دیپلماسی التماسی

یک دیپلمات سابق و غربگرا در نوشته‌ای عوامانه، به کوچک‌نمایی دستاوردهای دیپلماتیک دولت در دوره جدید پرداخت.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: قاسم محبعلی که سابقه سفارت و مدیرکلی در وزارت خارجه در دولت‌های ‌هاشمی و خاتمی را دارد، در یادداشتی نوشت:«سفر رئیس‌جمهور به کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا که در آمریکای جنوبی واقع هستند، هرچند که به گفته خود رئیس‌جمهور و برخی دیگر، برای ایران ارزش راهبردی دارد و حتما نیز برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص صورت گرفته، اما این‌که چرا این دولت در سیاست خارجی خود چنین رویکردی را اتخاذ کرده که ارتباط با این کشورها را در دستور کار خود قرار دهد، به نظر می‌رسد ایران به واسطه شرایط تحریمی نمی‌تواند ارتباط موثر اقتصادی، تجاری و... با کشورهای تاثیرگذار داشته باشد به سمت برخی کشورهای کوچک‌تر می‌رود.

البته ارتباط با روسیه یا چین را می‌توان برگ برنده‌ای از این حیث در نظر گرفت. اما در شرایط حاضر، روسیه نیز با توجه به تحریم‌هایی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا بر این کشور وضع شده، مدت‌هاست که رفت و آمدی به آن صورت انجام نمی‌دهد. لذا نه خود آقای پوتین می‌تواند سفری داشته باشد، نه مقامات دیگر کشورهای موثر به این کشور سفر می‌کنند. در حالی که آنها نیز خودشان مشکلاتی شبیه ایران دارند. لذا طبیعتا به سمت ایران گرویده می‌شوند.

به قول قدیمی‌ها «بیا سوته‌دلان گرد هم آییم.» یعنی کشورهایی که به لحاظ اقتصادی ضعیف و تحریم هستند و هم در سیاست خارجی خود با مشکلاتی مواجهند، کنار هم جمع می‌شوند. این مشکلی است که وجود دارد. منتها ایران در گذشته روابط گسترده‌تری با ترکیه داشت و هر شش‌ماه یک بار سفرهایی در سطوح عالی به این کشور صورت می‌گرفت و کمیسیون مشترک دو کشور مرتب در سطوح وزرای خارجه، معاونین و کارشناسان برگزار می‌شد. درخصوص پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، مالزی و برخی کشورهای اروپایی نیز همین رویکرد پیش می‌رفت. اما الان طبیعی است که آن شرایط وجود ندارد. هرچند که شاید اگر ایران این شرایط را نداشت و مثال تحریم نبود، شاید سیاست خارجی و روند سفرها به نحو دیگری پیش می‌رفت، اما اکنون نیز آنچه مطرح است، این نیست که تحریم‌های ایران برداشته شود. چراکه تحریم‌های ایران به دسته‌های مختلفی گسترش پیدا کرده و با مسائل پیرامون اوکراین و مسائل حقوق بشر، تحریم‌های دیگری نیز بر ایران تحمیل شده و آن چیزی که امروز برای طرف‌های مقابل مدنظر است اصطلاح توقف در برابر توقف است.

یعنی ایران، برنامه‌های غنی‌سازی خود را متوقف کند و در این سطح نگه دارد و از آن طرف نیز دیگر غربی‌ها ایران را مورد تحریم مجدد قرار ندهند. لذا بدین معنی نیست که تحریم‌ها برداشته می‌شود یا فروش نفت برای ایران به طور کامل آزاد خواهد شد. ایران اکنون در بهترین حالت می‌تواند یک میلیون بشکه نفت صادر کند در حالی که در گذشته چیزی در حدود دوونیم میلیون صادرات نفت داشتیم. لذا در توقف برابر توقف شرایط فعلی ادامه پیدا خواهد کرد و گشایش‌هایی مثل این‌که ایران مواد غذایی و دارویی وارد کند نیز مطرح می‌شود، اما از نظر سیاسی تغییری حاصل نخواهد شد. در مورداشتراک نوع رویکرد دولت سیزدهم با دولت‌های نهم و دهم نیز باید گفت که نگاه، مشترک است، اما شاید به آن صراحت برخی از شعارهایی که در دوران آقای احمدی‌نژاد به ویژه در دولت اول داده می‌شد مطرح نشود اما نگاه کلی یکسان است و درکی که از سیاست خارجی و جهان وجود دارد مشترک است».

تلاش این دیپلمات غربگرا برای کوچک‌نمایی دیپلماسی کشور در دوره جدید، در حالی است که اولا شمار تحریم‌ها در بازی کلاهبردارانه غرب (برجام)، بیش از دو برابر شد و به جای لغو بدون بازگشت، به بیش از ۱۸۰۰ مورد رسید. رفتار آمریکا و اروپا با دولت روحانی به ویژه پس از انعقاد برجام و کارشکنی دولت‌های اوباما و ترامپ و بایدن، به مراتب توهین‌آمیزتر از پیشا توافق بود. در همین روند صادرات نفت کشور به جایی رسیده بود که رئیس‌سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی اعلام کرد « نمی توانیم حتی یک قطره نفت بفروشیم». اما امروز صادرات نفت کشور بدون برجام، از یک و نیم میلیون بشکه فراتر رفته و این غیر از صادرات غیر نفتی و گسترش چتر دیپلماسی اقتصادی در مناطق مختلف جهان، از شرق و جنوب آسیا تا آمریکای لاتین است. در این مسیر حتی دولت آلمان هم اخیرا مجبور به خرید نفت از ایران شد.

در موضوع آمریکای لاتین و کشوری مثل ونزوئلا که غربگراها معمولا با توهین و تحقیر درباره آن قضاوت می‌کنند، باید خاطرنشان کرد که تجارت ۸۵ هزار دلاری سال ۱۳۹۴ با ونزوئلا، اکنون به بیش از ۳ میلیارد دلار رسیده و برای مبادلات

۲۰ میلیارد دلاری هدفگذاری شده است. معاملات نفت و بنزین با این کشور، فروش کشتی‌های بزرگ، احداث پالایشگاه فراسرزمینی در کاراکاس، کشت فراسرزمینی و مواردی از این دست، امکان ۹ تن طلا را در کنار مبادلات دلاری برای کشور فراهم کرد. این در حالی است که کل تجارت با اروپای متکبر در برخی سال‌ها زیر ۹۰۰ میلیون دلار بوده است. در موضوع روسیه نیز، تمایل دو کشور برای عبور از تحریم‌ها و گسترش تجارت، امکان گسترده‌ای برای تبادل و تهاتر فراهم کرده است.

ضمنا باید عنایت داشت که تشکیل ائتلاف‌های قدرتمند در مقابل قلدری غرب، منحصر به سیاست خارجی ایران نیست و اکنون اتحادیه‌ها و ائتلاف‌هایی مانند بریکس و شانگهای در حال گسترش هستند منتها گویا خبر این تحولات بزرگ و جابه‌جایی در محور قدرت جهانی هنوز به امثال دیپلمات بازنشسته و غربزده نرسیده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    6 5
    چراهمه چیز گران شده
    • علی IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      2 2
      واقعاً از فحوای کلام اصلاح طلب جماعت ، لجن می‌بارد! اگر از اینها باشد ، ایران تمام دستاوردهای سیاسی و نظامی خود را کنار بگذارد و با اختیار خود تمام تحریم ها و محدودیت های غرب وحشی و متکبر را بپذیرد و ذلیلانه زندگی کند ، چیزی که این روز ها حتی عربستان گاو شیرده آمریکا هم نمی پذیرد . حقا که اصلاح طلبان مرزهای حقارت را جابجا کردند . کثافت ها !
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    9 1
    خیلی پررو هستید شما نبودید التماس به امریکا می کردید و اونم دائم تکذیب می کرد
    • سید IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      4 2
      حسادت، عداوت، لجاجت، خباثت و کینه تبدیل شده به عقده نسبت به مخالف و نسبت به موفقیت های دولت آقای رئیسی بلای جان اصلاح طلبان تهوع آور گشته است!!
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      1 1
      سید من عقده ای تر ازتو ندیدم
  • ضیا IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    11 5
    حیف نبود تن ماهی 80 هزار تومنی را 17 هزار تومن می خوردیدیم . واقعا ما مردم مفت خوری بودیم
    • سید IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      4 3
      و باز هم شکمباره داد شکمش را می زند!!!!
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      2 1
      حیف نبود یه زمانی نماینده با دو میلیون رای انتخاب میشد ولی الان با 100 هزار رای رییس مجلس میشه.و..........
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      1 0
      هوا رو هم مجانی ببری باز یه عده قاچاقش میکنن یه جا گرانتر یا احتکار میکنن
    • محمدایوب IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      1 2
      7/46در زمان روحانی گویا تن ماهی فقط به همشیره شما می دادند 17هزارتومان خودت می‌رفتی گران تر بود
    • ضیا IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      0 0
      خطاب به آقای محمد ایوب 45/ 14 قیمت تن ماهی در زمستان 1399 بشرح زیر بوده است پس معلوم میشه هم به شما و هم به همشیره تون انداختن - هم چوب رو خوردن هم پیاز و هم پول رو دادین کنسرو ماهی کیلکا شیلانه - ۱۸۰ گرم ۱۲,۴۰۰ کنسرو ماهی مارلین در روغن گیاهی شینل - ۱۸۰ گرم ۱۶,۵۰۰ کنسرو ماهی تن در روغن مایع ساحل مقدار ۱۸۰ گرم ۲۶,۰۰۰ کنسرو ماهی تون در روغن گیاهی ناگیان - ۱۸۰گرم ۱۴,۹۰۰ کنسرو ماهی تون در روغن تحفه - ۱۸۰ گرم ۲۸,۸۰۰ کنسرو ماهی قزل آلا در روغن تحفه - ۱۸۰ گرم
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    2 5
    عمو ترامپ بیا که این قوم داره خیلی پررو میشه پوزشان را بزن
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      1 0
      مرده شور خودت و اون عموی اکبیریت رو ببره!
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    4 1
    آب هیرمند رو آزاد کنید
  • سید IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    5 7
    حسادت، عداوت، لجاجت، خباثت و کینه تبدیل شده به عقده نسبت به مخالف و نسبت به موفقیت های دولت آقای رئیسی بلای جان اصلاح طلبان تهوع آور گشته است!!
    • ضیا IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      3 2
      کدام موفقیت - فعلا فقط در گرانی بی حد و مرز موفق بوده
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    4 6
    خدا کنه همان طور که اقتصاد مان در این دو سال تکانی خورد این دیپلمات های غربگدا هم به خودشون تکانی بدهند و یک مقدار در درک حقایق همت کنند.
  • ایرانی اصیل IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    5 3
    این غرب گرای پست فطرت داخلی که مغز فاسدی دارد و شاید به جای مغز ، حتی خاک اره هم نداشنه باشد که چنین تحلیل بی هویت خود جهت مزدوری به غرب خبیث و صهیونیست جهانی دارد که افتخار و هر دست اورده را فقط در نوکری برای غرب حرام می بیند ....مرگ بر هر چه غرب گرای داخلی و حامیانشان....
  • ناشناس IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    5 4
    دلیلش پر واضح است «گرایشات کمونیستی پر رنگ دولت »! آن 3 کشور آمریکای لاتین هم کشورهایی با تفکرات چپ کمونبست محسوب می شوند آقای احمدی نژاد هم به این 3 کشور با آب و تاب و حواشی بیشتر از این هم، سفر کرد! چرا به برریل و آرژانتین سفر نمی کنند!
    • علی IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      0 0
      دکتر جان آرژانتین تا اونجا که جا داشت دست فرمون اقتصاد آزاد رو اجرا کرده تا خرخره اسیر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و رباخواران یهودی جهانی هستش با تورم سه رقمی. تو برزیل هم ازقماش اصلاح طلب غربگدای خودمون الا ماشاله فراوان دارن وقتی فرمون دولت دستشون باشه اقتصاد مردم ته دره الیگارشهای رانتی هم جیبشون پر پوله تو موقعیت اپوزسیون هم قرار بگیرند به فکر کودتا وتوطئه هستند. مهم مردم آمریکای جنوبی هستند که چندسالیه دارن مثل اصلاحطلبای خودمون کاسه کوزه این موجودات غربگدا رو از دامن سیاست کشورشون جمع می کنن. راستی یه خورده پیگیر رسانه های الترناتیو غربی باشین ببینید واقعا دارین به امید چه جور غربی خودتون روهلاک می کنید والا ظاهرا بیرونشون داره ما ها رو میسوزونه درونشون هم خودشونو .
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    8 2
    ببینم مثلا در امریکای لاتین به تعداد دوستان اضافه شد ؟ خیر بیست سال است سه تا کشوره چیو دیپلماسی میدونین ؟
  • نادر IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    3 1
    آفتابه لگن هفت دست شام وناهار هیچی
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    4 2
    دیپلماسی التماسی همونه که حتی برای مطالبه طلب 3 ساله از عراق عزیزتون عاجزانه از واسطه عمانی کمک گرفتید بجاتون عراق را قانع کنه اقلا بجای ارز صادراتتون دارو و مواد غذایی بده و هزینه حجاج را تقبل کنه
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      1 1
      التماس کجا بود اگر نفت ایران فروش نره و دلارش بر نگرده هیچ کس دیگه هم نمیتونه نفت از منطقه ببره پس چی آمریکا باید باج بده
  • حمید IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    3 1
    اگر این اصلاح طلبان و حامیان روحانی و برجام و ظریف راست میگن بیان با سند و مدرک نشون بدن زمانی که داشتن دولت رو تحویل میدادن وضع خزانه و بودجه و ذخایر غذایی به چه شکلی بود. عزیزانی که نظر میدین (اگر واقعا از داخل ایران هستین و آلبانی نشین نیستین) با انصاف نگاه کنید. مهم گشایش اقتصادی و آسایش مردم هستش حالا اینکه با چه کشوری مراوده اقتصادی میشه مهم نیست مهم نتیجه اونکه باید باعث حفظ غرور ملی بشه و کاسه گدایی جلویی امریکا و اروپای نامردی که روی هیچ یک از حرفاشون نمیمونن باشه. (اگر دین ندارید لا اقل آزاده باشید) یا حق
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    0 0
    اگه برا نجات مردم و رفاه باشه ایرادی داره التماس کردن؟
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    0 1
    کوری عصا کش کور دگر شود
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    1 0
    اگراین.اصلاح.طلبهای.وطن.فروش.بمیرن.همه.چیز.درس.میشه.صلاح.طلبهاهم.بیسوادن.هم.نادان.به.غیرازبردگی.وزضالت.چیزی.نمیفهمن.
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس