کد خبر 1469168
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
اتهام‌زنی باکو علیه ایروان/ لاوروف: همچنان آماده میزبانی از مقامات دو کشور هستیم

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان امروز ارمنستان را به خودداری از امضای توافقنامه صلح متهم کرد و مدعی شد: در حال حاضر طرف ارمنی مانع اصلی امضای توافقنامه صلح است.

به گزارش مشرق، «جیحون بایراموف» در نشست مشترک خبری با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در باکو افزود: با وجود آمادگی مقامات جمهوری آذربایجان، طرف ارمنی از شرکت در دور سوم مذاکرات امضای توافقنامه صلح با طرف آذری خودداری کرد.

وی با اشاره به حضور نیروهای فرانسوی در ارمنستان به بهانه رصد تحولات مرزی این کشور و جمهوری آذربایجان، استقرار طولانی مدت هیات نظامی اتحادیه اروپا در خاک ارمنستان را مایه نگرانی خواند و اظهار کرد: آنها به این ماموریت آمده‌اند تا در مرز ما عملیات انجام دهند.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان اضافه کرد: ماموریت آنها برای رصد کوتاه مدت اعلام شده و تاکنون هم هیچ پیشرفتی نداشته اند.

وی از انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز مشکلات انسانی برای مردم خانکندی مرکز قره‌باغ خبر داد و گفت: موضع طرف آذربایجان مشخص و قطعی است و باکو از روز اول هم اعلام کرده که مخالف تشدید اوضاع در منطقه است.

بایراموف با اشاره به بررسی وضعیت منطقه قفقاز جنوبی و اهمیت توافقات سه جانبه آتش بس جنگ دوم قره باغ در جریان دیدار امروز با وزیر خارجه روسیه افزود: در این دیدار مسائل مربوط به دوران پس از جنگ مورد بحث قرار گرفت و ما در مورد کارهای انجام شده برای امضای توافقنامه صلح با ارمنستان تبادل نظر کردیم.

وی از پایان مرحله فعال امضای قرارداد صلح با ارمنستان خبر و ادامه داد: در جریان مذاکرات امروز همچنین در خصوص اجرای بیانیه سه جانبه آتش بس جنگ دوم قره باغ و نیز عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان گفت و گو شد.

لاوروف: روسیه همچنان آماده میزبانی از برگزاری نشست مقامات ایروان- باکو است

وزیر خارجه روسیه نیز در این نشست مشترک خبری با همتای آذری خود، با اشاره به آمادگی مقامات باکو برای انجام نشست سه‌جانبه گفت: ارمنستان توافق نهایی خود را در این زمینه اعلام نکرده است.

«سرگئی لاوروف» اضافه کرد: ما بارها زمینه را برای دیدار وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان فراهم کرده‌ایم و در دسامبر سال گذشته هم توافق شد که نشست بعدی دو طرف به میزبانی روسیه برگزار شود.

وی بیان کرد: به رغم آمادگی جمهوری آذربایجان، مقامات ارمنستان اعلام کردند که نمی‌توانند در این نشست شرکت کنند ولی روسیه همچنان آماده میزبانی از برگزاری چنین نشستی است.

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: طرف ارمنی اعلام کرده که مخالفتی با برگزاری این نشست ندارد اما هنوز تایید نهایی خود را اعلام نکرده، روسیه نیز اصراری برای این کار ندارد و پیشنهاد مسکو برای هر دو طرف کاملاً آشکار است.

لاوروف درباره حضور نیروهای اتحادیه اروپا در ارمنستان نیز گفت که این اتحادیه از روابط خود با ارمنستان و آذربایجان سوء استفاده می‌کند و مشروعیت حضور آنها مورد تردید است.

وی اضافه کرد: کارکرد، مأموریت و مدت حضور نیروهای اتحادیه اروپا در ارمنستان به تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط این کشور و آذربایجان لطمه زده و سؤالات بسیاری را ایجاد می‌کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: با این حال، در خصوص این مساله که با چه کسی همکاری کنند یا نه، انتخاب با طرفین است ولی اصل بر این است که تنش تشدید نشود و کمک های بشردوستانه ادامه یابد.

لاوروف در ادامه اظهار کرد: بازیگران فرامنطقه‌ای می‌خواهند علیه کسی کار کنند نه برای حل مساله‌ای و ما این اقدامات را می بینیم و مطمئن هستم که طرف‌های درگیر مستقیم در این روند نیز آن را می‌بینند.

وزیر خارجه روسیه در مورد پیشنهاد دایر کردن پاسگاه‌های بازرسی در جاده لاچین نیز گفت: حالت جاده لاچین و عملکرد آن باید کاملاً با اولین بیانیه سه جانبه ۹-۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ مطابقت داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت اطمینان از انتقال کالاهای غیرنظامی و بشردوستانه و تردد بدون قید و شرط غیرنظامیان از طریق کریدور لاچین افزود: نیروهای حافظ صلح روسی در مسیر این جاده حضور دارند و هیچ برنامه‌ای برای ایجاد پست‌های بازرسی در آنجا وجود ندارد.

وزیر خارجه روسیه بر ضرورت رفع ابهامات در خصوص استفاده از دالان لاچین تاکید کرد و ادامه داد: برای رسیدن به این هدف، باید از ابزارهای فنی استفاده کنیم و جزئیات فنی آن در درجه دوم اهمیت قرار دارند.

لاوروف اظهار امیدواری کرد کارگروه سه جانبه روسیه، ارمنستان و آذربایجان به زودی بتواند در مورد ایجاد خطوط حمل و نقل بین غرب آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان به توافق برسند و خط آهن باکو به نخجوان به زودی بازسازی شده و مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان کرد: امیدواریم که معاونان نخست‌وزیر روسیه، آذربایجان و ارمنستان به‌عنوان روسای مشترک کارگروه سه‌جانبه مربوطه، به زودی به توافق‌های مشخصی در مورد احیای استفاده از مسیر راه‌آهن بین مناطق اصلی آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان دست یابند.

لاوروف همچنین در ادامه این کنفرانس خبری تصریح کرد: ایران باید اقدامات لازم را برای رفع پیامدهای حمله خونین اخیر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران انجام دهد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    3 8
    جمهوری جعلی آذربایجان خودش برمبنای دروغ و جعل شکل گرفته است.بادادوفریادوفحاشی تعدادی تجزیه طلب وبی حرمتی به دیگران و دزدی تاریخ وفرهنگ کشورهای شناخته شده و صاحب نامی چون ایران نمیشودهویت سازی کرد.
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 3
    افربن، باکو و ایروان همینطوری نایس و لطیف‌ زیر سایه ایران، فقط سخنرانی کنند بر علیه هم، جنگ چییه بابا همدیگر رو میکشتین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس