کد خبر 1520928
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
آمریکا خواستار توقف فوری جنگ در سودان شد

آمریکا از نیروهای پشتیبانی سریع و نیروهای مسلح سودان خواست تا فوراً جنگ را متوقف کنند.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه آمریکا از نیروهای پشتیبانی سریع و نیروهای مسلح سودان خواست تا فوراً جنگ را متوقف کنند.

آمریکا تاکید کرده است که عاملان جنایات سودان باید پاسخگو باشند و ما ابزارهای حقوقی و سیاسی برای جلوگیری از این خشونت‌ها داریم.

وزارت امور خارجه ایالات متحده همچنین افزوده است که ما عمیقاً نگران وضعیت در و اطراف نیالا، دارفور جنوبی هستیم، جایی که ده‌ها هزار غیرنظامی در آن به دام افتاده اند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده است که ما خشونت جنسی منتسب به نیروهای پشتیبانی و شبه نظامیان متحد آنها توسط منابع موثق را به شدت محکوم می‌کنیم.

از هفته گذشته درگیری میان ارتش سودان به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع این کشور به فرماندهی ژنرال حمیدتی تشدید شده است.

درگیری‌ها در منطقه پادگان زرهی ارتش ادامه دارد، اما شدت آن از ۳ روز گذشته کمتر است. در محله‌های اطراف این منطقه نظامی صدای تبادل آتش توپخانه ۲ طرف به گوش رسیده و همزمان هواپیماهای شناسایی بر فراز آسمان خارطوم، پایتخت سودان به پرواز درآمده‌اند.

شاهدان عینی گزارش دادند که در شمال خارطوم و در نزدیکی منطقه سامراب در شمالی‌ترین نقطه خارطوم بحری، درگیری میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان از سر گرفته شده است.

ارتش سودان دیشب ادعا کرد که توانسته در برابر هجوم نیروهای پشتیبانی سریع به پادگان زرهی بایستد و کنترل کامل پادگانی زرهی را به دست بگیرد. ارتش سودان تاکید کرد که برای مقابله با هر حمله جدیدی آماده است.

اما از سوی دیگر نیروهای پشتیبانی سریع نیز مدعی شدند که ۱۰۱ تانک، ۹۰ خودرو زرهی و ۲۱ خودرو نظامی موجود در پادگان زرهی را در اختیار گرفته‌اند.

نیروهای پشتیبانی سریع در بیانیه‌ای ادعا کردند که جز بخش‌های کوچکی از پادگان زرهی، کنترل تمامی آن را به دست گرفته‌اند و برای به کنترل درآوردن بخش‌های کوچک باقی‌مانده نیز در تلاش هستند.

مصطفی محمد ابراهیم، مشاور فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع نیز در سخنانی اعلام کرد که نظامیان پشتیبانی سریع در پادگان زرهی حضور دارند و به گشت‌زنی در آن اقدام می‌کنند.

وی این موضوع را برای نیروهای پشتیبانی سریع به منزله به دست‌گرفتن کنترل کامل این پادگان دانست و بیانیه‌های ارتش درباره تسلط کامل ارتش بر این پادگان را نادرست خواند.

همزمان سازمان غیردولتی موسوم به «کودکان را نجات بدهید» گزارش داده است که طی ۴ ماه جنگ داخلی در سودان، دست‌کم ۴۹۸ کودک سودانی بر اثر سو تغذیه جان خود را از دست داده‌اند.

این سازمان اعلام کرد که آمار کودکان سودانی جان‌باخته بر اثر سو تغذیه می‌تواند صدها تن از این آمار فراتر باشد.

عارف نور، مدیر این سازمان غیردولتی در سودان هشدار داد: در کشوری که پیش از جنگ، یک‌سوم ساکنان آن با سو تغذیه دست‌وپنجه نرم می‌کردند، کودکان از گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که جلوگیری از این رخ‌دادها امکان‌پذیر بود.

وی افزود: از ۱۵ آوریل و آغاز جنگ داخلی در سودان، افزون بر ۴۹۸ کودک سودانی و شاید صدها تن بیشتر از این آمار، جان خود را بر اثر سو تغذیه از دست داده‌اند.

مدیر این سازمان غیردولتی ادامه داد: هرگز تصور نمی‌کردیم که این تعداد بسیار از کودکان سودانی از سو تغذیه جان خود را از دست بدهند، اما واقعیت جدید سودان همین است.

از آن‌جایی که این سازمان نمی‌تواند فعالیت‌های خود را در جریان جنگ ادامه دهد، ناچار شده درمان ۳۱ هزار کودکی که از سو تغذیه رنج می‌برند را متوقف کند؛ این امر نگرانی‌هایی را درباره وخیم‌تر شدن اوضاع کودکان سودانی در پی داشته است.

در ماه مه بود که کارخانه این سازمان که ۶۰ درصد از داروهای غذایی کودکان سودانی را تولید می‌کرد ویران شد.

در نتیجه درگیری میان نظامیان ارتش سودان به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع این کشور به رهبری ژنرال حمیدتی که از ۱۵ آوریل آغاز شده است، نزدیک به ۵۰۰۰ تن جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۴ میلیون سودانی نیز ناچار به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس