کد خبر 1551093
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
دیدار وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا

وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا روز سه شنبه با یکدیگر در شهر بروکسل دیدار و بر سر تحولات در غزه مذاکره کردند.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «هاکان فیدان»، همتای ترکیه‌ای وی، در دیدار با یکدیگر به مذاکره بر سر تحولات اخیر در غزه در آستانه اجلاس وزرای امور خارجه ناتو پرداختند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، مذاکرات این دو وزیر خارجه پس از آن برگزار می‌شود که آتش‌بس انسانی در غزه اخیرا دو روز دیگر تمدید شد تا روند تبادل اسرا و تحویل کمک‌های ضروری به فلسطینی‌ها ادامه پیدا کند.

آتش‌بس انسانی در نوار غزه از ساعت ۷ صبح روز جمعه به وقت محلی (سوم آذر) وارد فاز اجرایی و در ابتدا برای مدت ۴ روز در نظر گرفته شد.

روز دوشنبه وزارت خارجه قطر و جنبش حماس خبر دادند که توافق آتش‌بس انسانی در غزه، با همان شروط قبل، به مدت دو روز دیگر تمدید شده است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرده و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داده است. حملات رژیم صهیونیستی به شهادت بیش از ۱۵۰۰۰ فلسطینی از جمله ۶۱۵۰ کودک و ۴۰۰۰ زن منجر شده است.

طبق اعلام وزارت امور خارجه ترکیه، فیدان و بلینکن همچنین به بررسی فرآیند عضویت سوئد در ائتلاف ناتو نیز پرداختند.

کمیته امور خارجی پارلمان ترکیه روز ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) بررسی تصویب عضویت سوئد در ائتلاف ناتو را به تعویق انداخت.

سوئد در پی آغاز عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین برای پیوستن به ائتلاف ناتو درخواست داد و برای نهایی شدن عضویتش باید تمامی اعضای کنونی ناتو از جمله ترکیه آن را تصویب کنند.

مقام‌های ترکیه تصویب عضویت سوئد را مشروط به گام های ملموس مقام‌های سوئدی برای رفع نگرانی‌های امنیتی آنکارا به ویژه در رابطه به حمایت از سازمان تروریستی «پ.ک.ک» کردند.

وزرای امور خارجه ناتو قرار است اجلاسی را در مقر این ائتلاف با هدف بحث درباره جنگ‌ها در اوکراین و غرب آسیا و همچنین تشدید رقابت استراتژیک برگزار کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    0 0
    مرگ بربایدین مرگ براردغوان خاعن که مثل سگ از آمریکا واسراییل می ترسد
  • ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    رژیم ترکیه در قرن گذشته بزرگترین مهره ابر قدرتها برای اجرا طرحهای پلیدشون در خاورمیانه بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس