کد خبر 1520653
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
چین: آماده تقویت همکاری با ایران در قالب بریکس هستیم

رئیس‌جمهور چین گفت این کشور آماده تقویت همکاری با ایران در قالب بریکس و سایر بسترهای چندجانبه است.

به گزارش مشرق، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین گفت این کشور آماده تقویت همکاری با ایران در قالب بریکس و سایر پلتفرم‌های چندجانبه در راستای تلاش برای توسعه مفید و محکم چندجانبه‌گرایی است.

به گزارش «چاینا دیلی»، او این اظهارات را در دیدار با «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران بریکس بیان کرد. رئیس‌جمهور ایران هم در دیدار با شی گفت گسترش بریکس نشان می‌دهد سیاست اقدامات یکجانبه رو به افول است.

پیش‌تر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه بعد از آن که رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در نشست سران بریکس اعلام کرد شش کشور ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و آرژانتین از اول ژانویه ۲۰۲۴ (دی ۱۴۰۲) به‌عنوان اعضای جدید به این گروه می‌پیوندند، برای همکاری با اعضای جدید و علاقه‌مندان به تعامل با بریکس اعلام آمادگی کرد. رئیس‌جمهور روسیه همچنین تاکید کرد: به گسترش نفوذ بریکس در سراسر جهان ادامه خواهیم داد.

برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای کنونی گروه بریکس هستند و نام این گروه از حروف ابتدایی نام این پنج کشور گرفته شده است. مهمترین شاخصه در این گروه کارکردهای اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده و لذا به گروه «قدرت‌های اقتصادی نوظهور» معروف است.

دولت سیزدهم در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی، توسعه روابط با سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای را نیز در دستور کار خود قرار داده است. سرعت بخشیدن به فرآیند عضویت در سازمان همکاری شانگهای، تعمیق روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فعال‌تر کردن همکاری‌ها با سازمان اکو و… بیانگر تقویت سیاست چندجانبه‌گرایی است.

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران به دعوت رسمی «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی برای شرکت در پانزدهمین نشست سران بریکس بامداد امروز به وقت محلی، وارد شهر پرتوریا شد. رئیس‌جمهور در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در نشست «بریکس پلاس» که سران ۷۰ کشور جهان به آن دعوت شده‌اند، با شماری از سران کشورهای حاضر نیز دیدار و گفتگو می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 4
    به به، خیلی هم عالی!! به امید گسترش روابط بین دو کشور مستقل و دوست و سوزش هرچه بیشتر دشمنان ایران از جمله یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش و اروپایی‌های نوکرشون و غربگداهای داخلی!!!
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 0
    همکاری نمیخوایم ... پول نفت مون رو بده بلکه زیان مردم توی بورس جبران شه
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      0 0
      با تو نبودن، چین کلا با غربگداهای مزدور معامله نمیکنه!!!
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      0 0
      چین که پول نفت بلوکه نکرده! اون کره جنوبی بود که پس گرفتن پول رو بحمدالله
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 0
    شما مخفیانه هم باهاتون مراوده اقتصادی نمیکنن از ترس تحریم شدن حالا بیان؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس