کد خبر 1550258
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰
چطور بفهمیم ریزش مو داریم؟

کارشناس تغذیه کم کاری تیروئید، کم خونی، فقر آهن، کمبود ویتامین D و افزایش ویتامین A را از جمله بیماری‌های رایج در ریزش مو برشمرد.

به گزارش مشرق،آمنه صفرچی، کارشناس تغذیه در خصوص علت ریزش مو، گفت: ریزش مو می‌تواند نشانه یک بیماری باشد. گاهی اوقات افراد بر این باورند که از بیماری ریزش مو رنج می‌برند، در حالی که با بررسی دقیق‌تر می‌توان به وجود یک بیماری زمینه‌ای در آنها پی برد. برای مثال کم کاری تیروئید، کم خونی، فقر آهن، کمبود ویتامین د و افزایش ویتامین آ از جمله بیماری‌های رایج در ریزش مو هستند.

وی افزود: شخصی که به دیابت، غلظت خون، یا بیماری‌های کبد نیز مبتلاست به ریزش مو دچار می‌شود. افرادی که مشکلات گوارشی دارند نیز در این دسته قرار می‌گیرند. گاهی اوقات افراد از سبک زندگی سالمی برخوردار نیستند. با بررسی ساده متوجه می‌شویم که فرد خواب کافی ندارد، یا تحت استرس شدید است. با مراجعه به پزشک این موارد می‌توانند ریشه یابی شده و مورد درمان قرار بگیرند.

صفرچی اظهار کرد: دیر غذا خوردن، بالافاصله بعد از غذا خوابیدن یا نوشیدن مایعات، درهم خوری و برهم خوری نیز باعث ریزش مو می‌شود. خوردن آب بعد از میوه، اختلال هضم آورده و در نتیجه به ریزش مو منجر می‌شود. در این زمینه باید مراقب باشیم که حداقل تا یک ساعت بعد از میوه و غذا از مایعات استفاده نکنیم.

وی در مورد نشانه‌های ریزش مو، گفت: برخی افراد بر این باورند که وقتی بعد از حمام موهای خود را شانه کرده و موهایشان می‌ریزد، یعنی از ریزش مو رنج می‌برند. این باوری اشتباه است. باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که مو را در زمانی که خیس است، شانه نکنیم. زمانی که مو را در حالت عادی شانه می‌کنیم و با هر بار کشیدن شانه بر سر بیش از ۱۰ تار مو از سر می‌ریزد، این نشان‌دهنده ریزش موست. زمانی که پس از کامل شانه کردن مو جمعا ۱۰ تار مو بر روی شانه خود می‌بینیم، این یعنی زمینه ریزش مو را داریم.

صفرچی ابراز کرد: مو برای رشد زمینی حاصلخیر می‌خواهد. با بروز بیماری‌هایی از جمله استرس، اضطراب و افسردگی، خون لازم برای جریان در سر تامین نمی‌شود. غذاهای بسیاری در این زمینه موثر هستند. افراد می‌توانند ۱۵ عدد بادام را به همراه ۱۰ عدد توت با یک لیوان آب ترکیب کرده و به صورت هفتگی ۱ الی ۲ بار از آن استفاده کنند. البته کسانی که به یبوست مبتلا هستند باید پوست بادام را بگیرند. همچنین کسانی که خیلی زود عصبانی می‌شوند، عناب جوشیده و له شده را نیز به این معجون اضافه کنند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: آب سیب و آب هویچ و مخلوط آنها نیز می‌توانند بسیار مفید واقع شوند. همچنین جوانه گندم، بلغور گندم و ماش بسیار پیشنهاد می‌شود. زرده تخم مرغ عسلی و غذاهایی که حاوی به است نیز به سلامت مو بسیار کمک می‌کنند. دمنوش سیب و به نیز پیشنهاد می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس