1

اختلافات راهبردی در جبهه اصلاحات به ویژه در خصوص راهبرد انتخاباتی ریشه در انتخابات سال ۹۶ دارد!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

***********

روزنامه‌های امروز سه شنبه ۳۰ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که وضعیت خوب ذخایر ارزی، ماجرای افزایش سن بازنشستگی و رویای کودکان غزه زیر بمباران‌های اسرائیل در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

رادیکال های جریان اصلاحات در جدیدترین مطالب خود انتخابات مجلس شورای اسلامی را آخرین فرصت سیستم سیاسی کشور برای اصلاح نارسایی های کشور پس از اعتراضات ۱۴۰۱ عنوان می کنند که با حجم ردصلاحیت ها، از کف حاکمیت رفته است! روزنامه آرمان امروز درباره ردصلاحیت‌ها در انتخابات نوشته است:

تقریبا می‌بینید از همه بزرگان وقت شخصیت‌هایی برای کاندیداتوری در ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بودند که به مراتب فراتر و قوی‌تر از آنها بودند اما بررسی‌ و تلقی‌شان این بود که تأیید صلاحیت نخواهند شد و نرفتند. ولی آنهایی هم که آمدند دیدید. لذا تقریبا می‌شود گفت صابون شورای نگهبان و ردصلاحیت به لباس اغلب اصلاح‌طلب‌ها خورده و بعید می‌دانم کسی را داشته باشیم که تجربه ردصلاحیت را نداشته باشد. بنابراین تکرار این موضوع دردی را دوا نمی‌کند وقتی بدون مستند و توجه به مصوبه‌ای که مجمع تشخیص در نحوه رسیدگی و ردصلاحیت‌ها دارد، این کار انجام می‌شود، مطمئنا دستاوردی نخواهد داشت.

ثبت‌نام افراد پرونده‌دار در انتخابات با هدف فشار به نظام/ حسین مرعشی: اصلاح‌طلبانی که می‌توانستند تأیید صلاحیت شوند هم ثبت‌نام نکردند!

البته حسین مرعشی در گفتگو با روزنامه شرق ادعای ردصلاحیت همه اصلاح‌طلبان در انتخابات را رد کرده و گفته است:

جبهه اصلاحات که منتقد وضع موجودند، یعنی اصلاح‌طلبانی که در درون نظام هستند اما منتقد این سیاست‌ها و برنامه‌ها هستند، خودشان به استقبال این راهبرد رفته‌اند، مشخصاً جبهه اصلاحات ایران، که مهم‌ترین نهاد هماهنگی اصلاح‌طلبان است، از ابتدا گفتند توصیه‌ای به ثبت‌نام نمی‌کنیم. لذا خیلی از اصلاح‌طلبان که می‌توانستند تأیید صلاحیت شوند هم ثبت‌نام نکردند!

ثبت‌نام افراد پرونده‌دار در انتخابات با هدف فشار به نظام/ حسین مرعشی: اصلاح‌طلبانی که می‌توانستند تأیید صلاحیت شوند هم ثبت‌نام نکردند!

به باور کارگزارانی ها اصلاح‌طلبان از بنیان به انتخابات ورود نکرده و پیشاپیش انتخابات را واگذار کرده اند. این برگ سوخته ممکن است به آنان لطمه بزند و آنچه اصلاح‌طلبان باید به آن فکر کنند این است که چگونه با این برگ سوخته برخورد کنند که اگر شرایطشان را بهبود نمی‌بخشد(که نمی‌بخشد) اوضاع را بدتر نکند.

همچنین کارگزارانی ها انتقاد جدی ای به شرایط جبهه اصلاحات و جمع تصمیم سازان آن داشته و متعقدند اصولا رئوس جریان اصلاحات فاقد راهبرد و چشم انداز بوده و اساسا بنایی بر حضور انتخابات بر اساس نگرانی بابت کاهش سرمایه اجتماعی خود و مبنا قرار دادن اصلاحات جامعه محور دارد. پ

البته کارگزارانی ها و اصلاح طلبان اما در یک نقطه مشترک می کوشند تا ضمن مظلوم نمایی از شرایط خود در خصوص مساله صلاحیت های نمایندگان از سویی و دامن زدن به اختلافات میان اصولگرایان و برجسته سازی رادیکالیسم، ظرفیت های خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ تجمیع نمایند.

ثبت‌نام افراد پرونده‌دار در انتخابات با هدف فشار به نظام/ حسین مرعشی: اصلاح‌طلبانی که می‌توانستند تأیید صلاحیت شوند هم ثبت‌نام نکردند!

ثبت‌نام افراد پرونده‌دار در انتخابات با هدف فشار به نظام/ حسین مرعشی: اصلاح‌طلبانی که می‌توانستند تأیید صلاحیت شوند هم ثبت‌نام نکردند!

اصلاح طلبان موافق مشارکت در انتخابات اما در محور دیگری هرگونه مشارکت در انتخابات را پشت کردن به راهبرد هویت ساز خود دانسته و تاکید می کنند، حزبی که از راهبرد مبنایی خود و آن راهبردی که برایش هویت‌ساز بوده، بریده باشد، عملاً خود را منحل کرده است.همچنین طیف مزبور عملا زوایای خود را با بخش اصلاح طلبان ساختاری روشن ساخته و به انحای راهبرد عدم مشارکت در انتخابات را حاصل انفعال و بی عملی تعریف کرده و معتقدند که رادیکال اصلاحات به دنبال مبارزه با نظام هستند نه رقابت جریانی و حزبی!

البته بازی سیاسی با ردصلاحیت با رمز خالص سازی یک هدف ویژه دارد که روزنامه اعتماد در لابه‌لای یکی از یادداشت‌هایش به آن اشاره کرده و نوشته است:

با تبلیغاتی که از رهگذر بازی رسانه‌ای اصلاح‌طلبان بر سر تصفیه کاندیداهای‌شان اتفاق می‌افتد، مقبولیت نظام انتخاباتی مخدوش می‌شود، در بعضی دوره‌های انتخابات، اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند حاضر به کناره‌گیری به نفع همدیگر نیستند. (نمونه‌ای که بسیار به ضررشان شد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ است. خودشان مدعی‌اند اگر یکی از آقایان کروبی و معین کنار می‌رفتند معجزه انتخابات به نفع آنها رقم می‌خورد و احمدی‌نژاد ۸سال بر ملت و نظام هزینه بار نمی‌کرد) در شرایطی که ائتلاف بین آنها تقریبا محال است تایید صلاحیت همه آنها، هزینه سیاسی را کم می‌کند!

ثبت‌نام افراد پرونده‌دار در انتخابات با هدف فشار به نظام/ حسین مرعشی: اصلاح‌طلبانی که می‌توانستند تأیید صلاحیت شوند هم ثبت‌نام نکردند!

اصلاح‌طلبان بر این باورند که اختلافات راهبردی در جبهه اصلاحات به ویژه در خصوص راهبرد انتخاباتی مربوط به شرایط کنونی نیست بلکه دارای پیشینه ای است که اوج آن به اختلافات در انتخابات سال ۹۶ باز می گردد، هر چند که شنیده شده برخی از اصلاح‌طلبانی که دارای پرونده‌های متعدد قضایی هستند در انتخابات ثبت‌نام کرده تا با رد صلاحیت احتمالی بهانه‌های لازم برای تحریم را فراهم کنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    7 5
    انشالله تمام برنامه های اصلاح طلبان با مشارکت قابل قبول مردم نه تنها خنثی میشود بلکه درس نهایی را هم به آنها خواهد داد که نمیتوان مرتب با منافع ملی و سرنوشت کشور بطریق سلبی و مزورانه بازی کرد
    • ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      6 2
      متاسفانه جریان اصلاحات توانسته در قسمت های مهم کلیدی کشور افراد مدیریتی خود را قرار دهند
    • ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      3 2
      اصلاح طلبان خودشان هم می‌دانند جایگاهی بین مردم ندارند تنها بعضی از مشکل دارانشان که میدانند رد صلاحیت می‌شوند ثبت نام کردند تا بگویند مارا رد صلاحیت کردند اما چون جایگاه مردمی ندارند هیچ سرانجامی نخواهند داشت مردم دولت حسن فریدون از یادشان نرفته است تا 1400بافریدون هزینه سنگین دارد.
    • ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      1 1
      در دولت میرحسین موسوی مدیریت کشور با اصلاح طلبان بود در دولت هاشمی رفسنجانی مدیریت کشور با اصلاح طلبان بود در دولت محمد خاتمی مدیریت کشور با اصلاح طلبان بود در دولت حسن فریدون مدیریت کشور با اصلاح طلبان بود خروجی اصلاح طلبان در این چند سال،، اختلاس های میلیاردی ، فرار مغزها ، نجومی بگیری مدیران اصلاح طلب ، اختلاف فاحش طبقاتی ،کوه خواری جنگل خواری دریا خواری ساحل خواری زمین خواری ،دریافت وام های میلیاردی بدون بهره مدیران و سرمایه داران بزرگ اصلاح طلب بدون ضامن و پس ندادن وام ها ، مافیای اقتصادی مافیای سیاسی ‌(رفسنجانی مرعشی فریدون ) مافیای خودرو سلطان سکه سلطان فلان سلطان فلان .... نرفتن به زندان محکو مین اصلاح طلب( فرزند رفسنجانی برادر فریدون برادر جهانگیری رئیس بانک مرکزی حسن فریدون و و و) دختر کار چاق کن و قاچاقچی وزیر ،کشتن زن عریان در حمام با شلیک چند گلوله مستقیم مدیر اصلاح طلب و پرداخت ده میلیارد تومان دیه وآزادی مدیر اصلاح طلب و شعار زن زندگی آزادی اصلاح طلب ، کوچک شدن سفره مردم ،اقازادگی مدیران اصلاح طلب و زندگی کردن خارج خانواده درجه اول مدیران اصلاح طلب ، برداشتن سرمایه ملی و مردمی و رفتن به کانادا مدیران چفیه انداز اصلاح طلب ، و طلب کاری همیشگی و ایجاد بلوا وآشوب اختشاش و اتش زدن جوانان مردم ودفاع از قاتلین جوانان مردم فروختن کارخانه هایی با یک صدم قیمت به مدیران اصلاح طلب قبیله ی خودی و تغییر کاربری کارخانه به فلان و بیکار کردن کارگران و و و و و تحمیل ننگین ترین قراداد بعد از ترکمانچای (برجام ) و رفتن کلاه گشاد سر مردم و دفاع تمام قد از ترکمانچای بخاطر تحمیل ننگین برجام بوسیله جوادالممالک اصلاح طلب .
    • ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      1 0
      پروردگارا تقسیم کار : جنگیدن با دشمنان تا بن دندان مسلح خارجی با ما مردم,, از میان برداشتن و رسوا کردن منافقین جریان فتنه جریان تحریف خائنین اصلاح طلبها و اصو لگراهای یله شده به سمت اصلاحات با شما پیشرفت و ارتقای جایگاهای مهم علمی اقتصادی پزشکی اجتماعی هنری صنعتی نظامی خودکفایی تولیدات داخلی صفر تا صد با جوانان نخبه انقلابی ....
  • ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    4 0
    اصلاح طلبان و کارگزاران سر و ته یک کرباس هستن و هیچکدام بفکر مردم نبودند و نیستن اینها فقط بفکر منافع شخصی و جناحی شون هستن.
  • ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    6 0
    وظیفه شوراي نگهبان که‌ افراد مؤمن انقلابی وبی زاویه را تأیید کند جريان غربگرا مخالف نظام نبايد تأیید شوند
  • ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    0 0
    دولتی های قبلی گردهمایی داشتند ودران از فعالیت روزانه دولت رعیسی برضد اسراعیل انتقاد کردهاند کهاین شدت مقابله ترس بخطر افتادن برجام راداشته درخواست نرمش وکاستن از شدت مبارزه بااسراعیل برای سلامت برجام راداشته اند
  • ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    3 0
    خدایا شر اصلاح طلبها را به صهیونیستهای غاصب برگردون
  • مهران ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    3 0
    با سلام تنها لطفی که اصلاح طلبان می‌توانند به کشور بکنند عدم ورود آنها به انتخابات است.
  • ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    کدوم رودخانه خصوصی شده؟
  • ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    رقابت بر و بچ
  • ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    4 3
    چقدر این افسادطلبان بیشرف هستند انشالله خدا به خاطر تمام این کارهای کثیف وشیطانی تون در دنیا وعلی الخصوص اخرت رسواتون کنه که چقدر خون به دل مردم ورهبری می کنید 😈🤮🤮🤮
  • ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    8 1
    راستی اینها در شوراهای دانش آموزی هم نفوذ کردند در این شورا ها هم نفوذ کنید با یک دین منطق گرای مناسب چرا فرهیختگان طرف براندازان است ؟؟؟
  • ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    فقط دونیم درصد اقتصاد کشور
  • ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    12 2
    واسه نماینده مجلس رفتم ثبت نام کنم گفتن شما دیپلم داری. گفتم مگه بخور بخور هم مدرک میخواد تازه نماینده های قبلی که هیچکدوم سواد ندارن مدرکشون هم که قلابیه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس