بیانیه مشترک آمریکا، کره جنوبی، و ژاپن علیه کره شمالی

آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در بیانیه‌ای مشترک آزمایش موشکی اخیر کره شمالی را محکوم کردند و مدعی شدند که پیونگ‌یانگ «این اقدامات غیرقانونی» را متوقف کند و به میز مذاکره برگردد.

به گزارش مشرق، وزرای خارجه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن با انتشار بیانیه‌ای مشترک آزماش موشک بالستیک قاره‌پیما کره شمالی را محکوم کردند و از پیونگ‌یانگ خوانستند «این اقدامات تنش‌زا و غیرقانونی» را متوقف و به میز مذاکره برگردد.

کره شمالی اخیراً در پاسخ به اقدامات تنش‌زای آمریکا در شبه‌جزیره کره و انجام رزمایش‌های مشترک سئول و واشنگتن در نزدیکی مرزهایش، تعداد آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده است.

تازه‌ترین آزمایش موشکی کره شمالی روز چهارشنبه انجام شد. بنا بر گزارش رسانه‌های کره جنوبی و ژاپن این موشک قاره‌پیما در سواحل شرقی کره شمالی شلیک شد، به مدت ۷۴ دقیقه تا ارتفاع ۶۰۰۰ کیلومتری (۳۷۲۸ مایلی) و بردی معادل ۱۰۰۰ کیلومتر پرواز کرد که به گفته مقامات ژاپن، این طولانی‌ترین زمان پرواز یک موشک کره شمالی بود.

«کیم سون»، نماینده دائم کره شمالی دیروز جمعه در نشست شورای امنیت با حمله به اقدامات تحریک آمیز نظامی آمریکا در سواحل نزدیک کره شمالی گفت: شرایط در شبه جزیره کره با تحرکات نظامی بی‌سابقه آمریکایی‌ها در استقرار زیردریایی هسته‌ای برای نخستین بار طی ۴۰ سال گذشته به سمت تنش پیش می‌رود. واشنگتن با تحرکات خطرناک تحریک آمیز نظامی اطلاعاتی در اطراف سواحل این کشور درصدد استقرار سلاح‌های اتمی جدید علیه پیونگ یانگ در کره جنوبی است و این اقدامات تحریک‌آمیز شرایط را به سمت تنش خواهد کشاند.

خبرگزاری دولتی کره شمالی شامگاه پنجشنبه گزارش داد که آمریکا و کره جنوبی در اولین نشست گروه مشورتی هسته‌ای (NCG) به زودی درباره طرح استفاده از سلاح هسته‌ای علیه کره شمالی گفت‌وگو و رایزنی خواهند کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس