قبةالصخره - نمایه

وزیر خارجه سابق آمریکا می‌نویسد: در حالی که طبق رسوم یهودیان «یارمولکا» روی سرم بود، کنار دیوار غربی ایستادم؛ چشمانم را بستم؛ دستم را روی دیوار گذاشتم؛ و دعاهایم را تقدیم خداوند کردم.

سرویس جهان مشرق «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست. پمپئو پس از خروج زودهنگام از دولت آمریکا با تک‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم[۱]» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است. مشرق قصد دارد طی یک مجموعه گزارش بخش‌های مربوط به ایران در این کتاب را خدمت مخاطبان محترم ارائه کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید قسمت بیستم از این مجموعه گزارش است. برای خواندن قسمت‌های قبلی می‌توانید از لینک‌های انتهای همین گزارش استفاده کنید.

کتاب مایک پمپئو: دعای وزیر خارجه آمریکا در بیت‌المقدس/ گل سرسبد سیاست خارجی آمریکا حمایت از اسرائیل است

جلد کتاب «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» نوشته‌ی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه‌ی سیاسی کشور از محتوای کتاب مذکور این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این کتاب لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


فصل ۱۳: متحدان درست را انتخاب کن

یکی از تأثیرگذارترین تجربیات معنوی زندگی من، ۲۱ مارس ۲۰۱۹ [۱ فروردین ۱۳۹۸] در اورشلیم اتفاق افتاد. آن روز به همراه «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در اسرائیل، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مقابل «دیوار غربی» ایستادم؛ یکی از آخرین بقایای «معبد دوم» باستانی در اورشلیم، که سال ۷۰ پس از میلاد توسط رومیان ویران شد. «معبد دوم» جانشین «معبد اول» شده بود که توسط پادشاهْ سلیمان حدود هزار سال قبل از تولد عیسی ساخته شده بود. اواخر دهه‌ی ۶۰۰ پس از میلاد، حکومت اسلامی بنی‌امیه بر فراز دیوار، و روی آن‌چه یهودیان و مسیحیان «کوه معبد» می‌نامند، زیارتگاه قبةالصخره و مسجدالاقصی را برپا کرد، که تا امروز نیز پابرجا هستند. قرن‌هاست یهودیان پایین دیوار غربی می‌آیند تا دعاهای خود را تقدیم پیشگاه خداوند کنند؛ اغلب، دعاهایشان را روی تکه‌های کاغذ می‌نویسند و آن‌ها را در شکاف‌های میان سنگ‌های باستانی عظیم دیوار فرو می‌کنند.

کتاب مایک پمپئو: دعای وزیر خارجه آمریکا در بیت‌المقدس/ گل سرسبد سیاست خارجی آمریکا حمایت از اسرائیل است

مسجد «قبةالصخره» در بیت‌المقدس و گنبد طلایی که گاهاً به‌اشتباه متعلق به مسجدالاقصی تلقی می‌شود، در حالی که مسجدالاقصی مسجد دیگری در نزدیکی همین مکان است. قبةالصخره یکی از مکان‌های مقدس یهودیان و مسلمانان است. یهودیان معتقدند زمین از این صخره گسترش یافته؛ بدن حضرت آدم از خاک آن خلق شده؛ و موارد دیگر. مسلمانان معتقدند این صخره نزدیک‌ترین نقطه‌ی زمین به آسمان بوده؛ پیامبر معراج خود را از ان صخره آغاز کرده؛ و موارد دیگر. (+)

کتاب مایک پمپئو: دعای وزیر خارجه آمریکا در بیت‌المقدس/ گل سرسبد سیاست خارجی آمریکا حمایت از اسرائیل است

نمایی از صخره‌ی مقدس زیر «قبةالصخره» در بیت‌المقدس. یهودیان معتقدند هابیل و قابیل قربانی‌های خود را روی این صخره تقدیم خداوند کردند؛ حضرت ابراهیم روی این صخره تلاش کرده فرزند خود را قربانی کند؛ و موارد دیگر. مسلمانان معتقدند پس از ظهور منجی و رجعت، پیامبر ابلیس را روی آن خواهد کشت؛ اسرافیل روی آن می‌ایستد و در صور می‌دمد؛ و موارد دیگر. (+)

آرزوی بسیاری از یهودیان (و بسیاری از مسیحیان) است که روزی معبد در این مکان بازسازی شود. دلیل اصلی تنش میان اسرائیل و جهان اسلام، از جمله فلسطینیان، دعوا میان یهودیان و مسلمانان بر سر این است که کنترل کوه معبد باید به دست کدام گروه مذهبی باشد. من در حالی که طبق رسوم یهودیان «یارمولکا[۲]» [یا «کیپا»، عرقچین سنتی یهودیان] روی سرم بود، همان‌جا ایستادم؛ چشمانم را بستم؛ سرم را خم کردم؛ دست راستم را روی دیوار گذاشتم؛ و دعاهایم را تقدیم خداوند کردم. به شما نمی‌گویم که چه دعاهایی کردم، اما آن لحظه، احساس می‌کردم به خداوند نزدیک هستم. افتخار می‌کردم که دنیا وزیر خارجه‌ی آمریکا را در حال ابراز همبستگی با اسرائیل می‌بیند. تحکیم روابط با مهم‌ترین دوستانمان، از بسیاری جهات، هدف اصلی آن شغل [تصدی وزارت خارجه] بود. ما در هر فرصتی تلاش می‌کردیم متحدان درستی را انتخاب کنیم تا آمریکا را در اولویت قرار دهیم.

کتاب مایک پمپئو: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار

«مایک پمپئو» (راست) با عرقچین سنتی یهودی (موسوم به «کیپا» یا «یارمولکا») در حال عبادت در محل «دیوار غربی» در بیت‌المقدس (مقدس‌ترین مکانی که یهودیان می‌توانند در آن دعا بخوانند) در کنار «بنیامین نتانیاهو» (جلوی تصویر، چپ) نخست‌وزیر اسرائیل، در مارس ۲۰۱۹. مایک پمپئو در کتاب خود می‌نویسد طی این سفر به فلسطین اشغالی به اولین وزیر خارجه در تاریخ آمریکا تبدیل شده که همراه با نخست‌وزیر اسرائیل، در این مکان دعا خوانده است. (+)

رابطه‌ی خاص واقعی

من بی‌اندازه به تقویت اتحادمان با اسرائیل افتخار می‌کنم. این کار برای امنیت و رفاه تک‌تک آمریکایی‌ها مهم است. یکی از گل‌های سرسبد میراث سیاست خارجی آمریکا این است که ما ده‌ها سال است پیوندی پولادین با این کشور کوچک برقرار کرده‌ایم، و من مصمم بودم این پیوند را حتی از آن‌چه که [از دولت‌های قبلی] تحویل گرفته بودم هم قوی‌تر تحویل [دولت بعد] بدهم. معمولاً گفته می‌شود آمریکا با بریتانیا یک «رابطه‌ی خاص» دارد؛ و شکی هم نیست که این کشور نزدیک‌ترین متحد ما از نظر تاریخ و زبان مشترک و همچنین روابط امنیتی و اقتصادی است. با این حال، شاید بتوان گفت رابطه‌ی خاص واقعی آمریکا، رابطه‌ای است که با اسرائیل داریم. هیچ کشوری در جهان مانند آمریکا از این جزیره‌ی دموکراسی و رفاه در خشن‌ترین منطقه‌ی جهان حمایت نکرده است. و اسرائیل نیز از زمان تأسیس خود، سنگری برای مسائل مهم امنیتی پیش روی کشور ما بوده است.

اهانت صهیونیست‌ها به پیکر «محمد الناعم» شهید فلسطینی (حاوی تصاویر دل‌خراش) [جزئیات بیش‌تر]. رژیم صهیونیستی با توجه به حمایت همه‌جانبه و بی‌قیدوشرط آمریکا از این رژیم در سازمان ملل، اجازه‌ی ارتکاب هر جنایت غیرقابل‌تصوری را به خود می‌دهد. [دانلود]

توضیحاتی درباره‌ی جنایت صهیونیست‌ها علیه «محمد الناعم» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› نتیجه «معامله قرن» ترامپ: اهانت بولدوزر صهیونیست‌ها به پیکر شهید فلسطینی

›› اسرائیل یک رژیم تروریست و آمریکا بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم در جهان است

اصلاح بی‌احترامی دولت اوباما

کار در سی‌آی‌ای از بسیاری جهات یک شغل رؤیایی بود. یکی از دلایلش این بود که رئیس‌جمهور ترامپ به من اختیار وسیعی داده بود تا تقریباً در هر زمینه‌ای که می‌خواهم با اسرائیلی‌ها همکاری کنم. این یک تغییر خوشایند برای اسرائیلی‌هایی بود که دولت اوباما با میزانی از بی‌احترامی با آن‌ها رفتار کرده بود که در تاریخ دولت‌های آمریکا سابقه نداشت. تا پیش از این هیچ فرمانده‌ی کل قوایی در آمریکا به این صراحت نشان نداده بود که تمایلی به حمایت از پروژه‌ی صهیونیستی و بهترین دوست ما در خاورمیانه ندارد. «سامانتا پاور» سفیر اوباما در سازمان ملل، و «سوزان رایس» آخرین مشاور امنیت ملی اوباما، نیز در کانون تنفر دولت اوباما از اسرائیل بودند. این افراد از انتخاب متحد مناسب غافل شده بودند.

کتاب مایک پمپئو: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار

دیدار «مایک پمپئو» (چپ) وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا و رئیس سابق سی‌آی‌ای، و «یوسی کوهن» (راست) رئیس وقت موساد، در کنار همسرانشان «سوزان پمپئو» (دوم از چپ) و «آیا کوهن» (دوم از راست) میانه‌ی ژانویه‌ی ۲۰۲۱. پمپئو در کتاب خود می‌نویسد بعضی شب‌ها به صرف ویسکی و سیگار با کوهن بیدار می‌مانده‌اند؛ و این‌که در دوران خدمتش در دولت ترامپ هیچ دوستی بهتر از رئیس موساد نداشته است. [جزئیات بیش‌تر] (+)

اتفاقاً با ایران طرح رفاقت ریخته بودند. توافق هسته‌ای ایران مجموعه‌ای از گزینه‌های وحشتناک در آینده را پیش روی اسرائیل قرار داد: زیر سایه‌ی رژیمی که مایل و قادر به نابودی آن‌هاست رنج ببرند؛ یا مجبور شوند اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام دهند که ممکن بود آغازگر جنگ جهانی سوم باشند. دولت اوباما در زمینه‌ی تروریسم نیز به همان اندازه بد عمل کرده بود: میان تروریست‌های حماس، که مورد حمایت ایران بودند، و شهروندان بی‌گناه اسرائیل (اعم از مسیحی، یهودی و مسلمان) هم‌ارزی اخلاقی برقرار کرده بود. تیم اوباما همچنین تحقیقات اداره‌ی مبارزه با مواد مخدر [آمریکا] درباره‌ی فعالیت‌های حزب‌الله (نیروی نیابتی ایران در لبنان) در زمینه‌ی قاچاق مواد مخدر را، تقریباً قطعاً برای کمک به امضای توافق هسته‌ای، متوقف کرد. حتی یکی از مقامات وزارت خزانه‌داری دولت اوباما تعریف می‌کند: «تحقیقات به دلیل ترس از به هم خوردن روابط با ایران و به خطر افتادن توافق هسته‌ای متوقف شد.» سودجویی غیرقانونی حزب‌الله از مواد مخدر تقریباً قطعاً به تأمین بودجه‌ی ساخت حدود صد هزار موشکی کمک کرده است که آماده‌اند تا به دستور حسن نصرالله، تروریست کل قوای حزب‌الله، بر سر اسرائیل ببارند.

مستند آمریکایی «جنگ سایه» درباره‌ی نقش شهید سلیمانی در جنگ میان ایران و آمریکا بر سر کنترل خاورمیانه [دانلود با حجم ~ ۲۰۰ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان

›› روایت مستند آمریکایی از حاج قاسم و «جنگ سایه» با آمریکا

›› اعزام «مارشال بیلینگزلی» به لبنان برای مقابله با «افق نو» و قطع رابطه ایران با حزب‌الله

›› «کوریدور زمینی تهران-مدیترانه»/ حضور نیروهای حاج قاسم پشت مرزهای رژیم صهیونیستی

›› نگرانی اندیشکده آمریکایی از «شبکه تهدید ایران»/ ایران چگونه خاورمیانه را از چنگ آمریکا نجات می‌دهد؟

دولت اوباما انگار که بخواهد حسن‌ختامی به دیپلماسی ضداسرائیلی‌اش بدهد، طی آخرین روزهایش از وتو کردن قطعنامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل، که تصریح می‌کرد تمام شهرک‌های اسرائیل غیرقانونی هستند، خودداری کرد. اولین بار در طول حدود چهل سال بود که شورای امنیت قطعنامه‌ای را در انتقاد از شهرک‌سازی‌های اسرائیل تصویب می‌کرد؛ چون اولین باری بود که آمریکا از توقف چنین جسارتی خودداری می‌کرد. این قطعنامه از اسرائیل می‌خواست «فوراً و کاملاً تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین، از جمله بیت‌المقدس شرقی را متوقف کند» و اعلام می‌کرد که شهرک‌سازی توسط اسرائیل «هیچ اعتبار قانونی‌ای ندارد و نقش فاحش قوانین بین‌المللی است.» «جان کری» چند روز قبل از پایان دولت اوباما، دوره‌اش به عنوان وزیر خارجه را با یک سخنرانی یک‌ساعته‌ی چرت‌وپرت در دفاع از موضع دولت به پایان رساند.

کتاب مایک پمپئو: دعای وزیر خارجه آمریکا در بیت‌المقدس/ گل سرسبد سیاست خارجی آمریکا حمایت از اسرائیل است

سهم فلسطینیان از سرزمین اجدادی‌شان به رنگ سبز (از چپ) در دوره‌ی «پیش از اشغال»، «پس از تقسیم‌بندی سازمان ملل در سال ۱۹۴۷»، «پس از جنگ سال ۱۹۶۷»، و طبق «معامله‌ی قرن» دولت ترامپ (+)

سخنرانی وداع کری همچنین نشان‌دهنده‌ی اهمیت بیش از اندازه‌ای بود که او و دیگران برای فرآیند صلح اسرائیل و فلسطین قائل بودند. وزرای خارجه‌ی قبل از من با سفر به خاورمیانه و رفت‌وآمد بین رام‌الله و اورشلیم، مشتری ثابت شرکت‌های هواپیمایی شده بودند. نمایندگان ویژه، کمیسیون‌های مشترک، و اسناد سیاستی، پایه‌های اصلی تلاش‌های همه‌ی دولت‌ها برای ترسیم یا بازترسیم خطوط روی نقشه بودند. هدف همه‌ی این اقدامات متقاعد کردن تعدادی تروریست در یهودا و سامره [کرانه‌ی باختری] و یک مشت احمق مورد حمایت ایران در غزه بود تا به اسرائیلی‌ها اجازه بدهند در صلح زندگی کنند. ما حتی تروریست‌های مسئول تشکیلات خودگردان و به‌اصطلاح «پناهندگان» را هم با پول سازمان ملل و آمریکا تأمین مالی می‌کردیم. به نظر من تلاش برای پیشرفت در این زمینه[ی فرآیند صلح] فقط اتلاف وقت بود. من نمی‌خواستم حتی یک دقیقه را صرف مذاکره با تشکیلات خودگردان کنم.

مستند آمریکایی «پاتک غزه» درباره‌ی مقاومت غزه علیه رژیم صهیونیستی [دانلود با حجم ~ ۱۹۲ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› پاتک غزه: مستند آمریکایی درباره مقاومت فلسطینی‌ها

›› همه جنایت‌های رژیم صهیونیستی؛ از اشغالگری تا ترور و کودک‌کشی

›› هزینه‌های جنگ غزه برای اسرائیل؛ چرا دوست و دشمن حماس را پیروز جنگ می‌دانند؟

›› همکاری‌های جدید تهران و مسکو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟

›› اعتراف مقام سابق رژیم صهیونیستی: جمهوری اسلامی دشمن شکست‌ناپذیر اسرائیل است


آن‌چه خواندید قسمت بیستم از خلاصه‌ی کتاب «هرگز کوتاه نیا» به قلم مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای، بود. قسمت‌های قبلی این مجموعه گزارش را از لینک‌های زیر بخوانید. قسمت‌های بعدی این مجموعه به‌زودی در مشرق منتشر خواهد شد. برای مطالعه‌ی ترجمه‌ی مشرق از کتاب‌های دیگر به کتاب‌خانه‌ی مشرق مراجعه نمایید.

قسمت‌های قبلی مجموعه گزارش

قسمت اول: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

قسمت دوم: فشار کوبنده‌ای به ایران آوردیم/ برنامه‌ای برای تعطیلات در تهران ندارم

قسمت سوم: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار

قسمت چهارم: برجام یک کیسه «باقالی سحرآمیز» بود/ قاسم سلیمانی مغز متفکر برنامه‌های ایران بود

قسمت پنجم: برجام حتی یک سند امضاشده هم نبود/ ماجرای «شاهکار موساد در سرقت آرشیو هسته‌ای ایران»

◄ قسمت ششم: سیاست «فشار حداکثری» و تشکیل «گروه اقدام ایران»/ نقش چین در خنثی‌سازی تحریم‌های ضدایرانی دولت ترامپ

◄ قسمت هفتم: پشت پرده دفاع دولت ترامپ از محمد بن‌سلمان پس از قتل خاشقجی/ یهودی‌ها را از ‏دست قاسم سلیمانی نجات دادم

◄ قسمت هشتم: پیشنهاد ترور سلیمانی را من به ترامپ دادم/ ماجرای توئیت تهدیدآمیز ترامپ خطاب به روحانی

◄ قسمت نهم: نقشه دیدار روحانی و ترامپ در سازمان ملل/ من و بولتون و نتانیاهو جلوی بازگشت آمریکا به برجام را گرفتیم

◄ قسمت دهم: ظریف عاشق رستوران‌ها و هتل‌های نیویورک بود/ «رافائل گروسی» با لابی ما رئیس آژانس انرژی اتمی شد

◄ قسمت یازدهم: سلیمانی سیمای قهرمان‌ها را داشت/ نیروهایش عاشقش بودند و رهبران خاورمیانه از او حساب می‌بردند

◄ قسمت دوازدهم: دو بار پیشنهاد حمله به ایران را به ترامپ دادم/ چرا آمریکا به سرنگونی گلوبال‌هاوک واکنش نظامی نشان نداد

◄ قسمت سیزدهم: ترامپ چگونه متقاعد شد شهید سلیمانی را ترور کند/ جزئیات آماده‌سازی برای عملیات در فرودگاه بغداد

◄ قسمت چهاردهم: توصیف عملیات ترور شهید سلیمانی از زبان وزیر خارجه وقت آمریکا

◄ قسمت پانزدهم: ایران می‌تواند من را در خاک آمریکا ترور کند/ ایرانی‌ها هنوز به دنبال انتقام سلیمانی هستند

◄ قسمت شانزدهم: آمریکایی‌ها هنوز در حسرت «انقلاب سبز»/ اگر ترامپ رئیس‌جمهور می‌ماند، رهبر ایران دوباره «جام زهر» را می‌نوشید

◄ قسمت هفدهم: توجیه پمپئو برای خروج از برجام/ دفاع تمام‌قد وزیر خارجه ترامپ از از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا

◄ قسمت هجدهم: برای نجات گروگان‌های آمریکایی به ایران باج ندادیم/ «رابرت لوینسون» از نظر ما مرده است

◄ قسمت نوزدهم: ماجرای ماست‌مالی حمله به «مکان‌های فرهنگی» ایران/ در دولت ترامپ، بالا همان پایین بود و سیاه همان سفید


[۱] Never Give an Inch: Fighting for the America I Love Link

[۲] کیپا لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    28 3
    اسراییل یعنی یهودی افراطی طالبان یعنی سنی افراطی همشون باطل هستند
    • DE ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      1 2
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      3 0
      البته این پمپو هم آدم مزخرفیه فقط صهیونیست‌ها و داعشیها مزخرف نیستن رفیق زیاد دارن
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    3 0
    حکومت ها ممکنه با کفر باقی بمونند اما با ظلم غیر ممکنه چرا چون سه عامل مهم برای رستگاری وجود داره ۱ علم ۲ دین ۳ اخلاق یا همون وجدان دو تا از این سه عامل حداقل لازمه . علم خالی هیتلر میسازه دین خالی داعش میسازه حکومتی که دین داشته باشه اما علم و اخلاق نداشته باشه به حکومتی ظالم تبدیل میشه و محکوم به سقوط
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    5 5
    صدای پای مالک اشتر از اعماق تاریخ به گوش می رسد
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    4 1
    پمپ .....دعا کرده تا این فلسطینی های ظالم که هر روز صهیونیست ها با اف 16 و اف 35 بمباران میکنند و خانه صهیونیست ها را بر سر زن و بچه انها خراب میکنند و انها را در اردوگاهها زندانی میکنند هر چه زودتر از بین بروند
  • موبین IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    5 0
    این ملعون و ترامپ احمق را زودتر بفرستید جهنم
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    2 0
    سنگ پرست، کوه پرست.... تنهاچیزی که نمی‌پرستند خداست.
    • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      0 0
      دقیقا
  • US ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    3 0
    این مرتیکه نباید زنده بماند والسلام. پشت تمام اقدامات شرورانه دولت ترامپ این حرومزاده قرار داشت و گرنه ترامپ که هر را از بر تشخیص نمی داد.
  • قریشی بوکانی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    2 1
    اینها برای امریکائی که عاشقش هستند نمی جنگند، اینها برای اهداف شوم ماسونها، وشبکه شیطان پرستی محض فراماسونری می جنگند . در اساس نامه ماسونها آمده که باید زمین را برای ایجاد حکومت شیطان مهیا سازند . پایه های تخت و تاج ماسونها هم بر ساختار صهیونیسم بنا شده است . همه این سیاستمدارانی که ما می شناسیم در واقع عروسکهایی هستند تا ما پشت پرده وقایع را نبینیم و ندانیم که اصل عروسک گردانان سیاستهای امریکا و اروپا چه کسانی هستند
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    3 0
    فقط اونجا که القا می‌کنه حزب الله کارش قاچاق موادمخدره! و به این تهمت وجدان خودش رو آروم می‌کنه که حمایت آمریکا از اسرائیل و قتلی که داره روزانه برای یمشت زن و بچه و مرد اتفاق میفته، کار درستیه!این تهمت هم از جنس همون تهمتیه که ترامپ به سردار سلیمانی زد که بخاطر اینکه تروریست بود، ما کشتیمش!, در حالیکه سردار سلیمانی تنها کسانی رو که کشته بود گروه کثیف داعش بود!
  • سهرابی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    3 0
    سلام جای خالی حاج قاسم روی دلم سنگینی میکند اگر ترامپ راتحویل من دهند مبندمش به یک قا طر چموش وتوی بیابان فقط بدودوهزاربار بمیرئد وسلام
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    1 1
    تمام جهان به دست اسراییل اداره میشه همه جنگ و دشمنی ها فیلمه برای سرگرم کردن مردم
  • علی IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    2 0
    اینها خدایشان همان شیطان است و وصف اینها در قرآن آمده . مثال خری هستند که کتاب بارشان است .
  • م.اکبری IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    3 1
    وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    5 0
    دعا کردی ؟؟؟؟؟؟؟مطمعن باش که امر بر تو مشتبه شده که با خدا راز ونیاز کردی تو از جنس شیطانی وشیطان در درونت نجوا کرده
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    2 0
    هرجاکه آمریکا بابه زیر سلطه بردن منطقه، منافع نامشروعش را دنبال میکند بدانید ایران مقابل آن سلطه قرار دارد .تازمانیکه به حقوق ملت ایران توجه نشود ودست ازقلدری برندارد مقاومت پایدار خواهد بود حال پمپئو ویا هرشخص دیگری درسیاست آمریکاییها قرار گرفته باشد .قطعا آمریکا هردستی بلند کند دستهای متقابل زیادی بلندتر خواهد شد ودراین میدان بنا نیست ما هزینه ندهیم وهزینه تحمیل کنیم به قلدری آمریکاییها دراین کره خاکی محیطهای بسیاربسیار گسترده ایی وجود دارد که امسال پمپئو وترامپ پاسخ گرفته ودرآینده هم پاسخ خواهند گرفت .رویکرد ما رویکردی است مبتنی برایمان واعتقاد وباوریهای عمیق که مرگ وزندگی درآن یکسان است وآزموده ها دراین میدان هستند که دربرابر قلدری آمریکا مقاومت میکنند .این حجت شرعی است که یانکیها قادر بفهم آنها نیستند .اگر۵۲ مرکز فرهنگی ایران بنشانه جاسوسهای شما درایران مورد هدف قرار میگرفت پاسخی بسیار دردناکتر از ۵۲ مرکز فرهنگی دریافت میکردید که منطقه ما بخشی ازآن بود نه همه آنها ومی دیدید که چگونه منافع نامشروعتان درقاره ها سبب سرگردانی شما میشد .
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    2 0
    شتر(خوک کثیف)در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه. فعلا عزیز دلت رو دارن دادگاهی می کنند ۲.دومین عزیزدلت امریکاه روبه افول۳.عزیز بعدی در تیر رس موشکهای ایران وما خوب میدنیم نقطه ضعف شما اسرائیل وشما سگ دست اموز اسرائیل چه بخواین چه نخواین امریکاه دوست داشتنیت روبه فروپاشی وخودت هم به شدت ایزی لایف لازم
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    2 0
    محمد(ص) در زمان حیات خود سراسر شبه جزیره عربستان را فتح کرد و سپس بزرگترین پهنه سرزمینی را در بر گرفت.مسیحیت تا سیصد سال بعد از مسیح بجایی نرسید و در سی صد سال دوم هم اختری روشن نشد. احتمالا خداوند اسلام را در مقابل شکست مسیحیت تا آنزمان فرستاد تا در لوای آن مسیحیت هم رشد کند. وجه مشترک پامپؤ و اسرائیل خباثت بی شرمندانه است. انتخابات آمریکا نزدیک است، در انتخابات قبل هم اسرائیل از ترامپ رو برگرداند و پامپؤ ب التماس بیشتر روی آورده است. البته سر ترامپ را کلاه گذاشتند و باو گفتند تو وکورش کبیر بزرگترین خدمت را ب اسرائیل کردید.
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    2 4
    زنده باد آمریکا زنده باد آزادی
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      0 3
      زنگ آهن باد آمریکا دیگه آمریکا پیر وخرفت شده وبا قدرتهای نوظهور توانایی مقابله نداره وخیلی دست وپا میزنه اما پاهاش یاریش نمیدهند خخخخ😂😂😂
    • IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      0 5
      الان به اربابات میگم چنان بهت حقوق بشر و آزادی کنن که کیف کنی خاک بر سرت عبد تهوع آور برو برای ارباب عامریکایی خودت بگو ما امت اسلام قراره با خیبر که کلاهک ×۸۰ داره دهنش رو سرویس کنیم چون اگه دستش بیفتیم به انتقام دوره های دهن سرویسی که داشتیم ممکنه که به عنوان یک ملت نامتمدن به طور کل با تمام بچه هامون ۸۵ میلیونی قتل عام مون کنه خلاصه که به ارباب بگو حاج امیر علی حاجی زاده با فتاح و خیبر منتظرشه🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀 🚀🚀🚀🚀 #التماس_تفکر # عبد_ذلیل
  • US ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    2 0
    چرا ۱۵ درصدی که ترامپ داده کچله ؟! اون سفیدای وسطش ام برا اسرائیله ؟! به نظرم خیلی مسخره است که اینقدر یه کشور تیکه پاره باشه ، قبل از به رسمیت شناخته شدن فلسطین باید همین ۱۵ درصد و یه تیکه بهشون بدند لااقل!! احتمالا به عنوان کشور مستقل قبولش نمی‌کنند و یک تکه اش نمی‌کنند!! چون ۱۵ درصد و زیاد میدونند و قراره کوچک تر شه
  • US ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 0
    چرا ۱۵ درصدی که ترامپ داده کچله ؟! اون سفیدای وسطش ام برا اسرائیله ؟! به نظرم خیلی مسخره است که اینقدر یه کشور تیکه پاره باشه ، قبل از به رسمیت شناخته شدن فلسطین باید همین ۱۵ درصد و یه تیکه بهشون بدند لااقل!! احتمالا به عنوان کشور مستقل قبولش نمی‌کنند و یک تکه اش نمی‌کنند!! چون ۱۵ درصد و زیاد میدونند و قراره کوچک تر شه
  • US ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 0
    چرا ۱۵ درصدی که ترامپ داده کچله ؟! اون سفیدای وسطش ام برا اسرائیله ؟! به نظرم خیلی مسخره است که اینقدر یه کشور تیکه پاره باشه ، قبل از به رسمیت شناخته شدن فلسطین باید همین ۱۵ درصد و یه تیکه بهشون بدند لااقل!! احتمالا به عنوان کشور مستقل قبولش نمی‌کنند و یک تکه اش نمی‌کنند!! چون ۱۵ درصد و زیاد میدونند و قراره کوچک تر شه
  • US ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 0
    چرا ۱۵ درصدی که ترامپ داده کچله ؟! اون سفیدای وسطش ام برا اسرائیله ؟! به نظرم خیلی مسخره است که اینقدر یه کشور تیکه پاره باشه ، قبل از به رسمیت شناخته شدن فلسطین باید همین ۱۵ درصد و یه تیکه بهشون بدند لااقل!! احتمالا به عنوان کشور مستقل قبولش نمی‌کنند و یک تکه اش نمی‌کنند!! چون ۱۵ درصد و زیاد میدونند و قراره کوچک تر شه
  • US ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 0
    چرا ۱۵ درصدی که ترامپ داده کچله ؟! اون سفیدای وسطش ام برا اسرائیله ؟! به نظرم خیلی مسخره است که اینقدر یه کشور تیکه پاره باشه ، قبل از به رسمیت شناخته شدن فلسطین باید همین ۱۵ درصد و یه تیکه بهشون بدند لااقل!! احتمالا به عنوان کشور مستقل قبولش نمی‌کنند و یک تکه اش نمی‌کنند!! چون ۱۵ درصد و زیاد میدونند و قراره کوچک تر شه
  • US ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    1 0
    چرا ۱۵ درصدی که ترامپ داده کچله ؟! اون سفیدای وسطش ام برا اسرائیله ؟! به نظرم خیلی مسخره است که اینقدر یه کشور تیکه پاره باشه ، قبل از به رسمیت شناخته شدن فلسطین باید همین ۱۵ درصد و یه تیکه بهشون بدند لااقل!! احتمالا به عنوان کشور مستقل قبولش نمی‌کنند و یک تکه اش نمی‌کنند!! چون ۱۵ درصد و زیاد میدونند و قراره کوچک تر شه
  • US ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 0
    چرا ۱۵ درصدی که ترامپ داده کچله ؟! اون سفیدای وسطش ام برا اسرائیله ؟! به نظرم خیلی مسخره است که اینقدر یه کشور تیکه پاره باشه ، قبل از به رسمیت شناخته شدن فلسطین باید همین ۱۵ درصد و یه تیکه بهشون بدند لااقل!! احتمالا به عنوان کشور مستقل قبولش نمی‌کنند و یک تکه اش نمی‌کنند!! چون ۱۵ درصد و زیاد میدونند و قراره کوچک تر شه
  • US ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 0
    چرا ۱۵ درصدی که ترامپ داده کچله ؟! اون سفیدای وسطش ام برا اسرائیله ؟! به نظرم خیلی مسخره است که اینقدر یه کشور تیکه پاره باشه ، قبل از به رسمیت شناخته شدن فلسطین باید همین ۱۵ درصد و یه تیکه بهشون بدند لااقل!! احتمالا به عنوان کشور مستقل قبولش نمی‌کنند و یک تکه اش نمی‌کنند!! چون ۱۵ درصد و زیاد میدونند و قراره کوچک تر شه
  • US ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 0
    چرا ۱۵ درصدی که ترامپ داده کچله ؟! اون سفیدای وسطش ام برا اسرائیله ؟! به نظرم خیلی مسخره است که اینقدر یه کشور تیکه پاره باشه ، قبل از به رسمیت شناخته شدن فلسطین باید همین ۱۵ درصد و یه تیکه بهشون بدند لااقل!! احتمالا به عنوان کشور مستقل قبولش نمی‌کنند و یک تکه اش نمی‌کنند!! چون ۱۵ درصد و زیاد میدونند و قراره کوچک تر شه
  • US ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 0
    چرا ۱۵ درصدی که ترامپ داده کچله ؟! اون سفیدای وسطش ام برا اسرائیله ؟! به نظرم خیلی مسخره است که اینقدر یه کشور تیکه پاره باشه ، قبل از به رسمیت شناخته شدن فلسطین باید همین ۱۵ درصد و یه تیکه بهشون بدند لااقل!! احتمالا به عنوان کشور مستقل قبولش نمی‌کنند و یک تکه اش نمی‌کنند!! چون ۱۵ درصد و زیاد میدونند و قراره کوچک تر شه
  • US ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 0
    چرا ۱۵ درصدی که ترامپ داده کچله ؟! اون سفیدای وسطش ام برا اسرائیله ؟! به نظرم خیلی مسخره است که اینقدر یه کشور تیکه پاره باشه ، قبل از به رسمیت شناخته شدن فلسطین باید همین ۱۵ درصد و یه تیکه بهشون بدند لااقل!! احتمالا به عنوان کشور مستقل قبولش نمی‌کنند و یک تکه اش نمی‌کنند!! چون ۱۵ درصد و زیاد میدونند و قراره کوچک تر شه
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    0 2
    خدایا آخر عاقبت ما رو ختم به خیر کن. در حالی که همه ایران در سوگ هتک حرمت به بانوان محجبه شیرازی و اراکی ان.
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    2 1
    همش دنبال دشمن پیدا کردن هستید ک بزنید توی سرش
  • حاجی از سه راه جوبشور IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    2 0
    دعا در مکان غصبی مستجاب نمیشود و اگر دعاکننده رفیق غاصب باشد که به کمرش هم میخورد
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      1 0
      من با پمپو و اسرائیل مخالفم ولی از جانب من چیزی ننویس با برند خودت بنویس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس