سرلشکر صفوی: صهیونیستها در ازای هر ماجراجویی دچار خسارت‌های جبران ناپذیری می‌شوند

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با بیان اینکه فرماندهی شهید صیاد شیرازی تحول خوبی در جبهه‌ها ایجاد کرد، گفت: صیاد شیرازی می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای جبهه مقاومت،جهان اسلام و جوانان کشورمان باشد.

به گزارش مشرق، همایش علمی شخصیت شهید صیاد شیرازی امروز(سه‌شنبه ۵ اردیبهشت‌ماه) با حضور سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور فرمانده کل قوا و جمعی از مقامات لشکری در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد.

سرلشکر صفوی: شهید صیاد شیرازی الگویی برای جبهه مقاومت است/ ارتش شجاعانه و مظلومانه وارد جنگ شد

سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در این همایش گفت: سپهبد «ولی الله قرنی» اولین رئیس ستاد مشترک ارتش در سوم اردیبهشت ۱۳۵۸ و علامه مرتضی مطهری ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ توسط عوامل فرقان، و سپهبد علی صیاد شیرازی ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ توسط منافقین ترور و به شهادت رسیدند؛ لذا به‌جاست که جوانان و دانشجویان نسبت به این‌گونه حوادث پس از انقلاب اسلامی، تحقیق و پژوهش انجام دهند.

وی با بیان اینکه سه سپهبد شهید داریم که می‌توان درباره اندیشه، تفکر، اخلاق و رفتار، عملکرد آن‌ها مطالعه کرد، افزود: هدف از این‌گونه جلسات ساختن نسل جوان است؛ زیرا امروز ۵۰ میلیون جمعیت کشورمان را جوانان تشکیل می‌دهند و ۸۵ درصد ارتش هم جوان شده است؛ البته این موضوع درباره سپاه هم صادق است و با توجه به اینکه جوانان شرکت‌کننده در دوره‌های دافوس ارتش و سپاه، جنگ را از نزدیک ندیده‌اند، باید آنچه را که در دوران بعد از انقلاب بر این کشور گذشته است، برای آن‌ها بازگو کرد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با تأکید اینکه ارتش ما شجاعانه و مظلومانه وارد جنگ شد و پیروزی‌های بسیاری را هم آفرید، عنوان کرد: پاداش مجاهدان فی سبیل الله شهادت است؛ اما بر اساس آنچه خداوند در قرآن‌ کریم ذکر کرده است، خیلی‌ها نه‌تنها نمی‌بینند، بلکه کر و ناشنوا هم هستند؛ زیرا حق را نمی‌بینند؛ این عده چون عافیت‌طلب هستند، جرأت و شجاعت دفاع از حق و امام بر حق را ندارند؛ ولی برخی‌ها همچون صیاد شیرازی نیز وقتی ندای امام خمینی (ره) را می‌شنود، داوطلبانه به این ندا لبیک می‌گویند.

وی با اشاره به اینکه نظامی‌گری دانش و علم می‌خواهد و این خصوصیتی بود که در نزد صیاد شیرازی وجود داشت، گفت: صیاد شیرازی در عین شجاعت، بسیار مهربان بود و این یک ویژگی مهم برای فرمانده است؛ او از بهمن ۱۳۵۷ تا زمان شهادت عملکرد بی‌نظیری داشت.

سرلشکر صفوی با بیان اینکه ارتش اساس استقلال کشور است، خاطرنشان کرد: آن نیرویی که باید از آب و خاک و مردم کشوری دفاع کند، ارتش است؛ پس چنانچه ارتش نباشد، قدرت‌های بیگانه، آن کشور را استعمار و غارت می‌کنند؛ همانند آنچه طی سال‌های اخیر شاهد وقوع آن در کشورهای منطقه غرب آسیا بودیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: امام (ره) هوشمندانه ارتشی را که عده‌ای به دنبال تضعیف و حتی انحلال آن بودند به عظمت رساند؛ به نحوی که با وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نیروهای ارتش در دفاع مقدس مردانه وارد میدان نبرد شدند و به پیروزی‌های متعددی هم دست یافتند؛ امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، بسیجی بود و در دوران دفاع مقدس در لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب در کنار زین‌الدین می‌جنگید.

وی در ادامه اضافه کرد: زمانی در کردستان قرار بود که بالگردی شهید صیاد و نیروهایش را از منطقه‌ای به عقب بازگرداند، اما بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد؛ لذا این باعث شد که صیاد شیرازی با گرای معکوس، نیروهای خود را به پاسگاه خودی در سردشت برساند و این حکایت از همان نبوغ و تخصصی دارد که در او وجود داشت.

سرلشکر صفوی با تاکید بر اینکه صیاد شیرازی اهتمام جدی هم به نماز داشت، افزود: پس از آزادسازی سنندج اولین ستاد مشترک ارتش و سپاه را بدون اطلاع فرماندهان بالاتر به همراه صیاد شیرازی تشکیل دادیم و حتی برای آن مهری هم درست کردیم؛ مهر ۱۳۶۰. وقتی صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش شد از آن زمان به بعد تحول خوبی در جبهه‌ها صورت گرفت به شکلی که از مهر ۱۳۶۰ تا خرداد ۱۳۶۱ که عملیات بیت‌المقدس منجر به آزادسازی خرمشهر شد، طی هفت ماه سه عملیات بزرگ انجام دادیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا همچنین عنوان کرد: صیاد شیرازی در جنگ با فکر، قابل انعطاف و شجاع بود؛ به همین دلیل می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای جبهه مقاومت، جهان اسلام و جوانان کشورمان باشد.

سردار احمدی‌مقدم: شهید صیاد شیرازی پیروزی‌های جنگ را مرهون ترکیب مقدس سپاه و ارتش می‌دانست

سردار اسماعیل احمدی مقدم در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه وی مصداق بارز آیه «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ...» است؛ زیرا جان خود را در راستای عهد و پیمان خداوند فدا کرد، اظهار کرد: بیان خاطرات خوب است، اما عبرت‌ها فرازمان و فرامکان هستند به همین جهت باید از دل این خاطرات بتوانیم ساختار شخصیتی که در عهدی قابل استفاده هستند را استخراج کنیم.

سردار احمدی‌مقدم با بیان اینکه شهید صیاد بعد از برکناری از سوی بنی‌صدر به واحد عملیات سپاه تهران وارد شد، گفت: صیاد شیرازی از روحیه زهد و عرفانی خاصی برخوردار بود؛ زیرا دلبستگی نسبت به دنیا نداشت. اواخر جنگ که منافقین تحت حمایت ارتش عراق به مرزهای کشورمان حمله کردند، نیروی کامل و منظمی از سپاه در منطقه وجود نداشت؛ چرا که همه نیروها برای مقابله با حمله عراق به خوزستان اعزام شده بودند به همین دلیل فقط عقبه‌های برخی تیپ‌های سپاه مانند قائم (عج) سمنان و روح‌الله مرکزی و ۲۷ محمد رسول الله (ص) تهران در منطقه حضور داشتند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه آن زمان بنده جانشین سردار «ایزدی» در عملیات نیروی زمینی سپاه بودم، افزود: همراه با ایزدی برای تشییع شهید «صالحی» به اصفهان رفته بودم که در آنجا به ایزدی اطلاع دادند منافقین به غرب حمله کرده‌اند؛ به‌همین دلیل ایزدی که مجروح هم بود از من خواست به غرب بروم و اقدامات لازم را برای جلوگیری از پیشروی منافقین انجام دهم. زمانی که منافقین به تنگه چهارزبر رسیدند، آنجا به همراه نیروهای موجود در منطقه از جمله تعدادی از نیروهای لشکر بدر، خط دفاعی را تشکیل دادیم و این باعث شد تا منافقین در آنجا متوقف شوند و امکان پیشروی آن‌ها میسر نشود.

وی اضافه کرد: آن زمان فرمانده‌ای از لشکرهای سپاه در منطقه وجود نداشت، اما شناختی که نیروها از من به واسطه سابقه قبلی فعالیت در منطقه و جانشینی عملیات نیروی زمینی سپاه داشتند، موجب شده بود که حرف‌شنوی داشته باشند؛ در چنین شرایطی که در حال توجیه نیروها برای انجام عملیاتی علیه منافقین بودیم، صیاد شیرازی نزد ما آمد و پرسید که فرمانده اینجا چه کسی است که در پاسخ گفتیم فرمانده‌ای اینجا وجود ندارد؛ دوستانه هدایت نیروها را انجام می‌دهیم.

سردار احمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: نظامی باید فرمانده داشته باشد؛ به همین دلیل حکمی را که «شمخانی» برای فرماندهی نیروهای منطقه توسط بنده نوشته بود، خواند و در آخر آن‌ حکم نوشته بود که صیاد شیرازی نکاتی را به شما می‌گویند و کمک‌های لازم را به شما ارائه می‌دهند و بدین ترتیب بنده به سرپرستی قرارگاه نجف منصوب شدم.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: من به صیاد شیرازی گفتم زمانی‌ که بنده فرمانده سپاه در کردستان بودم، شما فرمانده نیروی زمینی ارتش بودید؛ لذا جایگاه شما از من بالاتر است؛ اما صیاد عنوان کرد که نظامی دستوری که صادر می‌شود را باید انجام دهد؛ با این حال پیشنهاد من این است ماموریت هلی‌برن را به من بسپارید که بدین ترتیب تحت حمایت صیاد، نیروی هوایی و هوانیروز ارتش ستون فقرات منافقین را شکستند.

وی با تأکید بر اینکه صیاد شیرازی چنین روحیه‌ای داشت، گفت: معمولاً وقتی که فردی فرمانده می‌شود، به‌عنوان مثال فرمانده گردان بعد مسئولیت فرماندهی گردان را از آن فرد می‌گیرند و فرماندهی گروهان را به او می‌دهند، پذیرش این فرماندهی سخت می‌شود؛ چرا که معمولاً انتظار می‌رود اگر فرماندهیِ بالاتری اعطا نمی‌شود، حداقل فرماندهی همترازی داده شود؛ اما شهید صیاد فاقد چنین روحیه‌ای بود؛ یعنی هرکجا حکم می‌شد، فارغ از هرگونه دلبستگی دنیایی، حضور می‌یافت و به انجام وظایف محوله می‌پرداخت.

امیر سرتیپ هاشمی: نقش مؤثر شهید صیاد شیرازی در تعالی نیروهای مسلح/ صیاد و حاج قاسم الگویی برای جوانان هستند

امیر سید حسام هاشمی مشاور فرمانده معظم کل قوا نیز در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به گذشت ۲۴ سال از شهادت سپهبد صیاد شیرازی اظهار کرد: بخش‌های‌ مختلف نیروهای مسلح کشورمان، صیاد شیرازی را از خود می‌دانستند و این به دلیل علاقه‌ای بود که آن‌ها به این شهید داشتند؛ از سوی دیگر هرچند تاکنون صدها کتاب و مقاله نوشته شده، اما هنوز هم جا برای این‌کار وجود دارد؛ زیرا وی و شهید سلیمانی الگو و نمونه‌ای برای جوانان هستند.

وی افزود: از زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، صیاد شیرازی به فکر سازماندهی «ارتش انقلابی» و حفظ آن بود؛ او در عمل نیز همواره ثابت‌قدم بود؛ البته «سروان صیاد شیرازی» اول انقلاب با «سرتیپ صیاد شیرازی» که بازرسی ستاد کل را تشکیل داد به لحاظ رشد علمی، دانشی و تجربی تفاوت بسیاری داشت.

امیر هاشمی بیان کرد: صیاد در سه سالی که در ستاد کل نیروهای های مسلح حضور داشت در احیا، رشد و تعالی نیروهای مسلح نقش مؤثری ایفا کرد و این هم نشأت گرفته از ولایتمداری محض وی بود؛ برای وحدت ارتش و سپاه هم از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کرد و برای رفع مشکلات مردم نیز تلاش می‌کرد؛ بدین‌صورت که چنانچه شخص گرفتاری پیش او می‌رفت، برای حل مشکل آن شخص از آبروی خود گرو می‌گذاشت.

مشاور فرمانده معظم کل قوا عنوان کرد: در دانشگاه عالی دفاع ملی باید برای بزرگانی چون شهیدان صیاد شیرازی و سلیمانی برنامه‌ها و سخنرانی‌های بسیاری برگزار شود.

وی افزود: بیش از ۵۰ دفتر یادداشت روزانه شهید صیاد در اختیار بنده است و مابقی آن در اختیار دفتر فرماندهی کل قوا قرار دارد.

امیر پورشاسب: شهید صیاد شیرازی نگرش فراسازمانی به جنگ و دفاع داشت

امیر عبدالعلی پورشاسب جانشین پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی به عنوان یکی از سخنرانان حاضر در همایش علمی پیرامون شخصیت شهید صیاد شیرازی درباره اندیشه نظامی این شهید سرافراز، بیان کرد: این همایش برای توصیف ویژگی‌ها، اندیشه‌ها و سبک فرماندهی و نیز مدیریت شهید صیاد شیرازی به عنوان الگوی فرماندهی در تزار انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، زیرا شهادت صیاد شیرازی موجب افزایش وحدت در جامعه و نفرت نسبت به فعالیت‌ها و اقدامات منافقین شد.

جانشین پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی درباره نظر شهید صیاد پیرامون بسیج و بسیجی، افزود: بسیج مانند فرشته نجات در صحنه نبرد حق علیه باطل ظاهر شد چرا که بسیج عامل پاک و مقدس الهی است و این به دلیل آن است که بسیجی فردی دلسوز و دارای حساسیت نسبت به سرنوشت کشور است.

امیر پورشاسب ادامه داد: مقدس بودن جنگ تحمیلی و برکات آن، برتری اراده انسان بر سلاح، عدم اعتماد به دشمن، نگرش فراسازمانی به جنگ و دفاع، اعتقاد به مجاهدت در راه خدا، از جمله نظراتی است که شهید صیاد نسبت به جنگ و صلح داشت.

وی با بیان اینکه قبل از هر اقدامی باید ترکیب، استعداد، گسترش، نقاط ضعف و قوت دشمن را به طور دقیق شناخت و از همه مهمتر به نیات و اهداف راهبردی دشمن پی‌برد را از جمله ویزگی‌های شناخت خودی و دشمن از دیدگاه شهید صیاد دانست.

جانشین پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: شهید صیاد شیرازی، دفاع مقدس را زیباترین واژه می‌دانست، زیرا استراتژی نبرد حکومت اسلامی را در دفاع از ممکلت تعیین کرد؛ علاوه بر این حاکمیت روحیه ایمان و اعتقاد به الله در طریقت مکتب دین مبین اسلام هم یکی دیگر از ویژگی‌های دکترین نظامی ارتش از دیدگاه صیاد شیرازی بود؛ از سوی دیگر وی معتقد بود دلایل بروز تفرقه در میان نیروهای مسلح، پیروی از هوای نفس و تعصب سازمانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    4 3
    ارتش متعلق به باشگاه انقلابی اسلامی
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      2 1
      همه نیروهای انقلاب هستند
  • یزدان IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    7 4
    احیانا چین و روسیه که جزو کشورهای بیگانه نیستند بعدهم اگه انگل ها چیزی گزاشته باشن بمونه
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      5 6
      چقدرم اینجوری که تو میگی هست خخخ
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    4 3
    به شخصه اگر بودم ساکت میماندم
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    10 4
    پس سپاه ونیروی قدس چه کارکردند
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      26 2
      تفرقه افکنی نکنید . منظور فقط ارتش نیست چون همه میدونن در جنگ و بعد همه با هم با رشادت تونستن جلویه دنیا بایستند .
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      11 5
      به تو چه
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      6 0
      در مقابل غارت کنندگان می ایستند
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    6 6
    درودبرسپاه
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    11 1
    جای خالی یک چمران بشدت حس میشود
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    4 3
    سلام بر ارتش درود بر سپاه
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    3 3
    ارتش و سپاه فرزندان این ملتند
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 3
    منظورتون چیه
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    5 2
    قدرت اسلام بود که مانع غارت شد
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      3 2
      نه که الان غارت نمیشه
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    7 1
    درودبرارتش قهرمان
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 2
    بایدبعدازجنگ بخش موشکی وادغام سپاه درارتش شکل میگرفت وزارت دفاع وارتش هم که ایشان ازشان بهعنوان مفیدکامل دروضع دفاعی فرامنطقه ای یادمیکنند میتوانست نهادهای اسلامی رابعدازانقلاب قویترازقبل ازانقلاب پیش ببرد
  • یامهدی ادرکنی IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 5
    مشق روزسه شنبه ام راببینیددرست مینویسم
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    5 1
    نیازی به بیگانه نیست داخلیهای نفوذی مشغول غارت هستن دیگه به بیگانه نمیرسه غارت به چی میگن
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    3 1
    واقیات را باید گفت و سرلشکر صفوی واقعیت را گفتند
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    2 0
    قوای مسلحه ایران قوایی متحد برای دفاع ازاصل سرزمینی خانه ما یعنی ایران است وهرنغمه ایی درتفکیک آنها بگوش برسد آن نغمه ها دشمنان سرسخت جمهوری اسلامی ایران هستن من نقش نیروی هوایی وهوانیروز ونیروی دریایی وزمینی را دردوره دفاع مقدس با چشمان خودم دیده ام وقتی خلبانان جان برکف درهجوم بعث کارهای منحصربفردی ازخودنشان میدادند که آنموقع وقتی حزب بعث هجوم ونیروی بسیج مردمی را تحت فشارقرار میداد این هوانیروز ونیروی هوایی بود که جانانه بکمک خطمقدمی ها میرسیدمن بشهادت رسیدن خلبانان را درمنطقه شلمچه دیدم خدا میداند که چه شجاعتی ازخودنشان میدادند که اگر خلبانی شهید میشد اشک ها درچشمان بسیجیها سرازیرمیشد حال که دهه هاست ازآن تاریخ میگذرد یقینا پیوندناگسستنی ارتش وسپاه طوریست که خون شهدایشان باهم ترکیب شده است با خودم میگویم چرا درجبهه اقتصادی هنرمندان اقتصادی یا بعبارت اقتصادانان کارشناسان این حوزه کارنخبگی خود را دراین میدان که یقینان یک جنگ تمام عیاراقتصادی است نشان نمیدهند .مردم ازنخبگان اقتصادی انتظاردارند وعلاقمند هستند طرح عملیات اقتصادی با رموز مختلفی که برای هرعملیاتی دردفاع مقدس برآن مینهادند این افراد با لباس رزم اقتصادی که نشانی ازافراد داوطلب وآموزش دیده دراین میدان هستند مردم بتماشای آنان نظاره گرباشند واسپند ونمک بیاد بدرقه اعزام شوندگان بخط مقدم گذشته دود کنند وبرآنان سلام وصلوات بفرستند مردم دروضع اقتصادی مشکلاتی دارند نخبگان اقتصادی پاسخ دهید .
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    4 1
    ارتش باید کنار مردم باشد
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    3 0
    پس الآن که با وجود ارتش قدرتهای بیگانه نمیتونند ایران رو غارت کنند ؛پس کی داره ایران رو غارت میکنه ؟
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    1 1
    درود بر شما
  • DE ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    2 1
    ارتش را دوست میدارم
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    5 1
    امروز هم که هست کشور به روش دیگر غارت میشود
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    4 1
    ارتش و سپاه دست دلالان را کوتاه کنند که کشور به مستضعفان برسد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس