از چرایی تجمع اتباع در چذابه تا افزایش گیت‌های خروجیِ شلمچه

تا کنون در مرز شلمچه ۸۱۴ هزار نفر خروجی و ۳۵۰ هزار نفر ورودی ثبت شده است. همچنین تعداد 87 هزارو 229 زائر ایرانی و اتباع از پایانه مرزی چذابه تردد کردند.در حال حاضر گیت‌های بازرسی در مرز شلمچه نیز به فرآیند بازگشت زائران اختصاص داده شد.

به گزارش مشرق، در واپسین روزهای مانده به اربعین حسینی شاهد سنگین‌تر شدن موج بازگشت زائران اباعبدالله به کشورمان هستیم و به گفته مسؤولان همه‌ی امکانات موجود در حوزه‌ی حمل‌ونقل به سمت مرزهای شلوغ نظیر مهران و شلمچه گسیل شده است تا زائران با مشکل تردد مواجه نشوند.

تا به امروز در مرز شلمچه که صاحب رتبه دوم در کشور از نظر ترددِ زائران اربعین است، ۸۱۴ هزار نفر خروجی و ۳۵۰ هزار نفر ورودی ثبت شده است و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده این آمار در طی روزهای آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت. البته همزمان با کاهش آمار خروج زائران از این پایانه‌ی مرزی، تمامی گیت‌های بازرسی در مرز شلمچه به فرآیند بازگشت زائران اختصاص داده شد.

از چرایی تجمع اتباع در چذابه تا افزایش گیت‌های خروجیِ شلمچه

ارائه خدمات درمانی به بیش از ۵۰ هزار زائر در شلمچه

بر اساس آمار ارائه شده از سوی علوم پزشکی از ابتدای ماه صفر تا ۱۰ شهریورماه، ۵۰هزار و ۳۴۱ زائر در مرکز بهداشتی درمانی و فوریت‌های پزشکی حاج قاسم سلیمانی در شلمچه خدمات درمانی دریافت کردند.

سید نادر نقیبی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان امروز اظهار کرد: در این مدت، ۳۵۲ بیمار برای ادامه درمان به بیمارستان‌های شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ اعزام شدند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: از ابتدای شروع خدمات‌رسانی به زوار اربعین حسینی تاکنون یک هزار و ۱۸۸ نفر بیمار گرمازده و دارای علائم ضعف و بی‌حالی برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی به این مرکز مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: از ابتدای شروع خدمات رسانی به زوار اربعین اباعبدالله الحسین (ع) در سال جاری به ۱۶۱نفر از مصدومین ترافیکی نیز خدمات امدادی و درمانی داده شد.

از چرایی تجمع اتباع در چذابه تا افزایش گیت‌های خروجیِ شلمچه

سنگِ تمام موکب‌داران اربعین

علی‌اکبر حسینی‌محراب استاندار خوزستان امروز با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای بازگشت زائران، اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی های که در استان صورت پذیرفت روند انجام کارها سهل و آسان شد به طوری که همه آماده خدمت به زوار اباعبدالله الحسین(ع) شدند و مشکل خاصی در شلمچه و چذابه نداشتیم.

وی بیان کرد: عملکرد در چذابه و شلمچه قابل قبول است و می‌توان با تمهیداتی که برای سال آینده در نظر داشت، اندک مشکلات باقی مانده را کاهش داد. مسئله حمل و نقل برای بازگشت زائران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این راستا نیازمند برنامه‌ریزی ویژه‌ای هستیم.

استاندار خوزستان از تکمیل پروژه ‌های عمرانی در پایانه های مرزی شلمچه و چذابه خبر داد و عنوان کرد: تکمیل پروژه‌ها پس از اربعین نیز ادامه خواهد داشت و فعالیت عمرانی و زیرساختی مانند راه، حمل و نقل، راه آهن و پل‌سازی‌ها در پایانه‌های مرزی تنها مختص به اربعین حسینی نخواهد بود.

حسینی‌محراب ادامه داد: موکب داران در خدمت‌رسانی به زوار اباعبدالله الحسین(ع) سنگ تمام گذاشتند و اقدامات آن ها ستودنی است. دانشگاه علوم پزشکی نیز در زمینه تامین و تجهیز عملکرد خوبی داشت و تاکنون کسری دیده نشده است.

وی گفت: اتاق‌های سرد کمک بسیار شایسته‌ای به جلوگیری از گرمازدگی زائران اباعبدالله الحسین(ع) بودند و در سال آینده باید به صورت قوی تر شکل گیرند.

از چرایی تجمع اتباع در چذابه تا افزایش گیت‌های خروجیِ شلمچه

پوشش خبری موفقیت‌آمیز اخبار مرزی

حسینی‌محراب گفت: نیروی انتظامی و مرزبانی عملکرد خوبی را برای تامین امنیت زوار انجام دادند، قرارگاه مشترک با کشور عراق نیز حاصل بسیار خوبی داشت و مشکلات فورا برطرف می‌شد.

استاندار خوزستان با تشکر از خبرنگاران استان جهت پوشش اخبار مرزی خاطرنشان کرد: خبرنگاران تلاش مضاعفی داشتند و اخبار اربعین را به خوبی پوشش دادند اما هر چه در این راستا بیشتر تلاش کنیم، کم است زیرا دشمنان می‌خواهند اربعین بی اثر باشد بنابراین باید مسئله اربعین در آیینه تلویزیون، رسانه، تبلیغات پر رنگ تر شود.

چرا اتباع در دهلاویه و چذابه تجمع کردند؟

محمد خانچی فرمانده قرارگاه اربعین استان خوزستان در مرز چذابه و معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری خوزستان ظهر امروز در رابطه با علت تجمع اتباع در روستای دهلاویه، اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی اتباع افغانستانی مشکل روادید داشتند، باید این مشکل حل می‌شد تا بتوانند از مرز عبور کنند.

وی با بیان اینکه با تمهیدات فراجا در روستای دهلاویه سیستم موقتی برای بررسی و حل مشکل روادید اتباع افغانی راه‌اندازی شد، افزود: در دو سه روز گذشته با توجه به جمعیت بسیار بالای اتباع زائر افغانستانی سیستم موقتی دیگری نیز در شهرستان حمیدیه برای سرعت در انجام کار راه‌اندازی شد.

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به گرمای هوا، گفت: برخی از اتباع در این چند روز دچار گرمازدگی شدند که با توجه به حضور به موقع اورژانس، هلال احمر و فوریت‌های پزشکی در محل به سرعت به افراد گرمازده رسیدگی شد.

از چرایی تجمع اتباع در چذابه تا افزایش گیت‌های خروجیِ شلمچه

اتباع قبل از مراجعه به چذابه مشکل خود را حل کنند

خانچی بیان کرد: با توجه به تصمیمات گرفته شد قرار شد هر کدام از اتباع افغانی که مشکل روادید دارند، قبل از مراجعه به مرز چذابه مشکل خود را در استان محل خود حل کنند چرا که در خوزستان دیگر گذرنامه‌ای برای اتباع صادر نخواهد شد.

وی در رابطه با برخی نارضایتی‌هایی که در مورد حمل و نقل زائران با اتوبوس از پارکینگ به پایانه ایجاد شده مبنی بر اینکه اتوبوس‌ها فقط اقدام به جابه‌جایی زائران اتباع می‌کنند، عنوان کرد: این اتوبوس‌ها اتباع افغانی را از روستای دهلاویه به پایانه منتقل می‌کنند که برخی‌ها به اشتباه فکر کردند از محل پارکینگ حرکت کرده‌اند و فقط اتباع را منتقل می‌کنند.

آمادگی مصلای امام خمینی(ره) اهواز برای صدور روادید

سید احمد موالی زاده سرپرست فرمانداری اهواز، عصر امروز در گفت‌وگو در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در حال آماده‌سازی مصلای مهدیه امام خمینی(ره) جهت پذیرش و صدور روادید اربعین حسینی برای اتباع خارجی هستیم، اظهار کرد: تعداد زیادی از زائران خارجی از کشورهای مختلف از جمله افغانستان و پاکستان برای خروج از کشور و شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی در استان حضور دارند که تلاش بر این است که در کمترین زمان ممکن، مشکل تردد آنها از پایانه مرزی چذابه به کشور فراهم شود.

وی افزود: نشست‌های هماهنگی ستاد آماده سازی صدور روادید اربعین حسینی برای اتباع خارجی نیز با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و همچنین جلسات هماهنگی برای نظم و امنیت و تسریع در کار نیز برگزار شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

سرپرست فرمانداری شهرستان اهواز گفت: در هفته‌های گذشته نیز با هماهنگی‌های صورت گرفته به زائرین خارجی خدمات‌رسانی و در مواکب اسکان داده شدند. در پایانه مرزی چذابه مشکلی در تردد زائران اتباع خارجی به کشور عراق به وجود آمده بود که پس از هماهنگی های لازم این مشکل رفع شد.

از چرایی تجمع اتباع در چذابه تا افزایش گیت‌های خروجیِ شلمچه

بازدید مسؤولان قضایی از مرزهای خوزستان

در ادامه بازدیدهای مسؤولان قضایی خوزستان از مرزهای استان، امروز فرشید ابراهیم‌نژاد دادستان نظامی خوزستان از مرزهای چذابه و شلمچه بازدید کرد.

دادستان نظامی خوزستان در سفر به چذابه، از اتاق مانیتورینگ مرزبانی خوزستان، بیمارستان صحرایی، مواکب نیروهای مسلح و گیت‌های ورود و خروج زائران مستقر در پایانه بزرگ مرزی چذابه بازدید و نحوه خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین علیه السلام را بررسی کرد.

ابراهیم‌نژاد همچنین در بازدید از مرز شلمچه، ضمن نظارت بر نحوه خدمت‌رسانی به زائرین، نحوه صدور روادید برای اتباع خارجی ساکن در کشور را مورد بررسی قرار داد.

انجام بیش از ۹۷ هزار غربالگری در مرز چذابه

پژمان بختیاری‌نیا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از انجام بیش از ۹۷ هزار مورد غربالگری سندرمیک بیماری‌های واگیر برای زائران ایرانی و اتباع خارجی در مرز چذابه در هفته گذشته خبر داد.

وی گفت: در هفته گذشته ۱۵۸ نفر از کارشناسان و کارکنان حوزه بهداشت در زمینه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در مرز چذابه مستقر بودند و به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه کردند.

وی افزود: از چهارم تا دهم شهریورماه، غربالگری سندرمیک بیماری‌های واگیر برای ۹۸۷ هزار و ۱۴ زائر ایرانی و ۱۶ هزار و ۶۱۹ زائر اتباع خارجی در مرز چذابه انجام و ۲۸۴ مورد مشکوک به سندرم بیماری‌های واگیر شناسایی شد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به استقرار ۲۲۳ نیروی سلامت محیط و کار مستقر در مرز چذابه گفت: در این مدت در مرز چذابه ۲ هزار و ۱۶۰ مورد بازرسی بهداشتی از مواکب، ۶۰ مورد نمونه‌برداری نمونه از آب آشامیدنی و ۲۱ مورد نمونه‌برداری از مواد غذایی برای آزمایش میکروبی انجام و ۲۸۸.۵ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف انسانی معدوم شده است.

از چرایی تجمع اتباع در چذابه تا افزایش گیت‌های خروجیِ شلمچه

هشدار نسبت به تصادف در مرزها

عارف شرهانی سخنگوی اورژانس ۱۱۵ خوزستان با اشاره به افزایش بار ترافیکی در مرزهای کشور اظهار کرد: افزایش تردد خودروها در جاده‌های کشور و بار ترافیکی مسیرهای منتهی به مرزهای کشور در آستانه اربعین حسینی، نشان از روند افزایشی تصادفات رانندگی دارد.

وی تاکید کرد: بررسی فنی خودرو پیش از حرکت، خواب کافی راننده، پرهیز از عجله در سفر با خودرو کنار گذاشتن تلفن همراه، برنامه‌ریزی در مسیر، حفظ هوشیاری و پرهیز از خوردن در هنگام رانندگی از مواردی است که موجب کاهش اشتباهات رانندگی و در نتیجه کاهش تصادفات می‌شود.

شرهانی در خصوص وضعیت امداد رسانی به زائران در مرز چذابه گفت: چهار هزار و ۹۵۶ نفر برای دریافت خدمات به پایگاه‌ها و مراکز اورژانس مراجعه کردند که شامل ۲ هزار و ۲۴۶ نفر ویزیت در درمانگاه، ۲ هزار و ۲۸۰ نفر پیش بیمارستانی ، ۴۳۰ نفر سالن سرد و ۲۱ نفر اعزام از درمانگاه بوده است.

توضیح اتوبوسرانی درباره ارائه خدمات به زائران

اداره ارتباطات سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز در خصوص کاهش سطح خدمات‌دهی این سازمان در ایام اربعین در کلانشهر اهواز در اطلاعیه‌ای توضیحاتی ارائه کرد.

در اطلاعیه‎‌ی اتوبوسرانی آمده است: با توجه به ازدحام بی‌نظیر جمعیت مشتاق اربعین حسینی در گذرگاه مرزی چذابه، شهر بستان و یادمان دهلاویه و ضرورت انتقال زائران به پایانه مرزی چذابه و جلوگیری از هر گونه بحران در منطقه مرزی چذابه، با دستور ستاد بحران استانداری خوزستان و شهردار اهواز، بخش وسیعی از اتوبوس‌های ناوگان درون شهری اهواز جهت خدمت به زائران اربعین حسینی(ع) به مرز چذابه انتقال یافته‌اند.

از چرایی تجمع اتباع در چذابه تا افزایش گیت‌های خروجیِ شلمچه

توزیع بیش از ۲۴۰ هزار گذرنامه در خوزستان

مهران حموله مدیرکل پست خوزستان با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۴۰ هزار گذرنامه توسط پست خوزستان توزیع شده است، اظهار کرد: گذرنامه زائران اربعین حسینی به صورت ویژه و در چند نوبت کاری توزیع می‌شود.

حموله با اشاره به بکارگیری تعداد ۲۳۵ توزیع‌کننده در خوزستان و بسیج همه نیروهای پست استان برای آماده‌سازی، رهسپاری و توزیع گذرنامه‌ها، ادامه داد: این اداره کل در نوبت‌های کاری صبح، بعدازظهر و روزهای تعطیل توزیع گذرنامه را در ۲۲ شهرستان استان انجام می‌دهد.

تاکنون ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار زائر به قصد زیارت عتبات عالیات از کشور خارج شده‌اند و یک میلیون و ۴۰۰ هزار زائر نیز به کشور بازگشته‌اند. تا کنون در مرز شلمچه ۸۱۴ هزار نفر خروجی و ۳۵۰ هزار نفر ورودی ثبت شده است. همچنین تا ۱۰ شهریورماه و مصادف با ۱۵ صفر، تعداد ۸۷ هزارو ۲۲۹ زائر ایرانی و اتباع نیز از پایانه مرزی چذابه تردد کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس