1

درحالی‌که مکرون روی برخورد سلبی با شورشیان «نسل Z فرانسوی» تأکید اساسی دارد در آن‌سو «نسل نیت ایرانی» باوجود بازی در طراحی ویژه دشمن از رأفت اسلامی برخوردار شده است.

سرویس سیاست مشرق- غارت فروشگاه‌ها، آتش زدن اتوبوس‌ها، پرتاب کوکتل مولوتف و اسلحه‌کشی خیابانی نمایی عجیب از وضعیت این روزهای شهر پاریس است. این روزها در بسیاری از شهرهای فرانسه اعتراض‌ها به کشته شدن نوجوان ۱۷ ساله به نام «نائل» به دست پلیس فرانسه روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

شامگاه شنبه حدود ۴۵ هزار پلیس ازجمله نیروهای یگان‌های ویژه و خودروهای زرهی از مقر خود بیرون زده و در میادین اصلی شهرهایی نظیر پاریس، لیون و مارسی بالگردهایی استقرار یافتند. اگرچه سرویس اطلاعات داخلی فرانسه در همان لحظات اولیه آغاز اعتراضات اعلام کرد که نبض تحولات را در دست دارد اما تنش‌ها و درگیری‌ها به‌سرعت افزایش‌یافته تا جایی که خانه یک شهردار فرانسوی در حومه پاریس هم به دست معترضان به آتش کشیده شد.

اما بزرگ‌ترین مرکز بحران در شهر مارسی بود. در این شهر توریستی، پلیس گاز بارها اشک‌آور شلیک کرد و درگیری‌های خیابانی میان جوانان و نیروهای پلیس تا اواخر شب ادامه داشت.

در حال حاضر مقامات محلی در سرتاسر فرانسه محدودیت‌هایی را علیه تجمعات وضع کردند و به حمل‌ونقل عمومی دستور دادند فعالیت خود را در عصر متوقف کند و مقرراتی را برای آمدوشد اعمال کردند. وزیر کشور فرانسه در توئیتی اعلام کرد که پلیس ۴۲۷ شورشی را از روز شنبه تا یک‌شنبه دستگیر کرده است.

بیشتر بخوانید:
فرانسه روی خط ناآرامی/ بازداشت معترضان ادامه دارد

انتشار اخباری درباره محدودیت اینترنت در برخی مناطق فرانسه

افزایش تدابیر امنیتی در فرانسه و محدودیت دسترسی مردم به اینترنت

تجهیزات ضدتروریستی در خیابان‌های فرانسه

طبق اطلاعیه وزارت کشور فرانسه، هزار و ۳۰۰ معترض به خشونت‌های پلیس طی ناآرامی‌های دو روز جمعه و شنبه در شهرهای مختلف این کشور بازداشت شدند. وزیر دادگستری فرانسه اعلام کرد که ۳۰ درصد از بازداشت‌شدگان زیر ۱۸ سال سن دارند. برخی افراد در شهرهای گرونوبل، لیون، مارسی و سنت‌اتین فروشگاه‌های بزرگ را غارت کردند. مقامات فرانسوی اطلاعات دقیقی از شمار زخمی‌های معترضان ارائه نمی‌دهند. دفتر امور کنسولی چین دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرکنسولگری چین در مارسی به فرانسه شکایت کرده است که شیشه‌های اتوبوس حامل یک گروه توریستی چینی در این شهر شکسته شده و شماری زخمی شده‌اند.

لیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه در توصیف حجم آشوب‌ها به خبرنگاران گفته است: «ما از هیچ‌چیز نخواهیم گذشت و دولت هیچ خشونتی را رها نخواهد کرد». وی به شهرداران اطمینان داد: «ما اجازه نمی‌دهیم چیزی از بین برود و در کنار شهرداران خواهیم بود.»

اریک زمور، رهبر حزب دست راستی «تسخیر مجدد» به‌صراحت درباره خطر جنگ داخلی هشدار داد و گفت: «ما در آستانه یک جنگ داخلی هستیم. این‌یک جنگ قومی و نژادی است، ما به‌وضوح می‌توانیم نیروهای درگیر را ببینیم.» او که معتقد است، ماکرون ضعف نشان داده، می‌گوید: «شما به فردی مصمم و محکم نیاز دارید. اگر من در قدرت بودم، اول‌ازهمه جلوی مهاجرت را می‌گرفتم. اعطای تابعیت با محل تولد و جمع شدن خانواده به‌واسطه شهروندی را حذف می‌کردم، ورود دانشجویان را به نزدیکی صفر می‌رساندم و افراد شرور، مجرمان بعد از سپری کردن محکومیتشان و بیکاران بیش از شش ماه را اخراج می‌کردم.»

مکرون والدین شورشیان پاریسی را ۲ سال زندان و ۳۰ هزار یورو جریمه کرد!/ نسل نیت در تهران با نسل Z در پاریس چه تفاوتی باهم دارند؟

فراخوان شبانه جوانان محلات پاریس فیک نیست!

یکی از معضلات بزرگ پلیس فرانسه در جمع‌کردن شورش خیابانی فراخوان‌های متعددی است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. در پاریس پس‌ازآنکه در شبکه‌های اجتماعی فراخوانی برای تجمعات در خیابان شانزلیزه منتشر شد، پلیس این کشور تمهیدات امنیتی را در این خیابان افزایش داد. خیابان اصلی که اغلب مملو از توریست‌ها بود، این بار با نیروهای امنیتی و ایست‌های بازرسی پر شد. فابین روسل، رهبر حزب کمونیست فرانسه روز شنبه گفت که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی باید تحت قوانین کشور محدود شود. وی تصریح کرد: «ما باید نقش شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنیم. وقتی‌که شرایط در کشور متشنج است، این شبکه‌های اجتماعی باید متوقف شوند. من ترجیح می‌دهم که وضعیت اضطراری در شبکه‌های اجتماعی اعلام شود.»

در لیون و مارسی بدترین ناآرامی‌ها رخ‌داده است. کافه‌ها، کیوسک‌ها و خرده‌فروشان موردحمله قرارگرفته‌اند، ویترین‌ها شکسته، اجناس غارت‌شده و اثاثیه ویران‌شده است. در همین زمینه روزنامه گاردین نوشت: روش‌های خشونت‌آمیز و گاه وحشیانه پلیس فرانسه مشکل اساسی و بزرگی تلقی می‌شود. این مساله در اعتراضات خیابانی معترضان موسوم به «جلیقه‌زردها» در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برجسته شد؛ هنگامی‌که هزاران نفر از معترضان زخمی شدند.

سال گذشته نیز مشکل مشابهی در اعتراضات به اصلاحیه و افزایش قانون بازنشستگی در فرانسه رخ داد. نهادهای حقوق بشری و همچنین دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل به اعتراضات اخیر واکنش تندی نشان دادند و با اشاره به قتل نائل ۱۷ ساله گفتند اکنون برای فرانسه وقت آن رسیده به‌طورجدی به مشکلات عمیق مربوط به نژادپرستی رسیدگی کند. این وضعیت باعث شده است که یکی از واحدهای ویژه امنیتی که مخصوصاً برای مقابله با خشونت در شهر آموزش‌دیده است (CRS۸) برای حمایت از پلیس در لیون مستقر شود.

مکرون والدین شورشیان پاریسی را ۲ سال زندان و ۳۰ هزار یورو جریمه کرد!/ نسل نیت در تهران با نسل Z در پاریس چه تفاوتی باهم دارند؟

مکرون والدین شورشیان پاریسی را ۲ سال زندان و ۳۰ هزار یورو جریمه کرد!/ نسل نیت در تهران با نسل Z در پاریس چه تفاوتی باهم دارند؟

جوکرها خیابان‌های پاریس را تسخیر می‌کنند؟

درباره تیپولوژی معترضان نیز آمارهای جالبی منتشرشده است بر اساس گزارش اولیه و تفکیک‌شده از سوی پلیس فرانسه بازداشت‌شدگان، عمدتاً با میانگین سنی ۱۷ سال، نگرانی‌ها را در مورد دخالت جوانان در این اعمال خشونت‌آمیز افزایش داده‌اند. برخی از کودکان ۱۳ ساله به‌عنوان شرکت‌کنندگان در اعتراضات شناسایی شدند که سؤالات جدی در مورد دلایل اصلی خشم و نارضایتی آن‌ها ایجاد کرد.

ماکرون پیش‌ازاین در پی تشدید آشوب‌ها از والدین خواسته بود فرزندانشان را در خانه نگه‌دارند. او گفته بود: «شبکه‌های اجتماعی نقش عمده‌ای در به وجود آمدن شرایط داشته‌اند. ما مشاهده کرده‌ایم که شبکه‌های اجتماعی مانند اسنپ‌چت و تیک‌تاک بستری برای شکل‌گیری و سازمان‌دهی تجمعات خشونت‌آمیز بوده‌اند.»

اریک دوپون مورتی، وزیر دادگستری فرانسه، نیز اعلام کرد که می‌تواند والدین را در قبال دخالت فرزندانشان در اعتراضات پاسخگو کند. این مقام فرانسوی در اظهارنظری عجیب گفته است که والدینی که به فرزندانشان علاقه‌ای ندارند و اجازه می‌دهند تا دیروقت در خیابان پرسه بزنند، بدانند که مقصدشان کجاست. آن‌ها با دو سال زندان و جریمه ۳۰ هزار یورویی روبه‌رو هستند!

وزیر دادگستری فرانسه همچنین اعلام کرد که قصد داریم حساب کاربری جوانان را در شبکه‌های اجتماعی که از این سکوها برای تعیین زمان، مکان و نحوه اعتراضات استفاده می‌کنند، از بین ببریم. احتمالاً دستگاه قضایی از اپراتورها بخواهد آی‌پی آدرس‌ها را تحویل دهند.

همچنین در این بخشنامه آمده که برای ممانعت از حضور درصحنه اعتراضات و تظاهرات، تدابیری اندیشیده شده و والدین ملزم به پرداخت جریمه خسارت‌هایی که فرزندانشان به بار می‌آورند، هستند. مورتی در راستای اعمال فشار بر شبکه‌های اجتماعی ازجمله اسنپ‌چت که بین جوانان فرانسوی محبوبیت زیادی دارد، تأکید کرد: «از دادستانی عمومی می‌خواهم اسنپ‌چت و شبکه‌های اجتماعی مشابه آن را توقیف کند.» مورتی همچنین یادآور شد که مقامات قادرند هویت کاربران اینترنتی را که ویدئوی آشوب‌ها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، شناسایی کرده و تحویل مراجع قضایی دهند.

راسل راکوسن، سخنگوی اسنپ‌چت که یکی از پلتفرم‌های اجتماعی است که ماکرون آن را به دست داشتن در آشوب‌های جاری فرانسه متهم کرده است، می‌گوید که این شرکت بر اقدامات خود برای شناسایی و نیز موارد مرتبط با شورش‌ها در فرانسه افزوده است. راکوسن تصریح کرد: خشونت پیامدهای مخربی دارد و ما محتوایی را که نفرت یا رفتار خشونت‌آمیز را در هر بخشی از اسنپ‌چت ترویج یا تحریک کند، تحمل نمی‌کنیم. ما فعالانه این نوع محتواها را تعدیل می‌کنیم و هنگامی‌که پیدا کنیم، آن‌ها را حذف کرده و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

ماکرون، علاوه بر اسنپ‌چت، شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر تیک‌تاک و دیگر پلتفرم‌ها را هم متهم کرده که باعث تحریک و ناآرامی شده‌اند. نشریه فرانسوی Le Point در گزارشی در مورد اعتراضات فرانسه با تشبیه معترضان به جوکرها نوشته است که دولت مکرون در شش روز گذشته به‌جای پرداختن به شیوه‌های اقناعی، با برخوردهای تحکم‌آمیز و همراه با خشونت، خود، تبدیل به عاملی دیگر برای چالش‌های بیشتر شده است. رئیس دولت فرانسه در چند روز اخیر با گسیل ۴۵ هزار نیروی پلیس به خیابان‌ها متوسل به خشونت شد، پس‌ازآن از اثرات مخرب شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای سخن گفت و حکم به فیلترینگ برخی شبکه‌ها داد و درنهایت دیروز نیز والدین نوجوانان را مقصر بروز این بحران قلمداد کرد، او راه سخن گفتن با جوکرها را نمی‌داند! شهروندان هرروز صبح به این می‌اندیشند که پایان این بحران چه خواهد بود؟ اریک زمور، رهبر حزب راست‌گرای «تسخیر مجدد» در پاسخ به سؤال رویارویی‌های پلیس و دولت با مردم را «جنگ داخلی» دانست!

مکرون والدین شورشیان پاریسی را ۲ سال زندان و ۳۰ هزار یورو جریمه کرد!/ نسل نیت در تهران با نسل Z در پاریس چه تفاوتی باهم دارند؟

نسل NEET در تهران با نسل Z در پاریس چه تفاوتی باهم دارند؟

شبکه تروریستی اینترنشنال که با اندکی ملاحظه‌کاری‌های خاص اعتراضات فرانسه را پوشش می‌دهد درباره این روزهای پاریس می‌گوید: نائل با یک مرسدس بنز قلابی دستگیرشده است، پلیس او را نگه داشت که کنترلش کند، بدون گواهینامه و بیمه بوده و ۱۲ بار سابقه دستگیری داشته است. چهار بار سابقه داشته که به حرف پلیس گوش نداده است. چندین بار برای خریدوفروش اموال دزدی دستگیرشده است. سه روز قبل از اینکه این مساله پیش بیاید بازداشت ‌شده بود...

بی‌بی‌سی فارسی نیز بدون آنکه به تهدیدات مکرون علیه والدین فرانسوی بپردازد تنها به توصیف میدانی از غلبه پلیس بر شورشیان پرداخته است؛ در حالی این اتفاق عجیب توسط رسانه‌های فارسی‌زبان اروپایی مخابره شده است که نزدیک به یک سال قبل و با شروع چند سری آشوب‌های محله محور در تهران و برخی از شهرها ماشین خبرپراکنی به‌صورت شبانه‌روزی مشغول تولید اخباری بود که اغتشاشات را جهت‌دهی انقلابی می‌کرد.

البته این تنها تفاوت شورش پاریس با تهران نیست! درحالی‌که مقامات فرانسوی خشونت تمام‌عیار پلیس را قانون نامیده و برای خانواده‌های پاریسی خط‌ونشان می‌کشند، در ایران مدل مواجهه با عوامل آشوب بسیار متفاوت از شیوه فرانسوی بوده است.

درحالی‌که مکرون روی برخورد سلبی با شورشیان «نسل Z فرانسوی» تأکید اساسی دارد در آن‌سو «نسل نیت ایرانی» باوجود بازی در طراحی ویژه دشمن علاوه بر آنکه از رأفت اسلامی برخورد شده و عفو خورده است؛ دغدغه‌های رهبر انقلاب در دیدار با کارگران درباره این نسل سرگردان بخشی از تفاوت‌های اساسی رفتاری در این ماجراست.

مکرون والدین شورشیان پاریسی را ۲ سال زندان و ۳۰ هزار یورو جریمه کرد!/ نسل نیت در تهران با نسل Z در پاریس چه تفاوتی باهم دارند؟

مکرون والدین شورشیان پاریسی را ۲ سال زندان و ۳۰ هزار یورو جریمه کرد!/ نسل نیت در تهران با نسل Z در پاریس چه تفاوتی باهم دارند؟

رهبر انقلاب با اشاره به تلاش بیشتر مسئولین کشور برای کارآفرینی فرمودند:

اینکه یک دسته جوان‌هایی هستند که نه دنبال تحصیل‌اند، نه دنبال کارند؛ واقعاً باید صاحب‌نظران سیاسی و اجتماعی و اقتصادی بنشینند برای این‌یک فکری بکنند، به دولت کمک کنند؛ به دولت کمک کنند، بشود یک فکری کرد برای این‌ها. از این قبیل هم متأسّفانِه در داخل کشور داریم؛ جوان‌هایی که کار ندارند، دنبال کار هم نیستند؛ تحصیل نمی‌کنند، دنبال تحصیل هم نیستند. ما تعداد قابل توجّهی جوانِ این‌جوری داریم؛ این هم جوان است، این هم سرمایه است، نبایستی از دست برود...

کلام الهی و هدایت‌کننده رهبر انقلاب در توجه ویژه به نسل نت به‌عنوان سرمایه اجتماعی برای سیاست‌گذاری کلان کشور بخشی از تفاوت نگاه فرهنگ اسلامی و غربی است، در حالی‌که در تهران تلاش‌ها بر آن است که با همین نسل پویا به سراغ دشمن برویم، در پاریس نسل زد به دلیل شدت بالای خشونت‌ها به سمت رادیکالیسم بیشتر سوق پیداکرده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    72 14
    درایران دههای 60 و70 و80 بیکارومجردقطعی بااین وضع است وضع تورم ربامعیشت مردم رافقط درحدزندگی محدودودیدن کوچکترشدن سفره ها علاوه برولنگاری درفضای مجازوتزویرپروری تشویق کرده ولی درفرانسه عده ای تخریب گردرتیراندازی شبه خطابه یک مجرم فراری مهاجردست به تخریب وغارت زده اند که مجازا تشدند ماله کشی بااین اخبارخوب نیست
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      14 59
      نه جانم. فاجعه در فرانسه بالاتر از این حرفاست. مکرون خیلی وقته باغ اروپا و شهر عروس جهان را به طویله و فلاکت تبدیل کرده و خدا را شکر رسوا شد. تسلیت به برخی غربگدایان داخلی
    • DE ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      13 42
      جالبه ، جوان ۱۷ ساله فرانسوی که بزرگترین خلافش رانندگی بدون گواهینامه بوده میشه مجرم فراری بعد نویدافکاری قاتل چاقو کش یا اون قاتل چاقو کش در مشهد میشن قهرمان آزادی و چادر از سر زن ضعیف و بیدفاع کشیدن میشه عمل انقلابی .این است منطق جنبش زن زندگی آزادی . دست من بود از مرحوم خلخالی بدتر باهاتون عمل میکردم .
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      7 27
      انصافاً خودت میدونی چی نوشتی؟!! من که هرچی تلاش کردم نفهمیدم چی نوشتی.
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      7 29
      از نظر مغزهای کوچک و پوسیده غربگدا که حامی فتنه وحوش زن هرزگی هم هستند این گزارشها و افشاگری ها از اوضاع وخیم اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی اربابان غربی شان ماله کشی است
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      6 20
      چرند کمتر بگو
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      7 27
      فقط ماله کشی برای غرب و دیگران خوبه.خخخخخخخ.ای بیچاره های بدبخت
    • علی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      5 26
      از بس پا منقل بودی تحلیل هات بو گند دود گرفته
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      4 30
      11:48 فقط برو بمیر غربگدا، همین!!!
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      9 7
      حرف منطقیه
    • حسین IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      4 26
      استاد اظهار نظر در مورد سیاست جهان هنوز براتون زوده، چطوره اول کمی برای فارسی اول دبستان وقت بزارید؟
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      39 9
      چرا نمیگید در اعتراضات فرانسه و ایران چند نفر کشته شدند ؟؟؟
    • املیانو IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      4 24
      می گی مال فرانسویا آشوبگرن، آشوبگرهای ایرانم حوری قلمانن، خودکشی کرده هاشونم شهیدن سه سال اعتراضات جلیقه زرد ها رو چی می گی که تنها هدف بیرون اومدنشون وضع بد اقتصادیه تقریبا نود درصد این معترض ها همون کارمند ها و کشاورزهای جلیقه زدن بقیم کارتون خواب های فرانسه،،، ما تو ایران به غیر معتادهای ترد شده کارتون خواب نداریم دوست یهودی من،
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      3 19
      اولا ماله دست خودته ثانیا شما چرا به فارسی مسلط نیستی؟ کجایی هستی؟ فرانسه وضعیتش بحرانیه بدون دخالت هیچ شبکه و کشور خارجی چرا؟ چون واقعا بحرانشون داخلیه بالاخره کمک‌های یامفت اروپا به جنگ اوکراین یه جایی بیرون میزد ضمنا فرانسه در سابقه اش کشتار پنج میلیون الجزایری وجود داره فکر کردی میشه به همین راحتی از این سابقه وحشی‌گری فرار کرد؟
    • میثم IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      5 18
      فارسیت هم خوب نیستا انگار با گوگل ترنسلیت به فارسی برگردوندی آلبانی که جمع شد تو از کجا پیام میذاری؟
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      3 22
      اروپای حقیر کوتوله‌فقیری که به اندازه افغانستان هم منابع طبیعی ندارد بداند دیگر تغذیه از ملتهای مظلوم خاورمیانه و شرق تمام شد.
    • ممد IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      3 3
      جالبه مکرون تهدید کرده دده ننه بچه هایی که میان تظاهرات دو سال بندازه زندان و جریمه بکنه این برای سعودی هم قفل هست این اگه تو ایران اتفاق نی افتاد غربگراها تا ده سال می کوبیدن سرمون الان طوری از فرانسه دفاع می کنن که یک صدمشو صداسیما ایام اغتشاشات خانوم ژینا انجام نداد بعد از صدا سیما می نالن دست خدا
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      5 4
      شما هم پدر ساشا سبحانی را به دلیل عدم کنترل فرزندش از وزارت خارجه اخراج و حقوقش را قطع کنید.
    • فاطمه IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      2 0
      فرانسویها هم از ایران یاد میگیرند
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    8 133
    علی کریمی کلاهبردار استوری زده گفته چرا معترضین فرانسه را معترض خطاب می کنید اینا به خونه شهرداری حمله کردند و اغتشاش کردند چطور اغتشاشگران زن زندگی هرزگی ۸ ماه دارن آرمان ها و روح الله ها رو شهید می کنند صداشون در نمیاد ؟؟؟کودک ۹ ساله وحشیانه توسط پلیس فرانسا بازداشت میشه رسانه های معاند چرا نشون نمی دهند ؟ حقوق بی بشر !!!
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      9 7
      علی کریمی کلاهبردارهم باشه بین خودش وخواهرشه به ما ربط نداره همونطورکه هرکدوم صدتا اشکال تو کارمون بین روابط دویاچندافرادداریم ولی اماربیکاری ومجردی وتورم وربا به کی ربط داره کی مسئوله طلبکارنباش صفوی که همه ی این افرادالگوشون اونارومیدونن بخاطرهمین اشرافیت پاشید
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      5 8
      کسی که به خواهرش رحم نمیکنه به هیچکس دیگه ای رحم نمیکنه چه ماله متعفنی کشیدی عزیزم
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    3 107
    مکرون باغ اروپا و شهر عروس جهان را به طویله و فلاکت تبدیل کرده 🤣🤣🤣. ماشالله بهش.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    15 95
    دیکتاتوری محض درفرانسه
  • DE ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    6 110
    این « نسل نیت ایرانی » با آگاهی کامل و حتی مفتخرانه نقش سرباز بیگانه را در شهرهای ایران اجرا کردند . اگر رسانه هایی چون بی بی سی ، اینترنشنال ، صدای امریکا از عمل من حمایت کنند ، باید به عمل خودم شک کنم و متوجه شوم که این کارم برخلاف منافع کشورم است ولی این جماعت به عمل ضد ملی و ضد مردمی خود ادامه دادند و از این جهت باید گفت که این جماعت زن زندگی آزادی سربازان دشمن و آماده سواری دادن به دشمنان ایران هستند .
  • جواد IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    34 6
    فرق اونا با ایران اینکه کل پاریس مارسی و... به اتش کشیدن از ماشین کتابخونه و.. ولی اینجاچی!!
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    110 7
    مقایسه ایران وفرانسه درست نیست .تو فرانسه شما میبینی حتی خبرنگار ایرانی داره از مرکز شهر وکانون درگیری گزارش تهیه میکنه .خیلی ازرسانه های دنیا حتی به طور زنده دارن ازفرانسه گزارش میدن .علت اعتراضات هم به خاطر کشته شدن یک نوجوون خلافکار مهاجر هست
    • ممد IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      2 10
      کمتر چرت بگو لطفا، اونا خبرنگارن خود مردمشون حق ندارن پیام بزارن زندان داره هشتگ شهید سلیمانی یادته اینستاگرام می زد پاک می کرد و اکانت اون ادمی که این پیام می زد حذف می کرد الان این اتفاق دقیقه برای مردمشون داخل اینستاگرام افتاده برو چک کن کمتر حرف مفت بزن صدا مردم اونجا الان حذفه دیکتاتوری مدرن علیه مردم اونجا داره رخ می ده آزادی بیان ندارن این فیلمام که میاد بیرون صدهزار تای دیگشم نیومده پاک می شه
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      2 7
      دوست عزیز در اغتشاشات ایران دهها سرویس جاسوسی و ده ها کانال ماهواره ای و صدها کانال در تحریک و فریب مردم ایران فعال هستند و حتی دوره بمب سازی و...میدهند و به جای خبرنگار دهها نفر را اموزش و پول داده اند تا از کاه در ایران کوه بسازند ولی در فرانسه کدام سرویس امنیتی مردم را تحریک میکند؟ کدام کانال در فضای مجازی به تحریک مردم میپردازد که دولت فرانسه به مدیران ان دسترسی ندارد؟ دولت فرانسه طی 40سال گذشته از منافقینی که بیش از ده هزار نفر از رییس جمهور تا نماینده مجلس و نخست وزیر را ترور کرده اند حمایت کرده و میکند ولی ایا دولت های اروپایی به کارمند سفارتخانه ایران تهمت نزدند که میخواهد چند منافق را ترور کند و چند سال او را زندان و شکنجه نکردند ؟ فقط فرانسه طی صد سال اخیر چند میلیون نفر را در اسیا و افریقا کشته و مجروح و برده کرده است و اینجور شما از فرانسه دفاع میکنید ؟
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      2 5
      گزارش کردن کجا و حمایت همه جانبه و خط دادن به اغتشاش کجا؟ چرا دوست دارید استحمار شوید؟!
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      2 0
      بایدبه مردم خودمون برسیم انتقاددرسته
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    2 59
    به این نتیجه میرسیم که : رییس جمهور فرانسه یعنی قانون . اگر در ایران باشد قوه قضائیه منتظر مجلس است و مجلس منتظر تشکیل جلسه و... تازه اگر بخواهی همین قانون ضعیف را هم اجرا کنی هر کس و ناکسی هر بازیگر و ورزشکار شاغل و بازنشسته ای از خودش نظر میدهد ولی در فرانسه کسی جرات نمی کند روی حرف رییس جمهور حرفی بزند .
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    6 63
    اگر می خواهید اثر رسانه رو روی ذهن ها ببینید نظر 11:48را بخونید. از نظر بعضی ها کسایی که توایران اغتشاش می کنند و اموال مردم رو از بین می برند و به جامعه اسیب می زنند یک عده معترض هستندکه بخاطر فقر اومدند(بخون فحشا)؛ اما اونهایی که توفرانسه دارن اعتراض می کنند یک عده اغتشاش گر وحشی مسلح هستند که از روی دلخوشی و شکم سیری خودشون رو به خاک و خون کشیدن... عجیبه...
  • یزدان IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    2 35
    فقط ایرانه که باید براش یه تلفیزیون اینترنشنال تراشید. فرانسه از این موهبت محرومه برا همین زود جمع و جورش کردن.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    40 3
    گرچه منتشر نمی کنی یعنی هیچوقت ماهیتا اونقدر شجاع نبوده اید که حرف مخالف را بشنویدد اما واقعا رفتار دولت فرانسه را با رفتار حکومت خودتان یکسان می دانید؟ دیگر شرح نمیدهم تفاوتها را چون دیگه قطعا منتشر نمی کنید
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    3 39
    بهتره این نسخه ها رو هم برای غربگداهای داخلی استفاده کنید.اعلام هم کنید از کدوم کشور گرفتید.شک نکنید استقبال خوبی ازش میکنن.فقط بگید نسخه غرب دیگه تمومه.
  • یزدان IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    47 6
    بعضی وقتا دیگه دروغات حال به هم زن میشه
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      2 3
      فکر کنم منبع اخبارت رسانه های فارسی زبان خارجی هستن/اگر سواد انگلیسی داشتی می دیدی که واقعا مکرون اون حرف زده
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      4 2
      کاش دروغهای رسانه های تروریستی اینترنشنال و بی بی سی و من وتو هم حالت رو بهم میزد یزدان مزدور
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    22 2
    ستاد ماله کشی از خدا نمیترسه
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    2 44
    جالب اغتشاشات ایران با هدایت کسانی بود که با قانون محدودکردن افزایش مخدوده فانونی شهر ها باعث گرانی زمین ومسکن شدند حالا دارند انگیزه را اقتصادی جلوه می دهند
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    4 38
    باید مردم ایران در حمایت از مردم مظلوم فرانسه و خواسته های به حق شان و آزادی فضای مجازی، همچنین شهادت جوانان فرانسوی و ظلمی که به انها می شود، و ظلم قوه قضاییه فرانسه با قوانین ظالمانه اش علیه ازادی و سرکوب مردم و جوانان تظاهرات بکنند و همچنین در فضای مجازی از انها حمایت کنند. و همچنین دیگر کشورهای اروپایی که در ان جوانان شان به پا خواسته اند/ لطفا گروه های مردم نهاد پیگیر این تظاهرات خروشان مردم ایران در همراهی با جوانان فرانسوی باشند و تدارک پلاکاردهای مربوط به این تظاهرات
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 0
    عجب
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    3 0
    همون ضرب المثل مرگ خوبه ولی برای همسایه
  • ایران قوی IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    3 11
    در مورد اینکه برای این جوانان از این قشر فکری کنند قبلن ذکر کردم که ایده ای که ریس جمهور محبوب احمدی نژاد داد و اجرایی کنید هر نوزادی که به دنیا میاد یک میلیون به حساب بلند مدتی که دولت براش تعین میکرد واریز کنید و تا سن قانونی حق برداشت از خود حساب و سودش نداشته باشه .تمام.راستی چندتا پلیس و توی فرانسه کشتن؟
  • باران IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    1 5
    باور کردن نیاز به زور زدن ندارد
  • ارش IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    3 33
    فرانسه مردم میگن مکرون امریکایی نمیخواهیم مردم انجا هیچی ندارن وقتی منافقین مکرون راه میده میرن تو خیابون و علیه مردم فرانسه میجنگن
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 1
    برید دعا کنید
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    3 34
    بهتره طرز برخورد سلطه غرب با جنبش ضدصنعتی و ضداستکباری هیپی ها را هم بررسی کنید که چقدر برای غرب سنگین تمام شده بود که با انواع روشها جنبشهای بسیار فراگیر یک نسل را قلع و قمع کردند، ابتدا با کنسرت و مواد مخدر و ترغیب فساد جمعی و فساد افسارگسیخته آن نسل آزاده را مسخ کردند، سپس بتدریج دستگیر و منع از کار و تبعید و در مراحل آخر تا مکزیک بدنبالشان رفتند و کل تشکیلات آنها را با خود خانواده ها و کودکان به آتش کشیدند یا با سم کشتند و گفتند فرقه بوده و مرگ دسته جمعی را انتخاب کردند، که هیچکس باور نکرد، اما آن نسل بدل شد به چندین نسل مبارز و در جهان پخش شدند و نفرت از سلطه جهانی را گسترش دادند، و یا به بالاترین درجات و مقامات رسیدند و لز درون سلطه را به چالش کشیدند. آنها همانهایند که از درون سیستم یاری می‌رسانند به مقاومت. و این درسیست که مبارزه انفرادی و چراغ خاموش و بدون شعار و هیاهو بهتر جواب می‌دهد در برابر سلطه غرب وقتی از درون خود سیستم سلطه جهانی باشد و این همچنان در جریان است‌ و نام و نشانی ندارد و ردی هم از آن ندارند، چون میارزان در این روش نامرئی هستند و آتش به اختیار و نامرئی می‌مانند همه عمر. شیوه جالبیست. و پیروز می‌شود. یک نسل را تارومار کردند اما مبارزات در غرب زیرزمینی و نامرئی شد.
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    8 3
    وقتی خانوادگی و سراسری شد اعتراضات لابد مادربزرگ‌ها را توبیخ می‌کند.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    2 2
    اما این نشون میده حکمت حکومت بطور جهانی نقض و منحط و ملغی شده. یعنی وقتی همه حکومتها سرکوبگرندگ و همگی دزد و فاسد و ضد منافع جمعی و ملی ..این بنفع حکومت پنهان محافل مخفی یک درصدی خواهد بود که طرح گذار از حکومتها را دارند، برای ظهور حکومت واحد جهانی شان (که بعید هم نیست مال همان دودمان خلافت سامری باشد و خلافت جهانی اعلام کند با ظهور دجال بجای منجی) _ (نقشه ظهور را هم کشیده اند و درحال آماده سازی تکنولوژیک، نمی‌دانیم هنوز که داستان نیبیرو را می‌خواهند بهانه کنند یا از بالای ابرها یک پیکر عظیم منجی هوا کنند یا چه) اما این مراحل چندگانه که بطور جهانی پیش میرود بوی همان طرح آخرالزمانی صهیونیسم می‌دهد و محافل مخفی، که شامل فقر گسترده و کمبود خوراک و دارو و آب و برق و بنزین خواهد بود در جهان یا در غرب وحشی، و اینگونه همه را بجان حکومت‌ها می اندازند، سپس مانند قهرمانان جلوه گر می‌شوند که راه حل عبور از حکومتهاست! و خواهند گفت یک قانون اساسی جهانی کافیست، و خواهند گفت ببین ادیان هم فاسد شدند، یک آیین جهانی کافیست، مرزها چه معنی دارد؟ جهان بدون مرز ! و همه نسل جوان هورا می‌کشند: آخ جون جهان بدون مرز! در ظاهر وعده های جذابیست برای نسل‌های زی و آلفا و بتا و ...اینها از کودکی آماده سازی شده و خواهند شد. بنظرتان چه سالی را برای ظهور حکومت پنهان جهانی خود در نظر دارند؟
  • هادی IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    6 21
    اونور دنیا بلدن قانون رو اجرا کنن. اونور دنیا منافع ملی مهمه.
  • علی IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    12 5
    لطفا مقایسه نکن!
    • رض IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      4 3
      چرا چون به غرب متعصبی
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      2 1
      شرایطمون فرق داره
  • رض IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    1 23
    دست خدا چه فرانسه که برنارد لویی می فرستاد ایران خدا هم عقوبتشو فرستاد فرانسه حجم افراد این شش روز اعتراضات تو فرانسه جمع بزنی اندازه حجم شش ماه اغتشاشات اینا تو ایرانه حتی بیشتر چه فیروزی که می خواست بفرسته زحل یک ماه نشده کارما و عقوبت حرفاش باعث شد خودش بره زحل/البته درستش زهره بود فیروز جان
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 5
    نسل نیت اگه سنش بالاتر بره هنوزم نیت باقی بمونه میشه چی؟
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      0 0
      میشه نیت پلاس توربو
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    1 1
    به این میگن پلیس/ نه پلیس ایران که شُلُ ول میاد توی میدون و چهل نفر باید زیر بغلش را بگیرند
  • ناشناس IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    1 0
    دورغ که حناق که نیست. فرانسه گیریم والدین معترضین را زندانی یا جریمه کرد.
  • هادی IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    1 2
    کاری که جمهوری اسلامی نکرد وقتی نمیتونی قوانین قاطعانه تصویب و اجرای کنی یعنی ضعیفی. با حضور مسئولان نالایق در دولت و قوه قضائیه و مجلس جمهوری اسلامی در داخل ضعیفه.
  • 😛✌️ IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    4 5
    مشرق ببین چه هجومی آوردن افسادطلبان منفی بزنن، فرانسه براشون موضوع حیثیتی محسوب میشه، غیرت دارن به پاریس اما تبلیغات منفی میکنن مدام از ایران! به این میگن غربگدای نمک نشناس بی وطن! رهبرشون هم خاتمی.
    • Alireza. IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      1 3
      راست میگی وضعیت دیسلاک و لایک افتضاح شده ،لشگر سایبرشون آوردن تو سایت..
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      2 5
      سربازهای ناشی اسرائیلی هستن، اصلاح طلب ها حداقل با زبان فارسی آشنایی دارن
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    2 2
    چکار به پدرو مادر اغتشاشگر دارند دیگه ؛)) / این مکرون حالش خوب نیست ها !! / این و یکی ببره دکتر /
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    6 3
    نه یک نفر کور شد نه کشته
    • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      1 4
      ارواح خاک ماکرون اینترنت دست خودشونه از کجا فهمیدی بدبخت
  • هیوا IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 0
    این دیکتاتوری (جریمه والدین) تو سعودی هم قفل بود
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    3 5
    در اغتشاشات فرانسه چند نفر کودک و نوجوان بدست نیروهای پلیس کشته شدند
    • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      1 3
      در اغتشاشات فرانسه چند کشور خارجی حمایت مالی و تسلیحاتی و اطلاعاتی کردن؟ چند نفر از اراذل مسلح شدن؟ چند قبضه اسلحه قاچاق کشف شد؟!!! چند شبکه مجازی فرماندهی آشوب کردن؟! چند جاسوس به اسم خبرنگار فرماندهی میدانی اغتشاش کردن؟
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    4 2
    آمار تلفات بده مشرق.
  • DE ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    3 2
    پلیسی که شلیک کرده در بازداشت است و آینده شغلی اش نابود شده
  • جهان CA ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    2 1
    از رأفت اسلامى كه چه عرض كنم، از ثروت ايرانى هم فراوان برخوردارند. نمونش اقاى سلاح ورزى.
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    5 5
    بیشتر معتر ضان فرزندان مهاجران افریقایی و عرب هستند این خطر کشورمان را از سمت افاغنه نسل جدید تهدید می کند
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    4 0
    چرا اعتراضات ملت را اغتشاش مینامید
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 2
    کاش کل دنیا از حضرت علی الگو میگرفت
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 2
    جنتلمن های پلیس فرانسه چه راحت آدم میکشند حتی ماله کشی غربگدایان بدبخت نیز چهره کثیف آنها را نمی پوشاند پاریییییسسس را ببین و بمیرخخخخخخ
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 2
    جنتلمن های پلیس فرانسه چه راحت آدم میکشند حتی ماله کشی غربگدایان بدبخت نیز چهره کثیف آنها را نمی پوشاند پاریییییسسس را ببین و بمیرخخخخخخ
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 2
    چون که فرانسه و هر غلطی بکنه کاریش ندارند !!!...
  • ش. AE ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 2
    خدمت دوست داران اروپا و آمریکا خبر رو بخونید و چشم کورتون وا کنید ریس جمهور یک کشور بدون دادگاه حکم داده والدین معترضین به دوسال حبس و جریمه یعنی نه تنها معترض بلکه خانواده اش هم میرن زندان این اون دموکراسی قابل پرستش شماست حالا در ایران هزاران معترض به حکم رهبری آزاد شدن تف به شرف کسی که از روی وجدان قضاوت نکنه که کجا دموکراسی واقعی هست
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 0
    طبق آمار صدها نفر از این جوانان کشته و زخمی شدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس