واشنگتن‌تایمز: بحران فرانسه ماکرون را تضعیف کرده است

یک روزنامه آمریکایی به استیصال رئیس‌جمهور فرانسه در کنترل ناآرامی‌های فعلی در این کشور در پی قتل نوجوان ۱۷ ساله اشاره کرد و نوشت که تحولات اخیر، امانوئل ماکرون را تضعیف کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» در تحلیلی به بحران اخیر فرانسه در پی قتل نوجوان ۱۷ ساله به دست مأمور پلیس این کشور اشاره کرد و نوشت که بحران قتل نواجوان فرانسوی، «امانوئل ماکرون» را تضعیف کرده است.

در مقدمه این گزارش به ضعف مدیریتی ماکرون اشاره شده و آمده است که حتی در شرایط معمولی نیز، امانوئل ماکرون برای اداره فرانسه به کمک متحدان خود نیاز دارد.

این روزنامه ادامه می‌دهد که رئیس‌جمهور فرانسه برای انجام امور با راست سنتی همکاری کرده است و چپ میانه به او در دستیابی به امور دیگر کمک کرده است. چالش فعلی فرانسه بزرگ‌تر ا هر چالشی است که در بیش از دو دهه، یک رئیس‌جمهور فرانسوی با آن مواجه بوده است.

واشنگتن‌تایمز در این خصوص نوشت، ماکرون باید سیاستمداران سراسر مجمع ملی فرانسه را متقاعد کند که حتی در خصوص پروژه‌های داخلی کوچک نیز از او حمایت کنند.

این گزارش سپس به ناآرامی‌های اخیر فرانسه اشاره کرد و نوشت که در حال حاضر اداره یک کشوری که از قبل نیز قطبی شده است، تقریباً برای ماکرون غیرممکن شده است زیرا یک افسر پلیس حومه شهر، یک مرسدس بنز زردرنگ را متوقف کرده است و به سینه راننده ۱۷ ساله آن شلیک مرگباری کرده است و ۶ روز آشوب را در سراسر کشور به راه انداخته است.

طبق این گزارش، رقبای راست‌افراطی ماکرون نیز در این اوضاع برجسته و جسور شده‌اند. یک چهره جنجالی بسیار راست‌افراطی، یک کمپین آنلاین جمع‌آوری بودجه برای خانواده مأمور پلیسی که به نوجوان فرانسوی شلیک کرده بود، به راه انداخته است و این مأمور را به عنوان فردی که «وظیفه خود را انجام داده است و هزینه سنگینی برای این قضیه پرداخت کرده است»، مورد تحسین قرار داده است. در پی راه‌اندازی این کمپین آنلاین، بیش از یک میلیون یورو از طرف دهها هزار نفر جمع‌آوری شده است و موجب بهت و حیرت تعداد بسیار زیادی شده است و بسیاری از گروههای مخالف نژادپرستی و سیاست‌مداران چپگرا را بر آن داشته است که خواهان توقف این کمپین شوند. دولت ماکرون نگران است که این اقدام راست‌افراطی‌ها به تشدید تنش‌ها در فرانسه کمک کند.

ماکرون سال گذشته میلادی در دور دوم انتخابات با کسب ۵۸ درصد آراء، «مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی فرانسه را شکست داد و موفق شد دومین دوره پنج ساله ریاست‌جمهوری را به دست آورد اما دو ماه بعد، حزب میانه‌گرای «رنسانس» وی اکثریت پارلمان را از دست داد. حزب «اجتماع ملی» مارین لوپن تعداد بی‌سابقه‌ای از کرسی‌های پارلمانی را به دست آورد.

واشنگتن‌تایمز سپس ادامه داد که ماکرون علی‌رغم پیروزی نزدیک با لوپن، آرزوهای بزرگی داشت. هدف اول بزرگ وی افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال بود که مجبور بود از طریق پارلمان برای آن اقدام کند. وی همچنین امید داشت که مجدداً فرانسه را صنعتی کند و شرایط کاری را بهبود بخشد و لایحه جدید مهاجرت را نهایی کند. در خارج از کشور نیز، ماکرون برای حاکمیت و استقلال اروپا در زمینه‌های اقتصاد و انرژی و مسائل دفاعی تلاش کرد.

این روزنامه آمریکایی سپس با مطرح کردن این موضوعات مجدداً‌ به بحران اخیر فرانسه بازگشت و نوشت که ماکرون هفته گذشته، مجبور شد سفر خود برای حضور در نشست اروپا را در بروکسل نیمه‌کاره رها کند تا یک جلسه فوری با دولت خود در خصوص بحران فرانسه برگزار کند.

این هفته نیز، ماکرون، در آخرین لحظه، سفر به آلمان که با هدف نمایش قدرت دوستی دوجانبه علی رغم اختلافات در زمینه انرژی، دفاعی و اقتصادی و مسائل دیگر برنامه‌ریزی شده بود را به تأخیر انداخت.

واشنگتن‌تایمز توضیح داد که تغییرات در دستور کار ماکرون در حقیقت بازتاب وضعیت ناخوشایند دیگری برای رهبر فرانسه در سه ماه گذشته است که در آن زمان سفر «چارلز سوم» پادشاه بریتانیا به فرانسه به واسطه اعتراضات خشونت‌بار علیه اصلاحات بازنشستگی به تعویق افتاد.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان گفته است که با نگرانی، نظاره‌گر اوضاع فرانسه است.

او به شبکه تلویزیونی «ARD» گفت: «من بسیار امیدوارم و قانع شده‌ام که رئیس‌جمهور فرانسه راههایی را برای بهبود سریع اوضاع پیدا خواهد کرد. انتظار نداریم که فرانسه بی‌ثبات شود، حتی با وجود آن‌که قطعاً‌ این تصاویر بسیار ناامیدکننده است».

ایالات متحده و انگلیس و چین در بین کشورهایی بودند که از شهروندان خود خواستند که در هنگام سفر به فرانسه، احتیاط کنند.

ماه گذشته، پس از یک نشست اقلیمی، «ویلیام روتو» رئیس‌جمهور کنیا از مشارکت عمیق ماکرون تقدیر کرد و گفت: «شما مثل کنیایی‌ها این کار را انجام دادید...مثل ماراتن».

واشنگتن‌تایمز با اشاره به این موارد ادامه داد، اکنون سؤالی که برای ماکرون وجود دارد این است که آیا او می‌تواند استقامت کافی برای رویارویی با وضعیت سیاسی در داخل کشور را به دست آورد یا خیر.

«لوک روبن« محقق ارشد مرکز ملی تحقیقات علمی (CNRS) در این خصوص گفت: «مشکل این است که او هنوز چهار سال دیگر پیش رو دارد».

وی یادآور شد که ماکرون با اعتراضات و ناآرامی‌های خیابانی متوالی روبرو شده است که با جنبش جلیقه زردها علیه بی عدالتی اجتماعی در سال ۲۰۱۸ آغاز شد.

روبن تأکید کرد که بخش زیادی از مردم فرانسه با نهادها بعنوان مجموعه‌ای که بی‌عدالتی را ترویج می‌دهند، مخالف هستند و آن را رد می‌کنند و مدارس جزء نهادهایی است که همچون قبل اجازه موفقیت افراد را نمی‌دهد.

این گزارش با اشاره به این توضیحات نوشت که در اعتراضات فرانسه، معترضان به مدارس، ساختمان شهرداری‌ها، ادارات پلیس و دیگر نهادهای دولتی حمله کرده‌اند.

روبن تصریح کرد که ماکرون، «بجز توزیع یارانه، آزادی عمل چندانی ندارد» که همین مسئله نیز به واسطه بار بدهی سنگین فرانسه، دشوار است.

ماه گذشته، ماکرون میزبان نشست بین‌المللی تغییرات اقلیمی و امور مالی بود که بیش از ۵۰ سران دولت‌های جهان و رهبران سازمان‌های بین‌المللی را در پایتخت فرانسه گردهم آورده بود و به نوعی نمایانگر رهبری بین‌المللی وی بود.

این گزارش سپس درباره وخامت اوضاع در فرانسه نوشت که ماکرون روز گذشته (سه‌شنبه) در کاخ ریاست‌جمهوری با شهردارهای بیش از ۲۲۰ شهرک و شهر که نگران رخدادها و خسارات ناشی از آشوب‌های اخیر در شهرهای فرانسه بودند، دیدار کرد.

روبن تصریح کرد که به نظر می‌رسد که لوپن از تحولات فعلی فرانسه با قدرت بیشتری بیرون بیاد و او همچنان جایگاه خود را بعنوان مخالف سیاسی اصلی ماکرون معرفی می‌کند و هفته گذشته در یک کلیپ ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی قرار داده بود، گفت: «این رخدادهای تأسف‌بار، رهبران ما را به واقعیت بازمی‌گرداند. من قصد دارم به خط مشی خود پایبند باشم که اقدامی را برای جلوگیری یا به چالش کشیدن اقدامات مقام‌های قانونی مسئول برقراری نظم عمومی انجام ندهم».

این روزنامه آمریکایی سپس در پایان به مهلتی که ماکرون در اختیار دارد تا بتواند نظم عمومی را در کشورش برقرار کند اشاره کرد و نوشت، ضرب‌الاجل مهم دیگری در راه است: المپیک سال آینده در پاریس،‌حومه‌ها و شهرهای دیگر فرانسه. سازمان‌دهندگان و مقام‌های فرانسوی قول داده‌اند که بدون هرگونه خطری برگزار شود.

در پی انتشار خبر قتل نوجوان ۱۷ ساله، معترضان خشمگین ساختمان‌ها و خودروهای دولتی را در حومه فرانسه به آتش کشیدند. از آن زمان به بعد، ناآرامی‌ها به سایر شهرها و مناطق فرانسه گسترش پیدا کرده است. «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، مرگ این پسر نوجوان را «غیرقابل توضیح و غیرقابل توجیه» توصیف کرده است.

اگرچه از میزان شورش‌ها کمی کاسته شده، اما وزارت کشور بار دیگر ۴۵۰۰۰ پلیس و ژاندارم را در سراسر فرانسه مستقر کرده است. هم‌اکنون پلیس این کشور برای کنترل اوضاع و پایش مردم از پهپاد استفاده می‌کند. پلیس فرانسه اجازه استفاده از پهپاد در پاریس و بسیاری از شهرهای اطراف برای نظارت بر تظاهرات دریافت کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس