مایک پمپئو و برایان هوک - نمایه

وزیر خارجه سابق آمریکا می‌نویسد: بزرگ‌ترین چالش آمریکا برای قطع درآمد نفتی ایران، چین بود که مدام تحریم‌های ما را زیر پا می‌گذاشت. من می‌خواستم چین را هم تحریم کنیم، اما جایگاه دلار به خطر می‌افتاد.

سرویس جهان مشرق «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست. پمپئو پس از خروج زودهنگام از دولت آمریکا با تک‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم[۱]» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است. مشرق قصد دارد طی یک مجموعه گزارش بخش‌های مربوط به ایران در این کتاب را خدمت مخاطبان محترم ارائه کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید قسمت ششم از این مجموعه گزارش است. برای خواندن قسمت‌های قبلی می‌توانید از لینک‌های انتهای همین گزارش استفاده کنید.

کتاب مایک پمپئو: کشمکش در دولت ترامپ درباره خروج از برجام/ سیاست «فشار حداکثری» و تشکیل «گروه اقدام ایران» / نقش چین در خنثی‌سازی تحریم‌های ضدایرانی دولت ترامپ +عکس و فیلم

جلد کتاب «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» نوشته‌ی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه‌ی سیاسی کشور از محتوای کتاب مذکور این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این کتاب لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


قسمت ششم/ فصل ۳: «دنیای پست و کثیفی است»

اجرای وعده‌ی انتخاباتی رئیس‌جمهور [ترامپ] برای خروج از برجام با مخالفت شدید دو نفر از عالی‌رتبه‌ترین اعضای کابینه‌ی امنیت ملی او مواجه بود: «[رکس] تیلرسون» وزیر خارجه، و «جیم متیس» وزیر دفاع. هر دو معتقد بودند نباید مستقیماً با ایران مقابله کنیم. وزیرْ متیس هشدار می‌داد: «مایکل! این کار، زمینه را برای جنگ فراهم خواهد کرد.» نمی‌دانم چرا همیشه من را به اسم مسیحی‌ام [«مایکل» به جای «مایک»] صدا می‌کرد، اما عادتش این بود. بحث‌های داغ بر سر برجام ماه‌ها و ماه‌ها ادامه داشت. طبق یکی از شروط توافق، رئیس‌جمهور باید هر شش ماه یک بار معافیتی را امضا می‌کرد که از بازگشت [خودکار] تحریم‌های اقتصادی علیه ایران جلوگیری می‌کرد. تیلرسون و متیس [هر شش ماه یک بار، موعد امضای این معافیت که می‌شد] سرِ ساعت با هم به «دفتر بیضی» [دفتر کار رئیس‌جمهور آمریکا] می‌آمدند و جلوی رئیس‌جمهور لابی می‌کردند که باید معافیت را امضا کند. این کار به‌شدت رئیس‌جمهور را ناراحت می‌کرد.

کتاب مایک پمپئو: کشمکش در دولت ترامپ درباره خروج از برجام/ سیاست «فشار حداکثری» و تشکیل «گروه اقدام ایران» / نقش چین در خنثی‌سازی تحریم‌های ضدایرانی دولت ترامپ +عکس و فیلم

اولین نشست رسمی کابینه‌ی «دونالد ترامپ» (مرکز تصویر) رئیس‌جمهور سابق آمریکا. «رکس تیلرسون» (جلوی تصویر، چپ) وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، و «جیم متیس» (جلوی تصویر، راست) وزیر دفاع وقت آمریکا، دیده می‌شوند. بعدها تیلرسون توسط ترامپ به شکلی تحقیرآمیز اخراج شد و متیس نیز استعفا داد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تیلرسون بعد از اخراجش نفس راحتی می‌کشد/ «پمپئو» متحد ترامپ در خروج از برجام است

›› «جیم» هم جیم زد/ در کابینه ترامپ «سگ دیوانه» عقل کُل بود

›› ماجرای کودتا در دولت ترامپ چیست؟

عواقب بین‌المللی خروج از توافق نیز قابل‌توجه بودند. چنین اقدامی سراسر اروپا را به هم می‌ریخت. ضمناً احتمال زیادی داشت باعث تشدیدِ انفجاریِ عملیات‌های تهاجمی ایران شود؛ آن هم در شرایطی که آیت‌الله پیشاپیش به هیچ عنوان مثل «مادر ترزا[۲]» عمل نمی‌کرد. دولت ترامپ، با حسن نیت، تلاش کرد تا متحدانمان را متقاعد کند به ما ملحق شوند تا بار دیگر [با ایران] مذاکره کنیم تا به توافقی با محدودیت‌های دائمی علیه فعالیت‌های هسته‌ای این کشور و موارد دیگر دست پیدا کنیم. متأسفانه، بریتانیایی‌ها، فرانسوی‌ها، و آلمانی‌ها علاقه‌ای به این کار نداشتند. پولی که شرکت‌هایشان اکنون از تجارت با ایران به جیب می‌زدند، و غرور دیپلمات‌ها و رهبران خوش‌خیالشان، که برای امضای این توافق بی‌خاصیت پادرمیانی کرده بودند، آن‌قدر زیاد بود که نمی‌توانستند آن را به خطر بیندازند. آن‌ها نیز، مانند متیس، اسیر این ترس بودند که خروج از توافق به معنای جنگ باشد. اما ما نمی‌توانستیم این تصمیم بد را به حال خود رها کنیم؛ تصمیمی بر اساس این فرضیه‌ی غیرواقعی که توافق، قدرت آن را دارد که رژیم ایران را به چیزی مهربان‌تر و ملایم‌تر تبدیل کند.

چرا «جیم متیس» وزیر دفاع دونالد ترامپ، استعفا داد؟ [دانلود]

خلاصی از توافق

۸ می ‌۲۰۱۸ [۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷]، دوازده روز پس از این‌که من وزیر خارجه شدم، آمریکا از توافق با ایران خارج شد. روزهای منتهی به این تصمیم، مملو بود از تمنا، ناله، و التماس از سوی تقریباً تمام اعضای نهادهای امنیت ملی دو سوی اقیانوس اطلس [هم آمریکا و هم اروپا]. اولین تماس، از طرف متیس بود که مدام می‌گفت خروج از برجام، ما و اسرائیل را وارد جنگ با ایران خواهد کرد. تماس دوم از طرف «بوریس جانسون» همتای بریتانیایی‌ام، بود که پیش از نخست‌وزیر شدنش، به عنوان وزیر خارجه‌ی بریتانیا خدمت می‌کرد. جانسون خیلی بامزه بود: درخواستش را با مقدمه‌ای به سبک کلاسیک بریتانیایی درباره‌ی اهمیت برجام برای مردم بریتانیا شروع کرد. تماس سوم به طور مشترک از سوی آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها انجام شد: به من التماس کردند با همکاری همدیگر اصلاحیه‌ای برای برجام تدوین کنیم که «نگرانی‌های ما را حل‌وفصل کند.» این کار، تلاش بیهوده‌ای بود. اولاً دولت ترامپ پیشاپیش ماه‌ها به اروپایی‌ها اصرار کرده بود این توافق آشغال را بازنویسی کنند؛ اما فایده‌ای نداشت. دوماً، هرگونه اصلاحیه‌ای در توافق که نگرانی‌های ما را حل‌وفصل می‌کرد، شانس پذیرشش از سوی ایرانی‌ها مطلقاً صفر بود. طرفداران برجام احمق نبودند، فقط به طرز ناامیدکننده‌ای ساده‌لوح بودند.

کتاب مایک پمپئو: کشمکش در دولت ترامپ درباره خروج از برجام/ سیاست «فشار حداکثری» و تشکیل «گروه اقدام ایران» / نقش چین در خنثی‌سازی تحریم‌های ضدایرانی دولت ترامپ +عکس و فیلم

وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، در مراسم اعلام دستیابی هیأت‌های مذاکره‌کننده به چارچوبی برای یک توافق جامع، در اوایل ماه آوریل سال ۲۰۱۵. این توافق پس از حدود سه سال، با خروج آمریکا، عملاً از هم فروپاشید. (+)

اعلام خروج آمریکا از برجام توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور [دانلود]

به علاوه، بسیاری افراد این واقعیت را درک نمی‌کردند که خروج از برجام پایان راهبرد ما در قبال ایران نیست؛ بلکه صرفاً یکی از الزامات مکانیکی [و عملی] برای دستیابی به اهداف گسترده‌تر دولت ترامپ است که تا آن زمان هنوز به طور علنی توضیح داده نشده بودند. من برای بیان این اهداف، اولین سخنرانی مهمم به عنوان وزیر خارجه را روز دوشنبه، ۲۱ می، در اندیشکده‌ی محافظه‌کار «بنیاد هریتج[۳]» [یکی از تأثیرگذارترین اندیشکده‌های آمریکایی]، مستقر در واشینگتن، ایراد کردم. تمام روز یک‌شنبه را صرف نوشتن یک متن دقیق برای سخنرانی‌ام کردم. «برایان هوک» مشاور سیاستی‌ای که از تیلرسون [وزیر خارجه‌ی قبل از خودم] به ارث برده بودم، هم به من کمک کرد. وقتی او را به دفترم احضار کردم، با بچه‌هایش برای تماشای یکی از بازی‌های تیم بیس‌بال «واشینگتن نشنالز» رفته بود: با کلاه بیس‌بال قرمز و بلوز چوگان [تی‌شرت یقه‌دار و دکمه‌دار] سبز لیمویی وارد دفترم شد. برایان در دولت «جورج دابلیو بوش»، زمانی که «جان بولتون» سفیر آمریکا در سازمان ملل بود، به طور گسترده روی پرونده‌ی ایران کار کرده بود؛ بنابراین می‌دانستم درک خوبی، هم از برنامه‌ی هسته‌ای ایران و هم از ساختار تحریم‌های سازمان ملل دارد که قرار بود به‌زودی دوباره آن را برپا کنیم.

سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، در ۲۱ می ۲۰۱۸ [۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷] در اندیشکده‌ی «بنیاد هریتج»، درباره‌ی سیاست ضدایرانی «فشار حداکثری» دولت ترامپ پس از خروج از برجام و اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران؛ سیاستی که البته نهایتاً به هیچ نتیجه‌ای نرسید [دانلود]

روز بعد، سخنرانی تندوتیزی کردم که هم چرایی شکست توافق را توضیح می‌داد و هم اعلام می‌کرد که یک کارزار «فشار حداکثری» جدید جای آن توافق را خواهد گرفت. هدف این بود که ایران را مجبور کنیم برای دستیابی به توافقی بسیار بهتر از آن‌چه که در دولت اوباما انجام شده بود، به میز مذاکره برگردد. اما این تمام ماجرا نبود. تنها پس از این‌که ایران دوازده شرط اساسی (از جمله توقف کامل فعالیت‌هایش در حوزه‌ی تسلیحات هسته‌ای و آزاد کردن گروگان‌های آمریکایی) را برآورده می‌کرد، ما حاضر می‌شدیم تحریم‌ها را برداریم. راهبرد ما درباره‌ی ایران همچنین به دنبال بسیج مردم این کشور علیه رژیم بود؛ بنابراین من حقیقت را درباره‌ی این‌که چگونه رژیم، پول آن‌ها را برای تأمین مالی تروریسم دزدیده، گفتم: «رژیم از جیب شهروندان خودش دارد ثمره‌ی رنج و مرگ را در خاورمیانه برداشت می‌کند.»

توضیحاتی درباره‌ی شروط دوازده‌گانه‌ی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، برای ادامه‌ی برجام؛ از تعلیق برنامه‌ی هسته‌ای تا رها کردن برنامه‌ی موشکی [دانلود]

این کارزار فشار حداکثری سال‌ها طول می‌کشید، و من به یک فرد مورد اعتماد در رأس آن نیاز داشتم که مشکل را درک کند و تحت فشار بوروکرات‌های وزارت خارجه، که به توافق چسبیده بودند، قرار نگیرد. در پایان تابستان، برایان را به عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی خودم در امور ایران منصوب کردم. او و تیمش در طول دو سال و نیم بعد، مأموریت خود را موبه‌مو انجام دادند: از وضع تحریم‌های جدید گرفته تا نجات گروگان‌های آمریکایی، مانند «مایکل وایت[۴]» و «شیو وانگ[۵]» از ایران. در این مدت هرگز رفتار دولت اوباما را تکرار نکردند و پالت‌پالت پول نقد به آخوندهای حاکم در تهران تحویل ندادند.

سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، اعلام تشکیل «گروه اقدام ایران»، و انتصاب «برایان هوک» به عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی پمپئو در امور ایران [دانلود]

سخنرانی «برایان هوک» پس از انتصاب به عنوان مدیر «گروه اقدام ایران» و نماینده‌ی ویژه‌ی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، در امور ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «برایان هوک» کیست و در «گروه اقدام ایران» چه مأموریتی دارد؟

›› اتاق جنگ آمریکا علیه ایران کجاست و در رأس آن چه کسانی هستند؟

برایان همچنین در همکاری با متحدانمان برای بسیج فشارهای بین‌المللی علیه رژیم شیطانی تهران نقش اساسی داشت. از جمله اقدامات ضروری، حذف نفت ایران از بازار جهانی برای از میان بردن منبع اصلی درآمد رژیم بود. با این حال، می‌دانستیم که این تلاش باعث جهش قیمت جهانی نفت می‌شود. دائماً به سعودی‌ها و اماراتی‌ها زنگ می‌زدم تا آن‌ها را متقاعد کنم پمپ‌هایشان را با ظرفیت بالا به کار بگیرند. اما از آن بیش‌تر، پشت تلفن، گوشم به مقامات عصبانی کشورهای محتاج نفت بود که به نفت خام ایران وابسته بودند. سعی می‌کردم دیپلماتیک با آن‌ها حرف بزنم، اما اساساً چند کلمه بیش‌تر از من نمی‌شنیدند. کلمه‌هایی که یاد گرفته‌ام طبق آن‌ها زندگی کنم: «زندگی منصفانه نیست.»

معرفی «برایان هوک» مدیر «گروه اقدام ایران» نماینده‌ی ویژه‌ی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی دولت ترامپ در امور ایران [دانلود]

بزرگ‌ترین چالش در محروم کردن ایرانی‌ها از پول، چینِ سرکش بود. حزب کمونیست چین به‌تنهایی نمی‌تواند انرژی کافی برای اقتصادش تولید کند. بنابراین به خاورمیانه، از جمله ایران، وابسته است. این یک واقعیت تغییرناپذیر ژئوپلتیک است که اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد. در نتیجه، حزب کمونیست چین مدام تحریم‌های ما را زیر پا می‌گذاشت. من فشار آوردم که چین را هم، دقیقاً مانند سایر کشورها، تحریم کنیم، اما وزارت خزانه‌داری نگران بود که جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره از دست برود؛ که نگرانی درستی بود. در هر صورت، رئیس‌جمهور ترامپ صراحتاً می‌گفت شریان‌های مالی ایران باید قطع شوند: پول تقریباً همیشه اولین عینکی بود که ترامپ از پشت آن مسائل امنیت ملی را ارزیابی می‌کرد. ایران ماه می سال ‌۲۰۱۸ حدود ۲/۵ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کرد. این رقم تا ماه می سال ۲۰۲۰، به تنها ۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. به احتمال قوی، این کارزار، یکی از موفق‌ترین کارزارهای تحریمی در تاریخ جهان است. و نکته‌ی مهم این بود که این کار را بدون افزایش قیمت جهانی نفت خام، نیاز به همکاری اروپا، یا از همه مهم‌تر، ایجاد جنگ انجام دادیم.

اندیشکده آمریکایی: چین بهتر از آمریکا زبان ایران را می‌فهمد/ تفاوت ماهیتی سند همکاری تهران-پکن با برجام +فیلم

نفتکشی در حال تخلیه‌ی نفت واردشده از ایران در بندر «جوشان» چین در سال ۲۰۱۸. چین با تداوم واردات نفت از ایران پس از بازگشت تحریم‌های واشینگتن علیه تهران در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اثبات کرد اهمیتی به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا نمی‌دهد. (+)

آن‌چه باید درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها بدانید/ کدام مسائل حل شده و کدام موضوعات باقی مانده است؟ +عکس و فیلم

کارگران در یک کارخانه‌ی تبدیل اورانیوم در حاشیه‌ی شهر اصفهان مشغول کار هستند. در حالی که «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، ادعا می‌کند تحریم‌ها و سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران موفقیت‌آمیز بوده، جمهوری اسلامی با تقویت برنامه‌ی هسته‌ایش پس از خروج آمریکا از برجام، اکنون دست برتر را در این‌باره در اختیار دارد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› به جای نفت ایران، فروش نفت آمریکا به چین است که به صفر می‌رسد

›› هیاهوی ترامپ برای هیچ؛ چرا «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران بی‌فایده خواهد بود؟

›› چگونه تحریم‌ها صادرات نفت را حتی یک قطره کم نمی‌کند؟


آن‌چه خواندید قسمت ششم از خلاصه‌ی کتاب «هرگز کوتاه نیا» به قلم مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای، بود. قسمت‌های قبلی این مجموعه گزارش را از لینک‌های زیر بخوانید. قسمت‌های بعدی این مجموعه به‌زودی در مشرق منتشر خواهد شد. برای مطالعه‌ی ترجمه‌ی مشرق از کتاب‌های دیگر به کتاب‌خانه‌ی مشرق مراجعه نمایید.

قسمت‌های قبلی مجموعه گزارش

قسمت اول: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

قسمت دوم: فشار کوبنده‌ای به ایران آوردیم/ برنامه‌ای برای تعطیلات در تهران ندارم

قسمت سوم: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار

قسمت چهارم: برجام یک کیسه «باقالی سحرآمیز» بود/ قاسم سلیمانی مغز متفکر برنامه‌های ایران بود

قسمت پنجم: برجام حتی یک سند امضاشده هم نبود/ ماجرای «شاهکار موساد در سرقت آرشیو هسته‌ای ایران»


[۱] Never Give an Inch: Fighting for the America I Love Link

[۲] مادر ترزا لینک

[۳] بنیاد هریتج لینک

[۴] مایکل وایت (کهنه‌سرباز) لینک

[۵] ژیو وانگ لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    20 5
    پولی که شرکت‌هایشان اکنون از تجارت با ایران به جیب می‌زدند، و غرور دیپلمات‌ها و رهبران خوش‌خیالشان، که برای امضای این توافق بی‌خاصیت پادرمیانی کرده بودند، آن‌قدر زیاد بود که نمی‌توانستند آن را به خطر بیندازند. آن‌ها نیز، مانند متیس، اسیر این ترس بودند که خروج از توافق به معنای جنگ باشد. چقدر سیاستمداران وقت ما احمق بودن
    • شاکی IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      4 0
      یانکی خبر کیفیت و قدرت تفکیک عکسبرداری ماهواره تمام ایرانی خیام رو بهت رسوندن یا نه . یادت نره به عنوان خبر فوری . دست نویس توی تمام کتابات بنویس . حالا برو بمیر
  • ایرانی IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    2 15
    مایک رییس جمهور بعدی امریکا خواهد بود
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      7 4
      چقدر دوستانه مایییییک خخخخخ
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      4 0
      این خوک کثیف را باید بکشید.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    15 1
    حیرت انگیزه، دولت فاضلاب آمریکا با قساوت بی مثال، سرخپوست ها را سلاخی و نسل کشی کرد تا سرزمین هایشان را غصب کند، با دو بمب اتم ده ها هزار جنین، نوزاد، زن، مرد، سالمند، بیمار، معلول، نابینا را پودر کرد و یا دچار بیماری صعب العلاج پر از دردو رنج کرد اونوقت به ما میگن رژیم شیطانی تهران!
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      14 1
      این خیلی اشکال نداره. بالاخره آمریکا دشمن 70 ساله مردم ایرانه. اشکال اونجاس که یه مشت "احمق 4 موتوره" اتهامات رژیم سفاک و جلاد آمریکا رو باور می کنن.همچین مثل "بز" می تمرگن پای ماهواره و همه چرندیات مزدورای ماهواره رو با اشتیاق گوش میدن و باور می کنن که آدم میگه صد رحمت به بز. گاهی شک می کنم که این گاگول های منگل پای ماهواره مخ هم تو کله شون هست یا با پهن پر شده. آدم اینقدر احمق نوبره. نمی فهمن که اینا جنگ روانی دشمنه. همون دشمنی که خون 300 هزار جوون ایرانی رو ریخت.
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      2 0
      احمق تر از اینها پیدا نمیشه،
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    7 0
    بیشتر خودش را رسوا می‌کند، خجالت نمی‌کشد هر پیش بینی که کرده اشتباه از آب در آمده.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    12 1
    خدایا این شر مطلق پامپو را از سر مردم ایران کوتاه کن
    • حمیدرضا IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      5 0
      *** عاشق این دعاها هستم .... ان شالله دعای تان مستجاب شده است . مطمن باشید ...
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      3 0
      خدایا شر مطلق مسئولین دزد و بی کفایت را از سر مردم رنج دیده ایران کوتاه کن..
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    32 14
    مرگ بر روسیه
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    25 12
    مرگ بر پوتین
  • رضاییان IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    24 11
    نققش چین؟!! همون کشوری که تا آمریکا برجام رو پاره کرد وسط کار راه آهن و نیروگاه ایران رو ول کرد و رفت؟!!
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      8 23
      آره همونی که هنوزم هست و ول نکرده
    • آریا IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      12 18
      یعنی شما میگی چون فلان شرکت چینی بعد برجام رفته (که البته ادعایی بدون سنده) پس چین بده ، اما خود امریکا که برجام رو پاره کرده خوبه. عجیبه
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    9 0
    وقتی با یک مشت ببو گلابی طرف باشی که می گفتند به هر قیمتی در توافق می مانیم نتیجه اش همین می شود که طرف با پر رویی تمام همه تعهداتش را زیر پا بگذارد.
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    31 19
    درود بر ترامپ و آقای پمپئو
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      16 10
      من به احترام خر کلاه از سر بر می دارم. چون خریت خر از ناآگاهی است.در عوض خریت آدمهای خر از "لجوجی" است!
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      9 10
      حقا که تو از نسل من هستی. اصلا خود منی. من فرق علی را شکافتم و تو عاشق کسانی هستی که حاج قاسم را ترور کردند.(دوستدار و پدرجدت: شمربن ذی الجوشن)
    • CA ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      3 1
      ۱۱:۴۵ خخخخخخخخ
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      5 0
      پس به امارفسادونابودی وورشکسته کردن وفروش سلاح وکشته های دائم الخمریازالکل وماری جوانا که رسما بابودجه ریختن وفرهنگ نابودسازی این مجرمین اخلاقی ومالی ایجادشده بیندیشید دوران این شعارهای ضدمحتوای امنیت وزیست گذشته
    • یاران امام IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      2 1
      چرا درود به این افراد های کثیف یهودی زاده ها؟. این افراد تروریست هستند بجای درود لعنت بگید. توطئه ظریف و جان کری برعلیه لاروف وزیر خارجه روسیه که میخواستند منزوی اش کنند. ولی همه چیز از آب درآمد. ترامپ و پمپئو هر دو قاتل هستند تا 2025 شکل و شمایل این افراد در روی زمین نخواهند بود
  • آریا IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    9 25
    سپاس از چین ❤️ همراه روزهای سختی و بیماری ملتم
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      3 7
      این چین همونی نیست که همراه کشورهای عرب منطقه، علیه ایران بیانیه دادند و جزایر سه گانه ایران و بردند زیر سوال و فعالیت‌های ایران در منطقه را «بی‌ثبات‌کننده» خوانده و «حمایت از گروه‌های تروریستی و فرقه‌ای و سازمان‌های مسلح غیرقانونی» را به ایران نسبت داده بودند؟!!!
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    2 5
    چین با دور زدن تحریم‌ها به سود کلان برای دولت خود و ملتش رسید. همچنان هم داره سرمایه ایران مفتی می‌بره، برای تضمین عدم درگیری توافق بین ایران و عربستان بوجود آورد و شما هنوز فکر می‌کنید چین و روسیه دوست هستند! لعنت به شرق و غرب.
    • اردشیر IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      3 2
      همین طوره که میفرمایین و قطعا چین ب فکر منافع خودشه ولی حداقل چین تا جایی که من میدونم هیچ وقت نرفته اون سر دنیا جنگی رو شروع کنه و تهش همینه که میره تو کشورهای ضعیف و آفریقایی و آمریکای جنوبی و باقی جاها سرمایه گذاری میکنه که دو طرف نفع ببرن حالا خودش بیشتر نفع میبره موضوع دیگه است ولی جنگی نمیکنه و هیچ وقتم به زور وارد خونه کسی نمیشه
    • جیم IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      1 1
      آدم نافهم اروپا هم بیاد برای منافع خودش و ملتش رابطه اقتصادی ایجاد نکنه چرا نمیکنه چرا رنو و شل و پژو زیر توافق زدند و به تعهداتشان عمل نکردن .
    • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      2 0
      ۱۴:۰۹ واقعا حماقت امثال تو کهکشانی هست! در این دنیا چه کسی به فکر منافع خودش نیست که چین نباشه؟ امثال تو بدتر از آمریکا هستید و لبه دوم قیچی دشمنانمان
    • ارش IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      1 1
      آقای اردشیر کسی که خودشو به خواب زده نمیشه بیدار کرد!چین میره سرمایه گذاری می‌کنه دو طرف سود ببرن؟!؟!؟!!برو راجع به سرمایه گذاری و اعطای وام چین به کشورهای آسیای جنوبی و آفریقا مطالعه من استثمار استثماره چه شرقی چه غربی اما شماها عاشق نوع شرقیش هستین!!!
  • اردشیر IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    0 2
    به نظر من این عکس بدل پمپویه. یا پمپیو مرده/ کشته شده یا اینکه کلا زده به چاک و بدلش داره نقشایی مثل کتاب و این چیزا رو بازی میکنه.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    1 0
    با سلام محتوی دست نوشته های پمپیو نشان می دهد که آمریکا برای هیچ یک از قواعد و تاسیسات حقوقی و نظام های سیاسی و روسا و شخصیت های سیاسی ارزش و احترامی قائل نیست و خود را برتر از همه اینها می داند‌. امپراتوری آمریکایی با بسط نظریات هژمونیک و همچنین یکجانبه گرائی در واقع بر علیه همه چیز در این جهان خروج کرده است. بهترین تعبیر برای این منش تکبر نظام سلطه است. ترامپ و دولت وی با این پیش فرض به استقبال معادلات جهانی روی آوردند و بی مهبا واکنش ها و نیروی عکس العمل را ناچیز شمرده و نادیده گرفتند. این رفتار یک بحران واقعی و تهدیدی برای بشریت و هستی و حیات در کره زمین است که نتیجه عینی آن رویگردانی بشر و جهان از چنین نظم ناهنجار مورد علاقه نظام سلطه است. دستاورد ترامپ تغییر در نظام و روابط بین الملل است و در فردای نزدیک قطعا پمپئو به عنوان جنایتکار جنگی در کنار سایر همدستانش محاکمه خواهد شد. ان شاء الله.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    0 2
    هرگزکوتاه نیا ، جنگیدن برای آمریکا که عاشقش هستم
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    6 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • US ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      0 5
      مشکل تورو تیمارستان حل میکنه حتما خودتو به اونجا معرفی کن
  • جاوید ایران اتمی US ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    2 0
    برید ببینید بی بی سی الان چه مطلبی روی سایتش گذاشته، مطلبی با عنوان [«از شنبه»؛ فصل تازه رویارویی زنان با پلیس ایران و «نگرانی آخوند از تابستان»] نوشته علی سودانی!!!! اولاً اگه متن اون ‌نوشته رو‌بخونیم متوجه درستی حرفهای جمهوری اسلامی میشیم، اونجا نوشته برداشتن حجاب دیگه فقط مسأله روسری نیست بلکه حالا عده ای دامن کوتاه میپوشن و‌شکمشونو بیرون میندازن و این تازه آغاز ماجراست!!!! این دقیقاً درستی حرفهای حکومت هست که میگفت اگر این روسری بره دیگه حد نهایی برای لختی وجود نخواهد داشت!!!! این متن رو که خوندم بشدت حرص خوردم، حالا توصیه من به حکومت اینه که از شنبه با شدت تماااااااااام با این موضوع حجاب برخورد قاطع کنه و اگر احدی خواست زبان درازی و گستاخی کنه با مشت آهنین باهاش برخورد کنه، حکومت مدتی هست که خیلی با مماشات با این افراد و مخالفانش برخورد کرده، دیگه کافیه، باااااااید با شدتی برخورد بشه که اخدی جرأت ابراز وجود نداشته باشه، اجازه بدید این افراد چه مرد چه زن از توهم بیرون بیان و مقداری قدرت کوبنده حکومت رو بچشن تا گوشی دستشون بیاد، به هرررررررر طریقی که هست باید با قاطعیت بی سابقه با این افراد برخورد کنید، من که دارم این حرفهارو میگم تازه آدمی نیستم که مذهبی باشم، برای من حجاب و بی حجابی اهمیتی نداره اما به گفته رهبر ایران برداشتن حجاب فقط حرام شرعی نیست بلکه حرام سیاسی هم هست که این حرام سیاسی بهترین پاسخ برای افرادی مثل من هست که لزوماً مذهبی نیستیم. خواسه من اینه که با افرادی که حاکمیت کشور رو به سخره میگیرن به مانند اول انقلاب برخورد اصطلاحاً انقلابی باهاشون کنید، توی متن بی بی سی به وضوح میشه فهمید این افرادی که این مدلی بیرون میان اهداف سیاسی دارن نه که دنبال مد و این چیزها باشن، با افرادی که از جنبه سیاسی و دشمنی این رفتارها میکنن برخورد خورد کننده داشته باشید، اصلاً بذار رک بگم باید مثل دوران مخملباف و اکبر گنجی برخورد کنید، این لازم هست، باید داهای این افرادی که این رفتارهارو میکنن بشدت بلرزه،با افراد به ظاهر مرد که حامی این رفتارها هستن هم چنان رفتار کنید که به شلوارشونو خیس کنن. باید لرز به جانشون بیفته این وطن فروشانِ دشمن.
  • جاوید ایران اتمی US ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    2 0
    برید ببینید بی بی سی الان چه مطلبی روی سایتش گذاشته، مطلبی با عنوان [«از شنبه»؛ فصل تازه رویارویی زنان با پلیس ایران و «نگرانی آخوند از تابستان»] نوشته علی سودانی!!!! اولاً اگه متن اون ‌نوشته رو‌بخونیم متوجه درستی حرفهای جمهوری اسلامی میشیم
  • جاوید ایران اتمی NL ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    3 1
    هرکاری در جهت برخورد با بی حجابی انجام میشه یه عده میان توئیت میزنن میگن این خلاف فلان ماده قانون کشور است!!!!!! ماشین توقیف میکنن اینو میگن، خدمات ارائه نمیدن اینو میگن، پلمب میکنن اینو میگن، هر کاری میکنن اینو میگن!!!!! خب اگه خلاهای قانونی هست فوری قانون تصویب کنید که بهانه رو ازشون بگیرید دیگه، این چه وضعشه دیگه واقعاً، مجلس هم که هم جهت با حاکمیت هست، پس این چیزها دیگه از کجا میاد؟؟ چندماه قبل قرار بود قانونی تصویب کنید که جلوی اظهار نظر سلبریتی ها درباره هر موضوعی رو قبل از مشخص شدن ماجرا بگیره تا شایعه سازی نشه، اما اونم رها شد، اصلاً معلوم نیست دارید چیکار میکنید، همش عقب نشینی همش مماشات، خدامیدونه آخر این راه به کجا کشیده میشه، هر عقب نشینی یعنی پر رو شدن طرف مقابل، من دیگه نمیدونم، خود دانید، کلاً عجیب هست این رفتارها.
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      2 0
      درسته
  • PL ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    1 0
    تنها شانسی دارید که اینور دولت مدارهای ساده لوحی داریم که مثل پوتین یک بار برای همیشه این دلار لنتی کنار نمیزارن البته بیشتر بخاطر فرزندانشان در انطرف میباشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس