آخرین وضعیت مرزهای شلمچه و چذابه 11 روز قبل از اربعین

با نزدیک شدن به ایام اربعین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش، شوق زیارت آستان مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) در بین آزادمردان جهان بیشتر می‌شود.

به گزارش مشرق، با نزدیک شدن به ایام اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران و اصحاب باوفایش، شوق زیارت آستان مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) در بین آزادمردان جهان بیشتر می‌شود و هر لحظه بر تعداد زوار آن حضرت که قصد عزیمت به کربلا را دارند بیشتر می‌شود.

به دلیل هم مرز بودن استان خوزستان با کشور عراق، زائران بارگاه ملکوتی حضرت امام حسین(ع) از سراسر کشور می‌توانند از مرزهای شلمچه در شهرستان خرمشهر و چذابه در شهرستان دشت‌آزادگان به کربلا عزیمت کنند.

در همین ارتباط نادر عمیدزاده فرماندار ویژه خرمشهر، اظهار کرد: تردد زائران از پایانه مرزی شلمچه آسان، روان و بدون مشکل در حال انجام است.

وی عنوان کرد: تمام تمهیدات لازم برای خدمت‌رسانی شایسته به زائران و تردد راحت از مرز به عتبات عالیات اندیشیده شده است.

آخرین وضعیت مرزهای شلمچه و چذابه ۱۱ روز قبل از اربعین

فرماندار ویژه خرمشهر گفت: در روزهای اخیر حجم تردد زائران افزایش یافت و پیش‌بینی می‌کنیم این هفته این تردد به اوج خود خواهد رسید.

عمیدزاده بیان کرد: به تمامی زائران اعلام می‌کنیم که سفر خود را مدیریت و به روزهای پایانی و منتهی به روز اربعین موکول نکنند.

وضعیت پارکینگ‌های مرزی خوزستان

یکی از اقداماتی که از سوی ستاد اربعین حسینی استان خوزستان در مرزهای شلمچه و چذابه انجام شد افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها برای پارک خودروهای زائران اربعین در این پایانه‌های مرزی است.

در همین ارتباط سرهنگ سعید رحیمی رئیس پلیس راه خوزستان درباره آمار پارک خودروها در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مبادی ورودی استان به سمت مرزها دارای ترافیک عادی و روانی هستند خوشبختانه امسال اقدامات خوبی برای ایمنی در مسیرها پیش‌بینی‌شده است.

آخرین وضعیت مرزهای شلمچه و چذابه ۱۱ روز قبل از اربعین

وی افزود: تاکنون در پارکینگ مرز شلمچه بیش ‌از ۶۰ هزار وسیله نقلیه و در مرز چزابه بیش ‌از ۳۵ هزار خودرو پارک شده ‌است.

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: رانندگان الزاماً وسایل نقلیه خود را به پارکینگ‌ها پارک انتقال دهند و در توقفگاه‌های پیش‌بینی‌شده متوقف کنند.

وی ادامه داد: از رانندگان تقاضا داریم که با سرعت مطمئن رانندگی کرده و از رانندگی در ساعتی که خسته و خواب‌آلود هستند جداً خودداری کنند.

آخرین وضعیت مرزهای شلمچه و چذابه ۱۱ روز قبل از اربعین

رحیمی تصریح کرد: در استان خوزستان استراحتگاه‌های خوبی به وسیله مواکب بین راهی مهیا شده که انتظار می‌رود رانندگان با استراحت در آن‌ها از وقوع حوادث رانندگی جلوگیری کنند.

ثبت نام ۱۴۰ هزار خوزستان در سامانه سماح

سامانه سماح سازمان حج و زیارت نیز به منظور ارائه خدمات به زوار حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ایام اربعین حسینی فعالیت می‌کند که آمار تردد زوار بیشتر بر اساس ثبت نام در این سامانه اعلام می‌شود.

محمدامین یاقوت مدیرکل حج و زیارت خوزستان امروز در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین آمار ثبت نام در سامانه سماح اظهار کرد: تاکنون ۱۴۰ هزار نفر از استان خوزستان برای حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی ثبت نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر مرز شلمچه و ۱۵۰ هزار نفر نیز مرز چذابه را برای راهپیمایی اربعین انتخاب کرده‌اند، افزود: بیش از ۴ هزار تا کنون ثبت نام خود را در سامانه سماح قطعی نکرده‌اند.

آخرین وضعیت مرزهای شلمچه و چذابه ۱۱ روز قبل از اربعین

مدیر حج و زیارت خوزستان با اشاره به اینکه معمولا خوزستانی‌ها در روزهای آخر نسبت به ثبت نام در سامانه سماح اقدام می‌کنند، ادامه داد: به کسانی که قصد سفر به عتبات عالیات و شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی دارند توصیه می‌شود ثبت نام خود را به روزهای آخر موکول نکنند و حتما ثبت نام خود را در سامانه سماح تکمیل کنند.

یاقوت ادامه داد: مرز مهران در استان ایلام، مرز شلمچه در شهرستان خرمشهر و مرز چذابه در شهرستان دشت آزادگان به ترتیب بیشترین تعداد تردد زائران در ایام اربعین حسینی را ثبت می‌کنند.

بیش از ۵ میلیون تردد در محورهای خوزستان

اما معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان آمار تردد خودروها در جاده‌های خوزستان در ایام ماه صفر را تشریح کرد.

لاله صاحبی بزاز معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان، اظهار کرد: از ابتدا ماه صفر تاکنون میزان تردد از جاده‌ای استان خوزستان ۵ میلیون و ۲۳۰هزار و ۳۶ خودرو ثبت شده که نسب به مدت مشابه در سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است.

آخرین وضعیت مرزهای شلمچه و چذابه ۱۱ روز قبل از اربعین

وی عنوان کرد: از مجموع ترددهای ثبت شده ۲۳۱ هزار و ۵۴۷ خودرو وارد استان شده است که نسبت به مدت مشابه افزایش ۳۰ درصدی داشته و خروج از استان نیز با افزایش ۱۷ درصدی عدد ۲۱۵هزار و ۸۴۵ مورد ثبت شده است.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: خودروهای پلاک استان لرستان از یکم تا هفتم ماه صفر با ثبت عدد ۱۸۶هزار و ۷۵۲ بیشترین تردد را نسبت به سایر استان‌ها در خوزستان داشته‌اند و پس از آن خودروهای با پلاک استان تهران با ثبت ۱۴۸هزار و ۸۹۱ تردد در رتبه دوم قرار دارد، خودروهای با پلاک بوشهر و اصفهان نیز به ترتیب با ثبت ۸۰هزار و ۴۲۶ و ۷۳هزار و ۶۶۴ تردد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه ساعت پیک تردد در محورهای خوزستان ساعت ۱۸ الی ۱۹ بود، تصریح کرد: از یکم تا هفتم ماه صفر، بیشترین تردد با ثبت عدد ۸۴۶هزار و ۳۷۹ در روز پنج‌شنبه هفتم صفر صورت گرفته است.

تردد بیش از ۲۰۰ هزار زائر از مرز شلمچه

پایانه مرزی شلمچه یکی از ۶ پایانه اختصاص یافته برای رفت و آمد زوار کربلای معلا در اربعین حسینی است که زائران نقاط مختلف کشور از این مرز به زیارت سرور و سالار شهیدان مشرف می‌شوند.

در همین ارتباط نادر عمیدزاده فرماندار ویژه خرمشهر، در رابطه با آخرین آمار تردد از مرز شلمچه، اظهار کرد: از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مرز بین‌المللی شلمچه تردد کردند.

آخرین وضعیت مرزهای شلمچه و چذابه ۱۱ روز قبل از اربعین

وی عنوان کرد: تردد زائران در پایانه مرزی شلمچه آسان، روان و بدون مشکل در حال انجام است.

فرماندار ویژه خرمشهر گفت: اتباع خارجه مقیم ایران فقط می‌توانند از مرز شلمچه برای عزیمت به عتبات عالیات اقدام کنند.

عبور ۷۲ هزار زائر از مرز چذابه

پایانه مرزی چذابه نیز دومین نقطه مرزی است که زوار حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌توانند برای تشرف به کربلای معلا از آن استفاده کنند که محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان، با اشاره به آخرین آمار تردد از پایانه مرزی چذابه اظهار کرد: از ابتدای ماه صفر تا کنون ۷۲ هزار زائر ایرانی و اتباع خارجی از مرز چذابه وارد و خارج شدند.

وی با بیان اینکه این آمار تا روز گذشته ۷۱ هزار و ۶۳۴ نفر بود، افزود: تردد از این مرز روان است و هر چه به مراسم اربعین نزدیکتر می‌شویم بر آمار زائران افزوده می‌شود.

آخرین وضعیت مرزهای شلمچه و چذابه ۱۱ روز قبل از اربعین

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: اتباع خارجی که مدارک آن‌ها نواقص دارد به مرز مراجعه نکنند تا دچار مشکل نشوند.

خانچی با اشاره به فعال بودن مواکب مرز چذابه، بیان کرد: مواکب به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمات رسانی به زائران هستند.

افزایش زائران در مرزهای شلمچه و چذابه

آمار تردد زائران کربلا در روزهای منتهی به اربعین در مرزهای شلمچه و چذابه رو به افزایش است.

بر اساس آخرین آمارها، از ۲۷ مرداد ماه تا سوم شهریور ماه برابر با اول تا هشتم ماه صفر در پایانه مرزی چذابه مجموعا ۷۱ هزار و ۶۳۴ نفر تردد کردند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۴۷۵ نفر مربوط به ورود زائران ایرانی و ۵۳ هزار و ۱۷ نفر مربوط به خروج زائران ایرانی است.

آخرین وضعیت مرزهای شلمچه و چذابه ۱۱ روز قبل از اربعین

همچنین از آمار اعلام شده دو هزار و ۲۵۹ نفر مربوط به ورود اتباع خارجی و پنج و هزار و ۸۸۳ نفر مربوط به خروج اتباع غیر ایرانی است.

در همین بازه زمانی نیز ۲۶۱ هزار و ۸۶۰ تردد در مرز شلمچه ثبت شده است.

از این آمار ۳۹ هزار و ۹۱۴ نفر و ۱۹۵ هزار و ۷۵۴ نفر به ترتیب مربوط به ورود و خروج زائران ایرانی است.

همچنین ۱۶ هزار و ۶۹۳ نفر از اتباع خارجی از مرز شلمچه خارج و ۹ هزار و ۴۹۹ نفر از طریق این مرز وارد کشور شدند.

آخرین وضعیت مرزهای شلمچه و چذابه ۱۱ روز قبل از اربعین

از ۲۷ مرداد تا روز گذشته در مجموع از دو مرز شلمچه و چذابه ۳۳۳ هزار و ۴۹۴ نفر تردد داشتند که از این تعداد ۵۰ هزار و ۳۸۹ نفر مربوط به ورود و ۲۴۸ هزار و ۷۷۱ نفر مربوط به خروج زائران ایرانی است.

همچنین ورود و خروج زائران غیر ایرانی از دو مرز شلمچه و چذابه به ترتیب ۱۱ هزار و ۷۵۸ و ۲۲ هزار و ۵۷۶ نفر ثبت شده است.

۱۳ هزار غربالگری بیماری‌های واگیر در مرز چذابه

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز به منظور خدمت‌رسانی به زائران حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش پای کار آمد و خدماتی را به زوار ارائه می‌دهد.

در همین ارتباط معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از انجام بیش از ۱۳ هزار مورد غربالگری سندرمیک بیماری‌های واگیر برای زائران ایرانی و اتباع خارجی در مرز چذابه در هفته گذشته خبر داد.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در هفته گذشته به طور متوسط ۲۴ نفر از کارشناسان و کارکنان حوزه بهداشت در مرز چذابه مستقر بودند و به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه کردند.

وی افزود: از ۲۷ مردادماه تا دوم شهریورماه، غربالگری سندرمیک بیماری‌های واگیر برای ۹ هزار و ۸۵۳ زائر ایرانی و ۳ هزار و ۲۵۵ زائر اتباع خارجی انجام و ۲۳ مورد مشکوک به سندرم بیماری‌های واگیر شناسایی شد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در این مدت در مرز چذابه ۳۲۴ مورد بازرسی بهداشتی از مواکب، ۲۲ مورد نمونه‌برداری نمونه از آب آشامیدنی و هفت مورد نمونه‌برداری از مواد غذایی برای آزمایش میکروبی انجام و ۶۷.۵ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف انسانی معدوم شده است.

بختیاری‌نیا بیان کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی به ۱۰ هزار و ۶۰۹ زائر نیز انجام و ۲ هزار و ۹۵۳ رسانه آموزشی بین زائران توزیع شده است.

خدمات‌رسانی فنی و حرفه‌ای به زوار

همچنین به منظور خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مرزهای شلمچه و چذابه اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خوزستان به میدان آمد و خدماتی گوناگونی را ارائه می‌دهد.

شهرام ملایی هزاروندی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خوزستان نیز در جریان بازدید از مرز شلمچه، اظهار کرد: ایستگاه سیار تعمیرات رشته‌های برق برای خدمات‌دهی و امداد رسانی به خودروهای خدماتی و زائران توسط آموزش فنی و حرفه‌ای استان خوزستان در مرز شلمچه مستقر شده است.

ملایی هزاروندی عنوان کرد: همچنین تیم سیار تعمیرات رفع خرابی‌های مواکب در حوزه آب، برق و فاضلاب در این مرز مستقر و تمهیدات لازم برای این مساله نیز اندیشیده شده است.

امداد رسانی به یک هزار و ۵۵۰ نفر زائر اربعین

سخنگوی اورژانس ۱۱۵ خوزستان نیز از امدادرسانی به یک هزار و ۵۵۰ نفر زائر اربعین حسینی در مرز چذابه خبر داد.

عارف شرهانی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این تعداد امداد رسانی شامل مراجعه ۷۴۱ نفر به درمانگاه چذابه، ۵۰۵ نفر اورژانس پیش بیمارستانی، ۳۰۴ نفر سالن سرد و اعزام هفت نفر از درمانگاه چذابه به مرکز درمانی از ۲۷ مرداد تا چهارم شهریور ماه امسال است.

وی افزود: گرمازدگی، مشکلات تنفسی و گوارشی و ترافیکی اصلی‌ترین موارد مراجعه زائران اربعین حسینی به پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ خوزستان گزارش شده است.

برقراری ۲۰ پرواز فوق‌العاده ویژه اربعین در فرودگاه اهواز

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان از برقراری ۲۰ پرواز فوق‌العاده ویژه اربعین در فرودگاه بین‌المللی اهواز خبر داد و گفت: در صورت نیاز تعداد این پروازهای فوق العاده افزایش خواهد یافت.

سید مهدی رزاز مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: پروازهای فوق العاده اربعین فرودگاه بین المللی شهید سپهبد قاسم سلیمانی اهواز به منظور تسهیل تردد زوار کشور، از ۳۰ مردادماه برقرار شده است و همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: همزمان با آغاز حرکت زائران اربعین حسینی، پروازهای فوق العاده ویژه اربعین در فرودگاه اهواز برقرار شده و در این زمینه تاکنون ۱۸ پرواز انجام شده است.

آخرین وضعیت مرزهای شلمچه و چذابه ۱۱ روز قبل از اربعین

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان گفت: این پروازها در مسیرهای اهواز - اصفهان و اهواز – بندرعباس، اهواز – مشهد و اهواز به تهران و بالعکس به منظور خدمت رسانی به زوار اربعین انجام شده‌اند.

وی عنوان کرد: همچنین قرار است روز دوشنبه ۶ شهریورماه، دو پرواز در مسیر مشهد - اهواز و برعکس در فرودگاه بین المللی اهواز به صورت فوق العاده اربعین انجام شود.

رزاز افزود: در صورت نیاز تعداد پروازهای فوق العاده اربعین در فرودگاه بین المللی اهواز افزایش خواهد یافت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس