دسترسی ایران به یک بازار گسترده اقتصادی با الحاق به بریکس فراهم شد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: نخستین پیامد عضویت ایران در بریکس، مقابله و خنثی کردن فشارهای تحریمی و دسترسی به یک بازار گسترده اقتصادی است.

به گزارش مشرق، ابوالفضل ظهره وند در ارزیابی خود از پیامدهای پذیرش ایران در بریکس گفت: بریکس یک گروه اقتصادی و متشکل از ۵ قدرت نوظهور است که گفته می شود این ۵ قدرت نوظهور امروز بیش از ۲۵ درصد تولید ناخالص جهانی را در اختیار دارند.

وی افزود: این رقم امروز ۳۱ درصد از تولید ناخالص جهانی است در حالی که نقش و سهم کشورهای گروه ۷ (کشورهای صنعتی) سهم ۳۰ درصدی دارند.

این دیپلمات پیشین اظهار داشت: این آمار، آمار بسیار جذابی است و نشان می دهد که تغییراتی در جامعه جهانی اتفاق می‌افتد.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا بیان کرد: عنوان می‌شود که بریکس کشورهای گروه جنوب در مقابل کشورهای شمال که ۷ کشور صنعتی هستند را نمایندگی می‌کنند و کشورهای همراه با غرب مانند ژاپن را تشکیل می‌دهند.

ظهره وند ادامه داد: گروه بریکس بیش از ۳۴ درصد از جمعیت جهان را در اختیار دارد و چیزی حدود ۴۰ درصد خشکی‌های جهان و حوزه بازار جهان را در اختیار دارد.

وی افزود: عضویت ایران در این گروه می‌تواند پیامدهای مثبتی برای کشورمان به همراه داشته باشد که با تحریم‌های طولانی مدت و شدید غرب و آمریکا مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: نخستین پیامد این عضویت، مقابله و خنثی کردن فشارهای تحریمی و دسترسی ایران به یک بازار گسترده اقتصادی است.

ظهره وند تاکید کرد: این عضویت و دسترسی به بازار بزرگ بریکس می‌تواند هم نیازهای ما را در صادرات و واردات و هم در مسئله تکنولوژیکی در صنعت و اقتصاد تامین کند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: واقعیت این است که کشورهایی باید در بریکس عضویت پیدا کنند که از جنبه اندازه اقتصاد یا وزن جمعیتی خود، آورده برای بریکس داشته باشند.

سفیر سابق ایران در افغانستان یادآور شد: ایران و عربستان و مصر و امارات در راس فهرست کشورهای علاق‌ممند به عضویت در بریکس قرار دارند.

ظهره وند با بیان اینکه ایران مزیت های پرشماری را برای حضور در بریکس برخوردار بوده است، اظهار داشت: اعضای بریکس نیازمند دسترسی به منابع انرژی پایدار هستند.

وی تصریح کرد: لذا ایران و عربستان و امارات به عنوان دارندگلن ذخایر انرژی جهان جذابیت لازم را برای عضویت در بریکس داشتند

وی جمعیت ۸۶ میلیونی ایران را مولفه دیگری دانست که در پذیرش کشورمان در بریکس موقر بوده است.

سران گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی در نشست اخیر خود که در آفریقای جنوبی در حال برگزاری است، با عضویت ایران و پنج کشور دیگر در بریکس شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.

این دومین موفقیت دولت سیزدهم در پیوستن به سازمان‌های منطقه‌ای است؛ پیش از این در تیرماه گذشته عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای تکمیل شد و کشورمان پس از سالها انتظار به طور رسمی به آن پیوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    3 1
    تا نظر جناب حسین مرعشی با تحصیلات عالیه در سطح دبیرستان چه باشد!!!!!
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      0 0
      سید تو همون سید خودمونی
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    3 1
    به امید خدا دیگه مشکلات بر طرف شد و اجاره خونه به یک سوم اجاره های نجومی تقلیل پیدا کرد و دلار به زیر ۴ هزار و دویست تومن سقوط کرد !!!!!
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      2 1
      خداروشکر دیگه ارزش پاسپورت آمریکایی از دستمال توالت هم پایین تر رفت و میشه به جای دستمال توالت از پاس آمریکایی استفاده کرد، بزودی دلار هم به سرنوشت پاسش دچار میشه!!!
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 1
    هر وقت شانگهای ۱۰۰۰ تومن ارز آورد پائین این هم میاره تاثیرش حداقل ده سال طول میکشه اونم در سطح پائین اکثر این کشورها عضو مثل هند و چین برزیل بسیار خودکفا هستند
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      1 0
      میدونم خیلی ناراحتی غربگدا جان، میتونی از پای منقل پاشی بری کله تو محکم بزنی تو دیوار روبرو!!!
  • مانا IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    0 0
    جلوی ورود اسلحه از عراق به ایرانو بگیرن خونه های مردم خوزستان پر شد از انواع اسلحه گرم که امنیت مردم برقرار بشه بعد امید ببندن به اقتصاد و بریکس بریکس بکنن تیراندازی های شبانه جلوی چشم پاسگاه این بزرگترین عیب امنیت ایرانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس