اوضاع فاجعه بار سودان؛ در «ام‌درمان» حتی قبر برای مرده‌ها پیدا نمی شود

رسانه ها در گزارشاتی به تشدید درگیری ها در سودان و اوضاع فاجعه بار این کشور پرداختند.

به گزارش مشرق، جنگنده - بمب افکن های ارتش سودان اهداف نیروهای پشتیبانی سریع در منطقه «الباقیر» واقع در جنوب خارطوم را بمباران کردند.

منابع خبری همچنین اعلام کردند که ارتش سودان پایگاه های پشتیبانی سریع در مرکز و شرق "ام درمان" را هدف حملات توپخانه ای خود قرار داد.

از سوی دیگر گزارش ها حاکی از آن است که با توجه به گسترش بمباران و تشدید درگیری ها در روزهای اخیر میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع، اهالی شهر "ام درمان" مجبور به سازگاری با این وضعیت شده اند.

در این گزارش آمده است، با توجه به افزایش شمار کشته ها و هدف قرار گرفتن مردم عادی سودان، اخیرا فراخوان هایی در شبکه های اجتماعی مبنی بر یافتن قبرکن ها منتشر شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است که آمار کشته ها در سودان بسیار بالا رفته و یافتن قبرهای فردی برای دفن کشته ها به امری دشوار تبدیل شده است، از سوی دیگر راه های منتهی به قبرستان های اصلی بسته شده و بیشتر کشته ها در گور دسته جمعی دفن می شوند.

یک منبع در بیمارستان "ام درمان" هم اعلام کرده که از روز دوشنبه گذشته تاکنون و از زمانی که درگیری هاداخلی سودان وارد مرحله جدیدی شده، ۳۳ شهروند غیرنظامی کشته شده اند.

در برخی گزارش ها آمده است که سودان شاهد خشن ترین درگیری ها است و جنگنده - بمب افکن های ارتش این کشور با بمباران هوایی و حملات توپخانه ای تلاش می کند که نیروهای پشتیبانی سریع را از شهر ام درمان بیرون کند.

ارتش سودان به دنبال این است که بر یک پل اصلی که بر روی رود "نیا" قرار دارد و ام درمان را به شمال خارطوم متصل می کند سیطره یابد، زیرا این پل اکنون تحت سلطه نیروهای پشتیبانی سریع است.

در بخشی از این گزارش آمده است که صدای شلیک گلوله و انفجار در شهر "ام درمان" به یک مساله روتین و روزمره تبدیل شده است؛ مردم ام درمان روزها شاهد بالا رفتن دود از ساختمان ها هستند و شب ها نیز راکت ها آسمان شهر را نورانی می کنند.

از سوی دیگر خارج شدن از کشور سودان تقریبا محال شده است، زیرا بیشتر گذرگاه های مرزی اکنون بسته هستند.

طرف های بین المللی به دنبال برگزاری مذاکرات میان طرف های درگیری هستند، اما به نظر می رسد که رهبران دو طرف یعنی "عبدالفتاح برهان" و "حمیدتی" آمادگی لازم برای انجام مذاکرات را ندارند.

بنابراین با توجه به حمله ها و ضدحمله ها به نظر می رسد درگیری های سودان در آینده نزدیک متوقف نخواهد شد.

همزمان با درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع، درگیری‌های قبیله‌ای نیز در دارفور در جریان است و بحران این کشور را پیچیده‌تر کرده است.

پیش از این شبکه الجزیره اعلام کرده بود که خشونت قبیله‌ای در استان دارفور جنوبی طی ۲ روز گذشته ۱۲۰ کشته برجای گذاشته است.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌وگوها ثمری نداشته است.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی و به ویژه تلاش عربستان سعودی و آمریکا آتش‌بس اعلام شده، اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند و به همین دلیل درگیری های پراکنده در مناطق این کشور همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 0
    سپاه چرا مداخله نمیکنه مگه این کشور مسلملن چه فرقی با سوریه و لبنان و فلسطین داره؟!!! شاید چون حرم نداره ارزش هم نداره..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس