دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب

قرآن کریم انفاق و رسیدگی به بندگان خدا را تکلیفی در برابر همه‌ی رزق‌ها معرفی می‌کند و فهم و استعداد و نخبگی نیز رزقی است در سطحی بالاتر.

سرویس سیاست مشرق - گاهی احساس نخبگی و استعداد برتر بودن با حس برتری و خود را بالاتر دیدن همراه می‌شود. اما انسان مومن که از تعالیم قرآن کریم بهره برده باشد، می‎فهمد که در برابر هر رزق و بهره‌مندی که خدای متعال شامل حالش کرده است، تکلیفی و آزمایشی نیز در کار است. تکلیف نخبگان بر اساس آموزه‌های قرآن کریم چیست؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نخبگان کشور با استفاده از آموزه‌های قرآنی بر همین مساله متمرکز شده و فرمودند:

«وقتی فهمیدیم که این استعداد [نخبگی] یا این همّت [مطالعه و تحقیق] از کجا آمده است، میفهمیم که کجا باید خرج شود، در کجا باید هزینه شود. خدای متعال معیّن فرموده است: هُدًی لِلمُتَّقین. اَلَّذینَ یُؤمِنونَ بِالغَیبِ وَ یُقیمونَ الصَّلوةَ وَ مِمّا رَزَقنهُم یُنفِقون؛ باید انفاق کنید؛ این رزق الهی است به شما، این رزق را باید انفاق کنید. انفاق رزق فقط این نیست که انسان پولی از جیبش در بیاورد و به یک مستمندی بدهد. این رزق بالاتری است، رزق باارزش‌تری است، انفاق آن هم باارزش‌تر است، باید این را انفاق کنید. انفاق رزقِ دانش این است که آن را در خدمت جامعه قرار بدهید؛ در خدمت تاریختان، در خدمت آینده‌تان، در خدمت ملّتتان قرار بدهید. اینها تکلیف نخبگی را روشن میکند.

انفاق این رزق به این است که آن را در راه خدا خرج کنید؛ برای خیر بندگان خدا مصرف کنید. منّتی هم نباید داشت - این را هم به شما عرض بکنیم - درست است که شما این رزقی را که خدای متعال به شما داده، صرف کسانی میکنید که عامّه‌ی مردمند امّا خود شما هم از محصول کار و خدمت عامّه‌ی مردم به‌طور دائم برخوردارید دیگر؛ این بده‌بستان است. همین نانی که شما میخورید، این لباسی که شما میپوشید، این وسیله‌ای که از آن استفاده میکنید و با آن رفت ‌و آمد میکنید، اینها محصول دست کیست؟ محصول دست همین کسانی است که اسم نخبه روی آنها نیست؛ آنها دارند به شما خدمت میکنند به نوعی؛ شما هم باید به آنها خدمت کنید به نوعی؛ نخبه این است. اگر چنانچه این انفاق انجام گرفت، آن‌وقت هدایت الهی و کمک الهی هم دنبال آن است. ببینید، در همین آیه‌ی شریفه: هُدًی لِلمُتَّقین؛ این کتاب، به متّقین هدایت اهدا میکند. متّقین چه کسانی هستند؟ همان الَّذینَ یُؤمِنونَ بِالغَیبِ وَ یُقیمونَ الصَّلوةَ وَ مِمّا رَزَقنهُم یُنفِقون. وقتی شما این انفاق را انجام دادید، جزو کسانی هستید که مشمول هدایت الهی خواهید شد؛ این هدایت، هم در زمینه‌ی افزایش نخبگی است، هم در زمینه‌ی توفیق در نوع هزینه کردن این نخبگی است؛ هدایت میکند خدای متعال. هدایت موجب میشود در هرجایی که خلأیی وجود دارد که شما میتوانید آن خلأ را پر کنید، آنجا حضور پیدا خواهید کرد؛ میدان فرق نمیکند.»[۱]


[۱] بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در هشتمین همایش ملی نخبگان جوان (۱۳۹۳/۰۷/۳۰)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی افصحی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    4 13
    مارکس دین را افیون توده ها خواند و نظام سرمبه داری دین را به پستوی امور شخصی و فردی برد تا «نخبگی» را در خدمت ثروت و قدرت قرار دهند اما در نگره تشیع نخبگی ارزش و جایگاه دیگری دارد در این مکتب خدا مبدأ نخبگی است علم ، فناوری ، زیبایی ، قدرت ، ثروت ، مهندسی و...همه در عالی ترین سطح برای خداست و همگی از خدا ریشه می گیرند. بنابراین نخبگان در برابر خدا جز تحسین و تعظیم و تقلید کار دیگری نمی کنند که قرآن می فرماید «انما یخشی الله من عباده العلما نخبگان اند که از خدا حساب می برند. همه انبیاء نخبه بودند حضرت یوسف نخبه اقتصادی ، سلیمان نخبه هوا فضا، نوح نخبه ساخت کشتی های آب های خروشان و ویرانگر، شعیب نخبه تجارت ، و...مهم تر خاتم انبیاء نخبهٔ ساخت جامعهٔ مدنی که ساختارش نه زور و کودتا و خام فروشی و..که ایمان عمومی «امت» ، علم و فناوری پایه، عدالت محور، همکاری جمعی ، بهره وری ، استفاده بهینه از همه منابع، فقر ستیزی و...بود. امامان شیعه از اولینش که امام علی است که در تاریخ بشریت اولین و آخرین کسی بود که فرمود «سلونی قبل ان تفقدونی هریوالی دارید بپرسید تا جوابش را بدهم» در دعای جامعه کبیره امامان با صفات «خزان العلم منابع آگاهی ، ساسة العباد سیاست مداران بندگان خدا، سادة الولاة سر آمد همه حاکمان عالم یا حاکم حاکمان، اولوالعلم صاحبان علم و دانش، خرنة لعلمه منبع علوم الله و... یعنی همگ نخبه اند. اما تفاوتی که با نخبگان سرمایه داری و کمونیستی دارند این است که «نخبگی برایشان مسئولیت آور است نه محملی برای جذب به کانون های ثروت و قدرت. امام علی پیامبر را در نهج‌البلاغه به «طبیب دوار بطبه پزشکی که با تجهیزات درمان دور افتاده تا بیماری یافته و علاجش کند، وصف می کند. الله در مکتب تشیع نخبه ای است که بی هیچ منت و انتظاری بنده پروری می کند حتی کسانی را که علیه احکام الهی بی اعتنا هستند. پیامبر و ائمه نخبه اند اما سطح زندگی شخصی اشان در سطح فقیر ترین فشر جامعه است و می فرماید «ان الله فرض علی ائمة العدل ان یقدروا انفسهم بضعفة الناس خدواند بر ائمة واجب کرده که سطح زندگی خود را در سطح ضعیف ترین قشر جامعه قرار دهند. در واقع کفر به رزق نخبگی، زندگی سیر و پر و اشرافیت و تفرعن بوده و شکرش «انفاق نخبگی یعنی خدمت به انسان و جامعه انسانی و پیشی گرفتن در آن است. امروز شاخص نخبگی امام خامنه‌ای است.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    رهبری واقعا حرفهای قشنگی میزند میگوید مشگل تمام مسلمان‌های جهان دوری از قرآن است واقعا راست میگوید واقعا حرفهای حکیمانه میزند حیف که دولتمردان سخنانش را آویزه گوش نمی‌کنند بنظر من اگر رییس جمهور نباشد و رهبریی خودش جای رییس جمهور عمل کند مملکت درست میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس