کد خبر 1476932
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۰
این کارها تشنگی را تشدید می کند!

مصرف بیش از هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی در فاصله افطار تا سحر بدن را از خطر کم‌آبی حفظ می‌کند.

به گزارش مشرق، کارشناس مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تاکید بر اینکه وعده سحری باید ویژگی‌های وعده ناهار را داشته باشد تا بتواند از حس گرسنگی در طول روز جلوگیری کند، تصریح کرد: مصرف غذاهای ادویه‌دار، غذاهای چرب و سرخ‌شده و غذاهای حاوی نمک و سدیم بالا می‌تواند باعث افزایش حس تشنگی در افراد روزه‌دار شود.

غفوری متذکر شد: روزه‌داران بعد از وعده سحر از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل چای پررنگ، قهوه و نوشابه خودداری کنند چراکه می‌توانند آب بدن را تخلیه کرده و حس تشنگی را در فرد روزه‌دار تشدید کند.

وی در پاسخ به این پرسش که برای کنترل حس تشنگی به افراد روزه‌دار چه توصیه‌ای دارید، پاسخ داد: روزه‌داران بین افطار تا سحر از میوه‌جات و یا کنار افطار و سحر از سبزیجات و سالاد استفاده کنند، همچنین استفاده از منابع حاوی ویتامین آ و ویتامین ث مثل مرکبات(لیمو و پرتقال و غیره) و یا سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه یا سبزی خوردن را فراموش نکنند که علاوه بر برطرف کردن حس تشنگی به تقویت سیستم دفاعی بدن نیز کمک می‌کند.

کارشناس مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تاکید بر اینکه مصرف انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، انواع سوسیس و کالباس و سایر فست‌فودها سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، یادآور شد: به روزه‌داران توصیه می‌کنیم به جای نمک از سبزی‌های خشک و معطر و محلی برای طعم‌دار کردن مواد غذایی استفاده کنند.

غفوری اضافه کرد: محدود کردن مصرف نمک در وعده‌های افطار، شام و سحر بسیار کمک‌کننده است و دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش کرده و برای جبران آن باید آب بیشتری مصرف شود؛ رعایت این نکته در افراد مبتلا به فشار خون اهمیت بیشتری دارد.

وی خرما را بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون دانست و متذکر شد: خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است و در تنظیم قند خون اهمیت بالایی دارد، به روزه‌داران توصیه می‌کنیم در صورت امکان در وعده افطار دو تا سه عدد خرما مصرف کنند البته مصرف بیش از حد خرما و سایر شیرینی‌جات توصیه نمی‌شود.

کارشناس مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه مصرف بیش از هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و آب سبزی‌ها و صیفی‌جات مانند آب هویج، آب گوجه فرنگی، کرفس و غیره در فاصله افطار تا سحر بدن را ازکم‌آبی هنگام روزه‌داری حفظ می‌کند، گفت: مصرف زیاد آب در وعده افطار و همچنین هنگام صرف غذا موجب اخلال در هضم مواد غذایی می‌شود.

فاطمه غفوری با اشاره به نکات تغذیه‌ای ماه رمضان اظهار کرد: روزه‌داران سعی کنند از هر پنج گروه غذایی به مقدار کافی و متنوع در طول زمان افطار تا سحر استفاده کنند و سه وعده غذایی شامل افطار، شام سبک و سحری را داشته باشند و هیچکدام از وعده‌های غذایی به خصوص وعده سحری را حذف نکنند.

وی به روزه‌داران توصیه کرد: مایعات گرم همراه با قندهای ساده مثل چای کم رنگ، شیر ولرم، آب جوش همراه با خرما و کمی عسل که به دنبال آن می‌توان از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش یا غذاهایی حاوی مواد لبنی مثل شیربرنج و فرنی استفاده کرد را در وعده افطار بگنجانند تا آب و املاح مورد نیاز بدن تامین شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس