کد خبر 1478450
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۸
رهبر انقلاب نمایه

قرآن کریم کتاب هدایت است و برای هدایت انسان‌ها فرستاده شده است، اما همین کتاب هدایت برای برخی که گرفتار سوء عمل خودشان هستند، باعث گمراهی است.

سرویس سیاست مشرق - قرآن کریم کتاب هدایت برای متقیان است و هرگز به صورت اصلی و اولیه و ابتدا به ساکن باعث گمراهی انسان‌ها نمی‌شود، اما برخی از بندگان خدا در اثر سوء رفتار و اعمال خودشان به نحوی عمل می‌کنند که این کتاب الهی که برای متقیان کتاب هدایت است، برای آنها باعث افزایش گمراهی‌شان می‌شود. پس قرآن ابتدائا کسی را گمراه نمی‌کند، اما برخی با سوء اختیار خود، قرآن و هدایت الهی و همه‌ی ابزارهای هدایت را باعث افزایش گمراهی و خسارت خود قرار می‌دهند.

معلم قرآن، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در بیانات قرآنی خود به همین نکته اشاره کرده و نسبت به اهمیت آن تذکر می‌دهند:

«عزیزان من! با قرآن بیشتر اُنس بگیرید. آنچه من تأکید میکنم و توصیه میکنم، این است که با قرآن بیشتر اُنس بگیرید. این ذکر الهی و تقوایی که عرض کردیم، اگر برای ما حاصل بشود، آن وقت هدایت قرآنی هم برای ما آسان‌تر میشود؛ [چون] «هُدًی لِلمُتَّقین»؛ تقوا که بود، هدایتْ حتمی است؛ چون این قرآن، «هادیِ» بعضی و بعضی را «مُضل» [است]؛ یُضِلُّ مَن یَشاءُ وَ یَهدی مَن یَشاء[۱]؛(یعنی برخی را گمراه می‌کند و برخی را هدایت می‌کند) این جوری است که بعضی‌ها را از آن طرف میبرد، بعضی‌ها را هدایت میکند. هدایت مال متّقین است. هر چه تقوا بالاتر باشد، هدایت روشن‌تر و بالاتر است؛ باید این را دنبال بکنیم.» [۲]


[۱] بخشی از آیه ۹۳ سوره مبارکه النحل که متن کامل آیه چنین است: وَلَو شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُم أُمَّةً واحِدَةً وَلیکن یُضِلُّ مَن یَشاءُ وَیَهدی مَن یَشاءُ وَلَتُسأَلُنَّ عَمّا کُنتُم تَعمَلونَ ترجمه: و اگر خدا می‌خواست، همه شما را امت واحدی قرارمی‌داد؛ (و همه را به اجبار وادار به ایمان می‌کرد؛ امّا ایمان اجباری فایده‌ای ندارد!) ولی خدا هر کس را بخواهد (و شایسته بداند) گمراه، و هر کس را بخواهد (و لایق بداند) هدایت می‌کند! (به گروهی توفیق هدایت داده، و از گروهی سلب می‌کند!) و یقیناً شما از آنچه انجام می‌دادید، بازپرسی خواهید شد!

این مضمون در آیات دیگری از کتاب حکیم نیز ذکر شده است به عنوان مثال در آیه ۲۶ سوره مبارکه‌ی بقرة آمده است: (إِنَّ اللَّهَ لَا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِینَ کَفَرُوا فَیَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا یُضِلُّ بِهِ کَثِیرًا وَیَهْدِی بِهِ کَثِیرًا وَمَا یُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِینَ) ترجمه: خداوند از این که (به موجودات ظاهرا کوچکی مانند) پشه، و حتی کمتر از آن، مثال بزند شرم نمی‌کند. (در این میان) آنان که ایمان آورده‌اند، می‌دانند که آن، حقیقتی است از طرف پروردگارشان؛ و اما آنها که راه کفر را پیموده‌اند، (این موضوع را بهانه کرده) می‌گویند: «منظور خداوند از این مثل چه بوده است؟!» (آری،) خدا جمع زیادی را با آن گمراه، و گروه بسیاری را هدایت می‌کند؛ ولی تنها فاسقان را با آن گمراه می‌سازد!

همچنین در آیه ۸۲ سوره‌ی مبارکه‌ی اسراء‌ آمده است: (وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا) ترجمه: و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان، نازل می‌کنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمی‌افزاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی افصحی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    4 7
    خاتم النبیین محمد صلی الله علیه و آله فرمود« رب تالی القرآن و القرآن یلعنه بسا که کسی قرآن تلاوت کند و همان لحظه قرآن لعنتش کند» قرآن زنده و حساس است. واکنش دارد و مراجعه کنندگانش را راستی آزمایی کرده و در صورت صداقت پاسخ صادقانه‌ای به وی می دهد و هرکسی که آیات آن را جدی نگیرد سزایش را کف دستش می گذارد. بارها قرآن تهدید کرده که در برخورد با آیاتش شوخی و ریشخند را بگذاریم کنار و جدی و با اهمیتش بدانیم در سورهٔ بقره آیه دویست و سی و یک می فرماید « و لا تتخذوا آیات الله هزوا از روی بی اهمیتی و باری به هر جهت با آیات الهی برخورد نکرده و ریشخند نگیریم‌. از معصومین پرسیده شد از مسخره کردن و رشخند آیات الهی؟ فرمودند یعنی به رغم این که قاری بداند در مسئله ای بیان آیه چیست اما برعکس و ضد آن عمل کرده و مطابق آیات الهی عمل نکند. کسی که اشرافیت را در زندگی پی بگیرد قرآن را مسخره کرده است چرا؟ چون قرآن به انفاق و بالاتر از آن به ایثار امر فرموده مثلاً آیه دویست و شصت و هشت می فرماید « یا ایهاالذین امنوا انفقوا ای مومنان انفاق کنید یعنی زیادی مالتان را ببخشید » بعد بیانش را دقیق می کند « من طیبات ما کسبتم و مما اخرجنا لکم فی الارض از اموالی انفاق کنید که محصول دسترنج خودتان و یا از محصولات کشاورزی بوده و طیب و طاهر باشد» یعنی از مال دزدی ، مال غیر ، احتکار ، ارتشاء ، اختلاس و.. نباشد اگر کسی از این اموال ممنوعه حتی انفاق کند آیات الهی را مسخره کرده است. تمسخر آیات الهی بدون مجازات دنیوی نیست ، مجازات اخروی اش نیز جهنم ابدی است. اما مجازات دنیوی شوخی گرفتن آیات الهی در سوره توبه آیه نه این گونه آمده « استهزؤا ان الله مخرج ما تحذرون باشه مسخره کنید خداوند رسوایتان کرده و درونیات منافقانه اتان را آشکار خواهد ساخت همان چیزی که از آن به شدت در هراسید». فراوان کسانی که متظاهر بودند و منافق اما قرآن رسوا یشان ساخته. امجد رو حانی نما یکی از آن هاست که سال ها معلم اخلاق و چشمی گریان داشت و صدای خوش دعا و.. اما دست آخر فراری مالزی شد و علیه حضرت امام خامنه‌ای جان امت انقلابی سخنانی به زبان رانده و می راند که امثال ترامپ چنین سخنانی نگفته اند. همان طور که امام خامنه‌ای فرموده قرآن کتاب هدایت اما برای متقی کسی که از خدا حساب می برد اما کسی که الله و آیاتش را سبک بشمارد گمراه می سازد.
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      3 0
      استفاده کردیم سپاس
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    4 0
    آهان پس همینه که بسیاری خودیها هدایت نشدن، رفتن با فرقه جاهلیت بستن.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    7 12
    رهبر دانا رهبر آگاه رهبر عالم
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    10 0
    خدایا ما را از هدایت شدگان قرار بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس