کد خبر 1513533
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
اوکراین: با کرواسی بر سر ترانزیت غلات توافق کردیم

وزیر امور خارجه اوکراین ادعا کرد، کشورش با کرواسی بر سر استفاده از بنادر این کشور برای ترانزیت غلات به توافق رسیده است.

به گزارش مشرق، «دمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه مدعی توافق کشورش با کرواسی برای ترانزیت غلات اوکراین با استفاده از بنادر این کشور در ساحل رودخانه دانوب و دریای آدریاتیک شد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، کولبا بعد از نشستش با «گوردان گرلیک-رادمن»، همتای کرواسیایی خود که به کی‌یف سفر کرده بود گفت: «ما بر سر امکان استفاده از بنادر کرواسی در ساحل رودخانه دانوب و دریای آدریاتیک برای نقل و انتقال غلات اوکراین توافق کرده‌ایم. در مرحله بعد موثر ترین مسیرها به این بنادر را بررسی کرده و از این گزینه به صورت تمام و کمال استفاده می‌کنیم.»

در ۲۲ جولای ۲۰۲۲ (۳۱ تیر ۱۴۰۱) توافقی بین نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل برای صادرات غلات از دریای سیاه امضا شد که شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه بود.

این توافق غلات به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان ملل و ترکیه برای جلوگیری از منقضی شدنش، روز ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) به پایان رسید و خبری از تمدید آن نیست. کشورهای غربی، روسیه را به ایجاد بحران و ناامنی غذایی در بحبوحه جنگ متهم می‌کنند. روسیه با رد این اتهامات می‌گوید بلافاصله پس از برآورده شدن خواسته‌هایش ذیل این توافقنامه، به آن باز خواهد گشت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه چند روز پیش گفت، هیچ یک از بندهای توافق غلات در زمینه صادرات کودهای شیمیایی و غلات روسیه به بازارهای جهانی محقق نشده و فروش دوباره غلات صادراتی اوکراین، باعث تقویت آمریکا و اروپا شده است. به گفته وی، موانع موجود در توافق غلات حتی مانع از ابتکار روسیه برای ارسال رایگان کود به کشورهای فقیر شد. روسیه از اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه خود به دلیل جنگ اوکراین که مانع صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی شده، به شدت ناراضی است؛ محصولاتی که مسکو آن را برای زنجیره غذایی جهانی نیز مهم می‌داند.

وزیر امور خارجه اوکراین همچنین گفت با گرلیک-رادمن درباره تقویت پشتیبانی کرواسی از کی‌یف مذاکره کرده و دو طرف بر سر ساز و کارهای مشخصی که به زودی اجرایی می‌شوند توافق کردند.

وزارت دفاع روسیه اخیرا اعلام کرد از تاریخ ۲۰ جولای (۲۹ تیر) تمامی کشتی‌هایی که در دریای سیاه به مقصد بنادر اوکراین حرکت کنند را به عنوان کشتی‌هایی که بالقوه حامل محموله‌های نظامی هستند در نظر گرفته و کشورهایی که پرچمشان روی این کشتی‌ها باشد را به عنوان طرفهایی که در حمایت از اوکراین در جنگ مداخله کرده‌اند می‌داند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حاجی از سه راه جوبشور IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 0
    دست و پا زدن های مذبوحانه یک دولت کوکائینی
  • عمیر IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 0
    شعار هر #کوکائینی درود بر #اوکراینی☠💙💛💀
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 0
    آخی بنادرت بسته شده و محاصره دریایی شدی عزیزجان؟ چیزی نیست نوش جان. اول ببین جات بعدا بذار پات
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 0
    روسیه با حمله پیش دستانه که طبق منشور ملل متحد حق مسلم اوست، برنامه آمریکا و ناتو برای حمله به روسیه با جلوداری اوکراین اشغالی را خنثی کرد چنانچه خود دبیرکل حیله گر ناتو صراحتا اعتراف کرد سالها اوکراین را تسلیح و آماده برای حمله به خاک روسیه کرده بودیم. #درود بر روسیه🇷🇺
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 0
    کرایه حمل این غلات ازبنادر کرواسی واقعا سرسام آورمیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس