1

جمهوری اسلامی ایران همواره باور داشته و دارد که دوستی و برادری دو کشور ایران و پاکستان، بهترین نمونه از روابط دو همسایه بوده است.

سرویس سیاست مشرق - حمله موشکی به مواضع گروهک تروریستی موسوم به جیش العدل در نزدیکی مرز ایران و پاکستان، موجی از واکنش‌های تحلیل‌گران امنیتی و سیاسی را در رسانه‌های خبری در پی داشته است، دراین خصوص، نکاتی قابل طرح است که در این نوشتار به آن پرداخته خواهد شد.

ضربات موشکی صورت گرفته توسط جمهوری اسلامی ایران علیه گروهک جیش العدل را باید به گونه‌ای متفاوت از حملات موشکی سپاه به اقلیم کردستان عراق تحلیل کرد، گرچه هدف اصلی هر دو حمله، مقابله با تحرکات گروهک‌های تروریستی علیه منافع ملی و تمامیت ارضی ج. ا.ا. بوده است.

علی‌رغم وجود حاکمیت مستقل در پاکستان و استقرار دولت مقتدر دراین کشور، اشراف اطلاعاتی ارتش و به‌ویژه سرویس اطلاعات این کشور نسبت به تحولات امنیتی این کشور و با وجود ارائه مستندات و داده‌های میدانی قابل دفاع، به مقام‌های امنیتی این کشور توسط مسئولان جمهوری اسلامی ایران، در ۵ سال گذشته و با وجود رعایت اصول همسایگی و خویشتنداری و صبر راهبردی ایران و عدم واکنش عملیاتی نسبت به مراکز و پناهگاه‌های گروهک جیش العدل در پاکستان، مقامهای سیاسی و امنیتی پاکستان، پاسخ درخور توجهی را به این رفتار جمهوری اسلامی ایران ندادند و هیچ تلاش معناداری برای کنترل این گروهک در پاکستان صورت نگرفت.

همین امر باعث شد که گروهک مزبور، روز به روز جری‌تر شده و دامنه حملات خود را تا عمق استان سیستان و بلوچستان گسترش دهد که آخرین مورد آن، حمله به ستاد انتظامی فراجا در شهرستان راسک بود.

در یک دهه گذشته علی‌رغم وجود برخی توافقات امنیتی بین دو کشور و تعاملات و ارتباطات و گفتگوهای امنیتی بین مقامات ارشد امنیتی محلی در ایالت بلوچستان و مقامات امنیتی وانتظامی در استان سیستان و بلوچستان و همچنین وجود توافقات صورت گرفته در کمیسیون‌های امنیتی و مرزی دو کشور که در سطوح مقامات امنیتی دو کشور برگزار شده است که مصوباتی ازجمله انجام اقدام مشترک و همچنین بازگشایی دفاتر تبادل اطلاعات در شهرهای مرزی دو کشور را در پی داشته است، متأسفانه هیچ یک از مصوبات تاکنون شکل عملیاتی به خود نگرفته است.

این گروهک از زمان تشکیل تاکنون، برای اعلام موجودیت و کسب رضایت عناصر پشتیبان خود که عمدتاً آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای عربی هستند، هر از گاهی به پاسگاه‌ها و پایگاه‌های مرزی ایران حمله می‌کند یا از داخل خاک پاکستان، پاسگاه‌ها و برجک‌های مرزی ایران را مورد حملات سلاح‌های نیمه سنگین قرار می‌دهد. به طوری که در چند سال گذشته، حداقل دهها حمله تروریستی علیه پاسگاه‌های مرزی ایران انجام شده است که در جریان این حملات، دهها تن از نیروهای انتظامی و نظامی در مرزهای سیستان و بلوچستان به شهادت رسیده‌اند.

عملیات علیه مقر تروریست‌های جیش الظلم و توقع ایران از کشور همسایه/ آیا پاکستان از ضربه به تروریست‎ها بی‌اطلاع بود؟

کارنامه سیاه تروریست های جیش الظلم در یک دهه گذشته:

در نخستین شرارت گروهک جیش العدل، سوم آبان ۹۲ علیه نیروهای مرزبانی در منطقه سراوان، ۱۴ نفر از نیروهای انتظامی مرزبانی به شهادت رسیدند. پس از آن در بهمن همان سال، این گروهک با حمله به پاسگاه مرزی در منطقه جکیگور اقدام به ربایش پنج تن از مرزبانان ایرانی کرد که در این میان، گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر پس از ۳۶ روز اسارت در چهارم فروردین ۹۳ توسط گروهک جیش العدل به شهادت رسید. انتشار خبر شهادت وی در حالی بود که تنها بیست روز از به دنیا آمدن فرزندش گذشته بود، موجی از واکنش‌ها را در میان مردم ایران برانگیخت. اما خوشبختانه چند روز پس از این حادثه تلخ، چهار مرزبان دیگر آزاد و به ایران منتقل شدند.

درست یکسال بعد یعنی در فروردین ۹۴، شرارت‌های این گروهک در مرزهای ایران با استفاده از خاک پاکستان ادامه یافت و این بار منجر به شهادت هشت مرزبان دیگر شد. در این حادثه، نیروهای مرزبانی نیروی انتظامی در محدوده منطقه نگور حدفاصل میل مرزی ۲۳۹ پایین تر از جکیگور در جنوب استان سیستان و بلوچستان، در حین گشت زنی متوجه ورود عواملی از نیروهای تروریستی و اشرار شدند که از طریق مرز پاکستان وارد کشور شده بودند و با آنها درگیر می‌شوند، در این درگیری تلفاتی متوجه گروه‌های تروریستی می‌شود اما هشت نفر از نیروهای مرزبانی کشورمان، به شهادت می‌رسند.

عملیات علیه مقر تروریست‌های جیش الظلم و توقع ایران از کشور همسایه/ آیا پاکستان از ضربه به تروریست‎ها بی‌اطلاع بود؟


حمله گروهک تروریستی جیش العدل به ۱۱ مرزبان ایرانی در مرز میرجاوه در اردیبهشت۹۶، حادثه تلخ دیگری بود که در آن هر ۱۱ نفر به شهادت رسیدند و بار دیگر مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان داغدار شدند. گروهک جیش العدل در ۵ آذر ۹۲ اعلام کرد که با حمله به یک بالگرد متعلق به جمهوری اسلامی ایران در شهرستان سراوان، باعث سرنگونی آن شده است. جیش العدل همچنین در بهمن ماه ۹۲، پنج مرزبان ایرانی را در نزدیکی مرز پاکستان ربود.

اعضای این گروهک در ۱۷ فروردین ۹۴ در منطقه نگور حد فاصل میل مرزی ۲۳۹ پایین تر از جکیگور، از داخل پاکستان، وارد مرزهای ایران شده و ۸ نفر از نیروهای مرزبانی ایران را شهید کرده و به خاک پاکستان بازگشتند. اعضای این گروه در تاریخ چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۶ با شلیک از داخل خاک پاکستان، ۱۰مرزبان ایرانی از گروهان چاهندو(هنگ مرزی میرجاوه) را که در «پاسگاه میل ۱۰۰ » مستقر بودند شهید کردند.

در تاریخ سه شنبه ۲۴ مهر ۹۷، افراد این گروه از داخل خاک پاکستان به منطقه(لولکدان) در بخش ریگ ملک در ۵۰ کیلومتری شهر میرجاوه در استان سیستان وبلوچستان نفوذ کرده و ۱۴ نفر از افراد مسلح مرزبان را در این منطقه به اسارت گرفتند و به خاک پاکستان باز گشتند.

۹ بهمن ۹۷ انفجار ۲ بمب صوتی باعث مجروح شدن ۴ نفر در زاهدان شد که گروهک تروریستی جیش العدل مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفت. این گروه در ۱۳ بهمن ۹۷ نیز به مراسم صبحگاه سپاه در نیک شهر حمله کرد که در جریان این حمله در مجموع ۲ نفر شهید و ۵ نفر زخمی شدند.

جنایت دیگر این گروهک تروریستی شهادت ۲۷ نفر از کارکنان سپاه و زخمی شدن ۱۲ نفر دیگر از آنان در جاده خاش- زاهدان بود. حمله کلانتری ۱۶ در شهر زاهدان درسال ۱۴۰۱، حمله به ستاد فرماندهی نیروی انتظامی در راسک، حملات متعدد در شهرهای ایرانشهر، سراوان و... و. که باعث به شهادت رسیدن دهها نفر از کارکنان نیروهای انتظامی و نظامی شده‌اند، تنها بخشی از اقدامات تروریستی گروهک جیش العدل بوده است.

عملیات علیه مقر تروریست‌های جیش الظلم و توقع ایران از کشور همسایه/ آیا پاکستان از ضربه به تروریست‎ها بی‌اطلاع بود؟

نکته قابل توجه در تمامی این حوادث، فعالیت آزادانه این گروهک تروریستی در خاک کشور پاکستان است که هر بار به خود اجازه تجاوز به مرز جمهوری اسلامی ایران را داده است و اعضای این گروهک بعد از هر درگیری و شرارت، به خاک پاکستان متواری می‌شوند و با وجود تفاهم‌ نامه‌های مشترک مرزی میان ایران و پاکستان، تاکنون اقدام قابل‌توجهی از سوی پاکستان برای جلوگیری از فعالیت این گروهک تروریستی، مشاهده نشده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره باور داشته و دارد که دوستی و برادری دو کشور ایران و پاکستان، بهترین نمونه از روابط دو همسایه بوده است. دو کشور همواره در صلح و ثبات زندگی کرده‌اند و ثبات و امنیت پاکستان، همواره برای ایران یک اولویت بوده است. بنابراین، این اقدام جمهوری اسلامی ایران، صرفاً یک دفاع مشروع در برابر اقدامات تروریستی گروهکی است که از یک خلأ امنیتی در پاکستان سوء استفاده کرده و به طور مداوم نسبت به ایجاد ناامنی و کشتار فرزندان این مرز و بوم اقدام می‌کند.

مسئولین پاکستانی هم که همواره خودشان اذعان دارند که مرزهای ایران برای آنها، امن‌ترین مرزهاست، باید شرایط ایران را درک کنند و اقدامی جدی در جمع کردن بساط این گروهک انجام دهند و اگر نمی‌خواهند، ایران خود مجبور به واکنش نشان دادن به این گروهک تروریستی و امثال آن می‌شود.

البته می‌دانیم که شرایط ایالت بلوچستان و ناآرامی‌های داخلی در این ایالت و اعمال نفوذ برخی طرفهای خارجی در حمایت از گروههای تروریستی مخالف دولت پاکستان و تروریستهای ضد ایرانی، مقداری فضا را برای این نوع فعالیت‌ها فراهم می‌کند ولی اطمینان داریم که انجام یک اقدام مؤثر در جهت برچیدن این پایگاه‌های تروریستی برای ارتش و سرویس‌های امنیتی پاکستان، کار دشواری نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 169
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 54
  • US ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    پاکستان خودش از این تروریست ها دفاع میکنه خودش سلاح و لجستیک در اختیارشون میزاره
    • DE ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      9 0
      در پاکستان حرف اول را دلار میزند. پاکستان کشوری است که دو حکومت دارد ، یکی دولتی است که بر اساس مراودات جهانی همه میشناسند ولی نقش خاصی در کشور ندارند ولی حکومت اصلی دست ارتش است که پشت پرده،، سیاست و امور مهم کشور،، را برعهده دارند.
    • ایرانی IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      33 7
      حکومت پاکستان سلاح نمیده. توی بازارچه های شهر های پاکستان مغازه هایی هستنند که سلاح های سبک و نیمه سنگین میسازن از کمپانی های اصلی با کیفیت تر. این اشرار از اون مغازه ها به راحتی خریدن یک نوشابه ، اصلحه میخرن
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      4 12
      دوستان خواهش میکنم !!!! خواهش میکنم وقتی یک ایراد کوچیک میگیرن نگید اربابت آمریکا هست نگید جاسوسی نگید! آقا نگید تو رو قرآن نگید دوستان به اندازه کافی کشورمون رو غارت کردن از یه طرف انگلیس الان از یه طرف چین و روسیه همه باهامون دشمنان یه زمانی نزدیک بود عربا شهرمون رو بدزدن!
    • DE ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      12 0
      حسین شریعتمداری در یادداشتی نوشت: آیا اعضای این گروه با مجوز قانونی دولت پاکستان در آن کشور حضور دارند؟ یا حضور آنها غیر‌قانونی است؟ اگر حضورشان قانونی و با کسب مجوز اقامت از سوی دولت پاکستان صورت گرفته است! پرسش بعدی آن است که چرا دولت پاکستان به این گروه تروریست که بارها با صدور بیانیه بر انجام عملیات تروریستی علیه مردم ایران تاکید کرده است، اجازه حضور و فعالیت تروریستی از خاک خود را داده است؟!
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      6 2
      دولت دوست و برادر پاکستان تبدیل به دولت خاٸن و تروریست پرور شده است. چنین دولتی لیاقت دوستی و برادری با ایران را ندارد.
    • حسینی IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      7 2
      حالا که پاکستان حالیش نمیشه و این گستاخی رو کرده و به سراوان موشک زده باید تمام پایگاه‌های تروریست‌ها رو توی بلوچستان پاکستان بزنیم و الا پاکستان گستاخ تر میشه
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      6 1
      پاکستان مامن تروریست هاست متاسفانه ارتش و دولت و حتی عده ای ملت پاکستان هم پشت این ها هستن نمیشه کار زیادی در رابطه با پاکستان انجام داد نزدیک به ۶۰۰۰ هزار مدرسه وهابی دارن معلومه ازش چی در میاد باید از عربستان خواسن که دیگه مدرسه تروریست پرو نسازه در پاکستان و افغانستان و هند و ... همه چی برمیگرده به وهابیت و تکفیرها
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      6 0
      پاکستان تروریست ها رو مردم خودش میدونه از دیدگاه اونا ایران مردم پاکستانو هدف قرار داده مطمئن باشید دولت پاکستان به خاطر فشار اکثریت سنی و وهابی مردمش به ایران جواب نظامی خواهد داد
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      12 3
      پاکستان برادر و دوست ما است؟ کسی که روستا های سیستان و بلوچستان رو با موشک می‌زنند و کودکان و زنان رو شهید می‌کنند؟ اگه به منافع شما ها بود از صدام هم دفاع می‌کردید !
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      10 1
      وقتی تروریست ها از پاکستان به ایران حمله میکردند و مردم عادی را می کشتند دولت پاکستان منفعل بود حتی در زمان معدوم ریگی ، ولی حالا که به مقر خود تروریست ها حمله شده، پاکستان معترض شده است این فقط یک معنی میدهد که دولت این کشور حامی این تروریست هاست و شاید تروریست ها عمله دولت پاکستان باشند .
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      2 3
      کشور برادر دوست پاکستان
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      2 0
      #انفجارهای‌_کرمان‌ #مرزبانان‌_ایرانی‌ #سراوان‌
    • DE ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      0 2
      جواب «پاکستان برادر و دوست ما است؟»: اگر هم نباشد، فطعا شما دوست ما نیستی!
    • DE ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      0 1
      دوستان خواهش میکنم !!!!
    • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      فقط ازطریق بستن مرز مانع از رسیدن سوخت به پاکستان فلج کنیم
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      دقیقا
  • US ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    39 75
    پاکستان گفته میخوایم واکنش نشون بدیم ایا ارتش و سپاه توان مقابله با پاکستان رو دارن یا قدرت نظامی ما کیکه
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      54 9
      پاکستان غلطکاری زیاد می کند
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      25 6
      پس کیک خورده تو سر جیش الظلم و داعش در سوریه و...، واقعا خود کیکی
    • شاطر میرزا IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      13 35
      درسته ! وزارت خارجه چین هم از کشور پاکستان و ایران خواسته که خویشتن داری کنند و ادامه ندهند پس یعنی احتمال داره که پاکستان دست به حمله موشکی علیه ایران بزنه ، احتمالا جنگ بزرگی در راه است شک نکنید!
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      29 8
      اخه احمق اگر پاکستان عرضه میداشت که توی کشور خودش اجازه نمیداد که مناطقی وجود داشته باشه که دولت مرکزی در اونجاها پشم هم حساب نشه.در ثانی به تاریخ جنگهای هند با پاکستان نگاه کنی همیشه تلفات سنگین داده.پاکستان فقط بمب اتم داره و بس.راستی وهابی تروریست هم داره.
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      18 7
      جرات داره بسم الله کیکش رو ام از اربات امریکابپرس بهت میگه...
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      0 2
      نترس بابا.هماهنگ بودن. این حرفام باید بزنن که دنیا نگه پاکستان ببو گلابیه
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      8 6
      ارتش و سپاه نمیخاد قراره طالبان به پاکستان حمله کننند
    • ایرانی IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      3 12
      اتفاقا واکنش نشان داد گفت که نفت به ما بدید در عوض برنج میدیم دیگه پول نمیدیم. خیلی هم خوبه.
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      28 7
      داداش ما داریم با ابرقدرت امریکا مبارزه میکنیم و پایگاههای امریکا را در منطقه مورد هدف قرار میدهیم .خودت مقایسه کن .امریکا یا پاکستان
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      2 5
      به هزار و یک دلیل پاکستان قوی تره دلیل اول بمب اتم داره . همین را بگیر و برو تا ته کار
    • رهگذر IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      1 2
      سلام. پاکستان فعلا خودش مونده وسط یک مشت تروریست که هرچند وقت یه بار میزنن به گوشه رو منفجر میکنن و کلی بیگناه رو میکشن.
    • حسن US ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      1 1
      گفته رو ولش کن هر موقع جرات کرد کاری کنه اونوقت با هم صحبت میکنیم پاکستان دشمن بزرگی به اسم هند رو داره هیچوقت نمیاد با یه همسایه قدرتمند دیگش به نام ایران درگیر بشه چون فقط خودش به فنا میره. این رفتارهای پاکستان هم طبیعیه نمیشه توقع داشت ساکت باشه ولی در عمل کاری نمیکنه
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      5 1
      ایران در مقابل طالبان !حق آبه هیرمند....
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      0 1
      ۲۳:۴۵ برای همین موشک فرستادین
    • AU ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      2 0
      دیدیم که جواب داد.
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      2 1
      موشک های شلیک شده از پاکستان عمدا رهگیری و منهدم نشد
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      1 1
      ۰۲:۲۵ - زرشک
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      پاکستان اشتباه میکنه
  • DE ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    73 18
    عزیزان، دوستان، سروران... برای دستیابی به سلاح بازدارنده اتمی، یک ساعت درنگ کردن هم جایز نیست.
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      21 97
      سلاح اتمی حرام شرعیه
    • رضاخ IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      20 6
      احسن
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      73 12
      حرام تویی احمق بی شعور.وقتی آمریکا و انگلیس و اسراییل با اون جنایات سلاح هسته ای دارن اتفاقا داشتن این سلاح برای ما نه تنها حلال بلکه واجب شرعی و دینیه.
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      59 8
      بساز ولی استفاده نکن
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      4 1
      نه تنها میگن حلال شرعیه تو این جنگ بزرگ نداشته باشن باختن!
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      4 0
      سمت سلاح اتمی قدمی بردارید
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      4 4
      امنیت زیر سایه بمب اتم فقط توهم است.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    29 20
    غربمون کردهای سربرنده شرقمون پاکستانی های تروریست، همین پاکستانی ها بودند که حادثه ۱۱ سپتامبر را رقم زدند، تروریستند
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      15 6
      اسرائیل حادثه رو رقم زده
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      14 4
      اگر در این صد حقوق مادی معنوی و سیاسیشون پایمال نمی شد اینطور هم نمی شد
    • آرش چویل IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      20 4
      لطفا توهین قومیتی نکنید . من کرد نیستم و بختیاری ام و سربازی ام هم با گروهک ها سال 85و 86 درگیری مستقیم داشتیم . می‌خواهم بگم این کردها بسیار مظلوم هستند.
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      6 3
      ایران به صورت رسمی میگه تروریست های ایرانی جیش العدل در پاکستان رو زدن؛ چندین ساله از کشور پاکستان میخوان که این تروریست ها رو از خاکشون بیرون کنن ولی دولت پاکستان هیچ کاری در این زمینه انجام نداده و باعث به خاک و خون کشیده شدن مردم ایران شدن
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      0 0
      بی... ترین انسان کرە زمین تو هستی
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      3 1
      منطورشان از کرد ، گروهک کومله و داعشی های پاکستانی است
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      6 1
      سلام لطفاً به قوم کرد که ايرانی اصيل هستن توهین نکنید رشادت‌های مردم کرد در 8سال جنگ تحملی فراموش نشه لطفا همه رو در یک سمت ترازو قرار نده
    • ... IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      0 0
      جناب ارش لطفا تو گوگل بنویس شهدای اذربایجان غربی که بدست گروهگ تروریستی پژاک و پ ک ک شهید شدن بعدش من تعریف بکنم که چطور سربازان هنگ مرزی رو که میومدن شهر برن مرخصی ناجوانمردانه زدن
  • ناشناس IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    41 7
    اگر همان سال های اقدامات تروریستی گروهک ریگی باهاشون با مشت آهنین برخورد میکردین و لانه هاشون را با بمب و موشک میزدین دیگر جرات حملات تروریستی به خاک ایران را نداشتند
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      3 4
      با پشت آهنین برخورد شده که چندسال پیش نفر دوم گروهشون کشته شده
  • محمود IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    17 3
    همه اش تقصیر ایران هست که کشورش را در میان اقوام تروریست و نوکر شیطان بزرگ بنا کرده.واقعا طنز تاریخ هست که اطراف ایران عزیز مشتی کشور کودتاچی و مزدور آمریکا حکومت می کنند که از دیرباز حتی در زمان حکومت پهلوی هم دشمن ایران وایرانی بودند و نسبت به وطن ما حسادت می کردند.
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      4 1
      تقصیر ایران هست؟ به ایران چه ربطی داره تقصیر خود ما هست که اینا برامون شاخ و شونه می‌کشن بعدشم یه قرارداد چرت می‌بندیم همه چی میشه مثل اولش!
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    18 4
    کارت های بازی علیه پاکستان را هر چه سریعتر را فعال کنید شیعیان، پشتون های مستقر در دو طرف خط دیروند، بلوچها،هند و حذف قهری مانند آن بلایی که طالبان پاکستان بر سر مقرهای امنیتی پاکستان آورد نباید یک روز خوش را در مرزهای ايران و پاکستان برای پاکستانی ها وجود داشته باشه پاکستان را باید در سه جبهه ایران، هند و طالبان درگیر کرد
  • مرتضی IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    13 2
    من فکر میکنم دلارهای عربستان هست که نمی‌گذارد ارتش پاکستان اقدام عاجلی انجام دهد در چنین شرایطی برای مهار پاکستان ایران باید ارتباطات خود را با هند وافغانستان تقویت کند تا حساب دست پاکستان بیاید همچنین میتواند تهدید کند که چنانکه پاکستان اقدام قاطعی انجام ندهد ایران به طور رسمی از معارضان دولت پاکستان حمایت کند
  • US ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    21 19
    امپراطوری ایران دوباره زنده شده است و اینیار مردان امپراطوری برای شاهِ جهان، مهدی فاطمه می جنگند.
    • IN ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      8 5
      😂😂 خوشبحالت که با توهماتت حال میکنی
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      3 3
      زیاد حرف نزن ....
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    39 2
    روستای راسک،جگیکور،میرجاوه،سرباز،وکلا شهرهای کوچک هم مرز ایران با پاکستان و شهرستان تربت از استان سیستان وبلوچستان پاکستان بدلیل عدم توانایی دولت مرکزی پاکستان لانه جیش والظلم شده است .معمولا نظامهای جاسوسی واستخبارتی دنیا ازخلا کنترل براستان پاکستان سبب شده است مقرهای عملیاتی خود را دراستانی گرم وخشک پاکستان که ازنظر وسعت نسبت به سایر استانهای آن وسیعترست مکان خوبی برای انجام کارهای ضد امنیتی علیه ایران قراز دهند و به پاکستان فرار کنند .منطقه مکران وچابهار که ایران درصدد سرمایگذاری بلندمدت دراین منطقه است باید بررسی شود که کدام کشورها هستند که چنین سرمایه گذاری را برنمی تابند همانها نقش کلیدی درتقویت تروریستها ی جیش الظلم داشته با عناوین مذهبی آنها را تسلیح تا منطقه شرق وسیستان وبلوچستان را ناامن جلوه دهند .بعقیده من جنوب حدودا ۳۶۰ کیلومتری دریای عمان دراستان سیستان وبلوچستان ایران بدلایل اهمیت جهانی نباید نادیده گرفته شود ودولت باید دراین استان معادل استانهای دیگر کشور شهربه شهر ومتر به متر عوارض طبیعی آن را تحت رصد دائمی وپایگاههای مهمی احداث کند .پشت ترورها حتما عوامل اطلاعاتی پاکستان هستند هرچند آن را انکار میکنند .جیش الطلم تعدادی از افراد ی هستند که بیشتر برای پول وقاچاق مواد مخدر کار میکند وهرکس برایش پول بیشتری دهد برای او میجنگند که نهایتا به پیشواز مرگ میروند زیرا قادر نیستند تاثیر گذار باشند برای همین موضوع به لانه های خود درپاکستان فرار میکنند که قبلا مجوز آن را از استخبارات پاکستان گرفته اند .
    • مش غلام IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      8 6
      داداش فکر کنم امتحان انشاء ۲۰گرفتی ! پیام باید مختصر و مفید باشه ! چه خبره ؟
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      0 0
      احزاب کارگزارانی و اصلاحاتی اجازه هیچ کار بدون حضور خودشان فقط فقط خودشان نمیدهند خارجی ها جای خود
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    12 4
    ایران نباید در مقابل پاکستان کوتاه بیاد پاکستان کشوری فقیر است فکر نمیکنم بتواند در مقابل ایران مقاومت کند با این حملات ایران حواسشون بیشتر جمع میشه که دیگه نباید از تروریست ها حمایت کند اگر ایران از گروه های تروریستی حمایت میکرد و به پاکستان حمله میکرد پاکستان چه عکس العملی نشان میداد
    • Amir IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      2 4
      پاکستان با توجه به ارتش قوی تر و سلاح هسته ای در جنگ پیروز میشه فقیر هم نیست عربستان هم هم پیمان هست باهاش
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    9 2
    وقتی تروریست‌ها از پاکستان به ایران حمله میکنند اینم عینه اینه که خود پاکستان به ما حمله کرده، این به اون در خخخخ
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    5 3
    ارتش پاکستان رو خریدن
  • موسی IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    12 0
    قطعا دولت پاکستان در صدد جلوگیری از اقدامات تروریستی علیه ایران نیست دولت پاکستان ارتباط تنگاتنگی با وهابیون عربستان دارد مخصوصا دولت فعلی /آنان کمک های فراوانی از عربستان و بحرین دریافت میکنند ولذا برای خشنودی عربستان هرکاری را انجام میدهد
  • AT ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    18 0
    چندین دهه است که تروریستها از مرزهای شرقی کشور»چرکستان(پاکستان) و بعد افغانستان،به مرزهای ما دست اندازی کرده و مرزبانهای ما را شهید میکنند،»سال ۱۳۸۸ هم با حملۀ انتحاری چند تن از فرماندهان سپاه در استان سیستان و بلوچستان را شهید کردند،و شوربختانه آنزمان ایران پاسخ دندان شکنی به تروریستهای جنایتکار پاکستانی و افغانی نداد و اینها با پشتیبانی آی اس آی(isi)ارتش پاکستان و استخبارات عربستان و طالبان...هر سال هار تر و گستاخ تر شدند،»دست اندرکاران باید مرزهای شرقی کشور را سیم خار کشیده و با دوربینهای مرزی ۲۴ ساعته رصد کنند.
  • مش غلام IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    3 2
    از این ادبیات جنگی و حماسی جناب وزیردفاع معلوم میشه که حتما جنگ در راه است تازه صداوسیما هم داره فیلم‌های جنگی پخش میکنه که مردم آماده باشند مثل جومونگ ۱و۲و۳و...و حالا جدیدا هم سریال جنگجویان کوهستان و لینچان ... خدا خودش به ما رحم کنه
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    9 0
    پاکستان خودش عمدا بی توجه است و اینارو تجهیز میکند
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    13 0
    بارها به پاکستان تذکر دادین اگه بار دوم و سوم سفیر مینداختین بیرون اینجور الان گستاخ نمیشد و عربده نمیکشید همه اینکارو میکنن شما چرا برا بیرون کردن سفیر میترسین و رودربایسی دارین شک نکنین الان عمدا کار تروریستها بیشتر میشود و دلیلشم دولت پاکستان است
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    6 0
    عراق و پاکستان نه از انهدام مراکز تروریستها یا از حمله ایران به نقطه ای از کشورشان ناراحت باشند اینکه این قدرت بزرگ ایران برایشان شوکه اور وسخت است وقتی کدخدا جیغ میکشد وپنهان میشود این دولتهای چجور قبول کنند وازاین ببعد برای جلوگیری از تحقیر خودشان حساب تروریستها را خواهند رسید اگر ایرانباارتش همانند ترکیه میرفت ومیجنگید این طور صدایشان درنمیامد
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    6 0
    ماباید نیروهای تروریست از بین ببریم ولی اعلام نکنیم
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    9 0
    باید با هند متحد شیم دهن پاکستان تروریست پرور رو آسفالت کنیم.
  • اسماعیل IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    8 0
    تا وقتی که ارتش در پاکستان حکومت و دولت رو در اختیار داره ، هیچوقت پاکستان به ثبات و امنیت نمیرسه . ارتش از تروریستها در جهت منافع خودش استفاده می‌کنه . در دوره تهاجم شوروی به افغانستان میلیاردها دلار برای آموزش و تجهیز تروریست ها و فرستاندن اونها به افغانستان ، از آمریکا و کشورهای عرب گرفتند . حالا هم بخاطر پناه دادن به تروریست ها در بلوچستان معلوم نیست چقدر پول ازعربستان پول و اسرائیل و ... دریافت می‌کنند
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    2 0
    ما با ملت پاکستان و دولت برآمده از آن ملت , دوست و برادر هستیم اما دولت در پاکستان رسما یعنی کشک
  • نادر IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    1 0
    پاکستان سالهاست که با مماشات با این گروه های تروریستی وشاید حمایت‌های پنهان از آنها البته با دستور آمریکا . راه را برای عملیات گرکهکها باز گذاشته وهیچوقت در جهت مقابله با آنها نبوده فق همیشه اظهار تاسف کرده یا محکوم کرده. بنظر سیاست‌های ارتش پاکستان ونیروهای امنیتی آن زیاد گوش بفرمان دولتشون نیست .وگرنه چرا تروریست‌ها با اینهمه اسلحه های سنگین بتوانند از مرز رد بشوند وجوانهای ما را ترور کنند .چرا مسئولان پاکستان جلوی اینها را نمی‌گیرند.
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    10 0
    پاکستان و سازمان اطلاعات پاکستان از همه گروه های تروریستی مستقر در این کشور حمایت می کند. ایران باید فسخ قرارداد خرید گاز از طریق خط لوله صلح که پاکستان مرتکب آن شد را از طریق شکایت در دادگاه های بین المللی پیگیری کند و این مسئله را اهرم فشار قرار دهد. پاکستان طبق قرارداد خرید گاز از ایران، باید بابت تاخیر ایجاد شده به ایران خسارت خیلی زیادی بدهد
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      7 0
      همان زمان که هند گفت خط لوله گاز از بستر دریا بدید و ما به خاطر دولت تروریست پرور پاکستان مخالفت کردیم و ملت را از میلیاردها دلار پول محروم کردیم من و امثال می‌دانستیم در اشتباه محض هستیم
  • محسن FR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    8 0
    قرار نیست تا ابد سکوت کنیم که
  • علی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 0
    دست گل
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    11 0
    برای تنبیه پاکستان جلو خروج گازوئیل و بنزین قاچاق از ایران که سرمایه ملی است بگیرید همین سوخت قاچاق ایرانی در ماشین تروریست ها ریخته می شود
  • محسن IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    6 0
    پاکستان تا چند سال پیش جزوی از خاک هند بوده. آنها سخت ترین شکست هایی که تا به حال داشته اند از ایران بوده. هنوز هم که هنوزه از شنیدن نام نادر لرزه بر اندام آنها میفته. خوب میدانند که بازی با دم شیر چه عواقب هولناکی برای آنها خواهد داشت. به نفع خودشان است که تا دیر نشده مرزهایشان با ایران را امن کنند. برای مردم خودشان هم بهتر است.
  • یا زهرا IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    6 0
    پاکستان پایگاه اصلی تربیت مدارس وهابی و آموزه های سلفی است سال ها دلار های از عربستان گرفته که این افکار وهابی و کشتن شیعیان مظلوم و ترویج و گسترش بدن زیر چتر امنیتی سرویس های عربی و غربی در کنار ضعف های امنیتی و مرزی و نبود امکانات مدرن و گشت های هوایی خیلی از مرزبانان عزیزمان شهید شدن
  • مجید IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    3 6
    دو کشور در همسایگی ما .ارمنستان و پاکستان.هرگز وارد هیچ جنگی با ما نخواهند شد.پاکستان واقعا کشور دوست و برادر ایران است .ساختار پاکستان شبه فدرال است ایالت بلوچستان پاکستان تقریبا همیشه برای دولت مرکزی مشکل زا بوده کسانیکه از نزدیک پاکستان را می شناسند متوجه منظورم خواهند شد اتحاد برادری ایران و پاکستان هیچوقت از بین نخواهد رفت.
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      4 1
      خیلی مستی داداش
    • IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      2 1
      جنگ از این بدتر
  • US ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    8 0
    دیوارهای بلند با آخرین تکنولوژی بسازید هم درغرب و شرق وشمال ایران وبودجه ی خاص امنیتی براش اختصاص بدین این آرمان شب هم واجب تره تا دست مرزبانهای ماازادترباشه مرزبانیها روتجهیزکنید تا مجبورنشیم موشکهای گرانمون روفدای این بیشرف های مزدوربکنیم تا درنهایت همسایه های ما ببینیم اونها می‌خوان چطوربااینها مقابله بکنن اگه امروزنجنبیم فردادیره
  • رضا IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    4 0
    کار درستی بوده موشکباران.باز هم بزنند ما هم باید سختر جواب بدیم چون پاکستان باج میخواهد و کار اصلی پاکستان همینه.نهایتا اونها یا جلوی تروریستها را میگیرند و یا با ما میجنگند.در نهایت اگه قراره ما ناامنی و شهید داشته باشیم و خسارت خب پاکستان هم کشته و خسارت و نا امنی
  • ایران IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    2 0
    مثل اینکه تاریخ مصرف بعضی ها به وسیله جنگ تموم میشه
  • US ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    3 0
    در جواب به اعتراض پاکستان در خصوص تجاوز هوایی به کشورش باید گفت، بروید و جلوی تجاوز زمینی گروهکهای تبهکار افراطی را که در داخل کشورتان لانه گزیده اند بگیرید.
  • ایرانی IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    5 3
    پاکستان از طرف امارات شارژ می‌شود اگر مانع گروه های تروریستی نشود باید سفیرش را از ایران اخراج کرد مردم پاکستان با ایران رابطه نزدیک دارند
  • محمد IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    3 1
    بسیار کار خوبی کرد سپاه باید با سیاست مشت اهنین با تروریست ها رفتتر کرو مثل کاری ک ترکیه با پ ک ک میکنه . زیاد از حد نباید ملاحضه پاکستان رو کرد چند سال صبر کافیه اینبار بسیار خوب اقدام کرد مرگ ی بار شیون بکبار
  • زندگانی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    1 0
    بنظرم همون موفه ک ب راسک حمله کردن باید فرداش میزدیمشون
  • بهنام IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    1 0
    پاکستانی ها سالهاست که گروه های تروریستی در ایران و افغانستان رو پشتیبانی مالی و اطلاعاتی و لجستیکی میکنند.
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 0
    از سال 92 تا الان نتونستید کاری بکنید.
  • هادی IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    3 0
    اصلا برای رهایی از دست تروریست باید مثل ترکیه مرزها را دیوارکرد
  • mojtaba SE ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 2
    پاکستان هیچ غلطی نمیتونه بکنه و نارحت است که هیمنه پوشالیش براحتی از دست رفت .بمب اتمش رو هم می دونه هرگز نمیتونه استفاده کنه ..پاکستان گیج شده و توان حتی یک گلوله به طرف ایران انداختن رو نداره ,و تروریستهاش هم عقیم شدن و دیگه جرات حمله به مرزهای ایران رو ندارن چون فهمیدن سپاه دوباره با موشک میزنه و پاکستان ضعفش علنی تر میشه
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      2 2
      حالت خوبه پاکستان توان شلیک یک گلوله به سمت ایران نداره فعلاً که با موشک به ایران حمله کرده حتی شدید تر و سخت تر یکم فکر کن
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 1
    پاکستان مستقیما از تروریست ها حمایت نمی کند اما بنا به خواست کشورهای های حامی تروریست در ازای دریافت کمک های مالی چشم های خود را روی اقدامات تروریست ها علیه ایران می بندد ایران با اقدام نظامی علیه تروریست ها در خاک پاکستان ، این کشور را وادار خواهد کرد که به این بازی موش و گربه پایان دهد و روابط خود با ایران را شفاف کند یا رومی روم یا زنگی زنگ یا دوست باشد تروریست ها را نابود کند یا دشمن باشد در کنار تروریست ها با ایران بجنگد
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 2
    در رده بندی نیروی نظامی کشورها پاکستان هفتم و ایران هفدهمه؟
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    3 0
    دیگه وقتش رسیده ما بچه های حصارک پایین کرج خودمون دست به کار بشیم دولت که کاری نمیکنه چقدر من به آقای رئیسی گفتم پول و تجهیزات به ما بدید ما بریم داخل خاک پاکستان به صورت چریکی به جیش الظلم حمله کنیم
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    مطمئن باشید هر گونه حمله ایران به خاک یک کشور، دولتشان در جریان هستند
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    این حکومت بی وجود پاکستان باید جواب گوی خانواده شهدای ما باشد این مزدوران استکبار چگونه میتوانند بدون اطلاع نیروهای مسلح یک کشور خیلی راحت رفت آمد کنند و حمایت نشوند و حالا که به تیر غیب سربازان صاحب الزمان عج دچار شدند شاخ و شانه میکشند
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    4 0
    پاکستان کشورشپشهاست اینادسشوئی روهم نمیدونن چیه هرجاشد
  • مسعود دیپلمات IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    3 0
    همناطور كه گفته شد انجام یک اقدام مؤثر در جهت برچیدن این پایگاه‌های تروریستی برای ارتش و سرویس‌های امنیتی پاکستان، کار دشواری نیست، ولی حقیقتاین است که آنها خودشان نمی خواهند اقدامی بکنند. ترک فعل آنها را باید به حساب حمایت نامحسوس از تروریست ها گذاشت. علی الحال مسئولیت هر گونه عملیات تروریستی یا قاچاق که از منشاء خاک پاکستان انجام شود برعهده دولت پاکستان بوده و حق هرگونه برخورد متقابل مقتضی برای ایران مشروع و قانونی و محفوظ است.
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 1
    طبق صحبتهای وزیر خارجه ایران تروریستها ایرانی هستند که پس از انجام فعالیتهای ضدامنیت ملی به پاکستان فرار میکنند .معمولا درهنگام چنین وقایعی قوای قضایی هردوکشور تفاهمات وتوافقاتی مبنی بر تبادل متهمین و مجرمین نزد یکدیگر امضا مینمایند .افراد ایرانی وتبهکاریکه که دست به اقدام تروریستی میزنند صدرصد اسم ورسم دارند .برابر قوانین وازطریق اینترپل دراینطور مواقع ازدولت مرکزی پاکستان درخواست استرداد آنها را بکنند واگر ازآن سرپیچی نمودند خیلی از مسائل روشن میشود که تروریستهای تحت تعقیب درکوه سبز پاکستان چه میکنند .درصورت کوتاهی به هر دلیلی ازطریق نظامی ازبین بروند .حجت عقلی وقانونی اتمام ومسئولیت های بعدی بگردن پاکستان خواهد افتاد .هرچند این موضوع فراتر از تبادل وتفاهمات قضایی بنظر میرسد .بحث تجزیه سرزمین پهناور ایران است که گروه کوچکی با مجوز سازمانهای جاسوسی دست به اقداماتی میزنند وهرگز هم موفق نخواهند شد چون خاک ایران ناموس ایران است وازشرف وعزت خود باهمه وجود پاسداری خواهند کردوچشم طمع نامحرمان به این سرزمین را کور خواهند کرد .آنها که می ترسند درخانه خواهند نشست وآنها که شجاعت بی نظیر دارند وارد میدان خواهند شد .
  • محمد IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    یعنی چه؟ اصلا چرا پاکستان اینقدر داره کاسه داغتر از اش میشه چرا اینقدر کشش میده مگه سپاه به اون حمله کرده ...واسه چند تا تروریست اینقدر باید شلوغ کنه .حالا که خودش هیچ زحمتی نکشیده و تحویل نداده تروریستارو یا نابودشون نکرده تازه انگار بالا بالا هم داره
  • DE ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    4 0
    بساط عبدالحمید رو هم باید جمع کرد و بهش نشان داد که مملکت صاحب داره . الان وقتشه .
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    با درود به ارواح طیبه شهدای امنیت و مرزبانان شهیدمان، از این اقدام بموقع فرزندان سبزپوشمان تقدیر نموده و پشتیبانی خود را از مواضع و اقدامات شجاعانه سپاه قهرمان و ارتش دلاور جمهوری اسلامی ایران را اعلام می نماییم، زنده باد فرزندان غیور سرزمینم
  • فرزاد کلبعلی IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    آدم وقتی این متن میخونه متوجه میشه
  • کیخسر وی IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    باید زونر این کار انجام می دادی
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    ۸۰ درصد جامعه روستایی سیستان‌وبلوچستان در فقر اگرچه فقر به‌طور متوسط در کل کشور افزایش یافته، اما نابرابری در استان‌های کشور بسیار زیاد است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلاف ۵۰ درصدی در درآمد سرانه استان‌ها وجود دارد.
  • GB ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 5
    پاکستان کشور فوق العاده قوییه
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 2
    پاکستان محل تجمع افراط گرایان سنی و قاچاقچیان و متقلبان و مفسدان شده است . چرا مردم پاکستان در خوابند ؟ باید کاری برای بیداری آنها کرد تا خود بر دولت بی عرضه و وابسته شان غلبه کنند .
  • جبار سوسن ببخشید سینگ IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    بگیر بخوابید پاکستان نهایت دوتا با تفنگ بادی تو مرز خودش گلوله بندازه بعد تلافی چی میخواد بکنه مردم ایران شهید کنه یا نظامی ها ایران خب تروریست کشتیم
  • US ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    بمب اتم رو پاکستان میدونید چطوری ساخته. یک پاکستانی که در هلند در بخش انرژی اتمی کار می‌کرده راز های علمی رو از مکانهایی سرقت می‌کنه که البته دولت هلند هیچ موقع حزئیات رو اعلام نکرده! بعد اون رو میاره پاکستان میشه پدر بمب اتم پاکستان! واقعا فکر میکنید پاکستان خودش بمب اتمی ساخته یا بهش کمک کردند! چون هدف افزایش تنش منطقه ای بوده. در پاکستان تاکنون پنج بار ارتش کودتا کرده و کل دولت رو با این عمر کوتاهش عوض کرده پس بدونید پاکستان چگونه کشوری هست. بنظر من قبل از حمله موشکی میشد از دست این کشور شکایت کرد و در صورت عدم توجه از نیروی نظامی موشکی استفاده میکرد. احتمالا پاکستان خرابکار در ایران دارد مثل آذربایجان که خرابکار سفارتی داشت. احتمالا افغانی و یا حتی عرب نفوذی و یا حتی بلوچ نفوذی در ایران باشد
  • Amin IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    4 0
    پاکستان خود حامی تروریستهاست و برای همین الان عصبانی شده
  • IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    حالا که بزن بزنه. عبدالحمید رو هم بزنید بره . آره دایی
  • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    4 0
    پاکستان اگر خیلی ناراحته جلوی تروریست ها رو بگیره نه اینکه سفیر ایران فرابخونه که چرا واکنش نشون دادید به تروریست ها
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 2
    حمله به پاکستان با توجه به ناراحتی شدید عراق از حمله به اربیل کاری غیر عقلانی و فاقد تدبیر بود‌
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 2
    خاک بر سر مشرق
  • احمدم IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 1
    همین شب پنج شنبه قرارپاکستان جواب بده
  • سلام IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    یک سوال ، پاکستان درحالی که خودش گروههای ناراضی داخلی فراوان دارد، آیا دوست دارد ما از آن ها حمایت کنیم؟
  • جان ف CA ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    رادیو فردا پاکستان از حملات هوایی به مواضع «تروریست‌ها» در خاک ایران خبر داد
  • احمد US ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    4 0
    برید خبر ها را بخوانید. پاکستان به سراوان حمله کرد.
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    3 0
    تروریستهای پاکستان وهابیونی هستن که در مدارسی با پول عربستان و...اداره میشه تنها راهش نا امن کردن اون کشوره
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    بفرمایید پاکستان
  • مهدی IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    یه خبر بزنید در مورد حمله پاکستان به ایران ببینیم این شایعات درسته یانه
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 1
    وزیر پاکستان هم ایران را زده .
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 1
    پاکستان دانش آموخته سیا است. سیا در فکر رجال پاکستان حک کرده راه ترقی و پیشرفت این کشور از طریق نامشروع است. انشاالله با کمک چین، و هند راه تجارت و مبادله کالا را انتخاب کنند.
  • ج د ا IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    25 بهمن 1397 و حمله انتحاری به اتوبوس مرزبانان سپاه که منجر به شهادت 29 نفر از بسیجیان و پاسداران جان برکف گردید ... از جمله بسیجی شهید سید ثارالله موسوی گرمارودی پدر 3 فرزند که کوچکترین آنها کمتر از یکسال سن داشت و بزرگترین 10 ساله بود ... شهدای گرانقدر تقریبا همگی از استان اصفهان بودند برای دفاع از مرزهای کشور عزیزمان بدون پول و چشم داشت سختی راه و سختی ماموریت و سختی دوری از زن و فرزند را به جان خریدند تا مرزبانی برای منطقه ناامن سیستان بلوچستان باشند و از میهن عزیزمان دفاع کنند ... یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد
  • بنده خدا IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    بمب اتمی واسه همچین روزهایی خوب بود که الان اراذل برانداز نگن ایران از پاکستان ترسید
  • م IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    پاکستان انگلیسیه
  • FR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    این همه هزینه
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    3 0
    ایران کشوریه که دورتا دورش کشورهای متخاصم فرا گرفته اند تنها کشوری که واقعا با ما دوسته تنها کشور غیر مسلمان منطقه ارمنستانه، تنها راه انسداد مرزها تجهیز مرزبانان به تکنولوژی روز خودروهای ضد انفجار و سایر اقدامات لازم بر حفظ امنیت نیروهای نظامی،پاکستان دوست ما نبوده و نخواهد بود
  • جاوید ایران اتمی RU ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    4 0
    دیروز از اقدام ایران حمایت کردم اما حالا با حمله پاکستان و کاری نکردن ما بشدت انتقاد دارم،
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 2
    بلاخره وارد دامی میشه که امریکا و انگلیس توی کشور های منطقه براش پهن کردند
  • سلام IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    بعید ه با این همه ادعا
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    دیگه دارم مطمئن میشم این عملیات
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    نکته با اهمیت درآن دیده نمیشود .قبلا همانگیها صورت گرفته است .تجزیه طلبی درکارست که امنیت ملی دوکشور را برای یک سیستان وبلوچستان ودریک کلمه جدایی طلبی است وهرگز چنین چیزی تحقق پیدا نمیکند
  • مهدی IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    علی‌رغم وجود حاکمیت مستقل در پاکستان و استقرار دولت مقتدر دراین کشور، اشراف اطلاعاتی ارتش و به‌ویژه سرویس اطلاعات این کشور نسبت به تحولات امنیتی این کشور و با وجود ارائه مستندات و داده‌های میدانی قابل دفاع، به مقام‌های امنیتی این کشور توسط مسئولان جمهوری اسلامی ایران، در ۵ سال گذشته و با وجود رعایت اصول همسایگی و خویشتنداری و صبر راهبردی ایران و عدم واکنش عملیاتی نسبت به مراکز و پناهگاه‌های گروهک جیش العدل در پاکستان، مقامهای سیاسی و امنیتی پاکستان، پاسخ درخور توجهی را به این رفتار جمهوری اسلامی ایران ندادند و هیچ تلاش معناداری برای کنترل این گروهک در پاکستان صورت نگرفت.
  • کارمند ساده IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    مار تو آستینتان پرورانده اید ؟
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    روزانه هزاران لیتر موادسوختی و دارو از ایران به پاکستان قاچاق می شود و بخشی از بحران های آن کشور در استان بلوچستانش را پوشش داده و خاموش نگه می دارد، منطقه مرزی را جنگی اعلام و همه ی این راه ها را ببندید. از طرف دیگر، الان وقت همکاری گسترده تر با رقیبش هند است.
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 1
    همین بود؟
  • مصطفی گل محمدی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    سلام . بخشی از دولت پاکستان همیشه برعلیه مردم خودش و کشورهای همسایه عمل کرده است
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    کسی از طرف شما مثل یک شهروند معمولی رفته اونطرف ؟؟؟
  • GB ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    3 0
    اصلان خود پاکستان این گروهک را درست کرده که به جان ایرانی ها بندازه .
  • سامان صدری RS ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    5 0
    ارتش پاکستان تعیین کننده سیاست این کشور است و از طرفی آمریکا گرا و عربستان گرا و بشدت ضد شیعه و جمهوری اسلامی ایران است، چطور می توان چنین ارتشی را برادر و دوست نامید؟!!
  • GB ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    این گروهک به دستور پاکی ها عمل میکنه ,و دست ساز خود پاکی ها هستند , به پاکی ها هیچ وقت اعتماد نکنید .
  • مصطفی گل محمدی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    سلام . بخشی از دولت پاکستان همیشه برعلیه منافع مردم پاکستان و نیز همسایگان رفتارکرده است .
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 1
    شاید بهتره نزنید ؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    ایران می بایست گروههای مسلح شیعه رو در پاکستان فعال کنه و نظامیان پاکستانی رو بکشه
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      1 1
      اره کم تروریست دارین بازم زیادش کنید
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      0 0
      بلاخره اونجا پاکستانه یا کسافت استانه
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    جلوی قاچاق سوخت به ‎پاکستان را بگیرید، به هفته نکشیده نخست وزیرش به غلط کردم خواهد افتاد. امنیت ایران بازیچه نیست.
  • ۰۹۹۰۱۷۵۲۲۶۲ IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    چرا ایران بابت لوله گازغرامت نمیگیرد چرا ایران به مردمش توضیح نمیدهد مردم ایران ازحمله پاکستان عصبانی هستند چرا برق وسوخت ارزان به پاکستان میدهدچرا به اقتصاد متلاشی پاکستان کمک میکند'بجای موشک پراکنی دسترسی پاکستان به برق وگازوییل ارزان را قطع کند نزدی انتخابات است وکوچکترین چیزی درنظر مردم تاثیر گذاراست
  • سعید IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    ایران باید سریعا تلافی کنه وگرنه فردا روز عراق و سوریه هم تلافی میکنم.
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    صادرات پاکستان به ایران .فقرای بیچاره وتروریستهای سوداور برای پاکستان است امیدواریم که پاکستان برای حفظ وجه خودهم کهشده دیگر از صدور اینان جلوگیری کند وگرنه ابروی خود برده وزحمت ما میدارد
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    البته دولت پاکستان حریف امریکا وارتش خود که سرخیابان اماده کودتا نشسته نمیشود.توصیه میشود دست از قاچاق تروریست به ایران ومنفعت ان بردارد وباعث ازار مانشود
  • پرشیا IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    توقع زیادی نبود
  • ناصرامرایی IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    نمیدونم ما چه گناهی کردیم که گیر این همسایه های نمک نشناس اومدیم
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    ایران در چند دهه گذشته بابت جنایات تروریست ها از خاک پاکستان به خاک ایران بارها مورد حمله قرار گرفته و شهید داده و بارها به دولت پاکستان تذکر و اخطار داده و در این خصوص با دولت پاکستان اتمام حجت کرده است و لذا در چنین شرایطی حمله ایران به پایگاه تروریستها در خاک پاکستان از سر ناچاری قابل توجیه و منطقی است زیرا دولت پاکستان یا نمی تواند و یا نمی خواهد تروریست ها را پاکسازی کند. اما آیا پاکستان تا کنون از خاک ایران مورد حمله تروریستی واقع شده است و آیا دولت پاکستان تا کنون تذکر و اخطار در مورد مقابله با تروریست‌های عمل کننده بر ضد پاکستان (اگر در خاک ایران وجود داشته باشند) به ایران داده و اتمام حجت کرده بوده که از جانب ایران اقدام نشده باشد که حالا بخواهد از سر ناچاری با حمله به ایران معارضین خود را از بین ببرد؟ به نظر حمله پاکستان به خاک ایران بنا بر هر دلیلی، غیر قابل توجیه است.
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      پیچیده تر ازین حرفهاست نگاه پاکستان به حوادث اخیر درتاریکی ایستادن وروشنایی را رصد کردن است وایران هم سوابق پاکستان را کاملا باطلاع است .قطعا اگر این مساله باقوت پیگیری نشود بعید نیست ما درآینده خواه ناخواه به یک جنگ ناخواسته واردمان کنند عقل سلیم میگه برای محافظت از ایرانیان شبانه روز با به روزکردن فن آوریهای دنیای تسلیحات که نیاز انسانی کمتری پیدا کنند بیاندیشند .اگر اینطور نباشد چرا آمریکا دائما درزمینه تسلیحات کار میکنه چرا چین چرا روسیه و... پس کسانیکه خلاف امنیت ملی صحبت کنند برشاخه ایی نشسته اند که خودشان مشغول بریدن ان هستند .
  • کاربر IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    راه ابریشم ایران هند بحث این است
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    پاکستان خودش با تروریستهاست...چه توقعی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس