1

در آستانه سالگرد اغتشاشات ۱۴۰۱ اظهارات و کنش های رادیکال جریان اصلاحات به سوی فرم دادن سیاسی آشوب‌ها است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه ۱۱ شهریور در حالی چاپ و منتشر شد که خرابکاران صنعتی موساد در تور وزارت دفاع، سرنوشت یوزهای ایرانی، اسرار انتخاباتی لاریجانی، دستور جدید دولت درباره محیط زیست و کم‌اثر سازی تحریم با تیغ بریکس از مواردی است که در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در آخرین روز پیش‌ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس، شمار داوطلبان از مرز ۴۹ هزار نفر گذشت. خبرهای غیر رسمی، حاکی از این است که ثبت‌نام‌کنندگان از طیف‌های متنوع سیاسی هستند و بنابراین در همین گام اول، آسیب جدی به نقشه تحریم انتخابات وارد آمده است. منطقی هم هست که هیچ جریان سیاسی عاقلی، اختیار خود را دست اپوزیسیون ورشکسته و رژیم‌های معارض بیگانه ندهد. تحریم انتخابات در داخل، به منزله خودکشی سیاسی است و اهل خرد، مرتکب چنین خبطی نمی‌شوند.

با وجود آنکه جناح چپ تمام قد خود را برای حضور در انتخابات آماده کرده است، اما با راه انداختن یک عملیات روانی خاص تلاش دارد شکست احتمالی را به گردن رقبا انداخته و برایش ادله بیاورد، ماجرای خالص سازی را از این جهت باید دید، روزنامه هم‌میهن که مواضعش در ظاهر با اصلاح‌طلبان رادیکال همسو است درباره انتخابات بهانه خالص سازی را پیش کشیده و نوشته است:

حالا صف‌بندی‌ها از همیشه آشکارتر است، چهره‌های باسابقه و نامدار جریان سنتی راست که به آنان «محافظه‌کار» هم گفته می‌شود، دامان خود را از آنچه در دولت و مجلس می‌گذرد، کنار کشیده‌اند. عملاً هم این طیف از جریان راست، سهم خاصی در این دو نهاد انتخابی ندارند. در واقع، آنچه در انتخابات مجلس یازدهم (۱۳۹۸) و به‌ویژه ریاست‌جمهوری سیزدهم (۱۴۰۰) گذشت، بیش از آنکه تعیین‌تکلیف و حذف اصلاح‌طلبان باشد (که بود)، نقطه عطفی در مسیر کنار گذاشتن نیروهای سنتی و باسابقه راست از این عرصه و میدان‌دار شدن طیف‌های نوپدید و رادیکال‌تر راست بود.

در ادامه این گزارش آمده است:

موضع‌گیری‌های لاریجانی و باهنر که آشکارا لحنی صریح‌تر در نقد دولت و مجلس را بازتاب می‌دهد؛ نشانه‌ای از تضعیف موقعیت دولت و مجلس کنونی، به‌رغم همه هدایت‌ها و حمایت‌هاست. موقعیتی که دست راست رادیکال و حتی طیف قالیباف را در برابر نیروهای محافظه‌کار و باسابقه راست پایین‌تر از همیشه قرار داده است و در کمتر از دو سال، ثابت کرده این طیف رادیکال و خالص‌ساز، جز حذف دیگران هنری ندارد و ازاین‌رو، فرصت و بستر اعلام مواضع صریح‌تر را برای طیف‌های مختلف حذف‌شدگان – از محافظه‌کاران و میانه‌روها تا اصلاح‌طلبان- فراهم کرده است؛ چنان که سیدحسن خمینی هم همزمان با لاریجانی و باهنر به‌ میدان آمد و به‌صراحت گفت: «خالص‌سازی و یکدست‌سازی راه‌حل اداره کشور و رفع مشکلات نیست...

شیخ فتنه هم برای انتخابات ستاد تشکیل داد؟/ روزنامه آرمان امروز: ما اصلاح‌طلب نیستیم؛ انحصار طلبیم!

روزنامه شرق نیز با اشاره به سخنان سید حسن خمینی و لاریجانی نوشته است:

آنان تلاش دارند در برابر روند خالص‌سازی که نیروهای محافظه‌کار را به‌خصوص از سال ۱۴۰۰ تاکنون به نیرویی حاشیه‌ای و منفعل در ساخت قدرت فرو کاسته است؛ به ابراز هویتی مجدد دست بزنند و با سود جستن از کارنامه نه‌چندان مثبت دولت و مجلس تحت هدایت قالیباف و رئیسی، از راست محافظه‌کار به‌عنوان گزینه‌ای جدی برای گشودن گره‌ها و باز کردن کلاف درهم‌پیچیده اداره کشور به‌خصوص در حوزه‌های اقتصادی و سیاست خارجی رونمایی کنند و فراتر از آن، عنوان «انقلابی» را از این دولت و مجلس باز ستانند.

شیخ فتنه هم برای انتخابات ستاد تشکیل داد؟/ روزنامه آرمان امروز: ما اصلاح‌طلب نیستیم؛ انحصار طلبیم!

گفتنی است پیگیری این خط مستمر را باید در راستای تلاش اصلاح طلبان برای تولید هراس در میان بخش های مختلف جامعه ارزیابی کرده و آن را در شرایط و هنگامه ای مهم دانست که در آستانه سالگرد اغتشاشات ۱۴۰۱ اظهارات و کنش های رادیکال جریان اصلاحات نیز برای جهت دهی به برخی آشوب شدت گرفته است، اصلاح طلبان رادیکال همچنین تلاش دارند تا با برجسته سازی کلیدواژه «خالص‌سازی» به آشوب‌ها فرم سیاسی بدهند.

تلاش اصلاح‌طلبان برای ایجاد هراس اجتماعی در کشور مصداق‌های آشکار و روشن نیز دارد، روزنامه اعتماد بخشی از آن را منتشر کرده و به نقل از مهدی کروبی از سران فتنه نوشته است:

در سال ۱۳۶۶ برای شکستن انحصار جامعه روحانیت مبارز، با دوستان مجمع روحانیون مبارز را ایجاد کردیم و دوم در سال ۱۳۸۴ هم برای شکستن انحصار در جریان اصلاحات حزب اعتماد ملی را ایجاد کردیم. هنوز این ضرورت‌ها پابرجاست. هنوز باید با هر نوع انحصارطلبی سیاسی مبارزه کرد!

شیخ فتنه هم برای انتخابات ستاد تشکیل داد؟/ روزنامه آرمان امروز: ما اصلاح‌طلب نیستیم؛ انحصار طلبیم!

کلیدواژه‌های جدید جناح چپ حکایت از تلاش‌های زیرپوستی و عیان این جریان در انتخابات دارد، البته این دست سخنان از جانب اصلاح‌طلبان در سال ۹۸ نیز تکرار شده بود، اصلاح‌طلبان آن زمان ادعا می‌کردند که آنقدر تعداد نامزدهایشان کم است که نمی‌توانند لیست بدهند اما در موسم انتخابات به ناگهان سه لیست مجزا از هم دادند! تکه‌های سیاسی کم نمک مانند خالص سازی و انحصار این‌روزها گریبان خود اصلاح‌طلبان را گرفته است!

مصداق انحصار طلبی در اصلاحات را روزنامه آرمان امروز در سرمقاله خود تشریح کرده و می‌نویسد:

مسوولیت سنگین اجتماعی همگان، بایستی تلاش مجدانه جهت رهایی کشور از چالش‌های توسعه نیافتگی است و هرکس برای پیشرفت و آبادانی کشور، دلسوزانه به تغییر و بهبود وضع موجود بیندیشد اصلاح طلب است. اصلاح طلب راستین بیش از هر چیز قانون مدار است و مجدّانه طالب احیای مجدّد وجهۀ جمهوریّت نظام و اعطای عموم حقوق شهروندی هموطنان برابر مفاد قانون اساسی کشور است. تمامیّت خواهی و خشونت و افراطی گری، سم مهلک پیشرفت کشور و به رسمیّت شناختن حقّ نقد، اعتراض و حقوق اساسی اقوام و زنان ایران زمین است. اصلاح طلبی، مُلکِ مطلق کسی نیست؛ عرصه اصلاح طلبی، عرصه انحصارگری نیست و تخریب و تحقیر و تخطئه هیچکس را نمی توان در زمره فعالیت‌های اصلاح طلبانه شمرد. تقابل اعضا و نیروهای سیاسی اقوام و کشور با حاکمیّت را نمی توان اصلاح طلبی نامید.

شیخ فتنه هم برای انتخابات ستاد تشکیل داد؟/ روزنامه آرمان امروز: ما اصلاح‌طلب نیستیم؛ انحصار طلبیم!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    27 4
    مردم درگیر فقرند اینا به فکر رای‌اند
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      4 1
      چه اصلاحات چه اصولگرایان
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      3 4
      ایکاش به فکر انتخابات بودند ایکاش به فکر مردم بودند . این اصلاح طلب ها سفره چرب و چیلی ۳۲ سال گذشته را فراموش نکرده اند . تمام این حرکات اینها برا پست و ریاست و مال دنیاست .
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      4 9
      #ما_رای_می‌دهیم
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      11 3
      من رای نمی‌دهم !
    • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      4 5
      چقدرم حرفت واقعیه خخ
    • IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      4 3
      درحال حاضر اتباع اجنبی بزرگترین تهدید کشور هستند و نه احزاب اصلاح طلب مردم با حضور اینها مخالفند چرا متوجه نیستید
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    5 0
    انتخابات
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    19 12
    رای بی رای
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      4 7
      تو رو خدا بیا رای بده خخخخح
    • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      3 9
      این حرف بد لقمه است
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    12 3
    يكي فتنه است ديگري اغتشاشگر اون يكي عامل دشمن
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    10 4
    این جماعت باید مثل پریگوژین سر به نیست میشدن حیف که ....
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    13 8
    اين شيخ انگل را نگذاريد دوباره سر برآورد.
    • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      1 2
      برو
    • ۱۲۵ IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      6 1
      یک آدم با تقوا هیچ وقت نمیگوید: این شیخ انگل.
  • FR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    4 6
    تمام این خزعبلات اصلاح طلبان از ترس مردم راستین انقلابی و به محاق بردن منافقانه ست که به نام توسعه و آزادی و حقوق زنان و از این قبیل دقیقا در نقطه مقابل برای شکست جمهوری اسلامی ایران در برابر غرب بی قرار شده اند میدانند که مردم آنها را شناخته اند و دیگه کلمه راست سنتی و محافظه کار و بمیان آوردن باهنر و لاریجانی دردی از آنها دوا نمیکند
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    6 7
    یه عده به درد نخور احتیاج به یه.گوش مالی انقلابی دارند تنشان بد جوری میخارد
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      2 0
      وقیح، بی ادب، دنباله روی خوارج
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    6 3
    افاضات اصلاحاتچیون تهوع آور است. چگونه یک اصلاحاتچی در چنین گنداب و منجلابی به حیات خود ادامه می دهد جای بسی عجب دارد.
    • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      1 2
      چته
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    1 2
    شیخ کرولی به جای انتخابات و حرف زدن بی حاصل اگه واقعا دلسوز مردمه بیاد و از سکه هایی که در عروسی پسرش پخش می کرد بگوید
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    4 5
    امان از ابوموسی اشعری
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      0 0
      امان از تندروهای خوارج
  • سید عباس IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    3 3
    به نظرم یک فیلم جدید برای سرکار گذاشتن تولید شده تحت عنوان انتخابات اصلاح طلبان واصول گراها
  • Mahyar IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    9 2
    واقعا درک نمیکنم چرا حسن روحانی محاکمه نشد. پشتوانه مردمی هم که نداره که بترسن
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    1 2
    هر چه که باشند بهتر
  • IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    1 8
    امام خمینی ره فرمود.امریکا شیطان بزرگست. اینها تحت پوشش اصلاح آمریکا طلبند .. یعنی دقیقا شیطان طلب. خدایا قسمت میدم بمحمدو آلش آمریکا وهوادارو طرفدارانش و خوارو ذلیل کن. صدها سال تحت سلطه شیاطینی مثل انگلیس و آمریکا بودیم.نه جاده. نه بهداشت .نه تلفن ونه رفته نسبی ونه سواد .هیچی. هیچی نداشتیم
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    1 6
    یک زمان بیشترین مسئولیت ها دست همین به اصطلاح شیخ فتنه بود!،چقدر راحت مزد آدمها را میدهند!،اگر بد بود چرا اینهمه سال کسی متوجه نشد!؟
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    1 5
    اصلاح‌طلبان ضدواژه اصلاح هستند این طیف خائن به‌ اسلام می باشند که‌ به‌ دنبال بی بندوباری و واج اباهگری درکشور هستند
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      0 1
      شما منظورتان این دو آیه میباشد: و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون الا انهم هم المفسدون و لکن لا یشعرون آیه ۱۱ و ۱۲ سوره بقره
  • ۱۲۵ IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    1 3
    آیا در بین اصلاح طلبان یک اصلاح طلب پیدا نمیشود که برای خدا اصلاح طلبان را اصلاح کند؟
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 3
    فتنه گر
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    1 1
    آنچه سبب ضعف کشور میشود همین چنگه زدن بصورت یکدیگرست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس