.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه مدعی شد نمی‌تواند جزئیات تکمیل توافق تبادل زندانی با ایران را افشا کند.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری امروز دوشنبه مدعی شد که نمی‌تواند جزئیات مربوط به تکمیل مبادله زندانی با ایران را افشا کند.

ویدانت پیتل گفت: «جزئیات روند تکمیل مبادله زندانی با ایران را الان افشا نمی‌کنیم چون این فرایندی است که هنوز در جریان است.»

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران تصریح کرد که وجوه بلوکه شده‌ای که قرار است آزاد شوند مربوط به نفتی است که در دولت قبل به ریاست «دونالد ترامپ» از ایران خریداری شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «اجازه بدهید یک گام دیگر به عقب رفته و یادآوری کردیم علت اینکه این وجه در کره جنوبی هستند در وهله اول این است که دولت قبل به چندین کشور اجازه داد به خرید نفت از ایران ادامه داده و وجوه آن در حساب‌های خاصی نگهداری شود.»

منابع خبری روز ۱۹ مردادماه از توافق مبادله زندانی میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا خبر دادند. روزنامه نیویورک‌تایمز، به عنوان اولین رسانه‌ای که این خبر را منتشر کرد گزارش داده بود پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند از زندان آزاد خواهند شد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابعی که اشاره‌ای به نام آنها نشده بود مدعی شده حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد.

مطابق ادعاهایی که تا کنون مطرح شده‌اند سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی سه نفر از زندانی‌های تبعه آمریکا هستند که قرار است از ایران آزاد شوند. به نام دو زندانی دیگر اشاره‌ای نشده است.

سیامک نمازی که ۵۱ سال سن دارد سال ۱۳۹۵ در ایران به دلیل همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد.

خبرگزاری فارس چند ماه پیش در گزارشی درباره «مراد موشه طاهباز» او را یک یهودی با تابعیت سه‌گانه ایرانی-آمریکایی-انگلیسی معرفی کرده و نوشته بود: «او از جاسوسان اصلی و مهم مراکز حساس نظامی ایران در پوشش پروژه زیست‌محیطی بوده است که در سال ۹۶ دستگیر شد. طاهباز، رفت‌وآمد متعددی به سرزمین‌های اشغالی داشت و از مدیران شرکت «اَمریکا پارتنرز» بود.»

طبق این گزارش، طاهباز با شرکای اسرائیلی-آمریکایی خود به نام جوزف و رالف برنشتاین در سرزمین‌های اشغالی، به ساخت مجموعه‌های تفریحی و قمارخانه برای نیروی هوایی ارتش این رژیم، تحت نظارت یک ژنرال اسرائیلی به نام «ژنرال ران رونن پکر»، مشغول بوده است.

طاهباز یک شکارچی قدیمی حیات وحش است و بنیانگذار موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» در ایران بود و پدر او، قاسم طاهباز در دوران رژیم پهلوی، نماینده مجلس و از نزدیکان دربار پهلوی بود که سابقه غصب اراضی، با حمایت شاه پهلوی را داشت.

عماد شرقی، سومین فرد زندانی است که طبق ادعای نیویورک‌تایمز از زندان آزاد خواهد شد. عماد شرقی در ژانویه سال ۲۰۲۱ به اتهام «جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی» به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

شرقی نخستین بار اردیبهشت سال ۹۷ بازداشت شده و تا دی‌ماه همان سال در زندان مانده و با قید وثیقه آزاد می‌شود، ولی قبل از برگزاری دادگاه تجدیدنظر، قصد فرار از ایران را داشته است.

یک خبرگزاری در ایران در گزارشی اردیبهشت‌ماه سال گذشته به توضیح درباره پرونده عماد شرقی پرداخت و نوشت: «عماد ادوارد شرقی، در سال ۲۰۱۶ به هدف فعالیت اقتصادی و در پوشش تاجر وارد ایران شد، اما فعالیت اقتصادی عملاً پوششی برای رفتارهای جاسوسی وی در عرصه نظامی به‌خصوص حوزه ترابری و جنگی هلیکوپتری بوده است؛ درواقع این فرد با کمک همدستانش، اطلاعاتی درباره صنایع هلیکوپتری جمع‌آوری کرده است که هیچ ارتباطی به عرصه اقتصادی نداشته است و اسنادی که از وی کشف‌شده است، حکایت از آن دارد که اقدامات وی در حوزه جاسوسی نظامی بوده است و احتمالاً هدف از این اقدامات، ضربه زدن به زنجیره تأمین قطعات برای تعمیرات هلیکوپتر بوده است.»

در کنار اثبات جاسوسی شرقی، یکی از اقدامات مشکوک عماد بعد از آزادی با قید وثیقه و انتظار برای تشکیل دادگاه تجدیدنظر، قصد وی برای فرار از کشور از طریق مرزهای آذربایجان غربی بوده و احتمالاً مقصد وی، ترکیه بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    2 0
    لعنت بر این هر سه جاسوس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس