غلات

منابع مطلع در آنکارا می‌گویند دولت ترکیه در حال مذاکره با غرب جهت گرفتن ضمانت‌هایی برای اجرای بخش مربوط به روسیه در توافق صادرات غلات و امکان تمدید دوباره آن است.

به گزارش مشرق، با گذشت چند روز از انقضای توافق صادرات غلات از بنادر اوکراین در دریای سیاه با مشارکت روسیه، ترکیه، کی‌یف و سازمان ملل در پی عدم موافقت مسکو با تمدید آن به دلیل اجرا نشدن بخش مربوط به این کشور در این قرارداد، اکنون گفته می‌شود آنکارا در تکاپوی تمدید این توافق است.

یک منبع مطلع در آنکارا امروز (دوشنبه) گفت که امیدهایی برای بازگشت روسیه به توافق غلات وجود دارد، اما نباید بدون تضمین غرب برای رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی روسیه، انتظار این امر را داشته باشند.

این منبع حاضر در مذاکرات ترکیه با غرب، در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» توضیح داد: «بله [امیدی به بازگشت روسیه هست]. البته این مسئله کاملاً به آمادگی غرب برای رفع موانع صادرات روسیه بستگی دارد».

وی که خواست نام یا سمتش فاش نشود، اظهار داشت: «ما (ترکیه) به دنبال تضمین‌های مشخصی از شرکای غربی خود در این مذاکرات هستیم. نبود این تضمین‌ها هم‌اکنون به این واقعیت منجر شده که سازوکار [صادرات غلات] متوقف شود و ما با خطر بحران غذایی در جهان روبه‌رو هستیم».

این منبع ترکیه‌ای ادامه داد: «مذاکراتی با کشورهای غربی در مورد چگونگی از سرگیری اجرای توافق غلات در جریان است. من نمی‌خواهم وارد جزئیات این روند، که هماهنگی‌هایش توسط سازمان ملل انجام شده، بشوم اما کار بسیار فعال و جدی در حال انجام است».

وبگاه ریانووستی به نقل از وی نوشت: «تا آنجا که من می‌دانم، مکالمات تلفنی در سطح بالا (میان روسای جمهور ترکیه و فدراسیون روسیه) در آینده نزدیک انجام خواهد شد. در میانه موضوعات دیگر، گزینه‌های خاصی درمورد چگونگی کمک به پردازش و تحویل مواد غذایی روسیه به کشورهای نیازمند نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت».

توافق صادرات غلات از دریای سیاه، که توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۲ امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه است. این توافق در ۲۲ جولای امسال در پی موافقت نکردن روسیه با تمدید آن، فسخ گردید.

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تامین می‌کنند.

پیش از این، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین ضمن اشاره به اجرا نشدن بخش مربوط به روسیه در توافق صادرات غلات اوکراینی، گفت که بازگشت مسکو به این توافق غیرممکن شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    7 0
    همهٔ کشورها از جمله روسیه باید مطمئن باشه که هیچ ضمانتی از یه مشت یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکش نمیشه گرفت و اولین محموله رو که. روسیه ارسال کنه اونا میزنن زیرش!! از قدیم گفتن یانکی خوب فقط یانکی مرده هست!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس