کد خبر 1484823
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
عراق

 کارشناس مسائل منطقه با اشاره به توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق و سایه آمریکا بر این موضوع، گفت: «برای توافق‌های اقتصادی ایران وعراق، می‌توان گفت که اولین مشکل آنها، در بحث حواله‌ها است.

به گزارش مشرق، حسین رویوران، کارشناس مسائل عراق با اشاره به سفر رئیس‌جمهور عراق به تهران و امضای تفاهم‌نامه امنیتی و مرزی طرفین اظهار کرد: «رابطه ایران و عراق بسیار گسترده است و ابعاد مختلفی دارد. این روابط، تنها سیاسی یا اقتصادی نیست و ابعاد اجتماعی، مبارزه با تروریسم، زیارتی و حتی اشتراکات وسیع دینی و تاریخی را در بر می‌گیرد. به همین دلیل به تفاهمات گسترده میان دو کشور نیاز است.» وی با اشاره به اینکه توافق تهران- ریاض، شرایط را به‌گونه‌ای دیگر در منطقه فراهم کرده است، تصریح کرد: «این رابطه اکنون با توافق ریاض و تهران، شرایط دیگری پیدا کرده است و حتی امکان جهش در این رابطه وجود دارد. در گذشته تقابل ایران و عربستان را شاهد بودیم و عراق نیز با هر دو ارتباط داشت و ملاحظاتی را به عنوان نقش میانجی‌گری ایفا می‌کرد و حتی سیاست‌های احتیاط‌آمیزی را به همراه داشت.»

کارشناس مسائل غرب آسیا، افزود: «بعد از توافق تهران و ریاض، می‌بینیم که عراق در تلاش است تا امکان یک جهش در رابطه با تهران شکل بگیرد. تصورم بر این است که سفر رئیس‌جمهوری عراق به ایران، اهمیت زیادی دارد. اگرچه رئیس‌جمهور عراق، اختیارات محدودی دارد اما به عنوان نماد ملی این کشور محسوب می‌شود و می‌تواند توافقاتی را امضا کند که روابط دو طرف، شاهد پیشرفت‌های بیشتری شود.»

رویوران با اشاره به حضور گروه‌های تروریستی در منطقه اقلیم کردستان و نقش رژیم صهیونیستی در ناامنی منطقه، یادآور شد: «مشکل امنیتی و مرزی غرب ایران عمدتا با اقلیم کردستان است و تهران همواره از وجود نیروهای رژیم صهیونیستی و گروه‌های مسلح و تروریستی، گلایه‌مندی‌های مختلف داشته است. رئیس‌جمهورعراق نماینده کل ملت عراق است و تفاهم با رئیس‌جمهور عراق که هم نماینده اقلیم و هم نماینده کُردها است، می‌تواند تضمین‌دهنده باشد.»

وی با انتقاد از اینکه دولت مرکزی عراق هنوز نیروی نظامی برای حفظ امنیت مرزهای طرفین نفرستاده است، گفت: «دولت مرکزی عراق، توافق کرده که نیروی لازم به مرزهای طرفین بفرستد و در مرز مستقر شوند تا شاهد ثبات و برقراری امنیت باشیم، اما هنوز این امر انجام نگرفته است. حضور و سفر عبداللطیف رشید به عنوان نماینده ملت عراق و اقلیم کردستان (رئیس‌جمهور در عراق باید از کُردها باشد)، می‌تواند ثبات و امنیت بیشتری در مرزهای ایران و عراق را به ارمغان آورد.»

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق و سایه آمریکا بر این موضوع، گفت: «برای توافق‌های اقتصادی ایران وعراق، چه در بخش خصوصی یا دولتی، می‌توان گفت که اولین مشکل آنها، در بحث حواله‌ها است. با وجود تحریم‌های آمریکا، این موضوع امکان‌پذیر نبوده و بانک‌های عراق به دلیل ارتباط با ایران، از سوی آمریکا تحریم شده‌اند.»

رویوران گفت: «در سفر اخیر محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق به ایران، مشخص شد مبادلات طرفین با واحد پولی دینار و ریال صورت بگیرد تا مگر به این وسیله، روابط دو طرف مشمول تحریم نشود و مبادله مستقیم صورت بگیرد.»

وی ادامه داد: «هر دو کشور ایران و عراق، نیاز به واحد پول خود دارند و این‌گونه می‌توان فشار آمریکا در زمینه تبادلات اقتصادی و تجاری را کاهش داد. به نظر من، مبادله با ارزهای دیگری به غیر از دلار، می‌تواند موانع اقتصادی موجود میان ایران و عراق را حل کند.»

منبع: روزنامه صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس