ایران در دو جنگ مهم از پاکستان حمایت کرده است

دبیر سابق وزارت خارجه پاکستان اظهار داشت: جیش‌العدل یک گروه تروریستی تحت حمایت آمریکا است که ایران را هدف قرار داده است. اگر جنگ بین دو کشور برادر رخ دهد، وضعیت تنش زا می‌شود.

به گزارش مشرق، روز گذشته وزارت خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: پاکستان یک سری حملات نظامی در استان سیستان و بلوچستان ایران انجام داد. هدف از اقدام امروز تأمین امنیت و منافع ملی پاکستان بود. این وزارتخانه همچنین تاکید کرد: ما به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران احترام کامل می‌گذاریم. این درحالی است که پیشتر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقر گروه تروریستی «جیش العدل» (جیش الظلم) در پاکسان را هدف قرار داده بود.

در همین راستا، گفت و گویی را با «شمشاد احمد خان» دبیر سابق وزارت خارجه پاکستان انجام داده ایم که مشروح آن را مطالعه می‌کنید؛

به نظر شما روابط پاکستان و ایران در چه سطحی قرار دارد؟

پاکستان و ایران روابط عمیقی دارند و این روابط در سطحی معمولی نیست، اختلافات اساسی بین این دو کشور وجود ندارد، فقط بعضی از مسائل استراتژیک وجود دارد که تنها دلیل آن موقعیت ژئوپلیتیکی است. هر دو کشور در منطقه بسیار مهم هستند. ایران همیشه به پاکستان کمک کرده است و هر دو از یکدیگر حمایت کرده‌اند.

هر زمانی که برای ما مشکلی پیش آمد ایران به ما کمک کرد؛ ایران در جنگ ۱۹۶۵ از ما حمایت کرد، در سال ۲۰۰۲ که نیروهای هندی به مرز پاکستان رسیده بودند آن موقع هم ایران از ما حمایت کرد و ما هم در موقعیت‌های مختلف از ایران حمایت کردیم و این نشانه عمق روابط میان این دو کشور است.

به نظر شما آیا طرف سومی در تنش‌های فعلی دخیل است؟

در حال حاضر در پاکستان یک دولت موقت سرکار است و از جانب ایران مورد حمله قرار گرفته است، بنابراین سوال این است که چرا این اتفاق افتاد؟ من هشت سال را در ایران گذراندم و ۴۰ سال به صورت دیپلماتیک برای پاکستان خدمت کردم. فعالیت دیپلماتیک من از ایران آغاز شد، من در سال ۱۹۶۵ به ایران رفتم و در آن زمان صورتجلسه جلسات شاه ایران و رئیس جمهور را می‌نوشتم. آن‌ها در جلسات از یکدیگر گله می‌کردند و در روابط مشکلات داشتند. اما در شرایط فعلی مشکلات به وجود آمده تحت فشار آمریکا و اسرائیل انجام شده است.

به نظر شما را حل این بحران چیست؟

گروه‌های تروریستی که در ایران عملیات انجام می‌دهند تحت حمایت قدرت‌های خارجی هستند. اینکه کدام گروه تحت حمایت کدام قدرت خارجی است را هم هر دو کشور خوب می‌دانند. جیش‌العدل (جیش الظلم) تحت حمایت آمریکا است که در ایران عملیات متعددی انجام داده است. آمریکا به علت حمایت ایران از فلسطین، ایران را هدف قرار می‌دهد و برای آن از مهرهای خود همچون جیش العدل (جیش الظلم) استفاده می‌کند.

ایران وقتی به این گروه حمله کرد باید با روابط دیپلماتیک این بحران را حل می‌کرد چون چنین حوادثی پیش می‌آید، حتی زمانی که طالبان تلاش می‌کرد منطقه را کنترل کند، چنین حوادثی هر روز اتفاق می‌افتاد. حتی وقتی یکی از اعضای سپاه پاسداران در افغانستان کشته (شهید) شد، پاکستان متهم شد اما این مساله را با گفت‌وگو حل کردیم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    24 51
    خیال کردن پاکستان مثل کشور عراق مزدور و خاین داره بخوان موشک بزنن بنشینه نگاه کنه ... پاکستان عراق و سوریه نیست که بشه دنبال ماجراجویی باشی برادر
    • FR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      14 8
      ما هم مثل پخمه ها نیستیم خودمون بندازیم تو جنگ که هیچ بردی نداره حرکت ما کاملا حساب شده بود حالا هم پاکستان داریم هم هند هم افغانستان خیلی زوده تا بفهمی ایران چه حرکت حساب شده ای کرد
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      12 3
      جمع کن داداش. ایران میتونه با شکایت 20 میلیارد دلار از پاکستان غرامت خط لوله گاز بگیره. کل برق و سوخت پاکستان رو ایران میده. دوران بازی دادن ایران تموم شده. خواهی دید چطور ارتش پاکستان برخلاف میل باطنیش جیش العدل رو جمعش میکنه.
    • ali IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      8 2
      این حرکت تاکتیک ایران برای جلوگیری از جنگ با آمریکا و انگلیس بود.من بعد چیزی رو اگه فهمیدی کامنت بزار ک وقت مردم رو نگیری.
    • GB ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      8 13
      عراق و سوریه عمق راهبردی ایران هستند ولی پاکستان نه
    • محسن IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      2 1
      چه ماجراجویی ای؟!!
    • محسن IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      11 1
      چه ماجراجویی ای؟!! این ماجراجویی نیست. ۳۰ سال یا بیشتره که گروه هایی از پاکستان وارد ایران میشن و امنیت رو به هم میزنن و برمیگردن داخل پاکستان یا در مرز زندگی میکنن. اما دولت پاکستان هیچ کار مهمی برای رفع این خطر نمیکنه. تو این همه سال بارها ایران با دولت پاکستان برای همکاری امنیتی و نظامی گفتگو کرده، خب وقتی جوابی گرفته نمیشه و درعوض حادثه‌ای در ابعاد کرمان پیش میاد معلومه کاسه صبر ایران هم لبریز میشه و نیاز به واکنشی اینچنینی داره. کمک به عراق رو هم با هماهنگی با دولت ها و براساس منافع ملی و دفع خطری مثل داعش انجام گرفت. با این توصیف شما دخالت های نظامی آمریکا هم ماجراجویی نیست؟!!
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      9 1
      عراق و سوریه رو با اطلاع مقاماتش بمباران کردن ولی چون خود حکومت پاکستان حامی تروریست هاست برای اینکه به تروریست ها اطلاع ندن بدون خبر بمبارن کردن .اگر بدون خبر بمبارن کنن یعنی دولت اون حکومت هم خودش حامی تروریست هاست .
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      خواهر تو به کار خودت برس و بزرگتر از دهنت حرف نزن که خیلی خزی
    • محمد IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      6 0
      ما ایرانی ها نامردی زیاد دیدیم ولی ملت بی نهایت هستیم وبا این هوچی گری ها از میدان خارج نمی شیم ما پیرمردهامون مثل قاسم سلیمانی هستند!.
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      4 1
      فقط نگاه ببین چه بلایی سر پاکستان می آوریم اگر حمله آنان به ایران بدون هماهنگ شده باشد
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      5 1
      اگه عرضه داشت که جواب بمباران های پهپاد آمریکا را میداد
    • حمیدرضا IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      2 0
      یه نفر بیافته خونت بهش دسته گل میدی و خوشامد میگی؟؟طرف تروریست تو کشور جا داده و حمایت میکنه انتظار نداری که دست رو دست بذاریم؟؟
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      1 0
      افغانی وهابی نظر نده
  • حسن روحانی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    18 56
    جمهوری اسلامی از پاکستان ترسیده و دنبال بهانه می گردد تا آشتی کند نتیجه می گیریم مذاکره و دیپلماسی راهکار است نه داشتن موشک. برجام 2🤣🤣🤣🤣
    • رضاخ IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      14 1
      موشک نباشه برادر حسابمان نمیارن که بخوان گفتگو کنن
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      6 0
      فاصله شجاعت و حماقت به اندازه یک تار مو است
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      6 2
      مقر تروریست ها با ۹۵ شغال صاف شد رفت پی کارش....الان موقع ترسیدن و آشتی کردن هست... و البته سوختن بعضی ها....
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      5 1
      اگر نمیزد که هند همین روزا طومار پاکستان رو در هم می پیچید. الان مذاکره جواب میده ولی قبلش جواب نمیداد. بهرحال ایران دست بالا رو داره. پاکستان اوضاعش خرابه از ناحیه هند.در ضمن برجام 1 صرف شد.تشکر
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      5 0
      نفهم ، بفهم مذاکره موقعی نتیجه میده که شما موشک داشته باشی و قدرتمند باشی الان اسراییل و آمریکا اونجا نشستن تو بری با ارایه دلیل و منطق اونها رو متوجه اشتباهاتشان کنی بعد اونا بگن آخی تو راست میگی ممنون که مارو آگاه کردی به راه راست هدایت کردی. جمع کنید بابا این حرفهای سفیهانه رو
    • هادی FR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      3 0
      رو آب بخندی. خدا رو شکر مملکت و شما احمقا اداره نمی‌کنید و الا این کشور الان تجزیه شده بود. موشک و زدیم که حساب کار دست چین بیاد. والا پاکستان محلی از اعراب نداره.
    • م IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      9 2
      تا موشک نداشته باشی هیچ کس بهت اهمیت تمی ده تا دنبال دیپلماسی باشی.
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      5 0
      اگر جمهوری اسلامی به حوادث تروریستی مثل کرمان و راسک واکنش نشون نده میگید ترسیده و حالا هم که واکنش نظامی نشون داده باز میگید ترسیده. جمهوری اسلامی که نقشه های آمریکا برای خاورمیانه رو ۳۰ شکست داده از پاکستان میترسه؟!
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      5 1
      جمهوری اسلامی که نقشه های آمریکا برای خاورمیانه رو ۳۰ شکست داده از پاکستان میترسه؟!
    • محسن IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      5 1
      جالبه که اگر جمهوری اسلامی به حوادث تروریستی مثل کرمان و راسک واکنش نشون نده میگید ترسیده و حالا هم که واکنش نظامی نشون داده باز میگید ترسیده.
    • محسن IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      4 1
      جالبه که اگر جمهوری اسلامی به حوادث تروریستی مثل کرمان و راسک واکنش نشون نده میگید ترسیده و حالا هم که واکنش نظامی نشون داده باز میگید ترسیده. جمهوری اسلامی که نقشه های آمریکا برای خاورمیانه رو ۳۰ شکست داده از پاکستان میترسه؟! خیلی تحلیل گر خوبی هستی. ضمن اینکه پاکستان که نیروی نظامی ایران رو نزده اون ها هم با همان منطق گروه‌های معاندشون رو زدن و تبدیل این قضیه به تنش نظامی دو کشور به نفع دو طرف نیست و بهترین راه همکاری نظامیه که متاسفانه دولت پاکستان خیلی همکاری نمیکنه و باعث همچین واکنشی از طرف ایران شده.
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      3 1
      بدبخت بیچاره اگه پاکستان چنین غلطی کند هند ازاین فرصت استفاده می کند به پاکستان عوضی حمله می کند ازطرف دیگرطالبان میانه خوبی با پاکستان ندارد ازاین وضع به نحو احسن استفاده می کند ازطرفی پاکستان کشور هرج مرجی هست
    • حسن روحانی IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      1 1
      آقا من حسن روحانی رو مسخره کردم که با نام او این کامنت رو گذاشتم
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      2 1
      این بی بته ها مثل توی بی بته یادتون رفته آمریکا عروسی پوکستانی ها رو به عزا تبدیل می کرد هیچ غلطی هم نکرد پوکستان
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 1
    بله پاکستان احتمال نقش داشتن درحملات ضعیف،صددرصدطرف سوم ازاینکارهدف داردوهمان ایران واردجنگ حالاازهرسوبااذربایجان نتوانستندحالاسمت پاکستان زوم کرده دقیقاگروهی هستندباخرابکاری،وکارهای تروریستی،فرارسوی پاکستان افکارمنحرف،ایران بایدحواسش باشد.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    3 3
    واقعا در مراکز تصمیم گیری چه میگذرد؟ آیا آقایان سناریوی پاسخ پاکستان را در نظر نگرفته بودند؟ و برای آن برنامه نداشتند؟
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    2 3
    ارتش پاکستان اف۱۶ آمریکایی داره بعد جیش العدل مورد حمایت آمریکاست ؟!
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    3 2
    کشور تازه تاسیس پاکستان بخشی از ایران و هند بوده . ساخته و پرداخته ی استعمار است .
    • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      1 0
      حداقل یه کم تاریخ بخون بعد اظهار نظر کن پاکستان هیچ ربطی به ایران نداره
  • شناس NL ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    3 0
    اولا دولت قبلی پاکستان چون پاچه اسرائیل گرفت جاسوسای امریکایی و انگلیسی اسرائیلی دست به کار شدن براش پاپوش ساختن وکله پاش کردن درست مثل مصدق براش کودتا کردن در حال حاضر هم عوامل خودشون به قدرت رسوندن با این حال وضعیت پاکستان با ایران فرق داره اول از هم با هند مشکل دارن بالا سرشون هم افغانستانه اگر ایران هم مرزاش ببنده پدرسون در میاد مثل ما نفت ندارن بخوان تو یک جنگ فرسایشی هزینه کنن اما از نظر جمعیت 250 میلیون نفر جمعیت دارن وقدرت هسته ای هستن چون سلاح هسته ای دارن از نظر دیگه اونا از نظر نیرو نظامی هیچ کم کسری ندارن راحت میتونن دوبرابر ما ارتش روانه میدانهای جنگ کنن البته دوست ندارن در دوجبه هم با هند هم با ایران وارد جنگ به شن راه حل هم برا ایران خیلی ساده است ایران باید اعلام کنه تا وقتی دولت فعلی پاکستان از تروریستا حمایت میکنه تمام روابط تجاری و سیاسی با پاکستان قطع میکنه (6 ماه کله پا میشن) تا این مشکل حل نکنن مرزها بسته میمونه البته باید بدونید درسته عوامل امریکایی در پاکستان در قدرت هستن ولی وضعیت زیادم خوب نیست با یکم فشار کله پا میشن
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 2
    ایران میبایست در ابتدا تنها اربیل وسوریه را هدف قرار میداد واین هشداری هم علاوه بر اسرائیل وامریکا بلکه هشداری هم برای پاکستان هم بود وسپس از موضع قدرت وارد مذاکره با پاکستان میشد
  • ... IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 0
    خوب طبیعیه مقامات پاکستان زیر فشار افکار عمومی هست چطور ما حرص میخوریم بابت دوتا موشک پاکستان ملت پاکستان هم حرص میخورن که ایران حریم مارو نقض کرده الان رسانه ها جقدر نفرت پمپاژ میکنن تو دوتا کشور که کشورتون رو زدن امریکا اسرائیل عربستان سخت دوست دارن ایران واردن جنگ بشه باید هوشیار بود
    • شناس NL ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      1 1
      وقتی ایران چیزی نمیگه معنیش این نیست که وجود نداره ماهانه تروریستا از مرز پاکستان عبور میکنن مرزبانای مار میکشن تقریبا ایران هم بهش عادت کرده تا کی باید ایران سکوت کنه باید ایران کل مرز دیوار 20 متری مسلح به توپ های اتوماتیک دریایی بکند تا وقتی هم حملات تروریستی از طرف پاکستان اتفاق می افته باید رابطه ایران با پاکستان قطع باشه
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    5 1
    پاکستان را چند بار ایران در برابر هند ازش حمایت کرد اگر ایران ازش حمایت نمیکرد همان موقع هند تصرفش میکرد
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    3 0
    .... اگر جنگ بین دو کشور برادر رخ دهد، وضعیت تنش زا می‌شود.... چه کشف مهمی.
  • ممد IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    3 1
    بازم می زنیم از جنگم نمی ترسیم هر کی تروریست تو خاکش تروریست پرورش بده باید پاسخ گو باشه نباشه از جنگم ترسی نداریم دیپلماسی در مقابل دیپلماسی خون در برابر خون
    • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      1 0
      باز میزنید؟
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    البته که ایران دشمنان زیاد دارد اما ما هم درک درستی از وقایع و شرایط منطقه و جهان نداریم دیپلماسی ما با یک غوره سردیش می‌کنه با یک مویز گرمیش اگر بخواهبم سیاست تک بعدی داشته باشیم شکننده خواهیم بود باید یاد بگیریم حتی با دشمنانمان هم کار کنیم و منافع کشورمان را در معامله با دشمنان خود تامین کنیم اصلا در سیاست چیزی بنام دوستی و دشمنی وجود ندارد بلکه منافع وجود دارد
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    2 0
    آقای دبیر سابق وزارت خارجه مگه نمیگی جیش العدل یک گروه تروریستی تحت حمایت آمریکا ست ،پس معلوم شدکه شما با آگاهی به این گروه جا و مکان دادید بنابراین شماهم به دستور ارباب از این گروه حمایت میکنید و با مذاکرات دیپلماتیک این قضیه حل شدنی نیست چون اگه میشد تو این بیست سال باید میشد.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 0
    اصلا این طور نیست
  • حامد IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    3 0
    ایران سالها گستاخی جیش العدل رو تحمل کرد و با اینکه از مکان مقرهای این گروهک اطلاع داشت اما دست به عملیات علنی نمیزد.. هر چند عملیات‌های محرمانه زیادی در خاک پاکستان و در عمق این کشور انجام میشه بعضی هاشون موفق و بعضی ها ناموفق،،متاسفانه حاکمان محلی بلوچستان پاکستان با تروریست‌ها همکاری دارن،🤦‍♂️
  • مسعود دیپلمات IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    5 0
    اولا" باید بررسی شود که آیا پاکستان قبلا در رابطه با این گروه مورد ادعا که فقط چند نفر زن و بچه و دو مرد بوده اند با ایران مذاکره و درخواست تحویل آنها را داشته است یا خیر. اگر نداشته است ، پس باید به شدت هرچه تمام تر با رژیم دست نشانده انگیسی آمریکائی پاکستان برخورد جدی و قهرآمیز بشود تا دیگر از این غلط ها نکنند. ثانیا اگر دولت پاکستان ادعای برادری دارد، چرا بلافاصله بعد از عملیات پاکسازی پاکستان از لوث وجود تروریست های مورد حمایت دولت پاکستان به تعدادی زن و بچه پناهنده حمله کرد؟ کمی فکر کنید!.
  • وحید IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    3 1
    اگه بخوای پاکستانی ها را ادب کنید فقط کافیه هندی ها را به جونشون بندازیم.اصلا نیازی به موشک پراکنی نبود.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    4 0
    خودش می گه ۴۰ ساله دیپلماته که بیشتر حوزه کاریش هم مربوط به ایران بوده خودش هم می گه جیش الظلم تحت حمایت آمریکا در ایران عملیات های زیادی کرده و بعد از حل مشکل با گفت و گو هم می گوید ! آخه شما اگر حرف می فهمیدین که تو این ۳ دهه می رفتید و مرزهاتونو از تروریست ها پس می گرفتید یا نکنه انتظار دارید ایران یکطرفه برای ۳ دهه دیگر هم هزینه بدهد و با شماها صحبت کند ؟ خیر از این به بعد شما هم هزینه خواهید داد تا تکون بخورید و دست از حمایت از تروریست ها بردارید .
  • حامد IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 1
    دو کشور یه شوخی با هم کردند و تمام شد غیر ممکن است روابط ما با پاکستان تیره شود .چون دیگه منطقه بیشتر از این ظرفیت نداره .مگر اینکه ابر قدرت شرق و غرب بازی دیگری شروع کنند
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    6 0
    پاکستان اگر بمب اتمی نداشت جرات حمله به ایران را نداشت، و اگر ایران نیز بمب اتم داشت باز هم پاکستان در حمله تردید میکرد.
  • دانشجو US ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 1
    خوب حداقل حالا باید بفهمیم که اشتباه کردیم از پاکستان تروریست پرور حمایت کردیم. سنگ این بنا با تروریسم و ایجاد ناامنی در منطقه ایجاد شده
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 2
    در تمام جهان ایران تنهاست ما هیچوقت دوستی نداشته ایم
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 0
    نکنه یمنیها رو قراره با این تیر و ترقه با پاکستان فراموش کنید؟ گناه دارن بندگان خدا و جدا از گناهش از وصیت داریوش هخامنشی نباید فراموش کنیم که وصیت کرد به پسرش برای تسلط بر جهان سه تنگه هرمز و باب المندب و تنگه ساخت ایران که بعدها شد سوئز باید در اختیار ایران باشه
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    2 0
    تا وقتی که بودجه مملکت بجای اینکه برای مسدود کردن مرزهای کشور برای تامین امنیت ملی. خرج احزاب سیاسی و خرجهای متفرقه ای که هیچگونه منفعتی برای مردم و مملکت نداره و یا کمک‌های بلاعوض که در کشورهای دیگر خرج می شود. علاوه بر آسیب های برون مرزی که افزایش هم پیدا کرده. باعث اعتراض و شورش مردم از بابت گرانی های افسارگسیخته و اختلاس های پی در پی و ناکارآمدی دولتمندان و قوای سه گانه خواهیم بود.
  • قدرت اول خاورمیانه IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    2 0
    باور کنید اگر پاکستان چند صد موشک به ایران پرتاب می کرد." ضررش کمتر از وجود یارانه پنهان سوخت" و " نحوه توزیع احمقانه و ظالمانه ای هست " که وجود دارد./ اگر ایران می خواهد قدرت اول منطقه باشد. باید کلمه ای به عنوان" یارانه پنهان" در قاموس اقتصادی ایران وجود نداشته باشد/ باید یارانه ها به طور مستقیم به مردم داده شود و قاعدتا هر سال با توجه بالا برود.
  • AE ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 1
    یعنی واقعاً شما همه فکر می کنید که ایران یک طرفه و بدون اطلاع قبلی خاک پاکستان را هدف قرار داده. من به شما قول می دهم که هر دو حمله کاملا هماهنگ شده بوده
    • IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      یعنی اونا هم با اجازه شما زدن ؟
  • بنده خدا IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    2 0
    بایدپاسخ پاکستان بایک بیانیه قانونی ومحکم وحملات موشکی تثبیت کننده پایان یابد.بیانیه ازآن جهت که دولت پاکستان بارهاوبارهاازسوی ایران مقتدرتوصیه وهشدارهای لازم جهت جلوگیری ازتروریستهای جنایتکاروکشتارمردم بیگناه رادریافت نموده ،پس چراازآنهاجلوگیری ننموده واین همراهی باآدمکشهاست ، ضمن اینکه ایران عزیزمان دربسیاری ازگلوگاهها یاری رسان وحامی پاکستان بوده است،امّا درمناقشه آذربایجان باترکیه وآذربابجان علیه ایران همراه شدفلذادوستی وبرادری به ادعانیست وبه عمل است وپاسخ موشکی مجددوتثبیت کننده به این دلیل است که طبق قانون ببن الملل سرزمین موردهجوم وحمله واقع شده حق دفاع ازخودباعوامل یاعواملین آنرادرهرجایی که هستندرادارد ،پس ایران محقّ وحاکم است ودرحقیقت ابن پاکستان است که ناحقّ ومحکوم است.
  • ۰ IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    سلام حالا که پاکستان در مبارزه با تروریسم که برای ایران ناامتی میده همکاری نمیکنه پس بهتر ایران در مشکلات بین‌المللی و منطقه ایی پاکستان حمایتش نکنه ،و حتی اگر باز از تروریسم حمایت میکنه سطح روابط خودمان با پاکستان کم کنیم
  • عبدالله IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 0
    پاکستان با واکنش عجولانه و احساسی نشان داد که متأسفانه نه تنها دوست/ برادر نیست بلکه شهادت دهها مرزبان و صدها شهروند عادی ایران اسلامی برایش آنقدر اهمیت نداشته تا لا اقل فاجعه را محکوم کند و با کشور همسایه همکاری اطلاعاتی نماید. به‌هرحال، اقدام دفاعی ایران اسلامی بجا بود و در صورت لزوم همچنان باید تکرار شود حتیٰ اگر پاکستان بازهم نامسئولانه بروز نماید. فعلًا کمترین تنبیه این توزرد جلوگیری از خروج ملیونها لیتر سوخت یارانه‌ای است. و السلام
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    هر کشوری و جریان سیاسی که مورد حمایت و کمک ایران قرار گرفته است آخرش زهر خود را به ایران ریخت کمک به جمهوری آذربایجان در جنگ اول با ارمنستان که حتی ایران برای این جمهوری شهید داده است آخرش با تحریم دشمنان ایران چشم طمع به خاک ایران دارد . عراق در جریان موشکباران تروریست ها علیه ایران به شورای امنیت شکایت می کند اقلیم کردستان علیه ایران تروریست پرور شده است که اگر ایران نبود این دوعراق و اقلیم کردستان زیر چکمه های داعش بودند پاکستان از قبل از انقلاب تا هم اکنون مورد حمایت ایران بوده است که چیزی جز دشمنی و خیانت از این کشورها دیده نشده است هنوز در مورد سایر هم پیمانان این قصه وجود دارد بهترین سیاست این است ایران از هیچ کشور یا جریان سیاسی حمایت نکند که آخرش خیانت خواهد دید
  • محمد IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    قبول کنید یا نکنید واسم مهم نیست اما این و بدونین که باپرتاب موشک به پاکستان آبرومون رو بردیم وبه همه نشان دادیم که چقدر ضعیف هستیم در ظمن ما هیچ غرامتی از پاکستان نمیتونیم بگیریم چرا که با شکایت به سازمان ملل پولمون رو آمریکا میگیره و میده به آقازاده ها در اون ور آب واینکه یادمون بمونه ۶میلیارد دلاری که آزاد شده دادن دست قطر کشوری که در حد شهرستان اهر در تبریزه ،تازه اونم بایستی چه جوری خرج کنیم رو دارن نظارت میکنن خدایا چیکار کنیم ما از این همه توهین
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 0
    مقامات پاکستان خودشان خائن هستند مگر چندین بار در حوادث گوناگون مثل ریگی گوشزد نشده چطور در کشورشان پادگان زدند نمی داننند زهی خیال باطل این ها حرفهای مفت است باید ریشه این سلفی ها از منطقه کنده شود مگر اینها اعضای کنسولگری ما رابه شهادت نرساندن بعد ادعای برادری میکنند
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 0
    نه دیپلماسی کارآمد وجود دارد نه ابزار فشار وجود دارد نه با دنیا درست تعامل می کنیم مه دوستان و هم پیمانان مطمئن داریم نتیجه آن پاکستان محکم جواب حمله مارا داد عراق به سازمان ملل شکایت کرد اقلیم کردستان عراق هم برای ما شیر شده است و ما را تهدید کرد آخه موشک پرانی هم شد کار
  • فال روزانه IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 0
    حالا معلوم شد که ایران اشتباه کرده که از شما حمایت کرده
  • حسن IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 1
    ایران از جمهوری باکو هم حمایت کرد که نتیجش رو دیدیم
  • علی IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    اختلافات بین ایران و پاکستان بیشتر شبیه دعوا زرگری می‌باشد . تا چه برسد به جنگ شاید مردم عادی فریب رسانه های موزی و مزدور را بخورند . ولیکن اگر خوب دقت شود میبینیم هر دو کشور با افعال معکوس رضایت خود را برای حمله به مخالفان خود در نواحی مرز یک دیگر ابراز داشته اند .
  • BR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    2 0
    چرا ما باید طرف این جور کشور ها رو بگیریم که دشمن ما هستن چرا سیاست خارجی درستی نداریم چرا تمام کشورهای اسلامی از ما باج میخوان
  • BR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    چرا ما باید طرف این جور کشور ها رو بگیریم که دشمن ما هستن چرا سیاست خارجی درستی نداریم چرا تمام کشورهای اسلامی از ما باج میخوان
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    جمهوری اسلامی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس