کد خبر 1475706
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
باید و نبایدهای تغذیه در ماه مبارک رمضان/ بهترین غذاها برای افطار و سحر چیست؟

تغذیه در ماه مبارک رمضان با باید و نبایدهایی همراه است و توصیه هایی در این زمینه انجام شده که می تواند روزه داران را برای بهتر روزه گرفتن و افزایش بهره بردن از این ضیافت الهی کمک کند.

به گزارش مشرق، پس از یک سال چشم انتظاری ماه میهمانی خدا در سومین روز از نوروز از راه رسید. بهار طبیعت با بهار معنویت و قرآن به هم گره خورده و انرژی و احساس روح افزا و دل انگیزی به انسان بخشیده است.

ماه مبارک رمضان که از راه می رسد افطارها و سحرهایش، لذت خاص معنوی و مادی خود را دارد اما آنچه که علاوه بر دعا و تقرب به خدای متعال و انس بیشتر با قرآن کریم و حضور در خانه خدا خودنمایی می کند و لازم است که برای داشتن روزه بهتر به آن توجه کنیم، تغذیه در ماه مبارک رمضان است. اینکه چه رژیم غذایی درستی در این ماه داشته باشیم تا بتوانیم بهتر روزه بگیریم و از فیوضات آن بهره بیشتری ببریم، موضوع مهمی است که باید به آن توجه کنیم.

بعضی سعی می کنند در ماه مبارک رمضان از غذای بیشتری در وعده افطار و سحری استفاده کنند تا به اصطلاح خود جبران ساعات نخورده را کرده باشند. بعضی روزه داران هم به دلیل غلبه تشنگی، نوشیدن آب سرد را برای باز کردن افطار انتخاب می کنند. بعضی هم برای اینکه در طول روز احساس سیری نکنند به خوردن غذاهای پرروغن یا به اصطلاح پرچرب و چیل تمایل بیشتری دارند. خلاصه اینکه، هرکسی برای خودش نسخه ای می پیچد فارغ از اینکه بدانند آیا از نظر علمی و پزشکی شیوه خوردن و آشامیدن آنها در سحرها و افطارهای ماه مبارک رمضان صحیح است یا خیر.

 بهترین غذاها برای افطار و سحر چیست؟

اینکه تغذیه مناسب تا چه میزان می تواند به روزه گرفتن بهتر ما کمک کند و چه نوعی رژیم غذایی می تواند برای بدن مفید باشد یا مضر را در گفت و گو با یکی از کارشناسان تغذیه پیگیری کردیم که می تواند برای همه راهگشا و موثر باشد.

«پانیذ آصفی» بر این موضوع تاکید دارد که روزه داران در وعده افطار و سحری به ویژه افطار مصرف میوه و سبزیجات را حتما داشته باشند تا با کمبود آب در طول روز مواجه نشوند.میوه هم به دلیل فیبر فراوانی دارد سبب می شود احساس سیری به انسان دست دهد و کمتر احساس گرسنگی کند.

مصرف مایعات در افطار و سحر نباید فراموش نشود؛ البته توصیه می شود روزه داران وعده افطار را با شیر ولرم، خرما و آب جوش باز کنند. اگر کسی با زولبیا و بامیه افطارش را باز کند به دلیل اینکه از قندهای ساده است سریع قندخون را بالا می برد. اگر هم کسی با آب سرد افطارش را شروع کند ممکن است مشکلات کبدی و گوارشی برایش ایجاد شود و اذیت کننده می شود که به هیچ وجه آب سرد و خیلی یخ نباید نوشیده شود.

 بهترین غذاها برای افطار و سحر چیست؟

چای را کم رنگ بخوریم

البته باید عرض کنم که در وعده افطار چای کمرنگ باید مصرف شود و پس از خوردن سحری نباید بلافاصله چای نوشیده شود چرا که آهن غذا را از بین می برد. خوردن گوجه و خیار و هندوانه و دیگر میوه ها و محصولات جالیزی آبدار می تواند آب مورد نیاز بدن را در طول روز تامین کند.

در وعده های افطار و سحر چه غذاهایی بخوریم بهتر است؟

توصیه میکنم در وعده افطار نان، پنیر و سبزی استفاده شود و وعده گرم همچون سوپ به ویژه سوپ رشته بسیار مناسب است. حلیم ممکن است سنگین باشد. روزه دارها باید سعی کنند در افطار و سحر به ویژه افطار وعده سبک تری داشته باشند تا بعد از بیدار شدن احساس سنگینی نکنند.

 بهترین غذاها برای افطار و سحر چیست؟

در وعده سحر برنج و خورشت مثل قورمه سبزی، قیمه، لوبیا پلو، عدس پلو و غیره مناسب است. اگر قصد خوردن ماهی در سحر را داریم باید برای خنثی کردن سردی آن باید از خرما و گردو و... مصرف کرد. اگرچه در سحر، ماهی و غذای سرخ کردنی مانند کتلت مصرف نشود بهتر است چون تشنگی ایجاد می کنند و زیاد انسان را سیر نگه نمی دارند.

در هنگام افطار اگر کسی بخواهد آش بخورد با فاصله می تواند بخورد و شام را باید حذف کند. سوپ را بیشتر از همه تایید می کنیم. خوردن آش در وعده سحر نباشد چرا که سنگین است و انسان را اذیت می کند.

غذاهای فست فودی، سوسیس و کالباس علاوه بر اینکه برای سلامتی انسان خوب نیست، مواد مورد استفاده آنها اصلا مورد تایید نیست که باید از رژیم غذایی حذف کنند چون هم احساس سنگینی زیاد و گرسنگی می آورد و انسان را هم زیاد سیر نگه نمی دارند.

مصرف ماست با نعناع، گل محمدی، شوید خشک شده به دلیل سردی آن در وعده های افطاری و سحری مشکلی ایجاد نمی کند.

این کارشناس تغذیه در حین گفت وگو به "یبوست" اشاره کرد که ممکن است برخی در حین روزه داری به آن مبتلا شوند؛ در صورت ابتلا، روزه داران می توانند بعد از صرف افطار، خالی یک قاشق روغن زیتون مصرف کنند و یا انجیر، قیسی و آلو را خیس کرده و همراه آب آنها استفاده کنند. مصرف ذغال اخته هم برای رفع یبوست کمک کننده است.

افراد مسن که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید میوه و سبزی را به صورت فراوان در وعده افطار و سحر خود قرار دهند و به دلیل اینکه زیاد دچار یبوست می شوند حتما میوه و سبزی مصرف کنند و هیچ گاه سحری خوردن را ترک نکنند.

 بهترین غذاها برای افطار و سحر چیست؟

برای جلوگیری از افزایش وزن در افطار، برنج نخوریم

افراد دیابتی و دارای فشار خون حتما باید در وعده سحر یک وعده کربوهیدرات مانند خرما خشک، توت خشک، مویز، کشمش و یا برنج و نان مصرف کنند تا دچار افت قند خون و کمای دیابتی نشوند.

کسانی که سحری نمی خورند در طی ساعات روزه داری و ناشتا با افت قندخون مواجه می شوند. بهتر است وعده افطار بیشتر شود یعنی با حجم کمتر و تعداد دفعات بیشتر باشد تا احساس پری و سنگینی دست ندهد.

خوردن خیار و مرکبات در افطار و سحر توصیه می شود، به ویژه خوردن سیب با پوست بسیار خوب است و معده را نگه می دارد. دیابتی ها هم می توانند سیب مصرف کنند. خوردن هندونه در آخر شب و فاصله از شام، بهتر است.

نظر آصفی برای اینکه دچار افزایش وزن در ماه مبارک رمضان نشویم این است که در وعده شام به هیچ عنوان برنج نخوریم چون وقتی در شام برنج می خوریم، می خوابیم و احساس سنگینی می کنیم بنابراین اگر در وعده سحر فقط برنج مصرف شود، بهتر است و برنج را باید از وعده افطار حذف کنیم تا افزایش وزن پیدا نکنیم.

وی معتقد است نوجوانان برای اینکه بهتر بتوانند روزه بگیرند می توانند علاوه بر مصرف میوه و سبزیجات از لبنیات، مواد پروتئینی و تخم مرغ آب پز استفاده کنند.

 بهترین غذاها برای افطار و سحر چیست؟

بیان این مطلب خالی از لطف نیست که کارشناس تغذیه گفته است روزه داران می توانند در وعده افطار دو واحد خرما یا یک عدد زولبیا و دو عدد بامیه بخورند. بهترین خرما هم خرمای خشک قهوه ای رنگ است که قند پایین تری دارد. افرادی هم که قندخون نداشته باشند می توانند از آب میوه طبیعی استفاده کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    1 0
    با نون وچایی شیرین روزه میگیریم وبا نون وپنیر افطار!!!
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    2 2
    سلام من یک کارگرم ک چند وقته سرگذر کار بهم نمیخوره عیده اجیل نتونستم بخرم به امام حسین ع دوتا بچه دارم مستعجرم خیلی محتاجم اگه مسلمونی میتونه کمکم کنه انسانیت کنیین در هقم جون عزیزانتون اگه واقعا کسی میتونه کمکم کنه. به جون بچه هام کلاه بردار نیستم🙏

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس