رهبر انقلاب- نمایه

ماه مبارک رمضان ماه خدا و ماه قرآن و ماه رحمت و مغفرت است. در میان امتیازات ماه رمضان بالاترین امتیاز این ماه کدام است؟

سرویس سیاست مشرق - ماه مبارک رمضان مرکز برکات و ماه رحمت الهی است. مفسر ارجمند و معلم قرآن، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در ضمن بیانی تفسیری در باب هدایت قرآنی و جایگاه آن در بیانات قرآن متذکر می‌شوند که شاید بالاترین امتیاز از میان امتیازات متعدد ماه مبارک رمضان، مساله نزول قرآن در این ماه مبارک باشد:

«امّا در مورد هدایت قرآنی. ببینید، خداوند متعال در میان امتیازات متعدّد ماه مبارک رمضان امتیاز نزول قرآن را ذکر میکند: شَهرُ رَمَضانَ الَّذی اُنزِلَ فیهِ القُرءان؛ پیدا است که این شاید بالاترین موضوع در میان امتیازات ماه رمضان است. و در مورد قرآن هم که هزاران برجستگی در قرآن وجود دارد و خیلی بیش از اینها که عقل ما و فهم ما قادر به درک آنها نیست، در میان همه‌ی اینها هدایت قرآنی را مطرح میکند: شَهرُ رَمَضانَ الَّذی اُنزِلَ فیهِ القُرءانُ هُدًی لِلنّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الهُدی وَ الفُرقان؛ پیدا است که هدایت قرآنی در میان موضوعات‌ مربوط به قرآن شأن بالایی دارد. خود قرآن مجید هم با مسئله‌ی هدایت آغاز میشود؛ هم در سوره‌ی حمد این [مطلب] هست: اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیم -که به تعبیر مرحوم علّامه‌ی طباطبائی (رضوان الله تعالی علیه) ‌ سوره‌ی حمد از اوّل تا آخر، ادب سخن گفتن با خدا را به ما تعلیم میدهد، یعنی خود خدای متعال به ما تعلیم میدهد که چه جوری باید با او صحبت کنیم؛ از آغاز «بِسمِ الله» تا آخرِ هدایت‌خواهی؛ که «اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیم، صِراطَ الَّذینَ اَنعَمتَ عَلَیهِم»؛ که راه مستقیم، راه آن کسانی است که خدای متعال به آنها اِنعام کرده است؛ آن هم آن اِنعام‌شدگانی که گمراه نشدند و مورد غضب قرار نگرفتند- هم در اوّل سوره‌ی بقره: «بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ، الم، ذلِکَ الکِتابُ لارَیبَ فیهِ هُدًی لِلمُتَّقین» بنابراین آغاز قرآن هم با ذکر هدایت قرآنی آغاز شده است؛ و بعد از آن هم در جاهای متعدّدی از قرآن، ده‌ها مورد هست که سخن از هدایت قرآن است و راهنمایی‌ها و دستگیری‌های قرآن.
و این هم مخصوص یک گروه خاصّی نیست؛ مخاطب قرآن، همه‌ی بشریّت است، و ادّعای قرآن این است که میخواهد همه‌ی بشریّت را هدایت کند به صراط مستقیم، به راه درستِ زندگیِ انسان که به مقصد صحیح منتهی خواهد شد: اِن هُوَ اِلّا ذِکرٌ لِلعالَمین.»[۱]


[۱] بیانات در محفل انس با قرآن کریم (۱۴۰۰/۰۱/۲۵)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    1 1
    رهبرم جان ناقابلم فدای شما ان شاالله
  • علی افصحی IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    0 0
    امیرالمومنین علی علیه‌السلام در خطبهٔ صد و سی و شش نهج‌البلاغه می فرماید « من اتخذ قوله دلیلا هدی للتی هی اقوم کسی که قرآن « کلام الله » را راهنمای عمل خود قرار دهد به راهی که بسیار مطمئن و هموارست رهنمون می شود » این مهم ترین ویژگی قرآن است که جی پی اس خدا برای مسیر یابی دقیق و سریع و بی اعوجاج است. این یک ادعا نیست بلکه صفحات تاریخ زندگی انسان در طول تاریخ نشانه هایی از کسانی که به « کلام الله عمل کرده و به رشد رسیده اند » و نیز « کسانی که عمل نکرده به « غی یا تباهی » رسیده اند » پر است و قرآن نیز در بارهٔ آن ها قصه ها دارد. امام علی راه شناسایی هدایت شدگان و گمراهان را این گونه ذکر کرده « لن تأخدوا بمیثاق الکتاب حتی تعرفوا الذی نقضه و لن تمسکوا به حتی تعرفوا الذی نبذه » مولی علی بر اساس قاعده « تعرف الاشیاء باضدادها بهترین راه شناخت امور ، شناخت ضد آن هاست ، می فرماید هرگز شما تعهدات خود به قرآن را عملی نمی توانید بکنید مگر آن که افرادی را که عهدهای قرآنی را نقض کرده اند را بشناسید و نیز هرگز به قرآن تمسک نمی کنید مگر این که کسانی که قرآن را به کناری نهاده و دل به هوس و حرام دادند را بشناسید» که تاریخ انبیاء در قرآن و سیره ائمهٔ اطهار حدیث راه یافتگان و گمراهان است. اما شناخت قرآن ، این شناخت آسان نیست باید طبق فرمایش مولی « فالتمسوا ذلک من عند اهله فانهم عیش العلم و موت الجهل باید از اهل قرآن این حقایق را به اصرار بطلبید چرا که اهل قرآن حیات بخش علم و در هم کوبنده جهل اند.» این بیان امام علی همان « فاسئلوا عن اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون قرآن است یعنی اگر حکمی را نمی دانید از اهل ذکر ( ائمه اطهار علیهم السلام) بپرسید ؛ که مهم ترین کارشان « یخبرکم حکمهم عن علمهم چون آگاهی به قرآن دارند حکم اموراتشان را از روی دانش قرآنی به آن ها بیان می کنند» پس تمسک به قرآن و رسیدن به راه هموار و هدایت و رشد در گرو پرسش از «اهل قرآن یعنی ائمه » است. در واقع پذیرش ولایت ائمه همان هدایت به راه بی کج و معوج و صراط مستقیم و هدایت است . در زمان غیبت اما نائب عام ائمه ولی فقیه است که برای بهره مندی از هدایات قرآنی و رسیدن به راه رشد ، باید تبعیت کنیم. بدون ولایت قرآن خاموش است که امام علی فرمود « انا الکتاب الناطق» من قرآن سخنگویم » سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس