انگیزه‌های آمریکا از نظامی‌سازی دریای سرخ

اهداف آمریکا از نظامی‌سازی دریای سرخ فراتر از موضوع حمایت از تل‌آویو است و واشنگتن می‌خواهد این تنگه راهبردی را در رقابت با قدرت‌های بزرگ، تحت کنترل خودش نگه دارد.

به گزارش مشرق، بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی روز هفتم اکتبر گذشته، رژیم صهیونیستی هجمه وحشیانه‌ای را ضد شهروندان و افراد بی‌گناه در غزه آغاز کرد که تاکنون نیز ادامه پیدا کرده است. نیروهای مردمی یمن در بخشی از این عملیات از حضور در کنار ملت فلسطین خبر داده و موشک‌های بالستیک و بالدار و هواپیماهای بدون سرنشین خود را به مناطق مشخصی از سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند.

نیروهای یمنی در ۱۹ نوامبر گذشته کشتی صهیونیستی «گلکسی لیدر» را مصادره کردند تا به نوعی دیگر حمایت خود از آرمان فلسطین و تاکید بر لزوم محاصره اقتصادی رژیم صهیونیستی تا زمان رفع منع ورود غذا و دارو به نوار غزه را اعلام کنند. نیروهای یمنی اعلام کردند که کشتی‌های خارجی با هر ملیتی که باشد، اگر به سمت بنادر سرزمین‌های اشغالی حرکت کنند، هدف حمله قرار خواهند گرفت.

معادله استراتژیک و مهم دولت مردمی یمن در باب المندب، دریای سرخ و بحرالعرب باعث محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شد، یمنی‌ها اعلام کردند که غیر از کشتی‌های صهیونیستی و کشتی‌هایی که به سمت سرزمین‌های اشغالی حرکت می‌کنند، کشتیرانی در این مناطق با هیچ مشکلی مواجه نیست و کشتی‌های دیگر آزادانه می‌توانند در آن تردد داشته باشند.

عبدالغنی الزبیدی کارشناس مسائل نظامی در این خصوص به پایگاه خبری المیادین گفت که یمن از حق مشروع خود برای کمک به غزه استفاده می‌کند، اما این موضوع باعث خشم واشنگتن شده است؛ چرا که دریای سرخ و بحرالعرب را دارای موقعیت‌های ژئواستراتژیک در سلطه خود بر کشورهای منطقه یا رقابت با قدرت‌های بزرگ رقیب خود می‌داند.

وی تاکید کرد که یمن از تمامی ابزارهای ممکن برای ایجاد بازدارندگی در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی استفاده خواهد کرد، اما واشنگتن اقدام به نظامی سازی دریای سرخ کرده و تجارت جهانی در این خطوط کشتیرانی را به مخاطره انداخته است.

ائتلاف دریایی برای رفع محاصره غزه

این گزارش در ادامه به تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای حمایت از منافع تل‌آویو در دریای سرخ اشاره و تاکید کرد که واشنگتن در همین رابطه در روز ۱۸ دسامبر اعلام کرد که ائتلافی دریایی متشکل از ۲۰ دولت تحت عنوان «نگهبان سعادت» برای مقابله با عملیات نیروهای یمنی تشکیل می‌دهد. نکته جالب توجه در این ائتلاف این بود که دولت‌های عربی از جمله عربستان و امارات به استثنای بحرین در این ائتلاف حضور پیدا نکردند، بحرین نیز به این علت که مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکا بود، مجبور به حضور در این ائتلاف شد و در عین حال نقش خود را فقط در ابعاد لجستیک معرفی کرد.

این پایان کار نبود و بسیاری از کشورهایی که آمریکا نام آنها را آورده بود، از جمله انگلیس و یونان و برخی دولت‌های دیگر اعلام کردند که به صورت مستقیم در این ائتلاف شرکت نخواهند کرد. روزنامه نیویورک تایمز در همین رابطه نوشت که در سایه حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه به نظر نمی‌رسد که دولت‌های منطقه تمایلی به ارتباط گرفتن با آمریکا در خصوص این ماجراجویی نظامی داشته باشند.

اهداف آمریکا از نظامی‌سازی دریای سرخ

آمریکا بعد از اعلام تشکیل ائتلاف نگهبان سعادت تجاوزهای خود در دریای سرخ را افزایش داده و روز یکشنبه حمله‌ای را ضد قایق‌های نیروی دریایی یمن انجام داد که در این حمله سه قایق غرق شده و تعدادی از یمنی‌ها به شهادت رسیدند.

محمد منصور تحلیلگر مسایل نظامی منطقه در گفتگو با پایگاه خبری المیادین تاکید کرد که تحرکات اخیر دریایی آمریکا در منطقه باب المندب و دریای سرخ را نمی‌توان بی‌ارتباط با تحولات غزه دانست، لذا باید گفت که این تحرکات در راستای تامین امنیت مناطق حساس رژیم صهیونیستی در بندر ایلات و تامین هوایی ویژه برای رژیم صهیونیستی است، چرا که تل‌آویو تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اصابت موشک‌های مقاومت فلسطین و لبنان در این دو جبهه به کار بسته‌ است.

منصور تصریح کرد که محتوای تحرکات آمریکا در دریای سرخ به نگاه استراتژیک واشنگتن به تنگه باب المندب و فعالیت‌های یمن در اطراف این تنگه از سال ۲۰۱۸ تاکنون باز می‌گردد. به نظر می‌رسد آمریکا تلاش دارد از شرایط فعلی برای ایجاد سامانه میدانی و نظامی در خصوص این تنگه استفاده کرده و به بهانه وجود تهدیدات جدی در زمینه دریانوردی تجاری آن را تحت هژمونی مجدد خود بازگرداند.

فعالیت‌های نظامی آمریکا تلاش دارد روند تجارت نفت و کالا برای حامیان خود را از طریق تنگه باب المندب و با عبور از کانال سوئز تامین کند تا به این ترتیب در وقت و هزینه این کشورها صرفه‌جویی شود و آنها مجبور به دور زدن قاره آفریقا نشوند، اما حملات یمنی‌ها باعث شده برخی از شرکت‌های باربری دریایی مسیرهای خود را تغییر دهند.

منصور می‌افزاید که مصر تلاش دارد موجودیت دریایی خود را در شمال تنگه باب المندب حفظ کند، اما نمی‌خواهد در شرایط کنونی باعث تشدید تنش‌ها در باب المندب و نوار غزه شود، چرا که معتقد است یکی از بزرگترین بازندگان اوضاع کنونی در منطقه، قاهره خواهد بود.

این تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه تاکید می‌کند که چشم‌انداز منافع مصر مبتنی بر پایان دادن به چالش در باب المندب از طریق توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش کمی و کیفی کمک‌های انسانی و غذایی به این منطقه جنگ زده است، به همین علت طرح مصر برای آتش بس در غزه و آتش بس موقت نیز بر همین اساس ارائه شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    ایرلن هم باید باچند ناوشکن دراین آبراه مهم جهان حضوز یابد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس