آتش در خانه مکرون

مواضع رئیس جمهور فرانسه درباره اعترضات در این کشور، استفاده ابزاری از حقوق بشر و استانداردهای دوگانه الیزه نسبت به حق آزادی بیان را بیش از پیش به نمایش گذاشته است.

به گزارش مشرق، فرانسه که مدعی است زادگاه «اعلامیه حقوق بشر» است بار دیگر به دلیل نقض حقوق انسانی و قتل یک نوجوان توسط پلیس این کشور، در آتش معترضان خشمگین شعله ور شده است.

پاریس که سال گذشته در واکنش به ناآرامی های ایران با انقلابی خواندن تجریه طلبان و براندازان ایرانی و پذیرایی از آنها در الیزه، پا را از حد مداخله در امور ایران فراتر گذاشت و رسما هدایت کارزار ضربه به امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران را بر عهده گرفت، این روزهای خود را چگونه روایت می کند؟

پنج روز از شروع اعتراضات گسترده در شهرهای بزرگ فرانسه می گذرد، خشم معترضین فرانسوی که دامنگیر دولت امانوئل مکرون شده است پس از شلیک مستقیم پلیس این کشور به «نائل مرزوق» و کشتن این نوجوان ۱۷ ساله و سپس روایت دروغ پلیس از این حادثه در حال زبانه کشیدن است.

این انباشت خشم نتیجه طبیعی اقدامات مشابه پلیس دولتی فرانسه در ماجرای کشته شدن آداما ترائوره در سال ۲۰۱۶ زمانی که در بازداشت نیروهای ژاندارمری فرانسه به سر می‌برد، و همچنین کشته شدن ۲ جوان دیگر در سال ۲۰۰۵ یعنی زمانی که ژاک شیراک سلف مکرون در کاخ الیزه ساکن بود است.

ناآرامی های ۲۰۰۵، فرانسه را به مدت ۳ هفته متشنج و ژاک شیراک، رئیس‌جمهوری وقت را مجبور به اعلام وضعیت اضطراری کرد. در آن زمان بیش از ۶۰۰۰ نفر دستگیر شدند. آن موج خشونت در شهری در حومه پاریس به نام «کلیشی سو بوآ» درگرفت و پس از آن اتفاق افتاد که ۲ جوان که از دست پلیس در یک پست برق مخفی شده بودند، بر اثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست دادند.

معترض در ایران؛ اراذل و اوباش در فرانسه!

رفتار دولت فرانسه اما در واکنش به اعتراضات چیزی جز سرکوب شدید و اراذل و اوباش و متوحش خواندن شهروندان فرانسوی نبوده است. درست شبیه به سرکوب هفتگی جلیقه زردها در شنبه های سال ۲۰۱۸ و برخورد با معترضین اصلاحات مزایای بازنشستگی کابینه دولت مکرون در سال جاری میلادی.

با این سابقه و در حالی که بنا بر گزارش رسانه های غربی از جمله گاردین، پلیس فرانسه با مشکل عمیق نژادپرستی و تبعیض نژادی سیستماتیک مواجه است مقامات فرانسوی در عوض برای مردم خط و نشان کشیده و آنها را به برخورد قاطع تهدید کرده اند.

همین دیروز بود که اتحادیه اتحاد پلیس ملی فرانسه با اراذل و اوباش خطاب کردن معترضان و توصیف کردن مردم به حیوانات وحشی خواستار تحمیل نظم به جای درخواست آرامش در شهرها شدند. در این میان رئیس جمهور فرانسه هم مواضع در خور توجهی گرفته است.

امانوئل ماکرون روز جمعه پس از نشست امنیتی اضطراری جهت رسیدگی به اعتراضات، تاکید کرد که یک سوم از افراد دستگیر شده طی چند شب گذشته، جوان یا بسیار جوان بوده‌اند و این نشان می‌دهد که اینترنت نفوذ منفی بر کودکان و نوجوانان داشه است.

او گفته است: پلتفرم‌ها و شبکه‌های اینترنتی نقش عمده‌ای در رویدادهای روزهای اخیر داشته‌اند. ما مشاهده کرده‌ایم که شبکه‌های اجتماعی نظیر اسنپ‌چت، تیک‌تاک و سایر شبکه‌ها بستری برای شکل‌گیری و سازماندهی تجمعات خشونت‌آمیز بوده‌اند و آن‌ها به شکل تقلیدآمیزی به سوی این حرکات خشونت‌آمیز سوق داده می‌شوند و همچنین باعث شده تا از دنیای واقعی فاصله بگیرند.

رئیس‌جمهور فرانسه ضمن آنکه از والدین خواست تا فرزندان خود را در منزل نگه‌دارند، گفت: جوانانی که به خیابان‌ها آمده‌اند، همانند بازی‌های ویدئویی رفتار می‌کنند؛ بازی‌هایی که اثرات مخربی بر روی آن‌ها داشته است.

مکرون در ایران باد کاشت در فرانسه توفان درو کرد

این اظهارات مکرون که به نظر می رسد رئیس جمهور فرانسه را به «کارما» دچار ساخته در شرایطی بیان می شود که دولت مکرون در پاییز و زمستان سال گذشته از پیشگامان فضاسازی جهانی علیه ایران نسبت به برخورد با اغتشاشات و محدود کردن فضای مجازی برای جلوگیری از اقدامات تروریستی و ناامن سازی کشور بود.

به عنوان نمونه کاترین کولونا مهرماه ۱۴۰۱ پیشگام وضع تحریم های ضدایرانی شد که توسط دو نهاد اصلی اتحادیه اروپا یعنی پارلمان و کمیسیون اروپا به دلیل آنچه که سرکوب شدید و خشونت‌بار معترضان ایرانی خواندند اعمال شد.

در ادامه این تلاش‌های فرانسه ۶۰ نماینده پارلمان اروپا با صدور بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواستند تا ارتباط و دسترسی آزادانه مردم ایران به اینترنت و جهان را تضمین کند.

اتفاقاتی که البته این روزها در جریان حمله پلیس آلبانی به مقر گروهک منافقین و ضبط کامپیوترها و سرورهای این سازمان افتاد و رسوایی که برای اکانت های سازمانی و فیک این گروه برای اقدامات تروریستی در ایران به بار آورد منظور الیزه و متحدان غربی اش از دسترسی آزادانه ایرانی ها به اینترنت را بیشتر روشن کرده است!

علاوه بر این موارد، مکرون چهارشنبه، ۲۰ مهر ۱۴۰۱، در صفحه کاربری توییتر خود نوشت: «برای جوانان و مردانی که برای حقوق زنان مبارزه می‌کنند، برای آن‌چه در این مبارزه جهانی است، فرانسه سرکوب‌های اعمال شده توسط ایران را محکوم می‌کند».

رئیس جمهور فرانسه همچنین در واشنگتن در کنار همتای آمریکایی خود جو بایدن، در بیانیه مشترکی از اغتشاشات ایران حمایت و ادعا کردند: «ما به مردم ایران به ویژه زنان و جوانان که شجاعانه برای به دست آوردن آزادی حقوق بشر و آزادی های اساسی خود اعتراض می کنند، احترام می گذاریم.»

ساکن کاخ الیزه که در حمایت از آشوب های ایران سر به افراط گذاشته بود در دیدار با برخی از اپوزیسیون بدنام ایرانی اعلام کرد «فرزندان انقلاب ایران، در حال انجام انقلاب خود هستند».

ماکرون پیش از آن در سخنرانی خود در نشست «مجمع صلح پاریس» اغتشاشات ایران را «انقلاب» خوانده و در اشاره به دیدارش با برخی افراد معلوم الحال گفته بود: «بر احترام و ستایش خود برای انقلابی که رهبری می‌کنند، تأکید می‌کنم.»

مواضع ناشیانه و هیجانی مکرون تا جایی پیش رفت که او دوشنبه ۲۳ آبان در مصاحبه با رادیو فرانسه ادعا کرد، «وضعیت سیاسی کنونی در ایران، جایی که اعتراضات علیه دولت آغاز شده، وضعیت را در رابطه با توافق هسته‌ای ایران تغییر زیادی داده و احتمال توافق با این کشور را سست کرده است».

حالا به فاصله چندماه از حمایت خود از برخی افراد تجزیه طلب ضد ایرانی مردم کشورش را «جوانان فریب خورده فضای مجازی» می نامد و پلیس تحت امرش با «اراذل و اوباش و متوحش خواندن مردم فرانسه» به آنها چنگ و دندان نشان می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ه IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    18 1
    واقعا اونایی که تو خواب غفلت بودند و دست چدنی رو در زیر دستکش مخملی دولت‌های غربی نمیدیدند امروز در فرانسه تضاد رو ببینند. واقعا خدا خوب گذاشت تو کاسه شون.
    • قریشی بوکانی IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
      0 0
      الحمدلله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس