کد خبر 1480035
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
ریشه‌یابی علت اقدامات ضدایرانی باکو

تمام رفتارهای متناقض و خصمانه باکو در روزهای اخیر به این دلیل است که احساس می‌کند انحصارش برای اتصال میان روسیه و ایران در کریدور بین‌المللی و ارزشمند شمال-جنوب به خطر افتاده است.

به گزارش مشرق، مهدی خورسند، کارشناس مسائل اوراسیا طی یادداشتی نوشت: در چند هفته گذشته روابط میان ایران و همسایه شمال‌غربی آن، دچار تیرگی شده است، تا جایی که برخی منابع از احتمال تقابل مستقیم ایران و جمهوری آذربایجان خبر داده‌اند. اما چه شد که فضای پرتنش میان دو کشور ایجاد شد؟

برای پاسخ به این سؤال چند دیدگاه مطرح است که به اعتقاد نگارنده، تحولات ژئواکونومیکی سال‌های اخیر در قفقاز جنوبی ریشه اصلی جنون ضدایرانی مقام‌های جمهوری آذربایجان است. در تشریح این دیدگاه باید نکته‌ای را یادآور شویم که برخلاف تصورات رایج، جمهوری آذربایجان در سال۲۰۲۰ برای آزادسازی قره‌باغ اقدام نکرد، بلکه تمام پیشروی نیروهای این کشور به سمت قسمت جنوبی قره‌باغ اشغالی و در مجاورت استان سیونیک ارمنستان بود.

در همین راستا بود بسیاری از تحلیلگران موضوع «دالان تورانی ناتو» را مطرح کردند. سال ۲۰۱۹ طرحی رونمایی شد که کریدور جاده‌ای با منابع بانک‌های اروپایی در داخل ارمنستان ایجاد می‌شد که جنوب این کشور را به شمال متصل می‌کند و در عمل در کنار مسیر ریلی و جاده‌ای سنتی موجود در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب، کریدور جاده‌ای ارمنستان نیز به عنوان رقیب و بدیل مسیر جمهوری آذربایجان مطرح می‌شد.

در این شرایط باکو ابتدا با به راه انداختن جنگ با ادعای آزادی قره‌باغ، در عمل در لوای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدامش را موجه جلوه داد؛ اما نوع و مسیر پیشروی باکو از رنگ و بوی دیگر و هدف پشت‌پرده دیگری خبر می‌داد. باکو در نظر داشت با تنگ کردن عرصه به ایروان در جنوب این کشور، ارمنستان را نسبت به ایجاد دالان شرقی-غربی زنگزور و در اختیار قرار دادن مالکیت آن به محور تورانی(باکو-آنکارا) مجبور کند و به این وسیله بتواند مانعی مقابل کریدور شمال-جنوب داخلی ارمنستان بکشد.

باکو در این رؤیا بود و پیشروی خوبی نیز در راستای اهداف خود داشت تا اینکه روسیه برای میانجیگری به این تنش و جنگ ۴۴روزه ورود کرد و رؤسای جمهور جمهوری آذربایجان و ارمنستان پشت میز صلح نشستند و توافقی پنج ساله امضا کردند که چند بند اساسی داشت. در بند سه توافق آمد، روسیه تردد در گذرگاه لاچین را که مسیر دسترسی ارامنه به قره‌باغ است با نیروهای نظامی خود تضمین می‌کند.

در بند۹ که بند جنجالی توافق بود، آمده است: همه فعالیت‌های اقتصادی و حمل و نقل در منطقه بلامانع است. جمهوری ارمنستان ایمنی ارتباطات حمل و نقل میان مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را با هدف سازماندهی حرکت بدون مانع شهروندان، وسایل نقلیه و بار در هر دو جهت تضمین می‌کند. کنترل حمل و نقل به وسیله ارگان‌های سرویس مرزی FSB روسیه انجام می‌شود. با توافق دو طرف، ساخت زیرساخت‌های جدیدی که جمهوری خودمختار نخجوان را با مناطق آذربایجان پیوند می‌دهد، انجام می‌شود».

به دنبال امضای طرفها، طرف آذری و ترک جنگ قره‌باغ۲۰۲۰ یعنی ترکیه و جمهوری آذربایجان جشن‌های فراوانی به مناسبت پیروزی خود برقرار کردند، غافل از اینکه قرائت متفاوت دو طرف توافق صلح از ماده۹، آتش جنگ و تنش را دوباره خواهد افروخت. بعد از سرمستی کوتاه مقام های باکو، ایروان نخستین واکنش را به ادعاهای الهام علی‌اف و مقام های جمهوری آذربایجان مبنی بر ایجاد دالان تورانی زنگزور نشان داد و اعلام کرد، ایروان در هیچ شرایطی مالکیت کریدور ادعایی در بند۹ توافق صلح را به طرف آذری یا هیچ کشور دیگری نخواهد سپرد.

این اظهارات زمینه جنون طرف آذری را فراهم آورد. باکو تمام رؤیای خود را بر باد رفته می‌دید که هرچه رشته بود پنبه شد. در این شرایط، جنون باکو شرایط را برای تصمیم عاقلانه سخت کرده بود و جمهوری آذربایجان درصدد حمله به استان جنوبی ارمنستان (سیونیک) افتاد تا به این وسیله طور مستقیم به نخجوان برسد و نقشه ایروان برای کریدور شمال-جنوب را برهم بزند.

شاید باکو فکر همه جا را کرده و حمایت ترکیه را نیز کسب کرده بود، زیرا ادبیات آنکارا در قبال ارمنستان دست کمی از ادبیات باکو نداشت. اینجا بود که جمهوری اسلامی ایران وارد میدان شد و سخنان رهبر معظم انقلاب که ژئوپلیتیک قفقازجنوبی نباید تغییر کند و ایران در مقابل تغییر ژئوپلیتیک قفقازجنوبی خواهد ایستاد، باکو را به اوج جنون رساند.

ایستادگی قاطع تهران بر موضع خود در دفاع از منافع ملی‌اش و تغییر نکردن ژئوپلیتیک قفقازجنوبی و البته تغییر تمرکز ترکیه در حمایت از باکو و تمرکز این کشور بر تحولات داخلی اعم از زلزله و انتخابات ریاست‌جمهوری سبب شد باکو خود را بیش از پیش تنها ببیند و دست به اقدامات جنون‌آمیز بزند. در همین راستا، پنجشنبه گذشته وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در اقدامی خصمانه، چهار کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران را عنصر نامطلوب خواند و خواستار خروج آنها شد.

همچنین مجلس جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای، بیانیه مجلس شورای اسلامی ایران را درباره افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در فلسطین اشغالی مداخله در امور داخلی و اقدام تحریک‌آمیز سیاسی دیگر علیه باکو خواند. در این بیانیه ادعا شد «متأسفانه ایران هرگز علیه ارمنستان که به مدت ۳۰ سال اراضی(جمهوری) آذربایجان را در اشغال خود داشت و ثروت آن را به طرزی وحشیانه غارت کرد، اعتراض نکرده است. برعکس، به هر نحو ممکن از ارمنستان حمایت می‌کند.»

این بیانیه واهی در شرایطی منتشر شده که تهران همواره نسبت به تعلق مالکیت قره‌باغ به جمهوری آذربایجان تأکید کرده و حتی رهبر معظم انقلاب، قره‌باغ را خاک دنیای اسلام دانسته‌اند. کوتاه سخن اینکه، تمام رفتارهای متناقض و خصمانه باکو به این دلیل است که احساس می‌کند انحصارش برای اتصال میان روسیه و ایران در کریدور بین‌المللی و ارزشمند شمال-جنوب به خطر افتاده و دشمنش سهمی از کیک این منفعت با وی سهیم شده است.

منبع: راهبرد معاصر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 24
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سید IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    رفع اشغال از منطقه قفقاز به عنوان یک اصل لایتغیر بالاخره محقق خواهدشد و استان های آذربایجان شمالی و نخجوان به مام میهن یعنی ایران عزیز بازخواهند گشت!
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      63 10
      دلیل اصلیرفتارهای ضد ایرانی جمهوری جعلی باکو ضعف مسولین مملکت ما هست
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      63 10
      استان آران جزئی ازایران است.
  • هادی IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    ایران باید با فعال کردن محور ارمنستان-گرجستان همچنین عراق-سوریه-مدیترانه هم باکو و هم ترکیه رو از دور کوریدورها خارج کنه تا بفهمن اینجا جای موش دووندن نیست
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    53 2
    ریشه یابی نمیخواد که،وقتی یه چیزی رو مفت بدست بیاری کم کم مفت هم از دستش میدی
  • احمد IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    2 36
    قشنگ معلوم شد که ایران هیچ وقت نگران خاک و ملت های مسلمان نبوده و پیشرفت ممالک اسلامی همیشه ناراحتش میکرده مخصوصا پیشرفت ممالک ترک زبان رو تحمل نمیکنه البته دستور استعمار و اجرا کرده
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      23 0
      دقیقا چطوری به این کشف نائل شدین؟
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    تکه های پازل درست و اشارات خوب بود اما تعبیر "جنون" یعنی اذعان به ناجور و نامتناسب بودن رفتار آدربایجان. پس همه ماجرا این نیست. ضمن اینکه بارها و به اشکال مختلف آذربایجان ادعاهایی رو راجع به سرزمین ایران مطرح کرده. به نظر بنده اسرائیل نقش کلیدی داره. به یک معنا، ایران با فیصله ساختن معضل فلسطین، از جنگ با همسایه دوری خواهد کرد.
    • DE ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      0 0
      همونجور که مسئولان در جریان اقدامات خرابکارانه ی کردستان عراق کوتاهی کردند، در قضیه رژیم باکو هم دارن کوتاهی میکنن و به طوری دچار انفعال شدن
  • US ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    10 6
    تحلیل نبود اخبار بود که شنیده بودیم! چیز جدیدی ارائه نکرده
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    18 0
    باکو عددی نیست ک بخواد ایرا نرا جلوی خودش ببینه.باکک باید ایران را بالای سر خودش حس کنه. ارمنستان باید جلوی باکو بایسته.
  • SG ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    5 2
    دیر یا زود همه دشمنان ملت تورک را در کویر خاک میکنیم چه روس باشه چه بردگان روس حالا پارس کنید تا نوبتان برسد....
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    60 18
    سلام بر قدرت امپراطوری ایران
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      23 6
      زنده بادایران.
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    4 2
    🚩🇮🇷🚩 علیف به مادرش ایران خیانت کرده و توسط برادرانش از تبریز و تهران و زابل و یزد و اهناز و مشهد پ اصفهان و اردبیل و .... مجازات خواهد شد.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    عقده نامه بودتاتحلیل
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    12 53
    زنگزوربه هیچ کشورخارجی ازجمله ایران هیچ ربطی ندارد
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      40 7
      حرف مفت نزن مزدور خائن .کل جمهوری جعلی باکو جزئی از خاک ایران است و باید به ایران ملحق شود.
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      41 5
      وطن فروش خود فروش است
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      2 19
      دقیقابه هیچ کشوری زنگزورخاک پاک اذربایجان است
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      31 7
      کل استان باکومتعلق به ایران هست.
    • IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      40 28
      به بی وطن های آشغال و وطن فروش مغولی هم ربطی نداره
    • مانی IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      40 30
      با این دست فرمون الهام خانوم! به زودی زود آذربایجان شمالی به مام میهن باز خواهد گشت
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    40 4
    دیگه همه میدونن علیف یک مرد ایزدی کرمانج هست ‌‌‌‌ و میخواد ترکهای باکو را نابود کند
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    30 17
    من یک فارس زبانم ولی من هم یک آذری هستم و به مردم آذربایجان افتخار میکنم
    • یاشاسین اردبیل IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      34 8
      به ایران یکپارچه افتخار میکنیم. دوره الهام الاف و رجب شیطان هم تمام می شود.
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      46 4
      من هم یک فارس تبریزم وبه ایرانی بودنم افتخار میکنم.
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      22 6
      من یک فارس هستم و از ترکهای ایران از الپ ارسلان تا الان متشکرم که در هزارسال اخیر از ایرانشان و ایرانمان دفاع کرده اند
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    61 38
    فقط بلدید مزخرف بگید.
    • ح IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      0 0
      آره فقط بلدید مزخرف بگید!! البته شما نژادپرستا
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      42 41
      پانترکهارومیگی دیگه درسته.
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    2 4
    ایران شارلاتان منطقه بوده و هست، در عین حال دشمن مسلمانان و آلت دست روسیه و چین است
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    3 0
    ترک ها از قدیم دعوایی بوده اند . قدیم منظورم در طول تاریخه یعنی اشعار شاعران قرن چهارم را هم بخوانی می بینی از دعوایی بودن و کله خراب بودن ترک ها گفته اند
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    2 1
    بنطرم ما ترک نیستیم فقط‌ترک زبان شده ایم چون از نظر شکل‌ و قیافه کاملا شبیه فارس ها وایتالیایی ها و اسپانیایی ها هستیم و اصلا همشکل ازبک و قرقیز نیستیم.
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    2 0
    همه چیز از گور غده سرطانی اسرائیل بلند میشه
  • حمیدرضا IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    56 58
    تحلیل ناقصی بود .جمهوری جعلی باکو از زمان استقلالش تا کنون نمک ایران رو خورده ونمکدان شکسته !!مگه جفتک پرانی های ابولفضل ایلچی بیگ نامرد را یادمون رفته؟؟؟تو کتاب های درسیشون علنا دارند به ایران توهین میکنند
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    56 94
    كشور جعلي
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      49 37
      کشورک جعلی آذربایجان.
    • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      40 21
      استان آران را پس خواهیم گرفت.
  • یزدان IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    11 25
    ریشه یابی هم بلدید؟
  • ارش IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    53 30
    گوشمالی‌حسابی‌به‌علیف‌نوکر‌عثمانها لازم‌است
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      40 16
      الی جون کمی حساسه.
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      41 13
      الی جون کمی حساسه.
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      39 23
      الی جون کمی حساسه.
  • TR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    2 15
    تروریست کودک کش دیگه چرا نداره
  • علی IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    3 5
    واقعا خوب
  • عزیزشاهی IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    ریشه درگیری همین زبان تندماایرانیان البته بزرگان ماهست مواظب باشید مثال اکراین وروس نشوید بهتر جلوخودتونوبگیرید خدایش ضد ایران نیستم چون ایرانیم اما حقیقت تلخ چراپیام منوپخش نمی کنید
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    20 7
    ناتو، ماجرای زنگزور را به ناموس پرستی مردم تبریز و اردبیل باخت.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    38 5
    من یک فارس هستم و از ترکهای ایران از الپ ارسلان تا الان متشکرم که در هزارسال اخیر از ایرانشان و ایرانمان دفاع کرده اند. ___ ترک اگر در جهان سلطان است آن فقط ترکِ ایران است
  • دهقان IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    38 6
    مثل معروف میفرماید خدایا بی بزان را بر مده گر بز دهی از اصل خود غافل شوند دوم توهم سوم دلگرم بودن به رژیم غاصب صهیونیسم و پان ترکیسم و سو استفاده از صبوری ایران
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      35 0
      درودبر ایرانی باغیرت وفهمیده.
  • US ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    86 7
    جمهوری جعلی آران رابه نام میهن باز خواهیم گرداند این یک خواست عمومی و بحق ملت ایران است قرار دادشون خیلی وقته تمام شده
  • سید روح اله IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    65 4
    متن ناقص هست. رژیم آذربایجان با اسرائیل شریک استراتژیک میباشد بدین معنی که این رژیم ۴۰ درصد انرژی اسرائیل را تامین میکند و در عوض اسرائیل تجهیزات نظامی آذربایجان را تامین میکند. در راستای اجرای سیاست های ناتو کشورهای ایران و روسیه و چین باید از هم جدا و منزوی شوند تا سطله غرب بر جهان باقی بماند و برای این منظور کریدور تورانی ناتو را طرح ریزی کردند و رژیم آذربایجان دقیقا در راستای منافع غرب حرکت میکند کمدبند محاصره ایران و روسیه و چین تکمیل شود. بحث از جنگ ارمنستان و آذربایجان فراتر میباشد نویسنده باید یک دید جهانی داشته باشد و تمامی مسائل را با هم ببیند وگرنه تحلیل اشتباه تحویل خوانندگان میده. آتش که الهام علیف برافروخته دامن تمام همسایگان را خواهد گرفت و تبعات جهانی خواهد داشت. و از خداوند میخواهم برادران آذریمان از این آتش مصون بمانند. هر چند که در روز رستاخیز هر قومی با رهبرش محشور میشوند و الهام علیف چه بد رهبری خواهد بود. رهبر مفسدی که حتی اسرار دزدی هایش توسط ویکیلیکس بر همگان آشکار شده. فقط یک توصیه میماند به شیعیان آذری و آن توصیه امام معصوم میباشد که در این فتنه ای که رومیان و ترکان برایتان تدارک دیده اند شرکت نکنید و همانند گلیم خانه هایتان باشد. اگر از این حرف تبعیت کردید با امام معصوم محشور میشوید و اگر از حرف های الهام علیف پیروی کردید بدون شک با ایشان محشور میشوید. عاقبت به خیری از آن متقین است.
  • مسعود دیپلمات IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    1 0
    با توجه به هشدار ایران که تغییر در مرزهای ژئوپلیتیکی منطقه را به هیچ عنوان نمی پذیرد، جای هیچ نگرانی نیست. ولی باید صبر کرد تا سرش به سنگ بخورد، شاید که آدم شود!. به هر حال پیشنهاد می گردد که مسیر راه آهن شمال به جنوب را از طریق مرز ارمنستان ادامه دهیم. در اینصورت کسی جرات تغیر در مرزها را نخواهد داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس