کد خبر 1469301
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
جان کربی: شهرک‌های اسرائیلی، مانع صلح است

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ضمن تکرار ادعاهای مربوط به پایبندی به راهکار دو دولتی در فلسطین، مدعی شد که طرفین فلسطینی و اسرائیلی باید به تعهدات نشست العقبه پایبند باشند.

به گزارش مشرق، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه بدون اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، مدعی شد که واشنگتن مخالف خشونت است.

کربی به شبکه خبری الجزیره گفت: ما اراده داریم که خشونت را متوقف کنیم. متمایل هستیم که طرفین اسرائیلی و آمریکا با هم، در این راستا تلاش کنند. اهمیت نشست العقبه هم، تعهدات مشترک بین فلسطینیان و اسرائیلیها برای توقف خشونت است».

وی ادامه داد: وقایع فاجعه‌باری که در کرانه باختری رخ داد، نشانگر اهمیت پایبندی به تعهدات العقبه است. رئیس جمهور بایدن نیز به راهکار دو دولتی پایبند است.

این مقام آمریکایی با این ادعا که نشست العقبه، نقطه آغاز خوبی بود، خاطر نشان کرد: موضع ما این است که شهرک‌های اسرائیلی، مانعی بر سر راه صلح به شمار می‌رود.

بر خلاف ادعای کربی، الی کوهن وزیر امور خارجه رژیم موقت صهیونیستی شامگاه امروز گفت که روند شهرک‌سازیهای غیر قانونی این رژیم در اراضی فلسطین ادامه خواهد داشت.

این گفته کوهن بر خلاف ادعایی است که صهیونیستها در نشست اخیر العقبه اردن مطرح کردند. در بیانیه پایانی این نشست، رژیم صهیونیستی مدعی شده بود که روند شهرک‌سازی را تا شش ماه به حالت تعویق درخواهد آورد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم هم روز گذشته گفت که هزاران خانه جدید در شهرک‌های اسرائیلی احداث خواهد شد که «در پاسخ به عملیاتهای فلسطین است».

بر اساس بیانیه پایانی نشست العقبه، رژیم صهیونیستی متعهد شد که مجوز هرگونه شهرک سازی در کرانه باختری را به مدت شش ماه متوقف کند و دو طرف فلسطینی و اسرائیل بر تلاش برای توقف خشونت روزافزون و جلوگیری از خشونت بیشتر تاکید کردند.

اما «زاحی هنگبی» رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پس از این نشست، ، علنا تصریح کرد که هیچ تغییری در سیاست‌های دولت کنونی این رژیم طی ماه‌های آینده ایجاد نخواهد شد و قرار است به نُه شهرک صهیونیست‌نشین جدید در کرانه باختری مشروعیت‌بخشی شود.

ساعاتی پس از انتشار بیانیه پایانی نشست العقبه، «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی گفت که وی با تعلیق فعالیت‌های مربوط به شهرک‌سازی اسرائیلی در کرانه باختری موافقت نخواهد کرد.

«ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی ضمن رد توافقاتی که در العقبه حاصل شد، گفت: آنچه در اردن رخ داد، در اردن نیز باقی می‌ماند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس