رئیس ستاد اربعین: هم‌وطنان به مرزهای منتهی به عراق مراجعه نکنند

رئیس ستاد اربعین از مردم خواست تا به مرزها مراجعه نکنند و همچنین اظهارداشت: طبق آخرین گزارش‌های واصله تا این لحظه بیش از ۴۰۰ هزار نفر تعداد جمعیتی است که امروز از مرز عبور کردند.

به گزارش مشرق، سیدمجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین شامگاه جمعه ۱۸ شهریور در گفت‌وگوی تلویزیونی با خبر ۲۱ سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امروز و روز گذشته با حضور وزیر کشور از مرزهای مهران، شلمچه و چذابه به صورت میدانی بازدید کردیم.

وی افزود: از جهت انسداد شریان های اصلی و جاده ای ما هیچ مشکلی وجود ندارد و هیچ مسافری در جاده های ما دچار سختی‌های غیرقابل تحمل نشد. در این زمینه شایعات و مسائل مختلفی ایجاد شد که هیچ‌کدام صحت ندارند. البته به دلیل اعلام ناگهانی، انسدادهایی به‌وجود آمد که با تدبیر پلیس راهور به خوبی مدیریت شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: اعلام کردیم نزدیک به یک‌هزار و ۳۰۰ اتوبوس در مسیر، زوار حاضر در پایانه های مرزی ما و پشت گیت‌های خروجی عراق و همچنین افرادی که در جاده های مرزی هستند، می‌توانند وارد عراق شوند.

وی افزود: تا این لحظه بیش از ۴۰۰ هزار نفر تعداد جمعیتی است که اعلام کردیم که می توانند از مرز عبور کنند و عبور کردند.

میراحمدی با بیان اینکه ما برای عبور زوار از پایانه‌های مرز خودمان هیچ‌مشکلی نداریم، تصریح کرد: برای عبور از پایانه های مرزی یک مشکل اساسی وجود دارد که در تفاهم‌نامه و سفر وزیر کشور به عراق نیز مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: مدت زمانی که یک زائر ما در گیت خروجی قرار می‌گیرد حدود ۱۰ ثانیه زمان نیاز دارد تا مدارک او اسکن شود. این در حالی است که این کار در گیت‌های ورودی عراق حداقل ۴ دقیقه به طول می‌انجامد. از طرف دیگر، تعداد گیت‌های عراقی به طور متوسط یک سوم تا یک چهارم گیت‌های ما است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه افزایش گیت‌های ورودی به عراق جزو تفاهمات ما با آن‌ها بود و امکاناتی هم کمک شد تا گیت‌ها متناسب‌سازی شود، خاطرنشان کرد: عدم تحقق این موضوع باعث تراکم و ازدحام جمعیت در پشت گیت‌های عراق و گیت‌های ما شده است.

وی افزود: برای حل این مسئله با طرف عراقی تفاهم کردیم تا اطلاعات زوار ما با حضور پلیس عراق در اختیار طرف عراقی قرار بگیرد تا یک مرحله حذف شود. این موضوع را وزیر کشور مطرح کردند و با آن موافقت شد. اما تاکنون اجرایی نشده است.

میراحمدی درباره نحوه خدمت‌رسانی به افرادی که در مرزها حضور دارند، بیان داشت: هیچ مشکلی برای عزیزان حضور دارند، وجود ندارد و بطری آب معدنی مورد نیاز هم برای آن ها پیش بینی شده است. در مرز شلمچه و چذابه روزانه ۱۵ هزار قالب یخ مصرف می شود. موکب های مردمی مستقر در پایانه های مرزی نیز در حال ارائه خدمات خود هستند و هیچ مشکلی از این جهت در پایانه های مرزی ما وجود ندارد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به سوالی درباره عدم تامین سوخت برای خودروهای زائران جهت بازگشت به داخل کشور تصریح کرد: ما پیش از آغاز این سفرها جلساتی با وزارت نفت داشتیم و اطمینان دادند که در این زمینه مشکلی نخواهد بود. تاکنون نیز به ما گزارش رسمی و مطمئنی از کمبود سوخت نرسیده است.

میراحمدی با بیان اینکه زوار اربعین همچنان به پایانه های مرزی مراجعه نکنند، تاکید کرد: همچنان با مشکل حمل و نقل در داخل کشور عراق مواجه هستیم و زوار برای حفظ امنیت و سلامت خود به پایانه های مرزی مراجعه نکنند.

وی افزود: بیش از ۲ میلیون زائر به عراق سفر کردند و نزدیک به ۲۰ درصد از این زائران به کشورمان بازگشته اند. فقط ۱۰۰ هزار نفر امروز به کشورمان مراجعت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 1
    همه اش تقصیر تحریم ها و طرف عراقی است. شما مقصر نیستید.
    • ایرانی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      1 0
      اینطور نیست، مسئولین باید شرایط عراق را برآورد می کردند و برنامه ریزی می کردند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس