کد خبر 1520931
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
پوتین و اردوغان درباره هاب گازی گفتگو خواهند کرد

پوتین و اردوغان در نشست آتی درباره هاب گازی، نیروگاه اتمی آکویو و معامله غلات گفتگو خواهند کرد.

به گزارش مشرق، یک منبع آگاه در آنکارا گفت که انتظار می‌رود رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در دیدار آتی خود در مورد ساخت نیروگاه هسته‌ای آکویو در ترکیه گفتگو کنند.

یک منبع آگاه در آنکارا به تاس گفت: «موضوع ایجاد هاب گازی در ترکیه و ساخت نیروگاه اتمی آکویو ممکن است به یکی از موضوعات اصلی مذاکرات آتی بین رؤسای جمهور روسیه و ترکیه، ولادیمیر پوتین و طیب اردوغان تبدیل شود.»

این منبع گفت: «علاوه بر معامله غلات، رهبران ممکن است در مورد هاب گازی به عنوان یکی از موضوعات مهم بحث کنند. علاوه بر این، انتظار می‌رود که آنها در مورد ساخت نیروگاه هسته‌ای آکویو در ترکیه گفتگو کنند. آنکارا اولویت بالایی برای این پروژه‌ها قائل است.»

پیش از این، یک منبع دیپلماتیک در ترکیه گفته بود که دیدار پوتین و اردوغان در سوچی برنامه‌ریزی شده است و تاریخ احتمالی آن ۴ سپتامبر ذکر شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در ۳ اوت گفت که تاریخ و مکان دیدار رؤسای جمهور روسیه و ترکیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک مورد توافق قرار خواهد گرفت. پسکوف یک روز پیش از آن گفت که محل نشست مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و لزوماً ترکیه نیست. پسکوف افزود که پوتین گفت که اکنون زمان حضور او در این کشور است، بنابراین انجام هرگونه بازدید برای او دشوار است.

همزمان، کرملین اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برنامه‌ای برای حضور در نشست آتی گروه ۲۰ ندارد.

«دیمیتری پسکوف» رئیس دفتر ریاست جمهوری روسیه در نشست خبری در مسکو در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا پوتین قصد دارد در نشست گروه ۲۰ که قرار است ماه سپتامبر آینده در هند برگزار شود، حضور یابد، گفت: نه، رئیس جمهور چنین برنامه‌ای ندارد.

وی افزود که رئیس جمهور روسیه اکنون برنامه کاری شلوغی دارد و تمرکز اصلی او همچنان بر عملیات ویژه نظامی در اوکراین است و عملیات ویژه نظامی برای جلوگیری از اقدامات تروریستی رژیم کی یف مانند حملات پهپادی در حال انجام است.

پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا پوتین از طریق ویدئو کنفرانس در اجلاس سران گروه ۲۰ در هند شرکت خواهد کرد یا خیر، گفت که نحوه حضور پوتین بعداً مشخص خواهد شد.

سخنگوی کرملین درباره دیدار پوتین و اردوغان همتای ترکیه‌ای او هم گفت: «طرفین توافق کرده‌اند که در نزدیک‌ترین زمان ممکن دیدار کنند و برنامه‌ریزی برای این دیدار با جدیت صورت گرفته است و زمان دقیق آن را اعلام خواهیم کرد.»

همچنین یک منبع در ریاست‌جمهوری ترکیه رایزنی‌ها بر سر تمدید توافق صادرات غلات از دریای سیاه را مثبت ارزیابی کرد. روزنامه «ینی شفق» ترکیه روز سه‌شنبه به نقل از یک منبع در دفتر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که پیشرفت قابل توجهی در رایزنی‌ها بر سر تمدید قرارداد غلات به دست آمده است.

این روزنامه به استناد منبع ریاست جمهوری ترکیه نوشت که پیشرفت چشمگیری در این مورد حاصل شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 2
    رفاقت موش و چغز
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 3
    هاب گازی برای ترکیه صرفا یک جوک است . ترکیه فقط میتواند مسیر ترانزیت و ذخیره به اروپا باشد. ترکیه فاقد ذخایر گازی قابل اتکا است .
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    4 0
    در پایان مذاکرات فاتحه ای هم برای ایران خواهند خواند
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      0 1
      پوتین تو جلسه بریکس از تبدیل ایدان به هاب جهانی گفت و حتی اسم خلیج فارس هم اورد دستور داده اگر ایران توان راه آهنساختن نداره ما با سرمایه گذاری ورود میکنیم حالا فاتحه اردوغان با دلار ۳۰ لیری خوندست یا ایران؟؟
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 3
    دو دیکتاتور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس