.

در حقیقت دولت‌های متخاصم و سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه بازیگران اصلی و درجه یک روند بی‌ثبات‌سازی جنوب شرق کشور هستند و گروه‌های دیگر را باید کنشگران درجه دو و تابع برنامه بیگانگان تلقی کرد.

به گزارش مشرق، استان سیستان و بلوچستان طی دو دهه گذشته وضعیت پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است؛ از طرح‌های اقتصادی و امنیتی مردم پایه شهید شوشتری که استان را به سوی محرومیت‌زدایی و امنیت و توسعه پایدار سوق می‌داد تا ترور سردار سرافراز نیروی زمینی سپاه توسط گروهک جندالله و سلسله اقدامات تروریستی که پس از نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در مناطق همجوار جنوب شرق کشور شدت گرفتند.

اما با دستگیری، محاکمه و اعدام سرکرده جندالله «عبدالمالک ریگی» و تداوم الگوهای توسعه‌محور شهید شوشتری در دهه ۹۰ از سوی نهادهای انقلاب، وضعیت استان رو به ثبات نسبی حرکت می‌کرد که با آغاز روند اغتشاشات پاییزی ۱۴۰۱، تحت شعار «زن، زندگی، آزادی» مجدداً برخی جریان‌های سیاسی امنیتی و گروهک‌های خفته تروریستی با پشتیبانی سرویس‌های خارجی، تلاش دارند وضعیت استان را به وضعیت امنیتی تبدیل کنند.

این روند به طور رسمی از روز جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ کلید خورد که طی یک اقدام تروریستی پس از خطبه‌های نماز جمعه مسجد مکی زاهدان، عده‌ای از تروریست‌ها به مقر انتظامی پیرامون مسجد حمله کردند و در جریان درگیری‌های پیش‌آمده عده‌ای از شهروندان و نیروهای امنیتی به شهادت رسیدند.

پس از این حادثه اما روند ترور نیروهای انتظامی و مرزبانی منطقه در دستور کار گروهک‌های تروریستی مسلح قرار گرفت و دست‌کم طی ۱۶ عملیات کور تروریستی و حمله به مقرها و خودروهای انتظامی ده‌ها نفر از کارکنان پایور و وظیفه انتظامی و مرزبانی در هشت ماه گذشته شهید و مجروح شدند.

تبدیل مرزهای امنیتی به مرزهای اقتصادی

به گزارش روزنامه ایران، این در حالی است که یکی از راهبردهای اصلی حاکمیت و دولت جمهوری اسلامی ایران تغییر نگرش در حکمرانی مرزی است. صحبت‌های رئیس‌جمهور در دیدار فرمانده ارتش پاکستان مبنی بر تبدیل مرزهای امنیتی به مرزهای امن و اقتصادی نمود این تغییر نگرش و ریل‌گذاری جدید است که در دیدار ژنرال سید عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان با فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز مطرح شد.

در این دیدار سردار حسین سلامی اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این آمادگی را دارد که با مشارکت و همکاری ارتش پاکستان، مرزهای امنیتی دو کشور را از وضعیت امنیتی عبور داده و به مرزهای اقتصادی تبدیل کند. همچنین توسعه بازارچه‌های مرزی و همکاری در بخش انرژی دو ستون این راهبرد امنیت مرزی است. در کنار این موارد، افتتاح طرح‌های مهم آبی و برقی در استان و همچنین توجه ویژه به مناطق آزاد ساحل دریای عمان از جمله مکران و چابهار مسائلی است که با عزم جدی دولت سیزدهم در حال رقم خوردن است.

بنابراین می‌توان تلاش‌های ضدامنیتی در استان را که در بستر آشوب‌های سال گذشته تداوم یافته، در راستای خدشه‌دار کردن برنامه‌های توسعه‌ای سیستان و بلوچستان قلمداد کرد؛ تلاش‌هایی که از سوی چهار رکن اصلی در حال رقم خوردن است.

نگاهی به بازیگران بی‌ثبات‌سازی بلوچستان

همان‌طور که اشاره شد چهار جریان اصلی در این تحرکات دست دارند و هر یک اهداف خاص خود را دنبال می‌کنند.

نخست باید به نقش سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه اشاره کرد که برخی مانند سرویس اطلاعات خارجی انگلیس (MI۶) در منطقه شبه قاره تا مرزهای بلوچستان به طور سنتی نفوذ دارند و منویات و اهداف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دربار انگلستان مانند ایجاد و تشدید شکاف‌های مذهبی و قومی را دنبال می‌کنند و برخی دیگر مانند موساد به تازگی روی بی‌ثبات‌سازی این منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

دومین بازیگر ناامن‌سازی جنوب شرق کشور، یک جریان داخلی در استان است که با سوار شدن روی موج اختلاف مذهبی و تسری آن به سیاست سعی می‌کند فضای ملتهب و تنش‌آلود را تشدید و حفظ کند.

سومین جریان، گروهک منافقین است که از طریق توان سایبری و تحریک روانی مردم این پروژه را جلو می‌برد. گروهک منافقین از ابتدای آشوب‌های سال گذشته سعی کرد در مناطق مرزی نفوذ و به‌صورت ارگانیک با گروهک‌های مرزی تجزیه‌طلب علیه امنیت کشور همکاری کند. در زاهدان اما اقداماتی مانند شعارنویسی و مدیریت جریان تبدیل تظاهرات به اغتشاش و ادراک‌سازی رسانه‌ای برای مشروعیت بخشی به آشوب مسلحانه و نمادسازی از چهره‌های بدسابقه مانند مولوی متواری و عبدالغفار نقشبندی از اصلی‌ترین کارویژه‌های سازمان است.

جریان چهارم گروهک‌های تروریستی مستقر در خاک کشورهای همجوار است که با اخذ اطلاعات و دستورالعمل از سرویس‌ها به‌صورت ایذایی حملاتی را در مناطق مرزی و برخی شهرهای مرکزی استان ترتیب می‌دهند.

در حقیقت دولت‌های متخاصم و سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه بازیگران اصلی و درجه یک روند بی‌ثبات‌سازی جنوب شرق کشور هستند و گروه‌های دیگر را باید کنشگران درجه دو و تابع برنامه بیگانگان یا همراستا با آن تلقی کرد.

هدف این گروه‌ها از ناامنی استان سیستان و بلوچستان عدم توسعه این منطقه است؛ این هدف کلان از یک سو زمینه را برای طرح خواسته‌های تجزیه‌طلبانه و اقدامات مسلحانه در سطح منطقه فراهم می‌کند و از سوی دیگر، فضا را برای گسترش ناامنی، آشوب و تجزیه‌طلبی در این مناطق مهیا می‌کند.

هماهنگی مواضع جریان‌های تجزیه‌طلب با منافقین علیه یکپارچگی ایران را در همین راستا باید ارزیابی کرد. ضمن اینکه با عدم توسعه استان است که زمینه زیست مافیایی گروه‌های مسلح و قاچاقچیان سوخت و مواد مخدر فراهم می‌شود و این عوامل در یک چرخه تکرار و تشدید می‌شوند.

ضرورت اقدامات برای خنثی‌سازی توطئه

مطابق آنچه گفته شد، در یک سو روند توسعه‌ای استان در جریان قرار گرفته و از سوی دیگر، عوامل ناخشنودسازی مردم سیستان و بلوچستان تلاش دارند تا بنا به اهداف خود از سرعت پیشرفت این استان بکاهند.

اما آنچه در وهله اول ضرورت دارد، ارتقای تعامل با دولت پاکستان و نقش‌آفرینی جدی ارتش این کشور در تضعیف نفوذ بیگانگان و مقابله عملی با گروهک‌های تروریستی است. بنابراین، قطع دست جریان‌های تروریستی و گروهک‌های مسلح ساکن در منطقه بلوچستان پاکستان، در حکم لازمه تسریع پیشرفت‌ها و کور کردن چشم فتنه‌گران خارجی و داخلی در استان مظلوم و کم‌برخوردار سیستان و بلوچستان است.

نگاهی به بازیگران بی‌ثبات‌سازی در سیستان و بلوچستان/ بازتولید تروریسم با «زن، زندگی، آزادی»

*۱۶ اقدام کور تروریستی ۸ ماه اخیر گروهک های مسلح در سیستان و بلوچستان

حمله به گشت راهور

در روز یکم مردادماه امسال ۴ مأمور پلیس راهور استان سیستان و بلوچستان به نام‌های مهدی اله‌پور، رضا اسماعیلی، محمدرضا شیخی و حسن وحیدی حین گشت در محور خاش به تفتان استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند. در این اقدام کور، تروریست‌ها با کمین در مسیر خودروی راهور آن را به رگبار بستند.

حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان

در صبح روز ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲ کلانتری ۱۶ زاهدان مورد حمله عوامل گروهک جیش العدل قرار گرفت که در آن حادثه دو نفر از مأموران انتظامی به نام‌های ستوان سوم «علیرضا کیخا» و سرباز وظیفه «مبین رشیدی» به شهادت رسیدند.

حمله به هنگ مرزی سراوان

اشرار مسلح در نیمه شب ۶ تیرماه ۱۴۰۲ به پاسگاه مرزی میل ۱۳۹۰ هنگ مرزی سراوان شبیخون زدند که با مقاومت مرزبانان برجک ۱۶ پاسگاه روبه‌رو شدند و به سمت خاک کشور مقابل (پاکستان) متواری شدند. در این حمله ناجوانمردانه استواریکم حسن قورزایی به شهادت رسید.

حمله به برجک «مزه سر» در گلشن

در بامداد ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری گروهک جیش العدل قصد نفوذ به داخل کشور و خرابکاری داشتند که منجر به درگیری با مرزبانان منطقه «مَک سوخته» شد و تروریست‌ها با تحمل تلفات از صحنه درگیری متواری شدند. در این حمله ۲ مرزبان کادر و ۳ سرباز وظیفه به نام‌های گروهبان‌یکم حسین بادامکی، گروهبان‌یکم علی غنی باتدبیر، سرباز وظیفه محمد جمال‌زاده، سرباز وظیفه یونس سیفی‌نژاد و سرباز وظیفه ناصر حیدری به شهادت رسیدند و دو مرزبان دیگر نیز مجروح شدند.

تیراندازی به مأموران هنگ زابل

در درگیری سوداگران مرگ با مأموران مرزبانی زابل در ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ سروان قربانعلی پیری مورد اصابت گلوله اشرار قرار گرفت و پس از دو روز تحمل به علت شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نائل شد.

ترور رئیس پلیس آگاهی سراوان

در روز ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ شهید علیرضا شهرکی به ضرب‌ گلوله معاندین در خودروی شخصی خود ترور شد. در این اقدام ناجوانمردانه، همسر سرهنگ شهرکی نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد، ولی به دلیل شدت جراحات به شهادت رسید.

حمله به گشت انتظامی شهرستان بمپور

در تاریخ ۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ اشرار مسلح به خودروی گشتی پاسگاه انتظامی شهرستان بمپور حمله کردند که در این حادثه تروریستی سروان مختار مؤمنی و ستوان‌سوم ابوذر امیدوار به شهادت رسیدند.
درگیری در ایرانشهر

۳ نفر از اشرار مسلح که قصد ایجاد ناامنی و اقدامات کور مسلحانه در منطقه را داشتند، پس از پی بردن به تور اطلاعاتی پلیس، بدون توجه به اخطارها به سوی مأموران انتظامی تیراندازی کردند. در این حادثه که در ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ رخ داد، دو شرور مسلح به هلاکت رسیدند.

حمله به مقر ایست و بازرسی محور زاهدان-خاش

گروهی از اشرار مسلح منطقه در تاریخ ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۱ به نیروهای مستقر در ایست و بازرسی شهید غفاری در محور زاهدان - خاش که در حال انجام وظیفه و تأمین امنیت محور بودند به صورت ناجوانمردانه حمله و از سمت ریل قطار به آنان تیراندازی می‌کنند. بر اثر حمله اشرار، سرباز وظیفه یعقوب دهمرده به علت شدت جراحات به‌رغم تلاش کادر درمان به فیض شهادت نائل آمد و ستوان محمد قیامی و استوار حسین پارسا کیا نیز مجروح شدند.

تیراندازی ‌به واحد گشتی پاسگاه شهید تردست

در روز ۸ دی‌ماه ۱۴۰۱ گشت انتظامی پاسگاهی در زاهدان مورد هدف تیراندازی اشرار مسلح یک دستگاه خودروی پژو پارس در کمربندی زاهدان قرار گرفت که در این حمله ناجوانمردانه یکی از مأموران جان برکف انتظامی مجروح شد.

تیراندازی به نیروی پلیس محور گله‌کان-گلشن

درگیری سوداگران مرگ در تاریخ ۱۶ دی‌ماه ۱۴۰۱ با نیروهای انتظامی محور گله‌کان به گلشن در استان سیستان و بلوچستان منجر به شهادت ستوان‌سوم محمد زور شد.

حمله به سربازان وظیفه انتظامی راهور در چابهار

در ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱ در پی حمله اشرار مسلح به ۲ سرباز وظیفه پلیس راهور شهرستان چابهار، سرباز وظیفه هارف هوتی به شهادت رسید و سرباز وظیفه بنیامین فاضلی نیز مجروح شد.

حمله به هنگ مرزی زابل

۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ حمله اشرار مسلح مرزی منجر به شهادت سرباز وظیفه معین قدمیاری شد.

حمله به مأموران پاسگاه چشمه زیارت زاهدان

اشرار ضدانقلاب در تاریخ ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱ به مأموران گشت انتظامی پاسگاه چشمه زیارت زاهدان حمله کردند که سرباز وظیفه بهزاد براهویی‌ مقدم به شهادت رسید.

حمله به یگان تکاوری ۱۱۲ عمار ایرانشهر

حمله تروریستی اشرار مرزی در ۸ آبان‌ماه ۱۴۰۱ منجر به شهادت ستوان‌سوم محسن رضایی شد.

ترور مأمور راهور در سراوان

در ۲۵ مهرماه ۱۴۰۱ اشرار مسلح در شهر سراوان، سرگرد محمد عباسی را که در حال انجام وظیفه در محل تعویض پلاک این شهرستان بود به رگبار بسته و به شهادت رساندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 22
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    48 27
    فتنه گر قهار و زبردست و حیله گر مکار عبدالحمید. پناه بر الله
    • . US ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      15 9
      مودب باش
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      1 1
      عبدالشیطان مسبب تمام این اتفاقات هست. خدا بکشش
    • مصطفی IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      0 0
      حرف دهنتو بفهم نفهم
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      1 0
      پرچم آمریکا: لطفا خف
    • انسان IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      0 0
      اخطار مودب باش
    • ناشناس IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      0 0
      انسانها از حیوان‌ها خار حمایت نمی‌کنند مگر ......
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 0
    با سلام حدود ۴۰سال پیش پسر همسایه مونده سرباز بود هم در زاهدان کشته شد یعنی از اون زمان هیچ فرقی نکرده تنها راه دیوار کشی هست هر چند دولت بخاطر هزینه نمیتونه انجام بده
  • DE ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 0
    تا زمانی که صدای بر حق ملت مظلوم و اسیر ایران را بنام ترور و دستور از بیگانگان ، نادیده می گیرند ، نفاق و کینه توزی و مرگ و جاری شدن خون بین ملت و امت ادامه خواهد داشت ..
  • IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    4 3
    فقط میشه گفت خدا نابود کنه دشمنانتون رو.
    • ناشناس IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      0 0
      تعدادی از مردم این استان در فقر فرهنگی فقر اخلاقی فقر دینی (مذهب وهابی داعشی) و با هر ‌بیگانه ای در مرزها قاطی می‌شوند تا به ایران ضربه بزنند .
  • IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 0
    خدا خیر نده به اصلاحطالبان،سلبریتی و... ،بیشرف ها همیشه دو قطبی سازی کارشون.بین شهادت سرباز و کادر تفاوت میزارن.بی وجدانها اینها قبل از هرچیزی اول انسانن،اونوقت گیر میدن به نوع کارشون
  • بلوچستان IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 0
    حمله به نماز گزاران بی گناه را چه کسانی انجام دادند.
  • CA ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 0
    تا دیروز که میگفتین همش زیر سر عربستانه چی شد یهو؟
  • ح ر IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    10 0
    در سیستان و بلوچستان باید شدیدا روی افزایش هزار درصدی نیروهای امنیتی و انتظامی خصوصا از بومی های طرفدار نظام اقدام عاجل شود .
    • سهراب کیانی IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      0 0
      اکثر نیروهای نظامی و مرزبانی و شهدای این چندماه استان ، بومی و سیستانی هستند از نسل رستم و سورنا و یعقوب لیث . اما نه تنها به سیستان اهمیت داده نمیشه بلکه بر حقابه سیستان و خشکسالی و مشکلات ریز گردهای آن کاری نمیشه
  • محمد IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    4 3
    مردم عزیز سیستان و بلوچستان تا کی باید شاهد این نا امنی ها باشند . چشم فتنه را کور کنید .
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    4 0
    قربانعلی پیری زابل رو که طالبان شهیدش کردن
    • ناشناس IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      0 0
      و شاید هم گروهک های وهابی تروریستی وطنی
  • اس ام IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 0
    تمام این ناامنیهازیرسراین عبدالحمید وطن فروش اسرائیلی است تااقدام نکنندهمین که هست چونکه دشمن درداخل اول این بایدخفه بشه
  • علی IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    2 14
    مردم دیگه آگاه هستن
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    24 6
    تمام این نقشه ها ریر سر ملا عبدالخبیث افغان زاده هست چشم این فتنه رو کور کنید و تمام سلاح ها رو در سطح استان جمع کنید
    • Khaste del IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      1 0
      ای خبیث مزدور پول پرست بخاطر 100 هزار تومن که بهت دادن اومدی حرف خبیثانه میزنی مرگ بر تو و اربابان خبیث از خودت
    • مولا FR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      0 0
      خیلی بی چشم و رو هستید چشم ها تون کور شده و واقعیت ها را نمی بینید، عامل این همه بدبختی و تا امنی در استان و کشور امثال شما ها هستید
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    11 1
    باید بر رفت و آمد هااز کشورهای همسایه مخصوصا افغانستان و پاکستان بسیار نظارت شود بنده که دیگر به تمام افغانها و مهاجرین به دیده تروریست نگاه میکنم این تعداد افغانی در ایران بسیار شک برانگیز است گویی بزودی شورشی و کودتایی در پیش است
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      2 1
      با نظارت موافقم...اما اینکه به همه شک برداری، یک نظر عجولانست...توی خود تهران 14هزار یا بیشتر منافقین خلقی توبه کرده هستند...اونا که خطرناکترند مرد حسابی!
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 0
    تبعیض باهراسم وشکلی محکومه نجومی ربااشرافیت سهمیه کاروخدت
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    11 1
    بهترین راه درمان استفاده از مردم همان منطقه برای باز تولید امنیت است مردم میتوانن بهترین بازیگران و مشاوران مشکلات باشند
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 0
    آنچه در کرستان عراق صورت گرفت حتما و باید در بلوچستان پاکستان هم صورت گیرد . در غیر اینصورت این لیست ادامه خواهد داشت .
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 0
    سلام جمعه خونین اقدام تروریستی بود اما داخلی بود . تبعات خون شهیدان بیگناه ریشه هر گروه یا ارگانی که بود را خشک میکند به حکم خداوند.
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    1 2
    این عبدالحمیده ایرانیه یا ازین خارجی هاست که با زور یا حقه بازی شناسنامه گرفته
    • جانان FR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      0 0
      مولانا عبدالحمید از قوم بلوچ هست و بلوچ ها یکی از اصیل ترین قوم های ایران هست ، شما خودتون اجنبی هستید و باید از خاکمون برید بیرون
    • بلوچستان IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      0 0
      به تو چی
  • امیر BR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    19 1
    الله متعال بزنه به کمر همونکه استان نا امن کرد
  • حامد IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 0
    متاسفانه تا پایگاه‌هایی که از سپاه به نام طرح امنیت به بومی های استان دادن وسلاح وماشینهایی که به اینها دادن جمع نشه هیچ وقت امنیت برنمی‌گرده .اینها افتخارشون حکم حمل سلاح هست
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 3
    نود درصد این حملات از سوی طالبان و گروه عبدالحمید
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      0 0
      بخدا عبدالحمید انسان صبوری هستید اگر عبدالحمید این وضع را کنترل نکند هیچ کس نمی‌تواند این وضعیت را کنترل کند چرا تهمت میزنید
  • کریمی IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 0
    کدوم حرف عبدالحمید علیه امنیت هس چرا از دور قضاوت میکنید یه دفه بیایید از نزدیک ببینید و عبدالحمید رو با مسجد مکی بعد چشم گوش بسته حرف هر احمقی رو باور کنید عبدالحمید چهل و چهار سال از انقلاب شما حمایت کرد الان حق خودش رو میخاد اسمش شد تروریست واقعا متاسفم واما در متن آورده بودی که حمله تروریستی هشت مهر انجام شده تروریست کی بوده همون سرباز شما وگرنه مردم بلوچ همه در حال نماز بودن یکم‌واق بین باشیم انسانیت ووجدان داشته باشید طرف حق رو بگیرید که چه اونو دشمن بپنداریم
  • SG ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 0
    زابلی و بلوچ زنده باد
  • IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 0
    این درست ترین خبرهسته باهمین بهانه استان روبه میدان جنگ تبدیل کردن همش هم به دستورمولوی وتجزیه طلبی هاش هست بین شیعه وسنی به شدت تفرقه انداخته درواقعیت بلوچهاهیچ عقیده تب به زن زندگی ازادی ندارن
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 0
    لعنت بر اون باعث فتنه که تو زاهدانه
  • امیر IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 0
    امروز وحدت امت اسلام دستور خداست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس