تأکید شمخانی بر فعال سازی مکانیسم ریال - روپیه در دیدار همتای هندی

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار همتای هندی با بیان اینکه روابط ایران و هند از اراده طرف‌های ثالث متاثر نمی‌شود و علیه هیچ طرفی نیست، بر فعال سازی مکانیسم ریال - روپیه تأکید کرد.

به گزارش مشرق، «آجیت دوآل» مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند که در پاسخ به دعوت علی شمخانی و به منظور انجام دیداری یک روزه به تهران سفر کرده، صبح امروز (دوشنبه) ۱۱ اردیبهشت ماه با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد.

در این دیدار درباره روابط سیاسی، امنیتی به ویژه مسائل اقتصادی دو و چندجانبه و مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین المللی بحث و تبادل نظر شد.

«آجیت دوآل» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند هفتم فروردین ماه سال جاری در گفت‌وگوی تلفنی با شمخانی توافق ایران و عربستان را گامی تعیین کننده در افزایش ثبات و امنیت در منطقه خوانده بود. شمخانی در این گفت‌وگو از همتای هندی خود برای سفر به ایران به منظور تبادل نظر بیشتر و پیگیری روند همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای دعوت کرد.

شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار امروز گفت: اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی ریشه دار، اراده رهبران دو کشور و همچنین استقلال راهبردی ایران و هند، بسترهای اصلی در مسیر توسعه همکاری‌های دوجانبه است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه روابط ایران و هند علیه هیچ کشور دیگری نیست، یادآور شد: این روابط از اراده طرف‌های ثالث نیز متاثر نمی‌شود.

شمخانی همچنین گفت که تحولات جهانی و منطقه‌ای شرایط بسیار مناسبی را برای تقویت تعاملات بین دو کشور در حوزه انرژی، حمل و نقل و ترانزیت، فناوری و بانکی بین ایران و هند ایجاد کرده است.

وی همچنین فعال سازی مکانیسم ریال - روپیه را اقدام ضروری و مهمی خواند که در پیشبرد اهداف مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی نقش تعیین کننده خواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دید همتای هندی با ذکر این نکته که از ارتقای نقش و موقعیت هند در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی استقبال می‌کنیم، عنوان کرد: حضور فعال هند در ابتکارات سیاسی، اقتصادی و امنیتی با مشارکت کشورهای آسیای مرکزی و حوزه خلیج فارس را لازم و راهگشا می‌دانیم.

وی همچنین اظهار داشت: مشارکت دو کشور برای احصاء و بهره گیری از فرصت‌های حاصل از تحولات منطقه‌ای و جهانی و همچنین همکاری فعال در سازمان شانگهای و گروه بریکس تامین کننده منافع ملی ایران و هند است.

به گزارش فارس، دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: تصمیمات اتخاذ شده برای رفع موانع تداوم همکاری در پروژه چابهار می‌تواند در تغییر وضعیت غیرمناسب فعلی بسیار موثر باشد.

آجیت دوآل مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند هم در دیدار با شمخانی نفوذ جدی فرهنگ ایران در زندگی روزمره مردم هند را نشان دهنده پیوندهای عمیق بین دو ملت خواند که شاید در سطح منطقه نتوان نمونه دیگری برای آن ارائه کرد.

وی اضافه کرد: کشورهای مستقل باید با شناخت ویژگی‌های تحولات جدید جهانی و همزمان با تقویت توانمندی‌های داخلی خود، برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و ایفای نقش بین‌المللی موثر آماده شوند.

این مقام هندی به توافق اخیر ایران و عربستان اشاره کرد و گفن: توافق ایران و عربستان سعودی برای عادی سازی روابط علاوه بر اثرات عمیق منطقه‌ای در تغییر مناسبات در نظام بین‌الملل نیز تأثیرات جدی خواهد داشت.

وی همچنین خطاب به شمخانی گفت: به سهم خود از نقش محوری و تعیین کننده جنابعالی در مدیریت روند عادی سازی روابط ایران و عربستان و توافق حاصل شده بین دو کشور قدردانی می‌کنم.

دوآل همچنین بر تداوم همکاری مشترک برای کمک به ثبات در افغانستان و جلوگیری از توسعه حضور و نقش آفرینی تروریسم تکفیری در این کشور و همچنین ایجاد دولت مسؤول و فراگیر در افغانستان تأکید کرد.

مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند همچنین عنوان کرد: چابهار را دروازه ورود هند به همکاری‌های اقتصادی همه جانبه با ایران می‌دانیم و آماده افزایش رایزنی‌ها برای رفع مشکلات موجود هستیم.

این مقام هندی همچنین بعدازظهر امروز قرار است با حسین امیرعبداللهیان دیدار کند. دو طرف خرداد ۱۴۰۱ و در سفر وزیر خارجه به دهلی نو با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس