کد خبر 1584051
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کرملین: کی‌یف حاضر به مذاکره نیست

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به سخنان دبیرکل ناتو درباره احتمال مذاکرات مسکو – کی‌یف گفت: اوکراین به طور مداوم،‌ امکان مذاکره با مسکو را رد می‌کند.

به گزارش مشرق، دیمتیری پسکوف سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۲ به خبرنگاران گفت:‌ تاکنون همه ما - هم ما و هم نمایندگان ناتو - فقط یک چیز را می بینیم و آن،‌ موضع نسبتاً ثابت کی‌یف در انکار امکان هرگونه مذاکره است.

وی ادامه داد: موضع منفی کی‌یف به مذاکره هم در سخن و هم در عمل، یک واقعیت است.

پیش از این، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی درباره سخنان اخیر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان درباره پیش‌قدم شدن اوکراین در مذاکره برای صلح گفت: سخنان پاپ، ابعاد گسترده‌تری داشت اما به طور کلی، ایده‌ای که وی درباره آن صحبت کرد، کاملا قابل درک است، او به نفع مذاکرات صحبت کرد.

پسکوف اظهار داشت: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز بارها از آمادگی و استقبال ما از حل مشکلات از طریق مذاکره صحبت کرده است و این،‌ بهترین راه است.

وی گفت: متأسفانه سخنان پاپ و اظهارات مکرر دیگر طرف‌ها از جمله ما، با انکار مطلق حکومت اوکراین مواجه می‌شود و آنها فرصت انجام هیچ مذاکره ای را نمی دهند.

پیش از این، رهبر کاتولیک‌های جهان ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲ گفت که اوکراین باید شجاعت نشان دادن «پرچم سفید» را داشته باشد و برای پایان دادن به جنگ با روسیه مذاکره کند. به گزارش رویترز، پاپ فرانسیس در مصاحبه ای بر ضرورت برون‌رفت اوکراین از بحران تاکید و مواضع خود را در این زمینه اعلام کرد.

رهبر کاتولیک‌های جهان درباره رفتار مناسب سران کی‌یف در این برهه، از عبارت «پرچم سفید» استفاده کرد و افزود: «این برداشتی است که درست است.»

فرانسیس گفت: اما فکر می‌کنم «قوی‌ترین طرف» طرفی است که به شرایط و به مردم فکر می‌کند و شجاعت [نشان دادن] پرچم سفید را دارد و مذاکره می‌کند.

رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی را که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد. این عملیات نظامی تاکنون ادامه دارد و کشورهای غربی ضمن اعمال تحریم‌ها بر روسیه، سلاح و مهمات در اختیار اوکراین قرار می‌دهند. 

واکنش به بودجه آمریکا برای نوسازی تسلیحات هسته‌ای
اطلاعات منتشر شده مبنی بر اینکه واشنگتن انتظار دارد در سال مالی ۲۰۲۵ تقریباً ۲۰ میلیارد دلار به مجموعه نظامی هسته‌ای آمریکا اختصاص دهد و اظهارنظرها مبنی بر اینکه این رقم برای مهار روسیه و نوسازی تسلیحات هسته‌ای آمریکا است، موضوع پرسش دیگری از سخنگوی کرملین بود.
پسکوف در این باره گفت: این‌ها ارقام هزینه‌های دائمی هستند و هیچ چیز جدیدی و هیچ تغییر اساسی وجود ندارد.

توقف فعالیت مرزبانان روس در فرودگاه ایروان

سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی درباره سخنان نخست وزیر ارمنستان درباره توقف فعالیت مرزبانان روسیه در فرودگاه زوارتنوتس ایروان گفت: نامه وزارتخانه‌ای در این زمینه دریافت شد و اکنون تماس ها از طریق ادارات در حال انجام است. اکنون نمی توانم توضیح بیشتری در این باره بدهم.

پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان پیش‌تر گفته بود: مرزبانی این کشور به همکاران روسی خود اطلاع داده است که طرف ارمنی می تواند بدون کمک آنها در فرودگاه زوارتنوتس خدمات ارائه کند. پیش از این، آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت جمهوری ارمنستان نیز گفته بود که ایروان نامه ای رسمی به مسکو ارسال کرده تا به فعالیت مرزبانان روسی در فرودگاه زوارتنوتس خاتمه دهد.

بر اساس قراردادی که در سال ۱۹۹۲ با ارمنستان امضا شد، روسیه چندین یگان گارد مرزی را در نقاط مختلف کشور ارمنستان از جمله در فرودگاه زوارتنوتس ایروان، مستقر کرد. از زمان شکست ارمنستان در جنگ قره‌باغ و تسلط نیروهای جمهوری آذربایجان بر بخش‌های وسیعی از این منطقه، روابط مسکو و ایروان تیره شد. مقامات ارمنستان می‌گویند نیروهای حافظ صلح روسیه در این جنگ مداخله نکردند.

توسعه روابط با چین، وابستگی ایجاد نمی‌کند

سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی با این مضمون که "آیا مسکو از وابستگی اقتصادی به پکن نمی‌ترسد؟" نیز گفت:‌ توسعه روابط تجاری بین فدراسیون روسیه و چین خطر وابستگی ایجاد نمی کند و ما در این زمینه تهدید اقتصادی و سیاسی نمی بینیم.

پسکوف اظهار داشت:‌ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه و شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در نشست‌ها و مذاکرات خود بر توسعه بیشتر حجم روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه تأکید کردند و حتی قبل از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین (و وخامت روابط مسکو با کشورهای غربی) افق ۲۰۰ میلیارد دلاری را ترسیم کردند.

وی ادامه داد:‌ همکاری اقتصادی بین مسکو و پکن ریشه‌های طولانی دارد و روابط بین دو کشور هم‌اینک در نقطه اوج تاریخی خود است؛ البته سطح کنونی مبادلات تجاری، نقطه اوج مورد انتظار نیست و این هدف با رشد سریع روابط تجاری و اقتصادی تحقق خواهد یافت.

بنا بر آمار اعلامی گمرک چین، حجم مبادلات تجاری روسیه و چین در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۵ درصد رشد داشت و از ۲۴۰ میلیارد دلار گذشت. این کشورها پیش از این طرح‌ریزی کرده بودند که تا سال ۲۰۲۳ به حجم مبادلات ۲۰۰ میلیارد دلاری برسند.

پوتین چگونه در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه رأی خواهد داد؟

سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش دیگری نیز درباره تاریخ و نحوه شرکت رئیس‌جمهوری روسیه در انتخابات آتی این کشور نیز گفت:‌ در زمانی که ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری کنونی و نامزد انتخابات پیش رو) تصمیم بگیرد که در چه روزی و همچنین حضوری یا از راه دور در این انتخابات شرکت کند، اعلام خواهیم کرد. 

شورای فدراسیون یا مجلس علیای پارلمان روسیه، ابتدا ۱۷ مارس ۲۰۲۴ (۲۷ اسفند ۱۴۰۲) را به عنوان تاریخ انتخابات ریاست جمهوری تعیین کرد. کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه بعدا اعلام کرد که رای گیری طی سه روز، از ۱۵ تا ۱۷ مارس (۲۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و این دوره،‌ نخستین انتخابات سه روزه ریاست جمهوری روسیه خواهد بود.

رأی گیری پیش از موعد انتخابات ریاست جمهوری روسیه پیش از این ۲۵ فوریه ۲۰۲۴ (ششم اسفندماه ۱۴۰۲) در ۱۵ منطقه این کشور آغاز شده است.

ساکنان مناطق صعب العبور و دوردست و همچنین ملوانان کشتی‌هایی که آمدن آنها به شعب رأی گیری در روزهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری روسیه دشوار است، می توانند زودتر از سایر مناطق این کشور رأی خود را به صندوق بیاندازند.

علاوه بر این، انتخابات برای ساکنان مراکز مسکونی استان زاپروژیا که در خط مقدم در منطقه عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین قرار دارند نیز آغاز شده است.

در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، امکان رأی‌گیری آنلاین نیز پیش بینی شده است. به نوشته روزنامه ایزوستیا، بنا بر اعلام نیکولای بالویف، معاون کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، بیش از سه میلیون و ۷۵۰ هزار نفر از شهروندان روس در این کشور تا ششم مارس ۲۰۲۴ (۱۶ اسفندماه ۱۴۰۲) درخواست خود برای رأی دادن آنلاین را ثبت کرده‌اند.

علاوه بر پوتین،‌ ولادیسلاو داوانکوف (حزب مردم جدید) و نیکولای خاریتونوف (حزب کمونیست) و لئونید اسلوتسکی (حزب لیبرال دموکراسی) روسیه نیز نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ب US ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    نه سازش نه تسلیم...
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      0 0
      ارتش اوکراین: نه سازش نه تسلیم، کوکائین بدین ما هستیم!! 🤣🤣🤣🤣
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 1
    از قدیم گفتن یانکی جماعت فقط تودهنی و پس گردنی حالیشه و زبون آدمیزاد حالیش نمیشه و اوکراینی جماعت که نوکر یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش هستند هم همین مشکل رو دارن، پس وقت خودتونو تلف مذاکره با این جونورا نکنین، مرسی!!
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    کدخدا اجازه صلح بهش نمیدهد باید برای منافع کدخدا فعلا قربانی بدهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس