کد خبر 1530457
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
وعده آمریکا برای ارسال کمک به اهالی قره باغ

ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که کمک های بشردوستانه بیشتری برای ساکنان قره باغ ارسال می‌کند.

به گزارش مشرق، مقامات کاخ سفید آمریکا از اعزام کمک‌های بشردوستانه بیشتر برای رسیدگی به مراقبت‌های بهداشتی و سایر نیازهای اضطراری ساکنان قره باغ خبر داده است.

بیانیه کاخ سفید در حالی منتشر شده است که تعداد قربانیان انفجار و آتش سوزی در یک انبار سوخت در این منطقه به ۶۸ نفر افزایش یافت و ۱۰۵ نفر دیگر مفقود و نزدیک به ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

«آدرین واتسون»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این ارتباط نیز گفت: ما از خبر کشته شدن حداقل ۶۸ نفر و زخمی شدن صدها نفر در انفجار در یک انبار سوخت در قره باغ غمگین هستیم و با ساکنان قره باغ و همه کسانی که در رنج هستند ابراز همدردی می‌کنیم.

این مقام آمریکایی همچنین افزود: «ما اصرار داریم که دسترسی بشردوستانه به قره باغ برای همه نیازمندان ادامه یابد.»

با ورود نیروهای جمهوری آذربایجان به شهر «خانکندی»، مرکز قره‌باغ، کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌دهد مردم ارامنه این شهر در حال خروج دسته‌جمعی هستند؛ برخی کاربران نوشته‌اند که این جمعیت در حال حرکت به سمت استان حکاری ترکیه و شهرهای ارمنستان هستند.

با وجود اینکه «الهام علی‌اف»، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان دیروز در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که باکو تمام غذا و داروی مورد نیاز شهروندان قره باغ را در اختیار آنها قرار خواهد داد، اما مردم این منطقه تصمیم گرفته‌اند قره‌باغ را ترک و به شهرهای ارمنستان بروند.

قره باغ منطقه‌ای در قفقاز است که از دیرباز موضوع اختلاف ارضی ارمنستان و آذربایجان بوده است؛ منطقه قره باغ که اکثریت آن ارمنی‌هستند و جمعیت آن بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر تخمین زده شده در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته می‌شود.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که جدایی‌طلبان تحت حمایت ارمنستان در منطقه قره‌باغ از زمانی که توافق کردند سلاح‌هایشان را زمین بگذارند، شش خودرو زرهی و بیش از ۸۰۰ سلاح را تسلیم نیروهای جمهوری آذربایجان کرده‌اند.

نیروهای حافظ صلح روسی در این ارتباط گفتند: «تا ۲۲ سپتامبر، شش خودرو زرهی، بیش از ۸۰۰ سلاح کوچک و ضدتانک، و حدود پنج هزار گلوله مهمات تسلیم شده است.»

پیش از این، «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره قره‌باغ اعلام کرده بود که تاکنون ۲۰۰ غیرنظامی در عملیات اخیر جمهوری آذربایجان در قره‌باغ کشته و ۴۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. به گفته وزیر خارجه ارمنستان، عملیات نظامی باکو در قره‌باغ همچنین منجر به آواره‌شدن بیش از ۱۰ هزار نفر شده است.

دور تازه تنش‌های نظامی در قره‌باغ از سه شنبه گذشته آغاز شد. حملات جمهوری آذربایجان به منطقه قره‌باغ پس از آن روی داد که باکو صبح روز سه شنبه مدعی شد، انفجار یک مین ضدزره جاسازی شده توسط نیروهای ارمنی، باعث انهدام یک کامیون متعلق به جمهوری آذربایجان و کشته شدن چند نیروی امنیتی این کشور شد. در این درگیری‌های نظامی، تاکنون ده‌ها نفر کشته و بیش از صدها نفر دیگر نیز از جمله ۱۲ کودک زخمی شدند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز چند روز پیش در اظهاراتی رسانه‌ای درباره درگیری‌های اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان اعلام کرده بود: نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه قره‌باغ در همکاری فعال با همه طرف‌های درگیر، هر اقدامی را برای محافظت از غیرنظامیان انجام می‌دهند. روسیه با همه طرف‌های درگیر در منطقه قره باغ در تماس نزدیک است و امیدوار است به زودی راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای این مشکل پیدا شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    0 1
    آقای رئیسی عزیز لطفا کوریدور جنوب شمال را به سرعت بیشتری ادامه دهید وقت نیست‌.
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    1 0
    برای باکو اسلحه و پهپاد میفرسته. برای ارمنستان غذا و دارو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس