پکن: بازگشت به برجام، راه مطمئنی برای حل مسئله ایران است

وزارت خارجه چین با بیان اینکه احیای برجام راهی مؤثر برای حل مشکل برنامه هسته‌ای ایران است، گفت همه طرف‌های ذینفع باید تصمیم‌های سیاسی گرفته و تلاش‌های دیپلماتیک را تقویت کنند.

به گزارش مشرق، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (چهارشنبه) بازگشت به برجام و احیای توافق هسته‌ای را راه درستی برای حل مسئله ایران خواند.

طی روزهای اخیر برخی رسانه‌های غربی گزارش‌های بی‌اساسی از مذاکرات بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بر سر آنچه که یک توافق موقت درباره برنامه هسته‌ای خوانده، منتشر کردند که هم توسط تهران و هم واشنگتن قویاً تکذیب شد.

وانگ طی نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ها مبنی بر گفتگوهای غیرمستقیم آمریکا و ایران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت که احیای برجام راهی مطمئن و مؤثر برای حل مشکل برنامه هسته‌ای ایران است.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شامگاه دوشنبه تاکید کرد: «من بار دیگر گزارش‌های رسانه‌ها در مورد حصول توافق یا عدم توافق [با ایران] را تایید نمی‌کنم». (جزئیات بیشتر)

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وانگ در این‌باره توضیح داد: «چین همواره بر این عقیده بوده که از سرگیری اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) راهی مطمئن و موثر برای حل و فصل موضوع ایران در راستای منافع مشترک جامعه بین‌المللی است».

روز گذشته نیز «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به امارات عربی متحده سفر کرده، از دیدار و گفت‌وگو با همتایان خود در سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در ابوظبی خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه همه طرف‌های ذینفع باید تصمیم‌های سیاسی بگیرند، افزود: «همه باید تلاش‌های دیپلماتیک را افزایش دهند، به بازگشت سریع برجام به مسیر درست کمک کنند، از سیستم بین‌المللی منع اشاعه اتمی حمایت کرده و صلح و ثبات در خاورمیانه را ارتقا بخشند».

از سوی دیگر، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز خبر داد که یک معافیت تحریمی برای پرداخت حدود سه میلیارد دلار بدهی عراق به ایران صادر شد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها تاکید کرد: «[ما] ضمن اینکه سیاست خنثی سازی تحریم‌ها را سرلوحه کار خود قرار داده، اما هیچگاه فرآیندهای دیپلماتیک را با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه متوقف نکرده و ادامه می‌دهیم و بر همان مبنا تبادل پیام‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک با طرف‌های مقابل در سطوح مختلف از طریق واسطه‌ها ادامه می‌یابد».

پس از روی کار آمدن «جو بایدن» به‌عنوان رئیس جمهور در آمریکا و اعلام آمادگی برای بازگشت به برجام، در اواخر دولت دوازدهم مذاکراتی برای احیای برجام بین ایران و گروه ۱+۴ و به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا انجام و ۶ دور مذاکره در این خصوص صورت گرفت که به دلیل کارشکنی‌های آمریکا به نتیجه نرسید.

دور جدید مذاکرات از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۱ در شهر وین آغاز و تا ۱۷ مرداد ماه ادامه داشت و پس از آن اعلام شد که رایزنی‌ها و تماس‌ها با هماهنگ کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد یافت. در این مدت تبادل پیام‌ها به صورت غیرمستقیم و از طریق واسطه‌ها در جریان بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس