جیمز متیس - نمایه

«جیمز متیس»، مشهور به «سگ‌ دیوانه»، از سِمت وزارت دفاع آمریکا استعفا داد و اکنون موافقان و مخالفان ترامپ متفق‌القولند که کابینه وی وزنه تعادل خود را از دست داده است.

سرویس جهان مشرق - دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۲۹ آذر ۹۷، در صفحه توئیتر خود خبر داد که «جیمز نورمن متیس [۱] » مشهور به «جیم «سگ دیوانه» متیس» وزیر دفاع آمریکا به زودی سِمت خود را ترک خواهد کرد. ترامپ نوشت: «ژنرال جیم متیس در انتهای ماه فوریه [سال ۲۰۱۹] پس از خدمت در دولت من به عنوان وزیر دفاع طی دو سال گذشته، با احترام بازنشسته خواهد شد… به زودی یک وزیر دفاع جدید معرفی می‌شود. از جیم به خاطر خدماتش بسیار متشکرم! [۲] » البته اوضاع به این آرامی هم نیست. متیس که اسطوره نظامی آمریکایی‌ها محسوب می‌شود، قرار نیست «بازنشسته» شود، بلکه گفته است ماه فوریه «استعفا» خواهد داد.

چرا «متیس» استعفا داد؟ | [دانلود] |

در همین‌باره بخوانید:

›› کوچ متیس: شوک بزرگ به تیم امنیتی و نظامی ترامپ

›› درون کاخ سفیدِ ترامپ چه می‌گذرد؟: از زن‌بارگی با همسران دوستان تا خیانت پسرش به آمریکا

›› راز موهای «خاص» رئیس‌جمهور آمریکا چیست

›› ترامپ یک «الدنگ عوضی» است که از عهده ریاست‌جمهوری برنمی‌آید

›› ماجرای ترامپ، فاحشه‌ها و تخت‌خواب باراک اوباما

ایران، یکی از نقاط اختلاف ترامپ و متیس

وجود اختلاف میان ترامپ و متیس بر هیچ‌کس پوشیده نبود. وزیر دفاع ترامپ از جهات زیادی، «عقل» دولت وی و «صدای منطق» در کابینه آشفته آمریکا تلقی می‌شد؛ و یک مسئله از آغاز دولت کنونی آمریکا کاملاً واضح بوده است: ترامپ با هر کس و هر چیزی که بویی از عقل بدهد، مشکل دارد. البته این‌بار به نظر می‌رسد حق با ترامپ باشد، چراکه ظاهراً اوج اختلاف‌نظر ترامپ و متیس به مسئله دستور غافل‌گیرکننده ترامپ به نیروهای آمریکایی برای خروج از سوریه برمی‌گردد. پایگاه خبری رادیو ملی آمریکا درباره اختلافات میان رئیس‌جمهور این کشور و وزیر دفاعش می‌نویسد: «شکاف میان این دو به نقطه‌ای رسید که متیس با چنان شدتی به تصمیمات سیاستی رئیس‌جمهور انتقاد داشت که ترجیح داد استعفا دهد نه این‌که کوتاه بیاید.»

صحبت‌های ترامپ درباره لزوم خروج سربازان آمریکا از سوریه | [دانلود] |

این پایگاه آمریکایی ادامه می‌دهد: «به نظر می‌رسد نقطه عطف نهایی در روابط دو طرف پس از آن رقم خورد که ترامپ به‌رغم انتقادات مشاوران امنیتی‌اش، از جمله خود متیس، دستور داد نیروهای آمریکایی به شکل چشم‌گیری از سوریه و افغانستان عقب‌نشینی کنند [۳] .» این در حالی است که جیمز متیس اخیراً گفته بود که «نیروهای آمریکایی پس از شکست داعش نیز در سوریه باقی خواهند ماند تا از قدرت گرفتن دوباره این گروه تروریستی جلوگیری و هم‌چنین با اقدامات ایران مقابله کنند.» متیس که گفته می‌شود نفوذ فوق‌العاده‌ای روی ترامپ دارد و به تنهایی توانسته او را متقاعد کند بر خلاف قول‌های انتخاباتی‌اش، احیای تکنیک‌های وحشیانه‌ای مانند غرق مصنوعی و «بسیار بدتر از آن» را کنار بگذارد، ظاهراً نتوانسته نظر رئیس‌جمهور آمریکا درباره عقب‌نشینی نیروهای این کشور را تغییر بدهد.

گفته می‌شود «جیمز متیس» (راست) نفوذ زیادی روی ترامپ دارد؛ یا دست‌کم داشته است

یکی دیگر از نقاط اختلاف‌نظر متیس و ترامپ درباره ایران بود. وزیر دفاع آمریکا سال‌های سال است که از جمهوری اسلامی کینه به دل دارد، تهران را بزرگ‌ترین تهدید برای صلح در خاورمیانه توصیف کرده، و حتی گاهاً خواستار آمادگی برای حمله نظامی به ایران هم شده است [۴] . با این وجود، وی در کنگره اذعان کرده که توافق هسته‌ای با تهران دارد جواب می‌دهد. متیس معتقد است که برجام اگر هیچ خاصیتی هم نداشته باشد، «دست‌کم کمک می‌کند که اگر کار به جنگ نظامی در آینده کشید، بهتر بتوانیم [اهداف هسته‌ای در ایران را] شناسایی و هدف‌گیری کنیم.» از سوی دیگر، ترامپ با وجود آن‌که گفته می‌شود تحت تأثیر متیس، سیاست‌هایش مقابل ایران را سخت‌گیرانه‌تر کرده است، اما در مورد برجام، با وزیر دفاعش هم‌عقیده نبود و ماه می سال ۲۰۱۸ آمریکا را به شکل یک‌جانبه از توافق هسته‌ای خارج کرد.

سیاست «اول، آمریکا» ی ترامپ یکی از نقاط اختلاف وی با «جیمز متیس» بود | [دانلود] |

چرا «سگ دیوانه» از جنگل کابینه ترامپ گریخت؟

در حالی که افغانستان، سوریه و ایران برخی از بزرگ‌ترین نقاط اختلاف میان ترامپ و وزیر دفاعش هستند، اختلافات میان این دو ابعاد گسترده‌تری دارد. آرزوی ترامپ برای دست‌یابی به یک «نیروی فضایی» و اعزام هزاران نیروی نظامی به مرز مکزیک تنها برخی دیگر از مواردی بودند که متیس در آن‌ها با فرمانده کل قوای آمریکا اختلاف‌نظر داشت. جیم متیس که در جنگ افغانستان و هر دو جنگ عراق (۱۹۹۱ و ۲۰۰۳) حضور داشته [۵] ، در نامه استعفای خود [۶] ، تلویحاً از سیاست‌های رئیس‌جمهور در قبال متحدان و ائتلاف‌های بین‌المللی واشینگتن، و به عبارتی سیاست «اول، آمریکا» ی ترامپ، انتقاد کرده [۷] و عملاً نشان داده است که نمی‌خواهد در این دوره افول قدرت بین‌المللی کشورش نقشی داشته باشد. در بخشی از این نامه آمده است [۸] :

یکی از عقاید بنیادینی که من همیشه داشته‌ام این است که قدرت ما به عنوان یک کشور، به طور جدایی‌ناپذیری با قدرت نظام جامع و منحصربه‌فرد اتحادها و شراکت‌های ما گره خورده است. اگرچه آمریکا هم‌چنان کشوری غیرقابل‌چشم‌پوشی [و ضروری] در جهان آزاد است، اما ما نمی‌توانیم از منافعمان محافظت، یا نقشمان را [به عنوان رهبر جهان آزاد] به شکلی کارآمد ایفا کنیم، مگر آن‌که از اتحادهای قدرتمندمان محافظت نمائیم و به متحدان‌مان احترام بگذاریم. من هم مانند شما از همان ابتدا گفته‌ام که نیروهای مسلح آمریکا نباید پلیس جهان باشند، بلکه ما باید از تمام ابزارهای قدرت آمریکا برای فراهم کردن ملزومات دفاع مشترک، از جمله ارائه رهبریِ کارآمد برای اتحادهایمان استفاده کنیم. ۲۹ دموکراسی عضو ناتو، پس از حمله ۱۱ سپتامبر به آمریکا، قدرت خود در تعهد به مبارزه در کنار ما را نشان دادند. ائتلاف ۷۴ کشوری ضدداعش نیز این مسئله [اهمیت ائتلاف‌ها و اتحادهای بین‌المللی] را بیش‌تر اثبات می‌کند.

«جیمز متیس» در لباس نظامی در افغانستان، سال ۲۰۰۱

متیس سپس در بخشی از نامه خود به طور غیرمستقیم از بی‌تجربگی و کوتاه‌نظری ترامپ انتقاد [۹] و به خسته شدن از تلاش برای تغییر نظر رئیس‌جمهور آمریکا اذعان می‌کند [۱۰] :

دیدگاه‌های من در مورد رفتار مبتنی بر احترام با متحدان و لزوم داشتن دیدگاهی روشن، هم درباره بازیگران بدخواه و هم درباره رقبای استراتژیک، راسخ هستند و ریشه در چهار دهه غوطه خوردن در این مسائل دارند. ما باید هر کاری را که می‌توانیم، برای پیش‌برد نظم بین‌المللی‌ای انجام بدهیم که بهترین گزینه برای امنیت، رونق و ارزش‌های ما باشد؛ و ما در این راه با هم‌بستگی اتحادهایمان است که تقویت می‌شویم. از آن‌جایی که شما حق دارید وزیر دفاعی داشته باشید که دیدگاه‌هایش بهتر [و بیش‌تر] هم‌راستای با دیدگاه‌های شما در این موضوعات، و مسائل دیگر باشد، من معتقدم اقدام درست برای من این است که از سِمت خود کناره‌گیری کنم.

توضیحاتی درباره استعفای «جیمز متیس»، وزیر دفاع ترامپ | [دانلود] |

بحران در کابینه تعطیل‌شده ترامپ

بعد از گذشته دو سال از دولت ترامپ، دیگر آمدن و رفتن مقامات دولتی در بالاترین سطوح، اتفاق جدیدی نیست. «ده‌ها نفر» (بدون اغراق) تا کنون در کابینه ترامپ اخراج، وادار به استعفا، و سپس جایگزین شده‌اند. این آمار کاملاً بی‌سابقه است [۱۱] : چهار نفر تنها در دو ماه اخیر، و سه نفر تنها طی دو هفته گذشته، از دولت ترامپ خارج شده‌اند. جالب است بدانید که از میان تیم مشاوران امنیت ملی و سیاست دیپلماتیکی که در ابتدای دولت با ترامپ همراه بودند، اکنون تنها مایک پمپئو، وزیر خارجه، و نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، هنوز در کنار ترامپ مشغول خدمت هستند. البته وضعیت این دو نفر هم جالب‌توجه است: پمپئو ابتدا به عنوان مدیر سی‌آی‌ای وارد دولت ترامپ و سپس با تغییر سِمت، وزارت خارجه را به عهده گرفت؛ هیلی هم که اخیراً اعلام کرد به زودی دولت را ترک خواهد کرد [۱۲] .

«مایک پمپئو» ابتدا به عنوان مدیر سی‌آی‌ای به دولت ترامپ پیوست، اما اکنون وزیر خارجه آمریکاست

واشینگتن از جنبه‌های دیگری هم عمیقاً در بحران فرو رفته است [۱۳] . به عنوان نمونه، دعوا با کنگره بر سر بودجه انتهای سال و به خصوص بودجه مدنظر ترامپ برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک، موجب شده تا دولت آمریکا عملاً تعطیل شود. ترامپ شخصاً پیش‌بینی، و بلکه تهدید، کرده است [۱۴] که تعطیلی دولتش [۱۵] احتمالاً تا بعد از تعطیلات کریسمس ادامه پیدا خواهد کرد [۱۶] . اکنون کارشناسان نیز هیچ نقطه پایانی برای تعطیلی دولت [۱۷] متصور نیستند [۱۸] ؛ تنها در سال ۲۰۱۸، این سومین باری است که کار دولت آمریکا به تعطیلی می‌کشد. اگرچه جمهوری‌خواهان هم‌چنان کنترل مجلسِ مهم‌ترِ سنا را در اختیار دارند، اما انتظار می‌رود کنترل دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان پس از انتخابات میان‌دوره‌ای، کار را برای دولت ترامپ از این هم دشوارتر کند. هرچه باشد، ترامپ در میان هم‌حزبی‌هایش هم کم مخالف و منتقد ندارد.

بحران در واشینگتن پس از استعفای وزیر دفاع ترامپ | [دانلود] |

«جیم» هم جیم زد؛ چرا متیس مهم بود؟

استعفای جیم متیس از برخی ابعاد، از بحران‌هایی مانند کشمکش با کنگره بر سر بودجه دیوار مرزی یا حتی تعطیلی موقت دولت نیز بحران‌تر است. این مسئله را به راحتی می‌توان از واکنش‌های داخلی در آمریکا به خبر استعفای وزیر دفاع (که به اندازه تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه، غافل‌گیرکننده بود) متوجه شد. وقتی رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا به خاطر اختلاف‌نظر با رئیس‌جمهور [۱۹] ، از جمله بر سر توافق هسته‌ای با ایران [۲۰] ، به آن شکل عجیب و غریب [۲۱] (با انتشار یک پیام توئیتری) اخراج شد و مایک پمپئو جای او را گرفت [۲۲] ، حامیان توافق هسته‌ای با ایران ناراحت شدند و فهمیدند که ترامپ قرار است برجام را پاره و سیاست‌های ضدایرانی‌اش را تشدید کند. این در حالی بود که از طرف دیگر، جنگ‌طلبان و ایران‌هراسانی مانند جان بولتون (که چند روز قبل از انتصاب پمپئو در سِمت جدید، مشاور امنیت ملی ترامپ شده بود) از این تصمیم بسیار خرسند بودند.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا، با خواندن پیام توئیتری ترامپ فهمید که اخراج شده است

در همین‌باره بخوانید:

›› تیلرسون بعد از اخراجش نفس راحتی می‌کشد / «پمپئو» متحد ترامپ در خروج از برجام است

›› بولتون یک نومحافظه‌کار جنگ‌طلب است که اعتقادی به قوانین بین‌المللی ندارد

›› پرزیدنت با سبیل «جان بولتون» مشکل داشت

یا مثلاً وقتی نیکی هیلی نامه استعفای خود [۲۳] را (که در نهایت تعجب، کاملاً تملق‌آمیز هم بود) تحویل ترامپ داد و در آن اعلام کرد که ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ (یک ماه زودتر از جیم متیس) دولت را ترک خواهد کرد، لابی و حامیان رژیم صهیونیستی به شدت ناراحت شدند. هیلی یکی از جان‌به‌کف‌ترین مدافعان رژیم صهیونیستی در سازمان ملل بود و گاهی جملات خنده‌داری را هم در توصیف این رژیم می‌گفت که حتی خود آمریکایی‌ها [۲۴] هم او را به باد انتقاد می‌گرفتند [۲۵] ؛ مثلاً این‌که یک بار در سخنرانی خود درباره درگیری‌های مرزی میان رژیم صهیونیستی و حماس، مدعی شد: «هیچ کشوری در این مجمع [عمومی سازمان ملل] حاضر نبود بیش از آن‌چه که اسرائیل تا کنون خویشتن‌داری کرده است، خودداری نماید [۲۶] .» بر خلاف حامیان رژیم صهیونیستی، آن‌هایی که معتقدند لابی صهیونیستی در آمریکا نفوذ بیش از حدی دارد و عملاً منافع ایالات متحده را تحت‌الشعاع قرار داده، از خبر استعفای هیلی خوشحال شدند.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، یکی از حاضران در «صف استعفا» از دولت ترامپ است

اما مسئله استعفای جیم متیس با موارد قبلی فرق می‌کند: این روزها، مخالفان و موافقان ترامپ همگی کاسه چه‌کنم دست گرفته‌اند؛ که البته اصلاً هم بی‌دلیل نیست. استعفای متیس اگرچه یک جابه‌جایی دیگر در سطح «وزیر» را در دولت آمریکا رقم می‌زند، اما مسئله رفتن ژنرال متیس، صرفاً مسئله یک سِمت و یک وزارت‌خانه نیست. چنان‌که گفته شد، هر دو حزب آمریکا، متیس را «عقل سلیم» و «وزنه توازن» دولت و شخص ترامپ می‌دانستند. برای درک این اعتقاد سیاستمداران آمریکایی به متیس باید ماجرای منحصربه‌فرد تأیید صلاحیت او را یادآوری کرد. طبق قانون در آمریکا، ژنرال‌های ارتش برای آن‌که بتوانند سِمت وزارت دفاع را به عهده بگیرند، باید دست‌کم ۷ سال از بازنشستگی‌شان گذشته باشد. متیس سال ۲۰۱۳ بازنشسته شده بود، اما کنگره آمریکا (هم مجلس نمایندگان [۲۷] و هم سنا [۲۸] ) پس از رأی‌گیری، در مورد وی استثنا قائل شدند تا بتواند وزیر دفاع ترامپ شود.

«جیمز متیس» به راحتی رأی اعتماد نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را در مجلس سنا دریافت کرد

سپس تأیید متیس با ۹۸ رأی موافق و تنها ۱ رأی مخالف در مجلس سنای آمریکا [۲۹] (جایی که «جف سشنز» به عنوان نامزد انتخابی ترامپ برای دادستانی کل، رأی نداد) و هم‌چنین ۲۶ رأی موافق و تنها ۱ رأی مخالف (همان رأی مخالف مجلس سنا) به نامزد ترامپ برای وزارت دفاع در کمیته خدمات مسلح سنا [۳۰] ، نه تنها جیم متیس را تبدیل به اولین عضو تأییدشده کابینه ترامپ کرد، بلکه نشان داد محبوبیت و مقبولیت وزیر دفاع کنونی آمریکا، مرزهای حزبی را شکافته است. اکنون می‌توان تصور کرد که چرا خبر استعفای متیس، هر دو حزب آمریکا را به فکر پیدا کردن راه چاره‌ای برای این بحران جدید انداخته است [۳۱] . منتقدان و حامیان ترامپ و همه آن‌هایی که هنوز ذره‌ای امید داشتند که شاید عاقبت دولت او ختم به خیر شود، الآن در یک نقطه اتفاق‌نظر دارند: با رفتن «سگ دیوانه»، عملاً «عقل» از سر دولت ترامپ پریده است.

کارشناسان معتقدند با رفتن «جیمز متیس» از دولت، کابینه ترامپ وزنه تعادل خود را از دست خواهد داد

اکنون کارشناسان آمریکایی و غیرآمریکایی جملات غم‌انگیزی درباره آینده ایالات متحده می‌گویند. به عنوان مثال، «جفری گلدبرگ» سردبیر مجله «آتلانتیک» می‌نویسد:

متیس همیشه عیب‌های فاحش ترامپ را می‌دانست، و استعفایش یعنی می‌داند که رئیس‌جمهور تغییر نخواهد کرد… جیمز متیس می‌دانست ترامپ کیست، اما با این وجود به دولت او پیوست، چون [متیس] یک میهن‌پرست است. و چون یک میهن‌پرست است، اگر فکر می‌کرد می‌تواند روی سیاست‌های ترامپ تأثیر بگذارد، در دولت باقی می‌ماند. اما [استعفای وزیر دفاع نشان می‌دهد که] هر مقدار نفوذی هم که داشت، اکنون از دست داده است… و اینک قسمت خطرناک [ریاست‌جمهوری ترامپ] آغاز می‌شود [۳۲] .

«جیمز متیس» (چپ) از اصلاح سیاست‌های ترامپ کاملاً ناامید شده است

کاخ سفید این روزها به کاروانسرایی شبیه شده است که مهمانان آن مرتباً می‌آیند و می‌روند [۳۳] . متیس یکی از مهم‌ترین اعضای کابینه ترامپ بود که حالا در صف استعفا پشت سر نیکی هیلی ایستاده است؛ صفی که هنوز دو سال برای طولانی‌تر شدن، وقت دارد. ترامپ در برنامه تلویزیونی‌ای که سال‌ها پیش در آن نقش بازی می‌کرد، به گفتن جمله «تو اخراجی [۳۴] » مشهور شده بود [۳۵] ، اما این‌بار اطرافیانش نه در یک مستند-مسابقه تلویزیونی، بلکه در دولت آمریکا یکی‌یکی دارند دور او را خالی می‌کنند. اگرچه عده‌ای متیس را مانع از فروپاشی دولت آمریکا و عده‌ای او را مانع از اقدام واشینگتن در جهت فروپاشی دنیا می‌دانند [۳۶] ، اما به نظر می‌رسد در مورد سوریه و افغانستان، و به طور کلی، بازگشت نیروهای آمریکایی در خاورمیانه به کشورشان، حق با پرزیدنت ترامپ باشد. باید منتظر ماند و دید اخراج «سگ دیوانه» چه تأثیری روی سیاست‌های دولت آمریکا خواهد داشت، اما چنان‌که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها باید کریسمس امسال را به سبک هالووین جشن بگیرند.

باید دید رفتن «جیمز متیس» از کابینه ترامپ، چه تأثیری روی سیاست‌های دولت آمریکا می‌گذارد

در همین‌باره بخوانید:

›› ماجرای کودتا در دولت ترامپ چیست؟

›› توصیفات «آتش و خشم» درباره رئیس‌جمهور آمریکا صحت دارد


[۱] Jim Mattis Link

[۲] General Jim Mattis will be retiring, with distinction, at the end of February… Link

[۳] White House Orders Pentagon To Pull U.S. Troops From Syria Link

[۴] Mattis: Iran is the biggest threat to Mideast peace Link

[۵] Mattis Takes Oath as ۲۶th Defense Secretary Link

[۶] Letter From Secretary James N Mattis Link

[۷] Mattis' resignation letter is a sharp rebuke of Trump's 'America First' philosophy Link

[۸] Read Jim Mattis’s Letter to Trump: Full Text Link

[۹] Jim Mattis, Defense Secretary, Resigns in Rebuke of Trump’s Worldview Link

[۱۰] Mattis breaks with Trump in resignation letter Link

[۱۱] You’re Hired! You’re Fired! Yes, the Turnover at the Top of the Trump Administration Is … “Unprecedented.” Link

[۱۲] Nikki Haley Resigns As U.N. Ambassador Link

[۱۳] Fallout from Mattis Resignation as Senate Considers Nuclear Option to Pass Border Wall Funding Link

[۱۴] Trump hints shutdown could be a 'long stay' Link

[۱۵] Government Shutdown ۲۰۱۸ Link

[۱۶] Partial government shutdown likely to continue until after Christmas Link

[۱۷] Government Shutdown to Continue for Days as Senate Adjourns Until Thursday Link

[۱۸] No shutdown end in sight as all sides dig in Link

[۱۹] Rex Tillerson Gets Fired the Day After He Criticized Russia Link

[۲۰] Trump fires Tillerson – and says Iran deal was partly to blame Link

[۲۱] Trump dumped Secretary of State Rex Tillerson in a tweet. What’s the worst way you’ve been fired? Link

[۲۲] Trump Fires Rex Tillerson and Will Replace Him With C.I.A. Chief Pompeo Link

[۲۳] Read Nikki Haley's resignation letter Link

[۲۴] Haley lauds Israel for its 'restraint' after at least ۶۰ dead in Gaza Link

[۲۵] Nikki Haley praises Israel’s “restraint” a day after its troops killed ۶۰ Palestinians in Gaza Link

[۲۶] Nikki Haley lauds Israel for ‘restraint’ in Gaza border clashes Link

[۲۷] House committee passes Mattis waiver on party line vote Link

[۲۸] Full Senate passes waiver allowing Mattis to be defense secretary Link

[۲۹] Senate votes ۹۸-۱ to confirm Mattis as Trump's defense secretary Link

[۳۰] Senate panel approves Mattis to be next defense secretary Link

[۳۱] Republicans and Democrats alarmed over Mattis resignation Link

[۳۲] Mattis Always Understood Trump’s Severe Defects Link

[۳۳] The White House revolving door: Who's gone? Link

[۳۴] On TV, Trump loved to say ‘You’re fired.’ In real life, he leaves the dirty work to others. Link

[۳۵] Factbox: 'You're fired!': how Trump has dismissed White House staff Link

[۳۶] James Mattis helped keep Trump in check. The world will miss him Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • NL ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    32 3
    سگ مگ (بلا نسبت سگ بخاطر تشبیه) تو دولت آمریکا زیاده این نشده یکی دیگه، برید خبر برکناری دوست و برادر جناب ظریف یعنی عادل الجبیر رو کار کنید گویا با تیپا پرت شده بیرون
  • F35 US ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    10 17
    گل کوچیکارو آماده کنید تا رسیدیم ایران تو کوچه پس کوچه ها یه دس گل کوچیک بزنیم باهاتون ، ما که حمله کنیم مدرسه ها و دانشگاه ها هم احتمالا تعطیل میشن پس ببینید چقدر دوستتون داریم و باهاتون پایه ایم .
    • پدر بمب ها IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      1 6
      اين مورد رو صد در صد باهات موافقم و ميتونم ليست دقيقي از مختصات مدارس و دانشگاه ها رو در اختيارتون قرار بدم تا اساسي شخمشون بزنيد.
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      7 8
      تو امریکایی نیستی آمریکایی ها ما را می شناسند ( ما آماده هستیم) تو یک کوتوله خود فروش هستی (احتمالا یک سلطنت طلب یا یک و یا یک نخاله خود فروخته فراری دیگر که خیلی دوست دارد با حمله آمریکا به ایزان برگردد.)
    • محمد IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      5 7
      مفت خور بی خاصیت
  • CA ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    9 2
    هر روز احتمال اینکه ترامپ یه نفوذیه از طرف روسیه داره بیشتر میشه
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      2 1
      یعنی روسیه امریکا رو از توافق هسته ای خارج کرد تا اقتصادتون فرو بپاشه؟
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
      2 2
      ناشناس 1821 نفع روسیه در تحریم ایرانه چون میتونه نقش دلالی ایفا کنه و ایران به خودش وابسته تر کنه بخاطر همین هیچکدوم ار قطعنامه های تحریم ضد ایرانی وتو نکرد .
  • US ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    17 14
    به زودی نسل تان را منقرض خواهیم کرد. خیلی زود! باید با پای برهنه فرار کنید و از گرسنگی بمیرید. اینقدر احمق هستید که با سلاح های ابتدایی که از ما خریدید، تهدید میکنید. جهنم واقعی را نشان خواهیم داد.
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      4 0
      فعلا که ایران اربابت رو شوت کرد از سوره به آن طرف دنیا، فکر نکنم سربازهاش هم بتونن سر بالا بگیرن چه برسد به تفاله های بی خاصیت
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      3 0
      خف...
    • یاسر IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
      4 0
      زرشک.چی زدی داداش؟
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
      4 1
      کره خر ، 1 میلیون عراقی رو کشتید ، کشوری که نه ارتش داشت نه هیچی ! زمانی هم که صدام نوکر خودتون بود. 40 روز ، پشت سد عشایر عراقی گیر کرده بودید.
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    3 10
    سگ دیوانه لقب مناسبی براش نبود. مردی بود هوشمند و عاقل که جلوی گردنکشیهای ترامپ ایستاد و در نهایت به خاطر نشنیدن حرف یک دیوانه مجبور به بازنشستگی ناخواسته گردید
  • احمد IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    3 1
    بین این جماعت عاقلشون همین سگ دیوانه بود که تو مصاحبه مطبوعاتی علنا گفته بود، از تیر اندازی به مردم کلی تفریح می کنه.
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
      1 0
      مزخرف نگو .
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    7 2
    ترامپ خیلی خوب بلده چطور بازی کنه و در صورت نیاز بازی رو بهم بزنه. بی خود نیست اقتصاد آمریکا تو این یک سال گذشته به شدت ترقی کرده
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    3 0
    هاپ هاپ ههههه
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    6 6
    نفرینها و مرگها و لعنتهای بی شمار و بی نهایت بر دولتهای امریکایی و غربی...امامان انقلاب اسلامی ایران میگویند هر چه فریاد دارید بر سر امریکاییها و غربیها و امریکا و غرب بکشید و بزنید...الحمدلله رب العالمین...
  • ایرانی IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    0 1
    سگ وحشی مشرق نیوز کثیف هست که نظرات مخالفینش را تایید نمی کند مرگ بر مشرق نیوز
  • ارزو.استارا. IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    0 0
    نظری‌ندارم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس