وزیر خارجه سوئد: احتملاً تا چند هفته دیگر به ناتو می‌پیوندیم

وزیر خارجه سوئد بعد از گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای گفت احتملاً کشورش ظرف چند هفته آینده به عضویت ناتو درخواهد آمد.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه سوئد توبیاس بیلستروم بعد از گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود گفت راه طولانی این کشور برای پیوستن به ناتو ممکن در چند هفته آتی به مقصد منتهی شود.

وزیر خارجه سوئد سه‌شنبه در نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل با وزیر خارجه ترکیه هاکان فیدان دیدار کرد. او گفت امیدوار است ظرف چند هفته کشورش به عضویت ناتو درآید. او از اظهارنظر درباره ایکه منظورش دو هفته یا بیشتر است خودداری کرد.

طبق گزارش‌ها، متحدان ائتلاف غربی ناتو سه‌شنبه ترکیه را تحت فشار قرار دادند تا سرانجام با پیوستن سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موافقت کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت آنتونی بلینکن به فیدان گفت درخواست سوئد باید در اسراع وقت تصویب شود.

همچنین وزیر خارجه فرانسه کاترین کولونا در راستای فشار بر ترکیه گفت «قدرت و اعتبار اتحاد ما در خطر است. نباید روز دیگری را از دست بدهیم». ترکیه و مجارستان تنها اعضای ناتو هستند که هنوز با درخواست سوئد با گذشت ۱۸ ماه از طرح آن موافقت نکرده‌اند.

پارلمان ترکیه این ماه بحث درباره درخواست عضویت سوئد را بعد از آن که رئیس‌جمهور این کشور در پی توافق در اجلاس ناتو در ماه ژوئیه روند را به جریان انداخت، آغاز کرد.

بیست ونه کشور دیگر عضو ناتو امیدوار بودند در نشست دیروز وزرای خارجه ناتو در بروکسل ورود سوئد را به طور رسمی خوشامد بگویند. اما این روند همچنان در سطح کمیته پارلمانی در ترکیه گیر کرده است.

با موافقت ترکیه بعد از مخالفت‌های اولیه، فنلاند چهارم آوریل رسماً به ائتلاف نظامی غربی ناتو پیوست اما در خصوص عضویت سوئد، قانونگذاران ترکیه از تصویب پروتکل مشابه خودداری کرده‌ و خواستار آن هستند که استکهلم همه تعهدات تفاهم‌نامه مادرید مربوط به مبارزه با تروریسم را برای گرفتن تایید آنکارا اجرا کند. برای عضویت در ناتو موافقت همه اعضای این ائتلاف لازم است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس