کد خبر 1530116
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
روسیه خواستار توقف فوری درگیری‌ها در قره‌باغ شد

پس از تسلیم قره‌باغ، طراحان فتنه «دالان تورانی ناتو»، امیدوار هستند، پاشینیان را مجاب سازند که با واگذاری دالان، حداقل با محوریت استقرار ناظران اروپایی به جای ناظران روسی، موافقت نماید.

به گزارش مشرق، احمد کاظمی پژوهشگر رسانه طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت:

حمله قابل‌پیش‌بینی باکو به مواضع جمهوری خودخوانده قره‌باغ در ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ (موسوم به جنگ سوم قره‌باغ)، با تصمیم رهبران این منطقه برای تسلیم، یک روز بیشتر طول نکشید. به نظر می‌رسد این رویداد نه تنها به معنای پایان بحران نیست بلکه سرآغاز بحران‌های جدیدی در قفقاز است که بازیگران مداخله‌گرا آن را طراحی کرده‌اند. از منظر افکارعمومی، سؤالات متعدد درباره چرایی تسلیم قره‌باغ، تبعات آن، عملکرد بازیگران، چشم‌انداز بحران و نهایتاً راهکار پیش روی ایران وجود دارد. در این خصوص ۱۴ نکته قابل‌طرح است:

۱- نقطه آغازین فرایند تسلیم قره‌باغ در واقع از سال ۲۰۱۸ با وقوع انقلاب رنگین امریکایی در ارمنستان، همزمان شروع پروژه مقاومت‌زدایی از ارامنه قره‌باغ از طریق حذف چهره‌های مطرح سیاسی و نظامی، پروژه جنگ ۲۰۲۰ و نهایتا تأکید نیکول پاشینیان بر تعلق قره‌باغ به باکو در پراگ در مهر ۱۴۰۱ صورت گرفت.

۲- در اینکه چرا پاشینیان با چرخش ۱۸۰ درجه در مواضعش بر تعلق قره‌باغ به باکو تأکید کرد، دو دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه اول معتقد است پاشینیان با چشم‌پوشی از قره‌باغ و کریدور تاریخی لاچین (حدفاصل قره‌باغ با ارمنستان) می‌کوشد برای همیشه ابزار فشار و بهانه‌جویی باکو و آنکارا برای احداث کریدور جعلی زنگه‌زور (دالان تورانی ناتو) را از بین ببرد و آن‌ها را به شناسایی ارمنستان با مساحت ۲۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع در پیمان آتی صلح مجاب سازد. دیدگاه دوم اقدام پاشینیان را به تبعیت از درخواست‌های لندن، تل‌آویو و واشنگتن برای اخراج نظامی روسیه از قفقاز (پایان مأموریت صلح‌بانی مسکو) و در ادامه رفتارهای ضدروسی دولت ایروان (پرونده‌های ICC، پیمان امنیت دسته‌جمعی، اتحادیه اوراسیا و جنگ اوکراین) ارزیابی می‌کنند. ضمن اینکه اشتباهات متعدد مسکو در قفقاز که از یک دهه پیش شروع شد و در سه سال اخیر شدت یافته، توجیه لازم را برای رفتارهای دولت ایروان فراهم ساخته است.

۳- از نظر روسیه، پاشینیان در ارمنستان، مسیر زلنسکی در اوکراین را طی می‌کند. پاشینیان از سال ۲۰۱۸ تیمی عمدتاً سوروسی را کنار هم آورده که در روسیه‌ستیزی اشتراک و اصرار دارند، اما برخورد مسکو با این مسئله به ویژه پس از جنگ اوکراین، «هیجانی، یکجانبه، مبتنی بر نبود تعامل، انتقام‌جویانه، فاقد مؤلفه‌های راهبردی و بلندنگرانه» بوده است. رفتارهای اشتباه روسیه از یک سو باعث تقویت کارگزاری باکو - آنکارا به نیابت از ناتو با محوریت لندن و رژیم صهیونیستی و فتنه‌های آن‌ها در قفقاز و از سوی دیگر «تغییر روسیه از متحد به خائن» در منظر افکار عمومی ارمنستان شده است. با توجه به رویکردهای باکو و تفلیس، چشم‌انداز طبیعی این روند، اخراج یا تضعیف شدید روسیه در قفقاز به مانند بالکان است.

۴- ارامنه قره‌باغ نه تنها قربانی رویکرد پاشینیان و اشتباهات قفقازی روسیه شده‌اند، بلکه اغلب کشورهای غربی، در قبال دریافت امتیازات ویژه نفت و گاز از باکو، از حقوق تاریخی و امنیت آن‌ها چشم‌پوشی کردند. علی‌اف در سه دهه اخیر برای رساندن نفت باکو به اروپا از طریق سه خط لوله «قفقاز جنوبی»، «تاناب» و «تاپ»، بیش از ۳۰ میلیارد دلار از جیب مردم جمهوری آذربایجان هزینه کرده است. در واقع معادله «رجحان نفت بر حقوق بشر» در قاموس غرب، اینجا هم نمایان شد.

۵- مهم‌ترین دغدغه باکو و آنکارا در حال حاضر، نگرانی از احتمال سقوط دولت پاشینیان است. به همین دلیل توافقی در پشت پرده بود که جنگ سوم قره‌باغ بیش از یک روز ادامه پیدا نکند. با انسداد کریدور لاچین از ۹ ماه پیش و تسلیم قره‌باغ، توافقنامه ۲۰۲۰ مسکو در عمل فروپاشیده است. سقوط احتمالی دولت پاشینیان نیز می‌تواند خط بطلانی بر همه توافقات آشکار و پنهان طرفین بکشد. بنابراین باکو و آنکارا همان‌طور که برای پیروزی پاشینیان در انتخابات زودهنگام پارلمانی خرداد ۱۴۰۰ تلاش کردند، برای جلوگیری از سقوط وی نیز تلاش می‌کنند.

۶- هدف باکو، جابه‌جایی اجباری و پاکسازی قومی کامل ارامنه از قره‌باغ است. به‌رغم ادعاهای پررنگ و لعاب علی‌اف درباره تضمین امنیت ارامنه قره‌باغ، واقعیت این است که تک قومی بودن رویکردهای باکو و قرار گرفتن آن در مدار پان‌تورانیسم، باعث شکل‌گیری «ماشین رسمی نفرت‌پراکنی و اقلیت‌ستیزی» در این کشور شده است. وضعیت سرکوب اقلیت‌ها به ویژه تالشان از جمله قتل رهبران و نسل‌کشی فرهنگی آن‌ها مؤید این موضوع است. دستگاه رسمی باکو سال‌ها به‌طور ویژه به نفرت‌پراکنی در خصوص ارامنه اقدام کرده است. هدف از نامگذاری جنگ سوم قره‌باغ به عنوان «عملیات ضدتروریستی» که با سانسور شدید اخبار و از بین بردن زیرساخت‌های ارتباطی این منطقه همراه است، «دهشت‌افکنی، جابه‌جایی اجباری و پاکسازی قومی ارامنه به عنوان یکی از ساکنان بومی قره‌باغ» می‌باشد. از این منظر، تکرار جنایت‌های بین‌المللی به وقوع پیوسته در جنگ کوزوو نظیر «ناپدیداری اجباری و بارداری اجباری به عنوان بخشی از برنامه نسل‌کشی» ازسوی باکو و تکفیری‌های ملبس به یونیفورم‌های ارتش آن در قره‌باغ، محتمل است.

۷- الهام علی‌اف در اثنای جنگ ۲۰۲۰ (جنگ دوم قره‌باغ) اذعان کرد که ۷۵ درصد ساکنان قره‌باغ، ارمنی هستند، اما لغو خودمختاری قره‌باغ که یک رویه تاریخی در دوران تزارها و شوروی بوده، نشان داد که در عمل اعتقادی به امنیت و حقوق ارامنه قره‌باغ ندارد. چه اینکه، ارامنه قره‌باغ به لحاظ حقوق بین‌المللی، مردمان بومی محسوب می‌شوند و اعطای خودمختاری به آنها، از حقوق مصرح براساس «کنوانسیون‌های مردمان بومی» است، اما هدف باکو در وهله اول، تقلیل تعداد ارامنه قره‌باغ از طریق جابه‌جایی اجباری آن‌ها به ارمنستان، انتقال بقیه آن‌ها از پنج شهر مهم منطقه خودمختار قره‌باغ به شهر خانکندی (استپانکرت) و تجمیع نمادین آن‌ها در این شهر، و نهایتاً استحاله یا پاکسازی آن‌ها است. از این منظر، به مانند سرزمین‌های آزاد شده سال ۲۰۲۰، باکو و آنکارا استقرار تکفیری‌ها، غیرشیعیان، ترکمن‌های وابسته به آنکارا، و صهیونیست‌ها در مناطق تخلیه شده قره‌باغ را در چارچوب راهبرد نئوعثمانی تغییرات دموگرافیکی در منطقه دنبال می‌کنند؛ طرحی که پیش از این آنکارا آن را در بخش‌هایی از شمال سوریه و کرکوک عراق اجرا کرده است.

۸- آیا از بازگشت قره‌باغ به جمهوری آذربایجان باید خوشحال شد؟ از دید حقوقی، مواضع اصولی تهران و از منظر مردم مسلمان و عزیز جمهوری آذربایجان که بخشی از مردم ایران فرهنگی هستند، باید خرسند بود، اما از منظر رفتارهای دولت تحت‌الحمایه باکو، خیر. چرا؟ چون که تجربه جنگ ۲۰۲۰ نشان داد که در پوشش آزادی اراضی، طرح سیطره رژیم صهیونیستی در ابعاد وسیع دنبال می‌شود. در واقع مردم جمهوری آذربایجان از چاله ارامنه به چاه صهیونیست‌ها می‌افتند. در جنگ سوم قره‌باغ نیز اغلب سلاح‌ها را رژیم صهیونیستی تأمین کرد. این رژیم رو به افول، راهبرد تبدیل جمهوری آذربایجان به «پایگاه منطقه‌ای صهیونیسم» را دنبال می‌کند و دغدغه تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و مسلمانان این کشور را ندارد.

۹- یکی از از تبعات جنگ سوم قره‌باغ و تسلیم این منطقه، شکل‌گیری قدرت کاذب در دولتمردان باکو و تشدید شیعه‌ستیزی در این کشور خواهد بود. این پروژه به ویژه از سال ۲۰۰۳ با مشارکت ترکیه، وهابیسم و صهیونیسم از طریق نفرت‌پراکنی علیه تشیع و مرجعیت، توسعه وهابیت و گروه‌های تبشیری مسیحی در قالب به اصطلاح چندفرهنگ گرایی، تحریف تشیع در قالب به اصطلاح اسلام مدل آذربایجانی، تصویب قوانین ظالمانه، حبس و قتل فعالان شیعی، اختناق علیه گروه‌ها و احزاب، رقیب تراشی علیه گروه‌های شیعی و ... دنبال می‌شود. تصاعد شیعه ستیزی پس از جنگ دوم قره‌باغ (۲۰۲۰) نشان داد که دولت باکو به عنوان کارگزار رژیم صهیونیستی و ناتو، تشیع را مانع فتنه ژئوپلیتیکی دالان تورانی ناتو می‌داند. بنابراین، روند شیعه ستیزی پس از جنگ سوم قره‌باغ نیز تشدید خواهد شد.

۱۰- برای اولین بار اندیشکده «امریکن اینترپرایز» اردیبهشت ۱۴۰۰ در تحلیلی به قلم «مایکل روبین»، الهام علی اف را «صدام حسین جدید» منطقه خواند. از نظر لندن و ناتو، با توجه به ابعاد گسترده سیاست ایران‌ستیزی دولت باکو که در «کتب درسی، جعل تاریخ و ایجاد ساختارهای قوم محور ضدایرانی»، نمود دارد، الهام علی اف به ویژه با توجه به ویژگی‌های شخصیتی‌اش، پتانسیل تبدیل شدن به یک «صدام حسین جدید» را دارد. تداوم و تعمیق امتیازات ویژه باکو به رژیم تل آویو و انبوه اقدامات امنیتی، جاسوسی و خرابکارانه این رژیم علیه ایران از مبدأ جغرافیای جمهوری آذربایجان، همکاری ضدایرانی باکو با منافقین، خاندان بارزانی و پهلوی برای ایجاد اغتشاشات، تروریستی خواندن تهران توسط وزارت جنگ باکو باوجود مشارکت سازماندهی شده چند تبعه باکو در حادثه تروریستی شاهچراغ، مداخله علی اف در امور آذری‌های ایران و... همگی نشان می‌دهد که بر خلاف رویکرد مردم جمهوری آذربایجان، الهام علی اف در مدار جبهه متخاصم با ایران قرار گرفته است. جنگ سوم قره‌باغ همزمان با پایان ضرب الاجل ایران به عراق برای خلع سلاح گروه‌های معاند کرد و برنامه‌ریزی ضدانقلاب برای ایجاد اغتشاش از طریق انفجارهای انبوه اجرا شد. درحال حاضر هم باکو برای پیشبرد فتنه ژئوپلیتیکی دالان تورانی ناتو و اشغال سیونیک، نه تنها برای اغتشاشات در ایران، لحظه شماری می‌کند بلکه از انجام کمک‌های رسانه‌ای، سیاسی، امنیتی و نظامی به جبهه ضدانقلاب دریغ ندارد.

۱۱ - پس از تسلیم قره‌باغ، طراحان فتنه «دالان تورانی ناتو»، امیدوار هستند که با اعطای به اصطلاح مشوق‌های اقتصادی و پیگیری جایگزینی زیرساخت‌های انرژی آذری با روسی در ارمنستان، پاشینیان را مجاب سازند که با واگذاری دالان، حداقل با محوریت استقرار ناظران اروپایی به جای ناظران روسی، موافقت نماید. این در شرایطی است که بیش از دو سال مقاومت پاشینیان در مقابل واگذاری کریدور فراسرزمینی، نشان می‌دهد که وی به خوبی می‌داند که حتی اگر کریدور تحت حاکمیت ایروان هم باشد، شکل‌گیری آن در آینده، زمینه تداوم چشمداشت‌های ارضی باکو به سیونیک با ادعای «حق ارتفاق» را تشدید خواهد کرد و ایده تثبیت تمامیت ارضی ارمنستان با ۲۹۸۰۰ کیلومتر شکست خواهد خورد. ضمن اینکه، با توجه به «اوضاع و احوال» پس از تسلیم قره‌باغ، عقب نشینی احتمالی پاشینیان، تیر خلاص را به دولت وی خواهد زد.

۱۲- باکو برای اجرای کریدور جعلی زنگه‌زور، به موازات پیگیری «پلان بی» مثبت، مبنی بر تقویت ظرفیت ترانزیتی خط ریلی باکو – تفلیس – قارص، و در دستور کار نگه داشتن یادداشت تفاهمنامه اسفند ۱۳۹۹ با تهران مبنی اتصال به نخجوان از طریق ایران، منتظر «نتایج فعالیت لابی‌های خود در تهران» و همچنین «نتایج تحرکات لندن و تل آویو برای ایجاد اغتشاشات در ایران» است. موضع سخنگوی وزارت امور خارجه و وزیردفاع کشورمان مبنی بر عدم وقوع جنگ و چند مورد دیگر، به فاصله اندکی قبل از شروع جنگ سوم قره‌باغ، این گمانه را تقویت کرد که معضل تأثیر منفی مشاوران غیرخبره، همچنان در سیاست‌های قفقازی ایران ادامه دارد. از منظر تاریخی، با توجه به تهدیدات بنیادین ژئوپلیتیکی، فرصتی برای انفعال کشور در حوزه قفقاز نیست.

۱۳- براساس مشورت‌های رژیم تل آویو و لندن، طرح نظامی باکو و آنکارا برای اجرای فتنه «دالان تورانی ناتو» به احتمال زیاد بر ناحیه جرموک استان وایوتس دزور Vayots Dzor در شمال استان سیونیک و همچنین بر جبهه نخجوان که اردوغان سوم شهریور ۱۴۰۲ (سالروز اشغال شمال و جنوب ایران توسط متفقین در ۳ شهریور ۱۳۲۰) از آنجا دیدار کرد، خواهد بود. به سه دلیل؛ اول: ناحیه جرموک ارمنستان، کم‌ترین فاصله (حدود ۳۰ کیلومتر) را میان جمهوری آذربایجان با نخجوان دارد که حدود ۷ کیلومتر آن هم در تجاوز نظامی باکو به ارمنستان در شهریور ۱۴۰۱ اشغال شده است، و در حال حاضر قوای نظامی باکو در ۵/۴ کیلومتری جرموک مستقر هستند. دوم: منطقه مذکور کیلومترها دورتر از مرز ایران و ارمنستان است و به زعم البته اشتباه طراحان، این فاصله حساسیت تهران را کم می‌کند. سوم: ایجاد دالان از جرموک، با تقسیم ارمنستان به دو بخش شمالی و جنوبی، زمینه تجزیه استان سیونیک ارمنستان و اجرای طرح ترکیه یعنی استقرار به اصطلاح «جمهوری ترک زنگه‌زور» در این منطقه و تغییر بافت قومی آن را فراهم می‌سازد. ترکیه با نقض صریح منشور سازمان ملل، از تیر ۱۳۹۹ نمایندگی به اصطلاح جمهوری ترک زنگه‌زور را در آنکارا تأسیس و رئیس‌جمهور آن را هم تعیین کرده است؟!

۱۴- نهایت سخن، کریدور جعلی زنگه‌زور (دالان تورانی ناتو) علیه ایران در جنبه‌های ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی، ژئوکالچرال (شیعه ستیزی در قفقاز)، پیشبرد پان تورانیسم انگلیسی، اجرای فتنه اقلیم‌سازی در کنار مرزهای شمالی ایران، ایجاد معضل آوارگان ناشی از اشغالگری باکو و توسعه ناتو در منطقه که همگی پیش از این در چندین تحلیل از جمله «دالان تورانی ناتو؛ توطئه مشترک ناتو صهیونیسم بین‌المللی علیه ایران، روسیه و چین» تشریح شده است، منافع حیاتی ایران را هدف قرار داده است. این فتنه ژئوپلیتیکی، جنسی از جنس تکانه‌های تاریخی و تحولاتی مانند جدایی بحرین از ایران را دارد. در چنین شرایطی تهران، توأمان به سه اقدام می‌تواند دست بزند. اول در ادامه رویکرد قاطع خود که ارسال هشدارهای رسمی به طرف ها، برگزاری رزمایش‌ها و افتتاح کنسولگری قاپان مؤید آن بود، باید در صورت اصرار طرفین بر فتنه‌گری، به اقدامات پیشدستانه منطبق براصول منشور سازمان ملل دست بزند. دوم: برخلاف تصور طرف ها، ایران از حقوق تاریخی و همچنین قدرت بنیادین برای تغییرات اساسی در تحولات قفقاز برخوردار است که لازمه اجرای آن، اجماع است؛ بنابراین ضروری است با زدودن لابی‌های باکو و آنکارا، ضمن یادآوری سرنوشت صدام و تجارب جنگ سوریه، فاز اجرایی طرح‌های جدید و کلان کنشگرانه برای تضمین خط قرمز اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر عدم تغییرات ژئوپلیتیکی و مرزی شروع شود. سوم: به موازات رایزنی‌ها با روسیه، چین، هند و ارمنستان، راهکارهای تهران برای اتصال آذربایجان به نخجوان (راه ارس) و همچنین انتقال انرژی آسیای مرکزی به اروپا از مسیر ایران با توجه به غیرممکن بودن انتقال خط لوله از بستر دریای کاسپین از منظر حقوقی و زیست محیطی، ارائه و پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    22 1
    جالبه که دارن میندازن گردن اروپا در حالی که روسیه کاملا ساکت هست
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      19 5
      ایران بازی خورده فقط لازمه به صحبت های سفیر سابق ایران در آذربایجان تو شبکه خبر صحبت میکرد گوش میدادید کاملا معلومه که ایران فریب خورد سفیر ایران خیلی گاگول تشریف داشت
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 0
      گور پدر اردوغان و همشون این صهیونیست‌ها و تکفیری ها دم تیغ در نرن حکم همشون مرگه
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    17 23
    تنها راه حل بحران، الحاق مجدد نخجوان به خاک ایران است.
    • TR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      33 20
      شما توان مقابله با طالبان رو ندارید بعد میخواهید با آذربایجان ترکیه اسراییل پاکستان و تورک های داخل وارد جنگ بشید
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 1
      حقیقت اینه که اگر ایران به عنوان یک کشور نرمال به اقتصاد و امنیت جهانی متصل نشه در بهترین حالت بلایی که سر شوروی اوردن سر ایران هم میارن و تجزیه ایران حتمی خواهد بود دشمنان فقط منتظر خلا قدرت در راس سیستم هستن
    • zia IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 1
      ده سالی میشه هرکی به ایران ضربه می زند یا تهیدید می کند ایران فقط و فقط شمال عراق را می زند یا تهدید می کند. همین این رو همه می دونیم همه-
    • وطن پرست DE ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 0
      عین الاسد و دیگر هیچ :))
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 0
      درود بر شما
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      1 0
      چرا جنوب ارمنستان با کمک ایران از دست اردوغان در امان نباشه
    • US ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      1 0
      گوربابای هرچی پانترک حرام لقمه و وطن فروش. زنده بادایران.
    • ایرانی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      1 1
      خفه شو پانترک نوکر خردوغان ایشک
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      1 1
      داخل ایران آذری داریم نه ترک.. آذری ترک نیست. ثانیا شتر در خواب بیند پنبه دانه. ثالثا این از توهمات شماست که همه رو به چشم ترک و غیرترک میبینید و دزدی تاریخ تون بی علت نیست.
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    12 17
    اونوقت ما چ کردیم؟ قره باغ رو ک مال خودمان ایت در سینی طلا ب ترکیه دادیم
    • TR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      22 18
      کی گفته قره باغ برای شماست شما هندوزاده ها برید وطن خودتون هندوستان
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      1 0
      برادر من قره باغ مهمتره یا کل خاک ایران که شده عرصه میلیونها افغانی غیرمجاز ؟ این اشغال محسوب نمیشه ؟ نه چرا بشه خیلی هم عالیه برادران نورچشمیمونن درسته ؟
    • اطلس IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      1 0
      موغول زاده های دشت قبچاق دیگه چی می‌خوام مراتع موغولستان آنقدر وسیع است که جولان بدهند
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      1 0
      پان ترک جایگاه تو ترکیه نهایت باکو هست اینجا تو ایران چه میکنی
    • US ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 1
      پانترکهای مغول زاده خفه بشن.
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 1
      شما هم برگردید مغولستان ....خودتون صریحا تو مغولستان دنبال جدتون می گردید .....احتمالا شتر دو کوهان .....
  • US ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    13 10
    زور آزمایی اردوغان و علی اف علیه ایران در زنگزور، اگر آنها برنده شوند فاتحه اقتدار و ...ایران را خواهند خواند و به کشورمان با چشم تحقیر خواهند نگریست، اردوغان در سوریه هم در تقابل با ایران هست و کار رو به جایی رسانده که ایران رو تحقیر کند ، ارتش ایران آماده باشید، به این دلیل سال‌های سال ملت گفتند جنگنده‌های نسل جدید اوجب واجبات است ، دیدید!!!
  • US ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    15 5
    این دالان رو ترکیه میخواهد والسلام
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 1
      غلط می‌کند که می‌خواهد
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 1
      دالانی که با قره سو و خاک ایران درست بشه همیشگی نیست
    • US ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      1 1
      غلط کرده با تو.وسلام
  • رضا IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    10 0
    اقا جان خواب نباشید همین روز ها دخواست پاشینیان برای عضویت در ناتو مطرح میشه با توجه به حرف های پاشینیان.سریع اقدام کنید وگرنه دیر میشه
  • US ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    8 4
    پاشینیان یک انگل موذی هست که با هماهنگی کامل با ترکیه و آذربایجان در حال همکاری هست و ایران رو گول می‌زنه
  • محمد IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    14 5
    قره باغ خاک اسلام است و تمام این را همه بدانند.
    • AT ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 1
      ببند...اوشکولِ عقب مونده!
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    17 8
    پاشینیان چاره ای جز واگذاری دلان ( همچون واگذاری قره باغ ) نداره چون باکو براحتی با زور می گیرش
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    4 13
    حجوم یاجوج و ماجوج از مناطق شمالی، یکی از علائم ظهور هست
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 1
      در سرزمین سکاها از غرب تا شرق ۸ زبان رایج بوده یاجوج ماجوج یکی از ساکنین قفقاز بودند ولی شامل تمام قفقاز بوده و اصلا ترک زبان بودند یا نه معلوم نیست
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    5 4
    آقای تحلیل گر اشتباه تحلیل نکن و با دید شرقی به قضیه نگاه نکن یه دیدگاه دیگه هم هست از آنجایی که رابطه علیف با دستگاه اطلاعاتی روسیه بسیار بسیار مستحکمه میخوان اولآ جای پای علیف برای حکومت محکمتر از قبل بشه پس باید کشورهای منطقه رو بازی بدن و فریب به خصوص ایران که فعلا خوب گول خورده و از طرفی پای غرب رو تو منطقه به خصوص ارمنستان بزنن و پاشینیان ابله هم این وسط بسوزه و خلاص
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    8 11
    لابی آذری در ایران خیلی قوی هست سفیر سابق ایران در آذربایجان بدون تعارف یا جاهل و نادان هست یا جاسوس آذربایجان
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    14 11
    واقعیت اینه که کار ارمنستان تمام شد ایرانم بازنده این بازی هست حالا هر جور پیش بره مگه اینکه ایران کاملا آذربایجان به خاک خودش ملحق کنه که کاملا حق این کار رو داره
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    11 6
    ایران به خاطر جاسوسا و لابی گران آذربایجان سرش کلاه رفت
    • US ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 1
      پانترکهای کثیف بدجور به منافع ملی ایرانی هاضربه زدند.
  • آریایی IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    13 14
    گویجه و زنگزور باید به آذربایجان واگذار شود
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 0
      گوجه و خیار هم به شما واگذار نخواهد شد
    • US ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 0
      عاظربایجان جعلی مجددبه ایران واگذارشود.
  • آراز DE ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    11 5
    واقعا نصف مقاله چرت و پرتی بود
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    4 0
    🤣🤣🤣🤣
  • سكينه سلطان US ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    12 13
    تنها راه حل قطعى معضل قره باغ كشيدن دندان طمع تركيه و ناتو با حمله پيش دستانه و تصرف نخجوان و اعلام الحاق آن به ايران است.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    6 12
    باید به جمهوری اسلامی گفت که باز هم ... و روسیه بهت پشت کرد سیاست هاتو سریع اصلاح کن و به آمریکا نزدیک شو تا ناوگان نظامی خودت رو تقویت کنی و با داشتن هواپیماهای روز دنیا مانند F16 , F35 منطقه ارو تحت سیطره خودت داشته باشی تنها در اینصورته میتونی مثل اب خوردن بمب اتم داشته باشی و امثال عربستان و ترکیه این همه عرعر نکنن
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 0
      اونوقت اسرائیل بدبخت این همه تو باکو هزینه کرده چکار کنه اگر ایران اف 35 بگیره بر همه سیطره پیدا کنه ....بابا یه کم عقل و شعور برای امریکاییها در نظر بگیر ....این همه خود محور جهان پنداری را بگذار کنار عاقلانه به دنیا نگاه کن ....
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    12 9
    ایران جز تماشاگری کار دیگری بلد نیست. دیر یا زود دودش به چشم ما میخوره. فعلا فقط تماشا کنید
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 0
      متاسفانه.خیلی هاهنوزهم متوجه خیانت پانترکهای کثیف به ایران وایرانی نشدند.
  • بصیرت IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    12 2
    پاشینیان یک مهره جاسوس ام آی ایکس و موساد و سازمان سیاه است که دارد ماموریتش را به درستی انجام میدهد .
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    10 3
    سناریوی جادی در قفقاز بخشی از برنامه چند وجهی روسیه است که با مشارکت آذربایجان و ترکیه ومتاسفانه منهای ایران در حال انجام است و اصولا بدون مسکو چنین تحولاتی در این منطقه قابل انجام نیست.
  • کارمند ساده IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    تورانیان و ایرانیان در فردوسی ؛ تاریخ دوباره تکرار می شود؟
  • هومن IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 1
    عجب تحلیلی. خبر را با خیالات مخلوط کرده شده تحلیل
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 1
    درود به شرف نویسنده این مقاله، واقعا انسان فهمیده و وطن پرستی هست.
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    1 0
    چرندیات به تمام معنا از طرف یک پان ارمنی هست تا یک نظر کارشناسی....زشته این مطالب و سطح مشرق پایین میاد
  • علی از تبریز IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    1 2
    متاسفانه ایران از اول به ناحق طرف ارمنستان را گرفت الان هم ارمنستان پای ناتو و آمریکا را به منطقه کشیده ولی در هر حال خدا را شکر که آذربایجان به حق خود رسید
  • لیلانی IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    1 2
    ما طرفدارآذربایجان نیستیم، خود آذربایجانیم
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    11 2
    جالب است جنایات ارامنه را به جمهوری اذربایجان نسبت میدهند
    • US ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      2 1
      پانترک=جنایتکار
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    واقعا برای زنگزور، ایران حمله نظامی انجام می دهد یا اینکه دارید شوخی می کنید
  • پرهام IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    3 2
    شما هم در ایران ما تورک ها رو نسل کشی فرهنگی میکنید من تورک استان مرکزی هستم و استان مرکزی ۷۰ درصد مناطق ترک نشین بومی داره ساوه و زرند و تفرش و شازند و.. ولی برنامه شبکه استانی یک ساعت برنامه ترکی ندارع
    • آذربایجانلی IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      2 0
      چه خوب که نداره ، شبکه های استانی سهند و غیره ، ترکی را به انحراف کامل می کشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس