واکنش کرملین به شایعه احتمال بکارگیری سلاح هسته‌ای روسیه در اوکراین

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در واکنش به اظهارات مقامات واشنگتن مبنی بر اینکه آماده شدن برای استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در اوکراین گفت: این سخنان طرح شده در رسانه‌های غربی، شایسته اظهارنظر نیست.

به گزارش مشرق، دیمیتری پسکوف دوشنبه در نشستی خبری پاسخ به درخواست روزنامه نگاران برای اظهار نظر درباره مباحث منتشر شده درباره احتمال حمله اتمی روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ گفت: این نوعی استدلال است که در روزنامه های مختلف منتشر می شود. من فکر نمی کنم نیازی به اظهار نظر داشته باشد.

سخنگوی کرملین خاطرنشان کرد: رهبران غربی هر روز لفاظی های هسته ای را تمرین می کنند و حال آنکه روسیه نمی خواهد در این لفاظی ها شرکت کند. پسکوف همچنین یادآور شد که مسکو تنها بر اساس مفاد دکترین هسته ای خود می تواند از سلاح هسته ای استفاده کند.

پیش از این شبکه سی ان ان به نقل از دو مقام بلندپایه در دولت آمریکا گزارش داده بود که مقامات این کشور در پایان سال ۲۰۲۲ و به دنبال دریافت اطلاعاتی از سرویس های اطلاعاتی غربی، به دقت برای تهدید استفاده از سلاح هسته ای از سوی مسکو آماده شده بودند. با این حال، سازمان های اطلاعاتی آمریکا شواهدی مبنی بر موثق بودن این اطلاعات ارائه نکرده اند.

استقبال از سخنان پاپ

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی درباره سخنان اخیر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان درباره پیش‌قدم شدن اوکراین در مذاکره برای صلح گفت: سخنان پاپ، ابعاد گسترده‌تری داشت اما به طور کلی، ایده‌ای که وی درباره آن صحبت کرد، کاملا قابل درک است، او به نفع مذاکرات صحبت کرد.

پسکوف اظهار داشت: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز بارها از آمادگی و استقبال ما از حل مشکلات از طریق مذاکره صحبت کرده است و این،‌ بهترین راه است.

وی گفت: متأسفانه سخنان پاپ و اظهارات مکرر دیگر طرف‌ها از جمله ما، با انکار مطلق حکومت اوکراین مواجه می‌شود.

پیش از این، رهبر کاتولیک‌های جهان ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲ گفت که اوکراین باید شجاعت نشان دادن «پرچم سفید» را داشته باشد و برای پایان دادن به جنگ با روسیه مذاکره کند.

به گزارش رویترز، پاپ فرانسیس در مصاحبه ای بر ضرورت برون‌رفت اوکراین از بحران تاکید و مواضع خود را در این زمینه اعلام کرد.

رهبر کاتولیک‌های جهان درباره رفتار مناسب سران کی‌یف در این برهه، از عبارت «پرچم سفید» استفاده کرد و افزود: «این برداشتی است که درست است.»

فرانسیس گفت: اما فکر می‌کنم «قوی‌ترین طرف» طرفی است که به شرایط و به مردم فکر می‌کند و شجاعت [نشان دادن] پرچم سفید را دارد و مذاکره می‌کند.

درباره طرح ترامپ

اظهارات ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان پس از دیدار با دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رئیس جمهوری سابق این کشور مبنی بر اینکه ترامپ طرح صلحی برای اوکراین دارد و قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات، کمک مالی به کی یف را متوقف کند، موضوع پرسش دیگری از سخنگوی کرملین بود.

پسکوف در این باره گفت: بله، ما در جریان این سخنان هستیم اما مطلبی برای گفتن وجود ندارد، چرا که هیچ جزئیاتی درباره طرح ترامپ ارائه نشده است و از این رو، اکنون نمی توان مطلب مشخصی در این باره بیان کرد.

پیش از این، اوربان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی M۱ گفته بود که ترامپ طرحی برای پایان دادن به درگیری در اوکراین دارد که «از بسیاری جهات با برنامه‌های مجارستان منطبق است». به گفته نخست وزیر مجارستان، اگر ترامپ به کاخ سفید بازگردد، اقدامات نظامی در اوکراین را نیز تامین مالی نخواهد کرد و برای امنیت اروپا بودجه اختصاص نخواهد داد.

افزایش حملات پهپادی اوکراین در روزهای اخیر

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی درباره افزایش حملات هواپیماهای بدون سرنشین اوکراین در روزهای اخیر نیز گفت: بله، واقعاً این حملات افزایش یافته است. با این حال، سیستم‌های پدافند هوایی و ارتش ما در حال کار هستند.

وی پاسخگویی به این پرسش را در حوزه تخصصی وزارت دفاع روسیه دانست.

پیشتر گزارش شده بود که نیروهای پدافند هوایی روسیه حملات پهپادی را در مناطق بلگورود، بریانسک، اوریول، لنینگراد و نووگورود دفع کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    به شرطی که به مرزهای ترسیم شده و جغرافیا امروز احترام بگذارید و این برای دیگران که مدعی تغییر رمز باشند بدعت نشود. برگردد سر حد خود وقتی که تقسیم شد و حالا قدرت پیدا کردی مدعی نباشید ‌
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    روسیه اگه به اوکراین حمله اتمی هم بکنه آمریکا و ناتو جرائت جواب اتمی به روسیه روندارن
  • بنده خدا IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    0 0
    آقای پسکوف به رییس جمهور محترم بفرماییدفقط تهدیدسلاح اتمی کافی ومکفی برای مرعوب کردن غرب نیست،یابایدازسلاح استفاده کنید که بسیار مخرب و منزجرکننده از دیدگاه جهان خواهدبودباتوجه به رسانه‌های غربی،ویابایدبابسیج عمومی بطورمحرمانه ارتش ملی روسیه رابه چندین برابرخودرسانده قضیه اکراین راتمام و نیروهای واگنر و چریکی وشبه نظامی روسی واسلاوی تشکیل وبعنوان نیروهای نیابتی درنقاط حساس نزدیک به منافع غرب مستقر و آنها راتقویت وپشتیبانی مالی وتسلیماتی وتبلیغاتی همانندایران اسلامی عریز نمایید تابعنوان اهرم فشاری قوی دربرابرغرب هروقت خواستیداقدام غیرمتعارف نمایند،درجنگ متعارف غرب ازشماهمیشه جلوتربوده وپیشدستی خواهدکردوروسیه درجنگ متعارف ومنطم درکل جهان شانسب درمقابل آمریکا نخواهدداشت ،هی مرتب تکرارتهدیدات اتمی نتیجه موثرنخواهدداشت،اطاقهای فکروتوجیه سیاسی برای مقابله سیاسی ونظامی باغرب لازم است ،تادرانجام اقدامات سباسی ونظامی خودروسیه خوددار وخودکنترل وخودسانسوروخودکذعوب ومحتاط عمل کند،شکست ونابودی روسیه چه پذزمان شما ویاپس از آن برای غرب کاری سهل و آسان خواهدبود،فمرش رابکنید اگرایران اسلامی کمک نمیکرد وضعیت روسیه دراکراین چه می‌شد ،صادقانه باخودبیاندیشید،میبایستی کریمه راهم تحویل ناتو میدادید ،صادقانه وبی تکبر اقدامات خودرابرای بهینه‌سازی اوضاع بازنگری وبررسی منید،به نفع روسیه وایران اسلامی و کشورهای آزاد ودشمنان سبستم تحریم و استعمارگری نوین غرب خواهدبود،/,والسلام علیکم
  • بنده خدا IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    0 0
    علت عدم استفاده ازبمب اتمی روسیه دراکراین ،این است که آنها اکراین راقلمرو وسرحدات وسرزمین تاریخی خود میدانند که باهم قرابت نژادی ،فرهنگی،مذهبی،وقومی وزبانی وملی میدانند،نمیدانبم علت آن کهرهبران ومدیران ومسولان روسیه از حاکمیت خودگذشتندو درزمان تشکیل کشور مستقل بعنوان اکراین درزمان فروپاشی شوروی وهمراهی وموافقت روسیه بااین تجزیه وپیشروی غرب درقلب روسیه چه بود؟ازاقای گورباچف ویلتسین باید پرسید؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس