری برای حل ناتوانی خود دست به دامن فرهنگ غربی می شن.
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    4 0
    افزایش تعداد قطار با توجه به تعداد مسافرین از ملزومات است . خود به خود فرهنگ ایجاد می شود
  • US ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    3 0
    یک فکری به حال موتورها بکنید. سر و صدا و قانون شکنی بیداد می کند.
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 4
    اگر در فصای مجازی بخواهید فصای پست مدرن را خنثی کنید چه می کنید بین جوانان به شکلی که ارام بشند و البته در این فصا به سمت خانواده و دین برگردند ....سخت است به خاطر تکنولوزی ولی سعی کنید
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    3 0
    پیش زمینه این مساله بالا بردن تعداد قطارهای مترو هست. سالهاست قطازی خریده نشده ولی در عوض ایستگاه اضافه شده و به مسافر هم اضافه شده. نتیجه این شده که فاصله رسیدن قطار درایستگاهها سال به سال افزایش پیدا کرده و از دوتا سه دقیقه به 7 دقیقه و حتی 10 دقیققه هم رسیده. که باعث شده قطارها به شدت شلوغ و پر از مسافر باشن. به شکلی که گاها در مسیرهای شلوغ تر چند قطار میا د و میره ولی امکان سوار شدن نیست. این تجربه هر روزه من در ایستگاههای خط یک مثل ترمینال جنوبه. تعداد قطارها رو زیاد کنید تا مترو قابل تحمل بشه. مسافر حمل و نقل عمومی هم خودبهخود تا حدی بیشتر میشه. اون وقت میتونید به فرهنگ سازی هم فکر کنید
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 3
    جالب بود
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    6 0
    شفافیت حقوق و استخدام ایران خودرو وسایپا را برقرار کنید ، شفافیت و نظام حقوق دهی صنایع را مشخص کنید ، حق سهامداران را از صنایع بگیرید
  • US ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    4 8
    تا وقتی که بنزین گازوئیل مفت باشه چیزی درست نمیشه
    • NL ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      6 2
      مفت حرف شماست چون درامدها پایینه
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      2 4
      خیلی جالبه. اگه ادعا دارید حرفتون منطقی است بسم الله شما برو تولیدی بزن و جنست رو رایگان بده چون مردم درآمدشون پائینه یا دارایی (سکه، خودرو، ملک، دلار و ...) هاتون رو زیر قیمت بدید ولی مشکل اینجاست که فقط ادعا است و پای منافع خودتون باشه یک قرون حاضر نیستید کمتر بفروشید، اینجا که منافع خودتون در میونه از اسم "مردم" خرج می کنید.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    2 0
    تعداد خودروها در کشورهای اروپایی زیاد هست ، اما نه به زیادی تعداد خودرو ها در شهرهای بزرگ ما.
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    4 0
    توی اروپا بنزین مثل اینجا ارزون نیست. فرد هم هزینه و فایده رو می سنجه. اگه در اروپا هم بنزین ارزون بدن همه خودرو شخصی استفاده خواهند کرد
  • محمد IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    1 1
    اسنپ و‌تپسی که آمدن ،دیگه کرایه کشا هم شدن نهایت دو سرنشین و خودش شده ی عامل ترافیک. . چون اونقدر خالی میچرخن تا ی مسافر پیدا کنند
  • خارج دیده IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    1 0
    فقط فرهنگ اروپایی بالا نیست، قیمت بنزین هم خیلی بالاست!!
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 0
    مشخص کنید چند درصد از افراد رای ندادن
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 0
    هدف فروپاشیست
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    0 0
    توسعه حمل و نقل عمومی، فرهنگ اروپاییه؟!!!!! یعنی یه کار درست نیست و فقط یه سنت منطقه‌ایه؟!
  • US ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    1 0
    در کشورهای پیشرفته نسبت به درامد، قسط خودرو پایین و قیمت سوخت بالاست. ایران بر عکس هست.
  • کارشناس IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    0 0
    هنوز برادرش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس