پشت‌ پرده عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از غزه

رژیم اشغال‌گر اسرائیل سال نو میلادی را با فرمان عقب‌نشینی بخشی از نیروهای نظامی‌اش از خاک غزه آغاز و سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی این عقبگرد را در راستای تجدید قوا و سازماندهی جدید عنوان کرد.

به گزارش مشرق، ۸۶ روز بعد از حمله جدید رژیم صهیونیستی به غزه، سخنگوی ارتش اسرائیل خبر داد بخشی از نیروهایش به‌خصوص نیروهای ذخیره را از نوار غزه بیرون می‌برد و بر حسب شدت نبرد، برای عقب‌کشیدن نیروهای بیشتری برنامه‌ریزی می‌کند.

«دانیل هاگاری» که در آستانه سال ۲۰۲۴ سخن می‌گفت، با اعلام این خبر افزود: «امشب سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود و اهداف ما مستلزم جنگی طولانی است و ما خود را بر همین اساس آماده می‌کنیم. ما یک برنامه هوشمندانه برای مدیریت نیروهای اعزامی داریم و نفرات ذخیره، اقتصاد و خانواده‌ها و تجدید قوا را در نظر داریم و همین‌طور ادامه نبرد و آموزش نیروها را.»

او با تأیید این خبر که «پنج گردان ترخیص شده‌اند»، در توضیح دلیل این عقب‌نشینی گفت: «پس از عملیات زمینی ارتش، توان حماس برای پرتاب راکت به شهرهای اسرائیل کاهش قابل‌ملاحظه‌ای یافته است. بنابراین نیروهای ذخیره باید به شغل عادی خود برگردند تا چرخ‌های اقتصاد اسرائیل را بگردانند.»

او در عین حال تاکید کرد: «عملیات ارتش اسرائیل برای نابودی حماس در تمام سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت.»

روزنامه «تایمز آف اسرائیل» نیز با انعکاس سخنان هاگاری تاکید کرد: «این نیروها قرار است به احیای اقتصاد رژیم صهیونیستی کمک کنند.»

پایگاه خبری عبری‌زبان «والا» هم عنوان کرد که طبق تحولات جنگ در نوار غزه، قرار است طی هفته‌های آینده شمار بیشتری از نیروهای ارتش از این باریکه عقب‌نشینی کنند.

این عقبگرد اما از چند منظر قابل بررسی است:

نخست؛ رژیم صهیونیستی در حالی ادعا می‌کند این عقب‌نشینی به‌خاطر کاهش حملات موشکی مقاومت و تحقق اهداف این رژیم بوده که نه تنها هدف‌گذاری صهیونیست‌ها یعنی «نابودی حماس» و «سلطه بر غزه» پس از سه ماه محقق نشده است، بلکه بر خلاف ادعاها مقاومت موشکی و پهپادی فلسطینی‌ها همچنان ادامه دارد؛ چنانچه گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس در اولین دقایق سال نو میلادی (۲۰۲۴) تل‌آویو را با ده‌ها موشک هدف حمله قرار داد و چنانچه گردان‌های القسام اعلام کرده، یک پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی را در شهر بیت لاهیا به تصرف خود درآورده است.

ارتش رژیم صهیونیستی قبل از این نیز تیپ گولانی، زبده‌ترین نیروی خود را به سبب تلفات سنگین و ضربات سختی که از مقاومت دریافت کرده بود، از نوار غزه خارج کرد.

دوم؛ صهیونیست‌ها مدعی شده‌اند یکی از دلایل این عقب‌نشینی، استفاده از افراد در بخش اقتصادی است. اگرچه شواهد روشن حکایت از این دارد که دلیل اصلی این بازگشت، ناکامی در رسیدن به اهداف ادعایی بعد از سه ماه کشتار و عبور از تمام خط قرمزهای جنگ است، اما در عین حال نمی‌توان از اقتصاد شکننده رژیم صهیونیستی غفلت کرد.

مهاجرت معکوس، کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری، سقوط بورس و... هر کدام یک تکه از پازل به هم ریخته اقتصاد رژیم صهیونیستی است. این در حالی است که شاکله ادعایی رژیم صهیونیستی سه اصل امنیت، اقتصاد و دموکراسی بود که به عنوان مشوق، ساکنان کشورهای دیگر را به سرزمین‌های اشغالی فرامی‌خواند.

حال از یک طرف دیکتاتوری و خودکامگی سران سیاسی صهیونیست‌ها همچون نتانیاهو این ادعا را زیر سوال برده و از سوی دیگر طوفان الاقصی خط پایانی بر ادعاهای امنیتی این رژیم بود که تاثیر فوری و آنی‌اش روی استخوان‌بندی اقتصادی اشغالگران غیر قابل انکار است و این رژیم دیگر نمی‌تواند از هدف مالی و زندگی رفاهی به عنوان یک جاذبه برای مهاجرت به اراضی اشغالی استفاده کند.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت که خروج نیروهای عملیات زمینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه نه اقدامی از روی قدرت بلکه نشأت‌گرفته از شکست سنگین در برابر مقاومت غزه است.

منبع: نورنیوز

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    1 0
    دادن میرن لبنان حمله کنن
  • IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    تازه دارند برای لبنان و ایران شاخ و شونه میکشند ، عقب نشینی کنند ؟! ساعت خواب !
  • IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    عقب نشینی در کار نیست دلتونو صابون نزنید
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 1
    همه چیز که پشت پرده نداره بابا شکست خوردند عقب نشینی کردند والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس