کد خبر 1514063
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
توافق تلفنی پوتین با اردوغان برای سفر به ترکیه

سخنگوی کاخ کرملین ضمن اشاره به تماس تلفنی رؤسای جمهور روسیه و ترکیه، گفت در صورت پایبندی غرب به الزاماتش در بخش مربوط به مسکو در توافق غلات، روسیه هم به این توافق باز می‌گردد.

به گزارش مشرق، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه امروز (چهارشنبه) از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای او خبر داد.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین ضمن تایید انجام شدن تماس تلفنی پوتین و اردوغان، گفت که دو طرف بر سر سفر رئیس جمهور روسیه به ترکیه توافق کردند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد:‌ «رئیس جمهور [پوتین] با اردوغان درباره همکاری‌های دوجانبه روسیه و ترکیه، ارتقای روابط اقتصادی، اجرای پروژه‌های حوزه انرژی و همچنین همکاری در زمینه گردشگری گفتگو کردند».

سخنگوی کرملین درباره رایزنی پوتین و اردوغان درباره توافق صادرات غلات از بنادر اوکراین در دریای سیاه نیز اظهار داشت: «رئیس جمهور تاکید کرد اگر بخش مربوط به روسیه در این توافق اجرا نشود، تمدید آن معنایی ندارد».

طبق این گزارش، پسکوف ادامه داد: «پوتین در تماس تلفنی با اردوغان تصریح کرد که در صورت پایبندی غرب به الزاماتش در بخش مربوط به مسکو در توافق غلات، روسیه هم به این توافق باز می‌گردد. جدای از این، روسیه گزینه‌هایی برای ارسال رایگان غلات به کشورهای نیازمند را بررسی می‌کند».

توافق صادرات غلات از دریای سیاه، که توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۲ امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه است. این توافق در ۲۲ جولای امسال در پی موافقت نکردن روسیه با تمدید آن، فسخ گردید.

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تامین می‌کنند.

پسکوف در بخش دیگری از صحبت‌هایش، درباره تمایل کشورهای مختلف برای پیوستن به گروه بریکس و گزارش‌ها درباره احتمال ایجاد گروهی جانبی برای بریکس جهت عضویت این کشورها، گفت: «ایجاد چنین سازمان موازی با بریکس در دستورکار نیست».

به نوشته اسپوتنیک، این مقام روس همچنین در پاسخ به سوالی درباره تسلیح یگان‌های نظامی خصوصی در مناطق مرزی غرب روسیه، تصریح کرد: «این کار مطابق با قانون و کنترل سلاح‌ها اجرا می‌شود. تمام سازوکارهای کنترلی آماده و اجرای چنین اقداماتی به دلیل حملات اوکراین ضروری است».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    14 2
    به اوکراین سلاح میده باز ارباب پوتین دست نیاز بهش دراز میکنه قدرت اینه ها.نه اینکه هر سازی زدن برقصی هیچی بهت ندن به کنار تازه بیان واسه تمامیت ارضیت هم تصمیم بگیرن
    • یهمن IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      1 0
      پوتین به دست بوسی اردوغان میره
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    6 3
    یاشاسین اردوغان
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    6 1
    پوتین آویزان همه شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس