کد خبر 1576340
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
ماشاءالله شمس‌الواعظين

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از شیوه عشوه سیاسی اصلاح‌طلبان در برابر انتخابات مجلس گفت: فضا وقتی خالی شود، فرد دیگری آن را پر می‌کند و در عرصه سیاست برای هیچ فرد، گروه و جریانی کارت دعوت نمی‌فرستند.

به گزارش مشرق، اصلاح‌طلبان در مواجهه با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با چالش عمیقی روبرو شده‌اند. بخشی از این جریان که خواهان مشارکت جدی در انتخابات هستند با انتشار بیانیه‌ای نسبت به انفعال سیاسی و عدم تعریف مانیفست انتخاباتی که از سوی طیف خاصی بر این جریان تحمیل شده است، اعتراض کرده‌اند.

درواقع اصلاح‌طلبان مشارکت‌طلب این وجه انتقادی را نسبت به بخش رادیکال این جریان مطرح می‌کند که نمی‌توان تنها وقتی که برنده بود وارد کارزار رقابت شد و وقتی ترس و فوبیای باخت داشت با بهانه‌سازی سیاسی عرصه را خالی کرد.

شمس‌الواعظین:‌ عرصه سیاست برای هیچ گروه و جریانی کارت دعوت نمی‌فرستند

«ماشاءالله شمس‌الواعظین» روزنامه نگار کهنه کار اصلاح طلب و فعال سیاسی این جریان در گفت‌وگو با اعتماد با اشاره به نتیجه انفعال سیاسی اصلاح‌طلبان گفت: «یک واقعیت ملموس سیاسی آن است که اگر فردی قلمروی مشخصی را در عرصه سیاست خالی کند، فرد و جریان و حزب دیگری، قطعا آن را پر می‌کند. من در سیاست به این معادله معتقدم. اگر چنین اتفاقی افتاد و عرصه در اختیار رقبای افراطی جریان مقابل قرار گرفت، طرف پیروز را نباید مورد ملامت قرار داد.»

این فعال سیاسی اضافه کرد: « این شما هستید که جای‌تان را خالی کردید و رقیب هم بلافاصله جای شما را گرفت. سیاست، عرصه فراخی از صفر تا صد است، این فضا وقتی خالی شود، فرد دیگری آن را پر می‌کند. این فرد جایگزین، ممکن است مخالف شما، موافق شما، منتقد شما و...باشد. در عرصه سیاست برای هیچ فرد، گروه و جریانی کارت دعوت نمی‌فرستند.»

وی افزود: «در بدنه سیاسی کشور هر زمان که فرد، حزب یا گروهی موفق به کسب جایگاه و موقعیتی می‌شود باید سفت و محکم آن را نگه دارد. نمی‌توان این جایگاه و موقعیت را داوطلبانه و دو دستی در اختیار رقیب قرار داد. مگر اینکه جریانات اصلی در یک ساختار سیاسی روی باسکول اجتماعی بایستند، وزن هر کدام مشخص شود؛ اگر مردم به شما رای دهند در جایگاه‌تان می‌ایستید در غیر این صورت باید جایگاه را تقدیم رقیب کنید. اما در شرایطی که فضا برای این وزن‌کشی عادلانه فراهم نیست باید از موقعیت و جایگاه کسب شده حفاظت کرد.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: «طرد و انزوا برای عرصه سیاست سم مهلکی است. در سایر عرصه‌ها ممکن است بتوان رویکردهای مختلفی را در پیش گرفت، اما در عرصه سیاست باید انعطاف‌پذیر، ژلاتینی و قائل به تعامل مثبت با سیستم و سایر جریانات بود.»

به جای وانهادن عرصه و پسروی باید با توان بیشتری حرکت کرد

درواقع شمس الواعظین در این حوزه اصول اولیه رقابت در ساختار دموکراسی و انتخابات را مطرح می‌کند. این در شرایطی است که عقبه سیاسی اصلاح طلبان نشان می‌دهد که این جریان به‌ویژه با راهبری بخش تندرو خود وقتی به اهداف مورد نظرش در انتخابات نرسیده به ساختارها حمله کرده و یا کلیت انتخابات را زیر سئوال برده‌ است.

این درحالی است که پیام بیانیه اصلاح طلبان مشارکت طلب این است که یک جریان اصیل سیاسی تنها به برد و باخت انتخاباتی نگاه نمی‌کند و مشارکت یا عدم مشارکت سیاسی خود را بر اساس این برد و باخت‌ها تنظیم نمی‌کند بلکه گفتمان سیاسی خود را در جریان انتخابات ترویج می‌دهد.

«حمیدرضا جلایی پور» از جمله امضاء کنندگان بیانیه روزنه گشایی با انتقاد از رویه اصلاح‌طلبان که ضد دموکراسی و گاها در جهت تخریب ساختار انتخابات عمل کرده‌اند،‌ بیان می‌کند:‌ «آزمودنِ آزموده نیست، بلکه مسیری نسبتا جدید است و مبتنی بر مبانی نظری و تجربی روزآمد. مثلا اصلاح‌جویان اگر در توافق‌سازی مهارت داشتند، از هاشمی موتلف می‌ساختند نه اینکه تخریبش کنند. در حمایت از روحانی اصول ائتلاف باپرنسیب را رعایت می‌کردند و چک سفیدامضا نمی‌دادند، بیش از اکنون نگران تداوم مسیر ۹۸ تا امروز می‌بودند و بیش از امروز دغدغه معکوس‌سازی روند و روزنه‌گشایی داشتند.».

درواقع این فعال اصلاح طلب با این نوع تاریخ خوانی و مرور سبقه سیاسی اصلاح‌طلبان تصریح می‌کند:‌ «به جای ورود و خروج‌های دفعی و نوسان‌های راهبردی باید صبوری و ثبات و توان بیشتری در مسیر اصلاح‌گری خشونت‌پرهیز و تدریجی‌گرا ساخت و گام به گام پیشروی کرد، به جای وانهادن عرصه‌ها و پسروی.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 1
    سر وپا ریشه در کثافت دارید همه شما خائن به کشور ومردم هستید
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    سگ زرد برادر شغال است .
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      0 0
      قهر یا عدم شرکت و یا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور را از الطاف الاهی باید دانست چرا که این جماعت یأجوج و لجوج و مأجوج اگر برنده انتخابات شوند کشور را به جولانگاه جاسوسان صهیونی تبدیل می کنند و علم و صنعت کشور را تعطیل و اگر بازنده انتخابات شوند زمینه بلوا و فتنه و آشوب و ناامنی را به شیوه انقلاب های رنگی جورج سوروس صهیونی فراهم می کنند! پس عدم شان به ز وجود!
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    مردم،احزاب،گروه ها،قومهاو... اگر واقعا(خدا،قرآن،اسلام،دین،امامان،ولایت،روحانیت،حجاب،شهدا،انقلاب،سپاه،بسیج،ارتش،امنیت،نظم،قانون،صدا،سیماورسانه ملی،ایثارگران,جهاد،اتحادویکپارچگی،فلسطین،غزه،سوریه،لبنان،عراق،افغانستان،پاکستان.._عدالت،رفع تبعیض،قدرت،بمب اتم،تحریم،,عزت،رفاه،اموزش ودرمان رایگان،محیط زیست سالم،شغل دائم باثبات،درامد،ثبات،خودرو،انرژی،سوخت،نان،تغذیه مناسب،امکانات،بیمه،ازدواج،تفریح،پیشرفتهای مختلف،خانه،ثروت،طلا،ارز،دیجیتال,اصلاحات،شفافیت،پاسخگویی،استقلال،ازادی،شایسته سالاری،اینترنت ملی،فرهنگ اسلامی ایرانی...)میخواهند ونابودی(استکبارگران،ظالمان،اشغالگران،حکام عرب مفتخورومتظاهرابرقدرتها...)رامیخواهند،باید رای بدهند والا مثل گذشته دشمنان بازهم(سواستفاده وانواع خباثت،خیانت،جنایت،ترور،خرابکاری،فساد،جاسوسی،بی عدالتی،جذب نخبگان،رذالت،دروغ,دموکراسی دروغین،غارت ,ناامنی وسواستفاده...)میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس