اربعین

معاون وزیر کشور با اشاره به فعالیت شبانه روزی مرز خسوری در ایام اربعین حسینی گفت: ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی کشور پاسخگوی حجم عظیم زائران نیست.

به گزارش مشرق، سید مجید میراحمدی معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز تصمیمات مهمی در خصوص زیارت اربعین گرفته شد گفت: ثبت نام زائرین فردا سه‌شنبه از ساعت ۱۰ صبح آغاز خواهد شد شرط زیارت اربعین ثبت نام در سامانه سماح و شرط ثبت نام در این سامانه هم تکمیل ثبت نام بیمه‌ای آنان است.

وی با بیان اینکه مبلغ بیمه به ازای هر نفر ۳۵ هزار تومان است؛ گفت: اما خدماتی که بیمه‌گر به زائران ارائه خواهد کرد تا هفتاد درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش ساعت کار مرزها برای اربعین گفت: سال گذشته مرز خسروی و مرز تمرچین ۲۴ ساعته فعال نبود که خوشبختانه با تفاهماتی که با طرف عراقی داشتیم این دو مرز به صورت ۲۴ ساعته فعال خواهند بود.

معاون وزیر کشور با اشاره به گرمای هوا در ایام اربعین گفت: مرزهای باشماق و خسروی در روزهای گرم از هوای بهتری برخوردارند.

معاون وزیر کشور تاکید کرد: برای اینکه زائران امسال سفری آسان و ایمن را داشته باشند لازم است مانند سال گذشته به ظرفیت مرزها توجه کنند. به عنوان مثال ظرفیت مرز مهران روزانه ۱۸۰ هزار نفر است. اگر فردی بعد از تکمیل این ظرفیت در سامانه ثبت نام کند قادر نخواهد بود. ما هم ماندگاری و تراکم جمعیت را نداشته باشیم.

میراحمدی گفت: در سال‌های قبل که هوا تا این میزان گرم نبود تراکم در مرزها حال برخی از زوار را بد می‌کرد امسال تولید حرارت بالا و تراکم جمعیت ممکن است زائران بیشتری را آزار دهد. زائران حتماً در همان روز و ساعتی که در سامانه سماح ثبت می‌کنند به مرزها مراجعه کنند زیرا در غیر این صورت هم خودشان به زحمت می‌افتند و هم دیگر زائرانی که در آن زمان در آن مرز حضور دارند متضرر خواهند شد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین خاطر نشان کرد: طرف عراقی به دنبال افزایش گیت‌ها و بیشتر کردن تعداد ورودی‌ها و خروجی‌های مرزهاست. امیدواریم امسال کمترین ماندگاری زوار پشت صف‌ها در مرزها را شاهد باشیم.

میراحمدی با بیان اینکه نگرانی ما موضوع حمل و نقل زوار است؛ افزود: ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی کشور پاسخگوی حجم عظیم زائران نیست و طبیعی است که وقتی در چند روز بیش از چهار میلیون نفر وارد یک استان کوچک می‌شوند مشکلاتی برای حمل و نقل زائران ایجاد شود. با این وجود رئیس جمهور دستور دادند اگر مقدور است اتوبوس‌هایی از کشورهای همسایه به صورت موقت به خدمت بگیریم و همچنین از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی هم برای حمل و نقل زائران استفاده کنیم.

وی با اشاره به طرح نذر سفر گفت: بنابر آمار سال گذشته، بیش از ۴۰ درصد زائران از وسایل نقلیه که در ایام اربعین راهی مرزها شده بودند تنها ۲ زائر داشتند. موضوعی که مورد توافق دوستان قرار گرفت پیشنهاد نذر مسافر بود. به زودی جزئیات این طرح منتشر خواهد شد تا هر فردی که عازم سفر اربعین است با وسیله نقلیه خود ۵ نفر زائر را سوار خودروی خود کند.

معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: گذرنامه‌های ویژه اربعین آماده و قابل صدور است اما شرط دریافت این گذرنامه‌ها، ثبت‌نام در سامانه سماح است.

وی با بیان اینکه اربعین سفری ارزان است اما رایگان نیست؛ گفت: زائران برنامه ریزی مناسب برای مدیریت منابع مالی خود داشته باشند. ما هم به دنبال این هستیم که به نحو مطلوبی یک میزان مناسبی ارز دولتی به زوار اختصاص دهیم.

میراحمدی تاکید کرد: برای سفر زیارتی اربعین، مشمولان خدمت وظیفه مانند سال گذشته عمل خواهد شد و وثیقه ای لازم نیست.

وی با بیان اینکه موکب‌های عراقی از دهم ماه صفر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد؛ گفت: برخی از زوار که سال گذشته قبل از دهم به عراق رفته بودند از نبود موکب‌ها گلایه داشتند تصمیم گرفتیم امسال هم موکب داران عراقی فعالیت خود را زودتر آغاز کنند و موکب‌های ایرانی هم از ابتدای ماه سفر خدمات خود را عرضه کنند. در مجموع زائرانی که زودتر رفتند و زودتر بازگشتند تجربه بهتری از سفر زیارتی اربعین داشتند.

میراحمدی خطاب به زائران ایرانی گفت: بسیاری از ایرانیان در کربلا به مدت چند روز استقرار پیدا می‌کنند که این مسئله هم برای خودشان و هم برای دیگر زائران و میزبانان ایرانی و عراقی مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. من از زائران خواهش می‌کنم مدت ماندگاری خود در عراق را کاهش دهند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: سال گذشته تا ۴۸ ساعت قبل از اربعین در بسیاری از شهرها عراق حکومت نظامی برقرار بود و همین موضوع موجب ورود دیرهنگام تجهیزات موکب داران ایرانی به عراق شد.

وی گفت: این مسأله امسال چندین بار با طرف عراقی مورد بررسی قرار گرفت و قرار بر این شد که موکب‌داران ایرانی بتوانند از بیستم ماه محرم تا پانزدهم ماه صفر از هر مرزی که می‌خواهند به راحتی وارد کشور عراق شوند در غیر این صورت پس از پانزدهم ماه سفر تنها می‌توانند از مرز سومار تردد کنند. به موکب داران توصیه می‌کنیم تا قبل از پانزدهم ماه صفر از هر مرزی که می‌خواهند وارد کشور عراق شوند.

میراحمدی با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی امسال از ایران برای اربعین عازم عتبات عالیات شوند گفت: با همکاری طرف عراقی و طرف پاکستانی مقرر شد که زائران پاکستانی بتوانند از مرزهای زمینی ایرانی عبور کنند و زائران پاکستانی به صورت گروهی و تنها از مرز چذابه می‌توانند وارد کشور عراق شوند. برای زائران افغانستانی هم مرز چذابه به عنوان مرز تردد معرفی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس