کد خبر 1521260
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
سودان: سفیر آمریکا هیچ احترامی برای ما قائل نیست

طرفهای حاکم بر سودان که روابط خوبی با آمریکا داشتند، از اظهارات سفیر واشنگتن درباره عدم صلاحیت حکومت، به شدت خشمگین شده و تأکید کردند که دولت آمریکا باید این موضعگیری را تصحیح کند

به گزارش مشرق، وزارت خارجه سودان امروز شنبه از اظهارات سفیر آمریکا در خارطوم به شدت انتقاد کرد و آن را مداخله در امور داخلی این کشور قلمداد کرد.

«جان گادفری» سفیر آمریکا در صفحه شخصی خود در «اکس» (توئیتر سابق) نوشته بود: روز گذشته، یک سال از ورود من به خارطوم گذشت. تلاشهای ما و شرکای سودانی و بین‌المللی برای بازپسگیری دموکراسی، راه به جایی نبرده است. طرفین درگیر در سودان، صلاحیت حکومت ندارند».

درگیریها در سودان از پانزدهم آوریل گذشته آغاز شد و تا کنون ادامه دارد. در این درگیریها، هزاران نفر کشته و زخمی شده‌اند و آسیبهای بسیاری به زیرساختهای سودان وارد شده است.عبدالفتاح البرهان به عنوان فرمانده ارتش و حمیدتی به عنوان فرمانده نیروهای واکنش سریع، دو طرف درگیر در این جنگ هستند.

شبکه خبری الجزیره به نقل از وزارت خارجه سودان گزارش داد، اظهارات سفیر آمریکا با اصول دیپلماسی منافات دارد و هیچ کمکی به بحرانی که این کشور با آن روبروست، نخواهد کرد؛ به نحوی که این اظهارات نه تنها نقض حاکمیت سودان نیست، بلکه با در تضاد با بینش سیاسی است.

خارطوم با بیان اینکه سفیر آمریکا هیچ احترامی برای ملت سودان و استقلال این کشور قائل نیست، خاطر نشان کرد: سفیر آمریکا، خود را قیّم ما می‌داندو [چنین فکر می‌کند] که تعیین کند چه کسی صلاحیت حکومت دارد و چه کسی ندارد.

سودان همچنین تأکید کرد: اینکه نیروای مسلح سودان، همطراز شبه‌نظامیان قرار گیرد، بی‌انصافی و بی‌اخلاقی است و اهانت به ملت سودان به شمار می‌رود. این مسئله به منزله تشویق این

شبه‌نظامیان است تا به عنوان یک طرف در جنگ سیاسی، به جنایات ادامه دهد.

بیش از سه ماه است که نبرد بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در جریان است و باعث ویرانی در پایتخت و خشونت گسترده در منطقه دارفور در غرب سودان شده که تبعاتی همچون فرار بیش از ۲.۵ میلیون نفر از سودانی‌ها را در پی داشته است.

وزارت خارجه سودان در پایان خاطر نشان کرد: مداخلات نادرست خارجی در امور کشور ما و تلاش برای تحمیل نسخه‌های سیاسی که مورد توافق ملی نبود، علت جنگ و ادامه آن بود. از سفیر و دولت آمریکا انتظار داریم این موضعگیری شرم‌آور را تصحیح کند.

روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» چندی پیش درباره نقش مخرب آمریکا در سودان نوشت، گفت‌وگوهای نمایندگانِ دو جریانِ متخاصم در سودان (به فرماندهی برهان و حمیدتی) با میانجگری عربستان سعودی در جَدّه اشاره کرده که متاسفانه پیشرفت چندانی نداشت و بدون هیچ توافقی جدی، پایان یافت.

در این نوشتار به خسارت‌های ناشی از نبرد سودان و حمایت طرف‌های خارجی از این مسیر نادرست اشاره و پیش‌بینی شده این نبرد به این زودی پایان نپذیرفته و تداوم داشته باشد؛ زیرا این نبرد میان دو ژنرالی آغاز شده که هر دو تشنه دستیابی به قدرت بوده و بلندپروازی‌های فراوانی را در ذهن خود می‌پرورانند و بر این باورند از دیگری شایستگی بیشتری داشته و نمی‌توانند اهداف خود را محقق سازند؛ مگر با حذف و نابودی طرف دیگر.

به گزارش این روزنامه، سودان، قربانی توطئه آمریکایی_اسرائیلی در انتقام از مواضع چند سال گذشته این کشور در حمایت از مساله فلسطین‌شده و از این رو جنگ تحمیل‌شده بر این سرزمین آفریقایی، ادامه می‌یابد و تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی برای توقف آن و وضع تحریم‌های کارآمد برای آتش‌افروزان آن، تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس